• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Torde räcka, dock finns det andra än RMW som gör trevliga skor och om inte budget är ett issue så varför inte?
Med andra ord finns det nästan oändligt antal kombinationer :)

Om det nu gäller Chelseas hade jag kikat på C&J och EG. Men tycker att om de passar foten så har RMW allt. Olika sulor, läster, läderkvaliter, tåformer etc. Och för typ 3000:- från AU är de svårslagna.

Jag köpte mig ett par på rea i mocka nu under sommaren - nån som har några bra tips på hur man ska ta hand om dem?
Ett riktigt bra knep som komplement till ovanstående: borsta av skorna med mockaborste under ånga (vattenkokare, en kastrull med vatten eller en ångtvätt) när de blivit smutsiga. Enkelt och snabbt. Funkar riktigt bra för mig!:)

skulle behöva ett litet utval av grymma höst/vinterskor, chelsea boots, lågskor, kängor, throw them on me !
Chelsea: RM Williams (håller med @Carlf här, ett par Comfort Craftsman är riktigt bekväm)
Känga från SkoAB: den här såg riktigt trevlig ut: https://www.skoaktiebolaget.com/collections/boots/products/lof-tung-clark-pre-order-100-deposit
(Men du kan vänta några veckor så borde kängorna trilla in inför vintersäsongen. Enzo Bonafe är en favorit för kängor, men skulle köpt den Löf & Tung om jag inte hade en liknande känga)
Brogue: ett måste när det gäller lågskor. Min favorit är C&J Pembroke i Tan!
Derby i mörkbrunt eller mörkblått (gravt underskattat färg) grainläder med slät tå- Kolla Trickers, Loake, Cheaney mm
Chukka boots i mocka (mocka är faktiskt riktigt lättskött på vintern): en favorit (för lite färg i skogarderoben) är denna från Loake https://www.pediwear.co.uk/loake/products/8862.php Perfekt höstsko!
Där har du en bra startskogarderob på 5 par!
Låt oss utgå ifrån att jag inte har några för utom ett par slitna GANTchelseas,
så behöver kvalitet och robusta skor, inga tassles bara. :D
Mycket bra!:)

Chelsea: RM Williams (håller med @Carlf här, ett par Comfort Craftsman är riktigt bekväm)
Känga från SkoAB: den här såg riktigt trevlig ut: https://www.skoaktiebolaget.com/collections/boots/products/lof-tung-clark-pre-order-100-deposit
(Men du kan vänta några veckor så borde kängorna trilla in inför vintersäsongen. Enzo Bonafe är en favorit för kängor, men skulle köpt den Löf & Tung om jag inte hade en liknande känga)
Brogue: ett måste när det gäller lågskor. Min favorit är C&J Pembroke i Tan!
Derby i mörkbrunt eller mörkblått (gravt underskattat färg) grainläder med slät tå- Kolla Trickers, Loake, Cheaney mm
Chukka boots i mocka (mocka är faktiskt riktigt lättskött på vintern): en favorit (för lite färg i skogarderoben) är denna från Loake https://www.pediwear.co.uk/loake/products/8862.php Perfekt höstsko!
Där har du en bra startskogarderob på 5 par!

Mycket bra!:)
fan grymt! tack så mycket.. ska kolla på dessa i kväll!

Såg ett par kängor ifrån Red Wing Shoes, någon som har något att säga om Iron Ranger Boots?
annars spelar Loake ganska bra nu, ska testa ett par på Rizzo nu tänkte jag.
Stenhård sula och snorhala.
Första dagen för hösten för mina. Stenhårda absolut. Knepig i storleken, så jag råder dig att prova i kunnig butik innan köp. Snorhala? Absolut, om du kör ”gamla” sulan utan grepp. Bra grepp med commando-sulan.

