• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

Är man i en skobutik och planerar på att köpa skon så kan man alltid säga: "Jag har sett samma sko på internet för pris xx, förstår om ni inte kan matcha det men finns det nånting ni kan göra för att jämna ut skillnaden?"
Det behöver nog inte vara svårare än så.
 
Låt oss ponera att ni för första gången ska köpa ett par Edward Green-skor, för att dra till med ett redan "dyrt" skomärke. Det finns en återförsäljare i er närhet, som ni beger er till för att prova. Hur mycket mer är ni beredda att betala för skon för att ni får prova den på plats? Försäljarens bemötande kan vi helt bortse ifrån.

Skorna kostar, på webbutik, 9500:-. Hur mycket mer är ni villiga att betala för att få prova skorna under en minut för att känna hur de sitter på era fötter? 5%? 10%? Mer?
10% för ett par skor i den prisklassen skulle jag lätt kunna tänka mig bara för om det eventuellt skulle bli något problem som kan leda till reklamation eller reparation. It's a pain to skicka saker...
 
Låt oss ponera att ni för första gången ska köpa ett par Edward Green-skor, för att dra till med ett redan "dyrt" skomärke. Det finns en återförsäljare i er närhet, som ni beger er till för att prova. Hur mycket mer är ni beredda att betala för skon för att ni får prova den på plats? Försäljarens bemötande kan vi helt bortse ifrån.

Skorna kostar, på webbutik, 9500:-. Hur mycket mer är ni villiga att betala för att få prova skorna under en minut för att känna hur de sitter på era fötter? 5%? 10%? Mer?
Pga av det höga priset skulle jag vara redo att betala mellan 1000-2000kr extra beroende på hur bemötandet är. Testa skor hemma som har man köpt via nätet är alltid en chansning, speciellt när det oftast blir svårt att skicka tillbaka skorna efter att du har testat dem.
Skor som har kostat mer än 4000kr har jag alltid handlat i butik.
 
Låt oss ponera att ni för första gången ska köpa ett par Edward Green-skor, för att dra till med ett redan "dyrt" skomärke. Det finns en återförsäljare i er närhet, som ni beger er till för att prova. Hur mycket mer är ni beredda att betala för skon för att ni får prova den på plats? Försäljarens bemötande kan vi helt bortse ifrån.

Skorna kostar, på webbutik, 9500:-. Hur mycket mer är ni villiga att betala för att få prova skorna under en minut för att känna hur de sitter på era fötter? 5%? 10%? Mer?

Runt 10% brukar jag vara beredd att betala för att handla i butik, nästan oavsett vad det gäller. Kanske något mindre på såhär pass dyra saker och något mer för billigare saker. Men, och detta är ett ganska stort men, när skomaken (eller säljaren i elektronikaffären, eller klockaffären eller...) kommer och säger att tyvärr så har jag inte skon i lager, men jag får hem den på två veckor , då minskar min vilja att betala ett premium drastiskt. Det ger mig extra krångel utan att jag vinner något.

Då är det snarare så att jag får sämmre vilkor än att beställa direkt på nätet. Jag har inte distanshandelslagen i ryggen, jag måste åka tillbaka till butiken för att hämta och det tar oftast längre tid. Och då har jag inte heller dåligt samvete när jag säger tack men nejtack och går hem och beställer på nätet (eller faktiskt oftare åker vidare till nästa butik).
 
Senast ändrad:
Låt oss ponera att ni för första gången ska köpa ett par Edward Green-skor, för att dra till med ett redan "dyrt" skomärke. Det finns en återförsäljare i er närhet, som ni beger er till för att prova. Hur mycket mer är ni beredda att betala för skon för att ni får prova den på plats? Försäljarens bemötande kan vi helt bortse ifrån.

Skorna kostar, på webbutik, 9500:-. Hur mycket mer är ni villiga att betala för att få prova skorna under en minut för att känna hur de sitter på era fötter? 5%? 10%? Mer?
Hade kunnat tänka kan mig att betala ca 500-1000 kr mer i den prisklassen, nu vet jag inte vad det är för pris i butik men ungefär något sådant. Men i regel så skulle jag väl kunna tänka mig betala ca 5-10% mer i butik.
 
