Ja men då är jag inte helt ute och cyklar iafDet stämmer!
Jag har UK8,5 i mina Galway, rymliga vid tårna så jag beställde även hem UK8 för att prova. Behöll dock UK8,5 för jag gillar att ha lite space för grövre strumpor![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ja men då är jag inte helt ute och cyklar iafDet stämmer!
Jag har UK8,5 i mina Galway, rymliga vid tårna så jag beställde även hem UK8 för att prova. Behöll dock UK8,5 för jag gillar att ha lite space för grövre strumpor![]()
BildHämtade precis hem EG Galway i 9E på läst 82. Sitter som en smäck. Vad jag dock anmärkte är att de har samma dimensioner som mina EG Chelsea (Oxfords, trots namnet), också på läst 82, men UK9.5. De är nästan på pricken exakt lika långa. Antar att de dimensionerar upp sina boots en aning, men en halv storlek är ändå mycket.
Fixar en senare/imorgon!
Bra. Nu tar du och köper vettiga skoblock som inte trycker ut hälen.Upptäckte imorse att jag hade glömt att vårda mina vinterskor. Så fick bli lite tvätt och puts
![]()
Ska bli chefen.Bra. Nu tar du och köper vettiga skoblock som inte trycker ut hälen.
Knäppte några som hastigast.
Den varianten är snygg. Föredrar samma färg /material på den skon vs många som har olika på ovan och nederdelen, ser renare ut imo.Knäppte några som hastigast.
Mycket vackra! Har ännu inte krämat in dom.
Detta är de mörkaste bruna skorna jag äger än så länge. Betydligt mörkare än deras "dark oak".
Tack!Den varianten är snygg. Föredrar samma färg /material på den skon vs många som har olika på ovan och nederdelen, ser renare ut imo.
Baksidan är att jag blev sugen själv på ett par![]()
Varför vänta?Hur gör ni nu när man börjar plocka fram vinterskorna: kräma direkt eller vänta?
Ingen anledning. Känns spontant inte som det borde vara nödvändigt, då (iaf mina) förvarats i garderob i rumstemperatur med rimlig fuktighetsnivå.Varför vänta?
Vinterskor redan, näe...loafers en stund tillHur gör ni nu när man börjar plocka fram vinterskorna: kräma direkt eller vänta?
Så rutinerad är inte jag!Vinterskor redan, näe...loafers en stund till
Vid skifte av skor så försöker jag tvätta skorna ordentligt (om behov finns) och sedan renovateur (grease på kraftiga kängor) och ett lager kräm som jag inte putsar upp så mycket utan bara några snabba tag med borsten och sedan förvaring. När säsongen drar igång så är det bara att borsta upp och ev på med lite vax och sedan är det bara att köra på.
Jag brukar göra skillnad på nödvändig skovård och mer ”nördig” skovård.Så rutinerad är inte jag!
Går det att köra grease utan att ta bort befintlig skoputs? Kör du vax på hela skon eller bara tån? Jag trodde vaxet i krämen var tillräckligt för generellt skydd.
Bra skrivet!Jag brukar göra skillnad på nödvändig skovård och mer ”nördig” skovård.
Om vi pratar bra vård skulle jag ha följande ordning: (skohorn nämner jag inte ens då det är default och inte vård)
Ovan steg täcker egentligen behovet av vård och även glans på skorna till 99%, med då betoning på vård, även om glansen räcker gott och väl.
- Låt skorna vila minst 24h mellan användningarna.
- Använd skoblock
- Regelbunden vård mha av en bra kräm från tex Saphir/Burgol/Glen Karen etc på rena skor. Rena betyder allt från avborstade, avtorkade med fuktig trasa till ordentligt tvättade vid behov mha tex galltvål eller liknande produkter och vatten.
Steg 2, mer nördnivå (som dock är lite småkul)
Användandet av Grease (skriver det och inte fett då jag syftar på Saphirs produkt) använder jag på tex mina Snowdon kängor eller kraftigare skor i gångvecken någon gång per år. Skona behöver inte vara strippade från skokräm men sjunker bättre in om det är det, men inget måste under förutsättning att det är bra skokräm och inte produkter med silikon i, då ligger det bara på ytan och kommer inte in i lädret. Grease kan ersättas med renovateur eller liknande på mindre kraftiga skor för återfuktning av lädret.
Behov av extra vax eller inte. Behövs inte egentligen för vårdande egenskaper och krämen innehåller också flera olika vaxsorter som räcker långt för fin puts. Jag brukar ibland dra på ett lager vax på hela skon för lite extra skydd då det gör lite skillnad mot slasket på vintern, men som sagt, behövs inte utan krämen räcker gott och väl.
Vill man sedan köra med spitshine på tån så behövs det vaxlager+lite vatten och lite tålamod och tid. Inget jag bryr mig så mycket om men kan tycka det är snyggt men lite för lat för det själv.
Om dina kängor ska användas som just kängor skulle jag använda grease. Om de ska vara en designaccessoar på kontoret så är det skit samma.Bra skrivet!
Jag kör oftast renovateur och kräm efter behov. Ibland vaxar jag tån, eventuellt hela skon. Brukar missa sulkanten dock, så den får jag fokusera mer på.
Jag debaterar huruvida jag ska köra saphir grease på mina galways eller inte.
Jag skulle lägga på en tunt lager Grease på dina Galway på utsatta ställen som tex gångvecken och ner mot sulkanten. Låta de dra in ordentligt och sedan köra med kräm ovan för vård på övriga delar och puts mha vaxet. Skulle inte jaga spitshine på dessa då det är en känga och dessutom i grainläder, vilket passar den riktigt bra.Bra skrivet!
Jag kör oftast renovateur och kräm efter behov. Ibland vaxar jag tån, eventuellt hela skon. Brukar missa sulkanten dock, så den får jag fokusera mer på.
Jag debaterar huruvida jag ska köra saphir grease på mina galways eller inte.
Njaeva? Om de ska fungera som inneaccessoarer på kontoret kan det väl flyga, men det där kommer ju krackelera/repas direkt man tar ett enda steg med dojorna i dess rätta element (utomhus...)En spit på ett par grain-Galway är inte helt fel det heller
![]()
Absolut inte!Njaeva? Om de ska fungera som inneaccessoarer på kontoret kan det väl flyga, men det där kommer ju krackelera/repas direkt man tar ett enda steg med dojorna i dess rätta element (utomhus...)
Missförstå mig rätt, jag knullputsar mina Oxfords tills jag får kramp i armen, men på vinterkängorna tycker jag det ser lite galet ut.Absolut inte!Nu är tåpartiet på mina C&J Islay inte lika stort och har en medaljong som mörkar småskråmor lite bättre men jag hade inga större problem att klampa runt i en halvmeter snö i vintras med bibehållen puts. Putsen på mina RMW med en mindre sula klarar också av höst- och vårvädret relativt bra. Har man väl jobbat upp en bra grundputs tar det inte många minuter att få den fin igen om man skulle få några rispor eller märken i putsen heller
Men det är väl upp till var och en om man tycker att det är värt tiden, jag kan åtminstone inflika med att det inte krävdes många minuters putsande för min egen del för att hålla glansen uppe under den jävligaste vintern på bra länge.
Det såg helt ok ut.En spit på ett par grain-Galway är inte helt fel det heller
![]()
Nu har postnord uppdaterat om att det är på g, Bow-tie bytte tydligen leverantör mitt i alltihop och det var därför det dröjde.Fått hem? Nöjd?