• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

Lite skillnad på en upphandling och att köpa ett par likadana skor från olika handlare.

Det beror på hur man definierar "köp". Ser man det som bara en produkt eller ser man hela proceduren som ett köp?
1) I det enda fallet går man in i en butik och får råd och tips och viktigast av allt, man får prova skorna. Exakt de skor man köper. Och man kan jämföra olika märken och modeller och se vad man föredrar, hur mkt man är villig att betala för olika varianter etc etc.
2) Ett köp via internet är ngt annat. Då får man chansa lite med storlekarna, ofta genom att söka på nätet, och så får man hem något som kanske ser ut som på bilderna eller kanske inte alls. Och att jämföra etc ett par C&J med ett par Loake 1880 och om man vill betala för det baserat på bilder är ju närmast lönlöst.

Vilket man föredrar är väl personligt.

Och så finns det ju de som går och provar i (oftast små entusitast-) butiker och sedan köper via nätet. Men vad jag tycker om det har vi ju redan avhandlat så det är ingen ide att ta upp igen.
 
Nä.
Kör man enkelt kollar man så att man får en likvärdig/identisk produkt/tjänst till lägre kostnad, tittar man upp litet så inser man att fler faktorer kan behöva vägas in...

Vilka faktorer är det som skiljer sig om du får en identisk produkt/tjänst till ett lägre pris? Är du osäker på vad du vill ha är jag med. I mitt fall äger jag ett par RM Williams och vill ha ett par till. Vad är det jag eventuellt går miste om genom att köpa på nätet i stället för i butik? Reklamation är väl kanske en sak. Men med tanke på att jag kan i princip kan köpa ett par nya för mellanskilland så är det inget jag värdesätter i detta fallet.

@DrDre se svar ovan.
 
Vilka faktorer är det som skiljer sig om du får en identisk produkt/tjänst till ett lägre pris? Är du osäker på vad du vill ha är jag med. I mitt fall äger jag ett par RM Williams och vill ha ett par till. Vad är det jag eventuellt går miste om genom att köpa på nätet i stället för i butik? Reklamation är väl kanske en sak. Men med tanke på att jag kan i princip kan köpa ett par nya för mellanskilland så är det inget jag värdesätter i detta fallet.

@DrDre se svar ovan.
Mervärdet med butiksköp är väl att man kan klämma-och-känna. Jag ser egentligen inte ett jätteproblem med att man handlar på nätet, men om man först provar i butik och sedan köper på näret så blir jag vansinnig. Jag är dock lite partisk då jag jobbar i butik...

Ursäkta OT förresten, skogänget. Berätta mer om skor för mig!
 
Mervärdet med butiksköp är väl att man kan klämma-och-känna. Jag ser egentligen inte ett jätteproblem med att man handlar på nätet, men om man först provar i butik och sedan köper på näret så blir jag vansinnig. Jag är dock lite partisk då jag jobbar i butik...

Ursäkta OT förresten, skogänget. Berätta mer om skor för mig!
Jag håller med dig, att prova i butik för att beställa på nätet är riktigt svinigt och respektlöst.

Med därmed sagt, jag köpte mina första RMW i butik. Nu är jag sugen på ett par till och då kan det mycket väl bli via nätet. Nu vet jag ju vilken storlek jag ska ha.
 
Mervärdet med butiksköp är väl att man kan klämma-och-känna. Jag ser egentligen inte ett jätteproblem med att man handlar på nätet, men om man först provar i butik och sedan köper på näret så blir jag vansinnig. Jag är dock lite partisk då jag jobbar i butik...

Ursäkta OT förresten, skogänget. Berätta mer om skor för mig!

Som sagt, jag äger redan ett par.

Vad tycker ni om personer som går in i klockbutiker och testar klockor de aldrig skulle tänka sig att köpa. Är det också vidrigt?
 
Vilka faktorer är det som skiljer sig om du får en identisk produkt/tjänst till ett lägre pris? Är du osäker på vad du vill ha är jag med. I mitt fall äger jag ett par RM Williams och vill ha ett par till. Vad är det jag eventuellt går miste om genom att köpa på nätet i stället för i butik? Reklamation är väl kanske en sak. Men med tanke på att jag kan i princip kan köpa ett par nya för mellanskilland så är det inget jag värdesätter i detta fallet.

@DrDre se svar ovan.