Som provar? Nej, det skulle jag aldrig kunna med.
Som ger beröm? Kanske jag har gjort, men ogillar ändå fenomenet, i alla fall om man aldrig tänkt köpa. Det är klart att man kan vilja prova och tänka över inför köp, men att bara för prova för saken skull tycker jag inte är speciellt schysst.
Så om man ska prova i butik så är det köp som gäller, annars är man ett "svin som tar upp butikens tid"? :banghead:
 
Försäljarens bemötande kan vi helt bortse ifrån.
Det är ju det viktigaste med hela frågan!
Det någon ovan kallar Service Fee, inkluderar ett väldigt stort mått av bemötande, eller den sk "helhetsupplevelsen"...
En försäljare som ignorerar, tjurar, inte kan fakta, ljuger ihop fakta eller allmänt beter sig drygt säljer inte skor dyrare till mig iaf, även om jag får prova ett par...
 
Det är ju det viktigaste med hela frågan!
Det någon ovan kallar Service Fee, inkluderar ett väldigt stort mått av bemötande, eller den sk "helhetsupplevelsen"...
En försäljare som ignorerar, tjurar, inte kan fakta, ljuger ihop fakta eller allmänt beter sig drygt säljer inte skor dyrare till mig iaf, även om jag får prova ett par...
Tycker det är sällan som en försäljare förtjänar den premium som de försöker sig på. En bra fysisk butik är något jag är villig att betala för, men då ska service vara toppklass och prisskillnad mot Internetz "rimlig". Typ 10-15% på en basvara som ett par skor. 15% på en Rolex blir lätt lite saftigt.
 
Tycker det är sällan som en försäljare förtjänar den premium som de försöker sig på. En bra fysisk butik är något jag är villig att betala för, men då ska service vara toppklass och prisskillnad mot Internetz "rimlig". Typ 10-15% på en basvara som ett par skor. 15% på en Rolex blir lätt lite saftigt.
Men samtidigt; fysisk butik på bra läge, inredning, personal mm kostar såklart! Bra bemötande kostar ingenting..!!
 
Det är ju det viktigaste med hela frågan!
Det någon ovan kallar Service Fee, inkluderar ett väldigt stort mått av bemötande, eller den sk "helhetsupplevelsen"...
En försäljare som ignorerar, tjurar, inte kan fakta, ljuger ihop fakta eller allmänt beter sig drygt säljer inte skor dyrare till mig iaf, även om jag får prova ett par...

Jag är helt med på att bemötandet är det viktigaste, absolut. Jag ville bara lyfta bort den delen och höra angående rent monetära aspekter.
Jag återvänder till en butik jag känner mig bra bemött på utan tvekan, men jag skulle inte t.ex. betala 25% mer i den butiken än vad jag skulle göra på exempelvis näthandel. Det blir ett för stort svinn då. Självklart springer man inte fram och tillbaka och provat fler saker som man sedan handlar online, men vid enstaka tillfällen ser jag inte det som hållbart.

Mina första Loake 1880 köpte jag i butik efter prövning, för att sedan handla resten i samma passform online.
 
Allvarligt, har denna tråd gått och blivit en KS "prisjakt" -tråd?

Vad gäller skor så har jag gått och suktat på ett par Oxfords i mocka men skulle då föredra en dainite sula så man kan använda dem under hösten/våren i lite ruskväder. Jag har kollat lite på ett par Meermin oxfords i mörkbrun rapello mocka. Dock är min fråga mer huruvida dessa skiljer sig från Meermin oxfords i mörkbrun med lädersula? De med lädersula ser spetsigare ut men är det enbart en synvilla??

WWW_2328_136.png

WWW_4696_1017.png


Bilderna har jag skoningslöst stulit från Meermins hemsida.
 
Allvarligt, har denna tråd gått och blivit en KS "prisjakt" -tråd?

