• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

Ok gick utför ganska duktigt med min putsning nyss. Fick upp en ganska bra glans men sen började det flagna och nu är jag tillbaka på noll fast ytan på skon är matt och "klibbig" vad gör jag nu?
image.jpeg
 
Det ser inte så tjockt ut, så det är nog bara att börja om. I värsta fall får du strippa polishen med något lämpligt, innan du börjar om.
Var lite lättare på handen och mer uppmärksam för när du ska in med nån droppe vatten i mixen, så slipper du sånt där.
Jag skulle dock rekommendera nåt silikonfritt framför kiwi.
 
Ja absolut har saphir i alla möjliga bruna nyanser men ingen svart så får bli det i framtiden men problemet är när jag börjar på typ tredje lagret att det börjar dra med sig den gamla putsen oavsett hur mycket eller lite vatten jag har, den fäster liksom inte.
Får nog köpa något starkt medel som rensar bort skiten och börja om :)
 
Ok gick utför ganska duktigt med min putsning nyss. Fick upp en ganska bra glans men sen började det flagna och nu är jag tillbaka på noll fast ytan på skon är matt och "klibbig" vad gör jag nu?
image.jpeg
Du har använt för mycket vatten vilket gjort att krämen och polishen har lösts upp och skapat ett torrt område.

Fixa genom att polera upp ytan med en trasa (tar ett tag men värmen som skapas löser problemet), sen om det inte funkar till 100% kan du göra några lager med vanliga 1925.
 
Jag har 42 i skor (EU42 i AF1, US8,5 i GL3, EU42 i Zanotti) och använder skoblock i samma storlek.
Har något par skor som skulle må bra av en halv storlek större och vissa som behöver en halv storlek mindre, men det är billiga sneakers så dom står utan just nu :)
Gott! Tänkte mer på att de skriver att en 8.5 är en 43, men normalt brukar det ju vara 9 som är 43..?
 
Köpte ett par Loake Hyde Grain idag. Mycket nöjd, men de är fruktansvärt hårda nu i början. Gör ni något åt gångvecken vid tårna eller låter ni det ske "naturligt"?
D7644138-9D12-405A-8A21-5B2B13E4587F553A5180-5808-4F20-95CC-2FC5AB8A50A9.jpg
 
Gick lös på ett par Allen Edmonds park avenue häromdagen (inväntar leverans). Har läst både ris och ros om AE men igår såg jag en kollega som hade ett par i samma modell (kollegan hade dessutom en nyinköpt JLC master geographic - det aset). Hursomhelst berättade han att hans skor var över 10 år gamla och ärligt talat i mycket bra skick.

Det bådar gott!
 
Gick lös på ett par Allen Edmonds park avenue häromdagen (inväntar leverans). Har läst både ris och ros om AE men igår såg jag en kollega som hade ett par i samma modell (kollegan hade dessutom en nyinköpt JLC master geographic - det aset). Hursomhelst berättade han att hans skor var över 10 år gamla och ärligt talat i mycket bra skick.

Det bådar gott!
Har själv ett par Allen Edmonds, väldigt mjukt skinn, man går in i dem snabbt.
 
Körde lite skolgård här om dan och skulle idag använda mina blanka små älsklingar.
Tar på mig dom, awesome!
Börjar gå och då blir det som att vaxet och skoputsen krackelerar i vecken. Gnuggar lite med tummen och dom är blanka och fina igen.
DSC_1129.JPG

(vi åker buss som vanligt folk)

Skötselproceduren är:
Snöra upp
Borsta rent
Applicera skokräm
Vänta 20 min
Borsta bort skokräm
Applicera vax på ytor som ska blänka tillsammans med lite vatten
Polera med bommulstrasa
Vänta ett antal timmar
You know, det vanliga..

Vad gör jag för fel? Missar jag att man ska polera upp med duken igen efter att man tar på sig dom? Nån annan som upplever samma problem?
 
Nu när mitt intresse för skor ökat så måste man ju även ha en sjyst skovårdslåda, så jag behöver tips :)

Jag vill inte ha lådorna som de flesta skomakare säljer, de brukar vara rätt små och med nån slags ställning för skon på locket.

Den jag söker bör nog vara en modell större så man får plats med allt. Gärna också med fack eller "väggar" i lådan med plats för större/mindre borstar och diverse krämer och wax, så det inte blir huller om buller.

Tack i förhand :)
 
Nu när mitt intresse för skor ökat så måste man ju även ha en sjyst skovårdslåda, så jag behöver tips :)

Jag vill inte ha lådorna som de flesta skomakare säljer, de brukar vara rätt små och med nån slags ställning för skon på locket.

Den jag söker bör nog vara en modell större så man får plats med allt. Gärna också med fack eller "väggar" i lådan med plats för större/mindre borstar och diverse krämer och wax, så det inte blir huller om buller.

Tack i förhand :)
Säger bara
Loake Skovård.
Allt du behöver i en underbar förpackning
856_1.jpg

Ca 15-1600 kr
 
Tillbaka
Topp