I ditt fall, dvs du vet exakt vad du vill ha, så är skillnaden mindre mellan alternativen. Om man däremot aldrig har sett ett par RM Williams i verkligheten, utan bara läst om dem på internet, så är skillnaden större. Att då får möjlighet att jämföra dem med andra modeller och märken etc kan vara betydande. Man kanske kommer fram till att de inte riktigt är vad man var ute efter? De kanske inte passer så skönt på mina fötter som folk skrivit på internet? Kanske passer ett par boots från C&J mina behov battre?

Utan att veta, skulle jag ändå tro att andelen hyllvärmare hemma i stugorna, (dvs skor som inte används) är betydligt högre bland internetfynd än bland skor som köpts i butik. Dels för atat man ser précis vad man köpt men också för att man kan prova skorna ordentligt.
 
Ändå är superlativen många när någon är på Rob eller Nymans och provar massa klockor och lägger upp bilder här på forumet. Övertygad om jag skulle hitta dig i en sådan tråd om jag letade.
Som provar? Nej, det skulle jag aldrig kunna med.
Som ger beröm? Kanske jag har gjort, men ogillar ändå fenomenet, i alla fall om man aldrig tänkt köpa. Det är klart att man kan vilja prova och tänka över inför köp, men att bara för prova för saken skull tycker jag inte är speciellt schysst.
 
I ditt fall, dvs du vet exakt vad du vill ha, så är skillnaden mindre mellan alternativen. Om man däremot aldrig har sett ett par RM Williams i verkligheten, utan bara läst om dem på internet, så är skillnaden större. Att då får möjlighet att jämföra dem med andra modeller och märken etc kan vara betydande. Man kanske kommer fram till att de inte riktigt är vad man var ute efter? De kanske inte passer så skönt på mina fötter som folk skrivit på internet? Kanske passer ett par boots från C&J mina behov battre?

Utan att veta, skulle jag ändå tro att andelen hyllvärmare hemma i stugorna, (dvs skor som inte används) är betydligt högre bland internetfynd än bland skor som köpts i butik. Dels för atat man ser précis vad man köpt men också för att man kan prova skorna ordentligt.

Så det finns en skillnad.
 
Jag håller med dig, att prova i butik för att beställa på nätet är riktigt svinigt och respektlöst.

Med därmed sagt, jag köpte mina första RMW i butik. Nu är jag sugen på ett par till och då kan det mycket väl bli via nätet. Nu vet jag ju vilken storlek jag ska ha.

Jag håller med dig. Inget fel att handla på internet. Det skulle jag också göra om jag tex vill köpa ytterligare ett par. Men att gå in en butik som tex Lester, Linnegatan 2, Skoaktiebolaget, Löplabbet etc och prova, och sedan köpa på nätet är svineri.

Hoarz verkar inte ens fatta den problematiken och det är ju beklagansvärt men jag ger upp att försöka förklar för honom nu.
 
Det köper jag. Men min upplevelse är att skinnets kvalité avgör hur illa det blir.
Det tycker jag är att förenkla allt lite väl mycket. Kvaliteten har absolut en roll i det, men det finns mycket annat som påverkar det också. Generellt skulle jag hävda att ju bättre passform skons läst har på din fot, desto mindre märks gångvecken. En annan sak som påverkar är hur väl dina skoblock passar skons läst, d.v.s. hur bra den sträcker ut skon. Även sådant som klackhöjd och toe-spring påverkar, om man ska vara petig. De skor jag äger som generellt sett har minst, och snyggast, gångveck är Carmina, och det är ju knappast skor i premiumsegmentet där man kan förvänta sig skinn i absolut högsta kvalitet. Jag skulle säga att mina Carmina double monks har något mindre tydliga gångveck än både paren från Edward Green och Bestetti som jag äger. Vass, som är handgjorda och som har väldigt god renomé, har helt OK gångveck när det gäller mängd/storlek, men samtidigt inte lika rena och snygga som andra skor jag har. Svårt att förklara utan bilder, men de veckar sig inte på exakt de ställen där jag själv finner det som mest logiskt.
 
Jag köper väldigt sällan kläder och skor (en gång) på internet, det blir bara fel eller sitter skit så man får skicka tillbaka.
 
Jag köper väldigt sällan kläder och skor (en gång) på internet, det blir bara fel eller sitter skit så man får skicka tillbaka.
Intressant, jag tänkte nämligen skriva exakt tvärtom för min egen del. Skor är ju det absolut lättaste skulle jag vilja hävda. När det gäller riktiga skor räcker det ju att hitta några märken man gillar och ha koll på just deras läster för att kunna beställa via nätet och för alltid slippa problem med storlek och passform. När det gäller sådant som löpardojor etc. finns ju Shoefitr som gör livet oerhört enkelt. http://www.holabirdsports.com/shoefitr/

Kavajer köper jag också en del över nätet, men även här när jag har koll på märke och dess storlekar. Jeans är nog det som jag i princip aldrig köper via nätet eftersom jag upplever att den tumstorlek i midjan kan variera mycket bland de olika tillverkarna.
 