Vad gäller skor så har jag gått och suktat på ett par Oxfords i mocka men skulle då föredra en dainite sula så man kan använda dem under hösten/våren i lite ruskväder. Jag har kollat lite på ett par Meermin oxfords i mörkbrun rapello mocka. Dock är min fråga mer huruvida dessa skiljer sig från Meermin oxfords i mörkbrun med lädersula? De med lädersula ser spetsigare ut men är det enbart en synvilla??

WWW_2328_136.png

WWW_4696_1017.png


Bilderna har jag skoningslöst stulit från Meermins hemsida.

Edit: missförstod dig nog. Det är olika läst på de olika skorna på bilderna, så vitt jag förstår det. Vet inte om Elton-lästen (den nedre) är rundare.
 
Allvarligt, har denna tråd gått och blivit en KS "prisjakt" -tråd?

Vad gäller skor så har jag gått och suktat på ett par Oxfords i mocka men skulle då föredra en dainite sula så man kan använda dem under hösten/våren i lite ruskväder. Jag har kollat lite på ett par Meermin oxfords i mörkbrun rapello mocka. Dock är min fråga mer huruvida dessa skiljer sig från Meermin oxfords i mörkbrun med lädersula? De med lädersula ser spetsigare ut men är det enbart en synvilla??

WWW_2328_136.png

WWW_4696_1017.png


Bilderna har jag skoningslöst stulit från Meermins hemsida.
Jag skulle inte satsa på dainite från Meermin efter att ha sett sulanJakobZ:s skor.
Funderat på Berwick?
 
Allvarligt, har denna tråd gått och blivit en KS "prisjakt" -tråd?

Vad gäller skor så har jag gått och suktat på ett par Oxfords i mocka men skulle då föredra en dainite sula så man kan använda dem under hösten/våren i lite ruskväder. Jag har kollat lite på ett par Meermin oxfords i mörkbrun rapello mocka. Dock är min fråga mer huruvida dessa skiljer sig från Meermin oxfords i mörkbrun med lädersula? De med lädersula ser spetsigare ut men är det enbart en synvilla??

WWW_2328_136.png

WWW_4696_1017.png


Bilderna har jag skoningslöst stulit från Meermins hemsida.

Kör Loake eller kanske Yanko istället.
 
När det nu kommer till att inhandla dyrare skor så kan jag varmt rekommendera att göra som jag brukar gör, nämligen vänta till rean.
Eller vänta nu, gör inte det! Då ökar konkurrensen för mej bara haha.
Skämt o sido, exempelvis Church's butiken här i Sthlm har väldigt bra service samt bra priser/sortiment när de har rea. Känns som att få personer vet om det för utbudet brukar vara rätt stort på rean.
Ett annat bra tips på bra skor för pengarna är Charles Thyrwitt's made in England linje. Mina monkstraps inhandlades för bara drygt 1500 spänn för nåt år sedan och är hur sköna som helst:)
image.jpeg

Church skorna köptes för 2600 spänn
image.jpeg
 
Senast redigerad av en moderator:
Okej, så Meermin är out.
Jag har idag två par Loake 1880 och är kalasnöjd med dessa. Dock har jag dåligt kol på hur utbudet med gummi/allväderssula ser ut..
 
Okej, så Meermin är out.
Jag har idag två par Loake 1880 och är kalasnöjd med dessa. Dock har jag dåligt kol på hur utbudet med gummi/allväderssula ser ut..
Finns Loake 1880 med gummi sula, annars är det bara att slita ner lädersulan o gå till skomakarn o slänga på;)
Jag har nog bara ett par skor som inte fått nån gummisula. Vårat kära väder och underlag under den dystra tiden av året gör tyvärr att man sliter hårt på dom. Håller tummarna hårt att vi får en seeeeeen vinter haha
 
Allvarligt, har denna tråd gått och blivit en KS "prisjakt" -tråd?

Vad gäller skor så har jag gått och suktat på ett par Oxfords i mocka men skulle då föredra en dainite sula så man kan använda dem under hösten/våren i lite ruskväder. Jag har kollat lite på ett par Meermin oxfords i mörkbrun rapello mocka. Dock är min fråga mer huruvida dessa skiljer sig från Meermin oxfords i mörkbrun med lädersula? De med lädersula ser spetsigare ut men är det enbart en synvilla??