Jag håller med dig, att prova i butik för att beställa på nätet är riktigt svinigt och respektlöst.

Med därmed sagt, jag köpte mina första RMW i butik. Nu är jag sugen på ett par till och då kan det mycket väl bli via nätet. Nu vet jag ju vilken storlek jag ska ha.

Det är ju svinigt och respektlöst? Du kan gott köpa dina nya RMW i samma butik du köpte ditt första par i.
Det högre priset är värt det!
 
Det är ju svinigt och respektlöst? Du kan gott köpa dina nya RMW i samma butik du köpte ditt första par i.
Det högre priset är värt det!

Var du ironisk för att Ponlarsson skrev att det var svinigt och respektlöst själv eller var du seriös? För han har ju redan betalat "service fee" iom det första paret och således borde han väl inte krävas köpa där igen?
Tycker gott han kan köpa på nätet utan skam.
 
Var du ironisk för att Ponlarsson skrev att det var svinigt och respektlöst själv eller var du seriös? För han har ju redan betalat "service fee" iom det första paret och således borde han väl inte krävas köpa där igen?
Tycker gott han kan köpa på nätet utan skam.

Ironisk, men "service fee"...... Tycker allt detta är så konstigt.
 
Ironisk, men "service fee"...... Tycker allt detta är så konstigt.

Håller med om att det är konstigt men har du gått till en butik och fått service med hjälp av välja ut skor, läst osv så är iaf jag beredd att betala ett något högre pris eftersom jag har fått hjälp av en människa som "servat" mig. Men har jag bara gått till en butik som inte erbjuder service och testat lite skor ser jag inte direkt att jag är skyldig butiken att handla där, och nu vet jag att många inte håller med mig.

Hade dock kunnat tänka mig betala en liten summa för att få hjälp att prova ut skor/skjorta etc och sen köpa online.
 
Påtal om RMW, tydligen ska priserna höjas med 500kr den 1 oktober. Om affärerna inte har höjt sina priser än dvs.
 
Intressant, jag tänkte nämligen skriva exakt tvärtom för min egen del. Skor är ju det absolut lättaste skulle jag vilja hävda. När det gäller riktiga skor räcker det ju att hitta några märken man gillar och ha koll på just deras läster för att kunna beställa via nätet och för alltid slippa problem med storlek och passform. När det gäller sådant som löpardojor etc. finns ju Shoefitr som gör livet oerhört enkelt. http://www.holabirdsports.com/shoefitr/

Kavajer köper jag också en del över nätet, men även här när jag har koll på märke och dess storlekar. Jeans är nog det som jag i princip aldrig köper via nätet eftersom jag upplever att den tumstorlek i midjan kan variera mycket bland de olika tillverkarna.

För mig är det tvärtom. Visst, om man redan har exakt stl och läst så funkar det ju hyggligt (givet att man kan leva med att inte se hur skon ser ut IRL) men ofta vill man kanske prova olika märken och olika läster och då vill jag gärna prova skorna så att de sitter skönt.

Kavajer samma sak. Vill prova så att den verkligen sitter snyggt. En illasittande kavaj är som ett par obekväma skor, de blir alltid no 2 när man ska välja på morgonen.

Jag blir mer och mer övertygad om att det viktigaste är att man verkligen köper "rätt" skor och kläder. Och för mig blir det oftast rätt om jag tänker igenom noga vad jag behöver (gärna kolla runt på olika alternativ i olika butiker) och provar det noga. Rea- och internetfynd blir inte alltid så billiga om man beaktar hur lite vissa av dem faktiskt används.
 
Låt oss ponera att ni för första gången ska köpa ett par Edward Green-skor, för att dra till med ett redan "dyrt" skomärke. Det finns en återförsäljare i er närhet, som ni beger er till för att prova. Hur mycket mer är ni beredda att betala för skon för att ni får prova den på plats? Försäljarens bemötande kan vi helt bortse ifrån.

Skorna kostar, på webbutik, 9500:-. Hur mycket mer är ni villiga att betala för att få prova skorna under en minut för att känna hur de sitter på era fötter? 5%? 10%? Mer?
 
Tillbaka
Topp