WWW_2328_136.png

WWW_4696_1017.png


Bilderna har jag skoningslöst stulit från Meermins hemsida.
Jag har ett par Meermin Oxford i mocka med lädersula och de är så otroligt osköna, avråder. Den har en väldigt hård häl som ger skavsår. Har försökt gå in dem men blir inte bättre. Men de andra paren jag har är jag nöjd med så vill inte dissa märket överlag. Har även en MTO på g som levereras i november.
 
Jag har ett par Meermin Oxford i mocka med lädersula och de är så otroligt osköna, avråder. Den har en väldigt hård häl som ger skavsår. Har försökt gå in dem men blir inte bättre. Men de andra paren jag har är jag nöjd med så vill inte dissa märket överlag. Har även en MTO på g som levereras i november.

Känns som at jag ska satsa på Loake 1880 då jag aldrig fått skoskav från dem. :)

Yanko föresten, är det dem man kan hitta hos skolyx? Eller är det Vass de saluför?

Edit:
Jag läste lite på The Shoe Snob om Yanko och då kom det upp att Carmina, Meermin och Yanko härstammar från Albaladejo familjen. Är det därav tre klasser/prisnivåer på de olika märkena?
Frågar mest av nyfikenhet om någon besitter kunskapen.

Länk - http://www.theshoesnobblog.com/2014/03/yanko-shoes-yet-another-spanish-shoemaker.html
 
Senast ändrad:
Allvarligt, har denna tråd gått och blivit en KS "prisjakt" -tråd?

Vad gäller skor så har jag gått och suktat på ett par Oxfords i mocka men skulle då föredra en dainite sula så man kan använda dem under hösten/våren i lite ruskväder. Jag har kollat lite på ett par Meermin oxfords i mörkbrun rapello mocka. Dock är min fråga mer huruvida dessa skiljer sig från Meermin oxfords i mörkbrun med lädersula? De med lädersula ser spetsigare ut men är det enbart en synvilla??




Bilderna har jag skoningslöst stulit från Meermins hemsida.

Om du är ute efter ngt lite billigare så skulle jag ta en titt på Berwick. En god vän till mig (som jag övertalade men som är helt ointresserad av skor) köpte ett par förra året och de har trots vanvård stått sig riktigt bra. Jag tycker att kvaliteten känns ungefär som Loake 1880 och battre än Meermin. Dessa kanske kan vara något tex:

IMG_4573.jpg


http://www.lester.se/varumarken/berwick-1707/berwick-1707-seth-4320-brown-suede
 
Ett par Loake Kempton. Till skillnad från de flesta här på forumet som verkar föredra brunt, så har jag köpt rätt mycket svarta skor.

 
Om du är ute efter ngt lite billigare så skulle jag ta en titt på Berwick. En god vän till mig (som jag övertalade men som är helt ointresserad av skor) köpte ett par förra året och de har trots vanvård stått sig riktigt bra. Jag tycker att kvaliteten känns ungefär som Loake 1880 och battre än Meermin. Dessa kanske kan vara något tex:



http://www.lester.se/varumarken/berwick-1707/berwick-1707-seth-4320-brown-suede


Köpte ett par Berwick därifrån (på plats i butiken). Den ena skon var helt sned i hälen vilket inte märktes när man hade dem på sig men som min sambo uppmärksammade direkt när jag visade upp dem hemma några dagar senare.
Trots att det var ett solklart reklamationsärende och att skorna endast var använda i 5 min inomhus så vägrade butiken ta tillbaka dem med hänvisning till att tiden för öppet köp hade passerat med en dag och att det minsann inte kunde räknas som ett reklamationsärende.
Jag begärde att biträdet skulle ringa butikschefen vilket han inte ville. Jag fick alltså åka hem med skorna igen och återvända dagen efter då butikschefen skulle vara tillbaka. Bemötandet då var mindre dåligt och de tog till slut tillbaka skorna.

Jag kommer inte handla där igen.
 
Tillbaka
Topp