44C70152-4E07-4659-85BD-E1EE88075D7A.jpeg

83FB4313-070F-4E9B-BDD6-C0D927050CED.jpeg

fan grymt! tack så mycket.. ska kolla på dessa i kväll!
Vad du inte borde göra är att beställa massa skor online utan att veta att de passar, det är betydligt svårare än med sneakers att få "riktiga" skor att passa. Handlar man bara av någon som faktiskt gör riktiga skor kommer man få bra skor oavsett vad där står på dom. Ovanstående uppräkningar är bara vad respektive skribent håller som favoriter och är en extremt liten del av vad som står till buds. @Carlf kan dock vara sponsrad av ett australiensiskt skoföretag...
Kolla på typ Herring eller pediwear för en överblick. Mycket modeller och vettig filtrering.

Vad du inte borde göra är att beställa massa skor online utan att veta att de passar, det är betydligt svårare än med sneakers att få "riktiga" skor att passa. Handlar man bara av någon som faktiskt gör riktiga skor kommer man få bra skor oavsett vad där står på dom. Ovanstående uppräkningar är bara vad respektive skribent håller som favoriter och är en extremt liten del av vad som står till buds. @Carlf kan dock vara sponsrad av ett australiensiskt skoföretag...
Kolla på typ Herring eller pediwear för en överblick. Mycket modeller och vettig filtrering.
Bra input! Naturligtvis är det min subjektiva uppfattning om dessa skor/boots samt att det är otroligt viktigt att kunna testa skorna (antingen genom att prova i butik, eller att det finns en generös återlämningspolicy) för att se om lästen passar bra!

• Like
Reactions: POO
Bra input! Naturligtvis är det min subjektiva uppfattning om dessa skor/boots samt att det är otroligt viktigt att kunna testa skorna (antingen genom att prova i butik, eller att det finns en generös återlämningspolicy) för att se om lästen passar bra!

Det var inte riktat mot dig utan tycker att det är lite tröttsamt generellt att när folk frågar om råd brukar svaren vara vad man själv vill ha inte vad som faktiskt efterfrågas.

Icke sponsrad, men helsåld! Vidhåller att det är svårt att hitta bättre Chelseas även om de börjat bli töntdyra i Sverige. Sen är ju allt subjektivt, och du skjuter ju ganska brett när du säger att "riktiga skor är bra", kolla in dessa jättebutiker... ;)
Herring och Pediwear är bra men knappast superprisvärt just nu. Och förstår inte riktigt hur du menar med ditt tips om att inte handla online men att kolla på Herring m fl. Det är rätt trista webbshoppar imo.

On topic: kom på en känga som jag gillar skarpt: Loake Angelsey. Lite grövre men ändå ok till dressade flanellbrallor.

Det var inte riktat mot dig utan tycker att det är lite tröttsamt generellt att när folk frågar om råd brukar svaren vara vad man själv vill ha inte vad som faktiskt efterfrågas.
Och vad exakt tyckte du efterfrågades i detta fall? Typ "skor".

Icke sponsrad, men helsåld! Vidhåller att det är svårt att hitta bättre Chelseas även om de börjat bli töntdyra i Sverige. Sen är ju allt subjektivt, och du skjuter ju ganska brett när du säger att "riktiga skor är bra", kolla in dessa jättebutiker... ;)
Herring och Pediwear är bra men knappast superprisvärt just nu. Och förstår inte riktigt hur du menar med ditt tips om att inte handla online men att kolla på Herring m fl. Det är rätt trista webbshoppar imo.

On topic: kom på en känga som jag gillar skarpt: Loake Angelsey. Lite grövre men ändå ok till dressade flanellbrallor.

RMW är jättebra! Personlig favorit. Jag har fler RMWs än Loake som jag själv råkade nämna.
Jag menade inte att det skulle beställas från Herring eller Pediwear, men jag vet inte fler sidor som har så stort utbud och modeller än just dessa sidor. Vill man ha en överblick över bruna kängor vet jag inte riktigt var man kan få det så mycket smidigare än där. Kanske otydligt från början.

Är med på vad du menar (är väl än värre i klockdelen av forumet där svaret alltid är en Datejust eller en Submariner oavsett vad frågeställaren är ute efter;)), men nu hade frågeställaren i detta fall en ganska rejält öppen frågeställning...

• Like
Reactions: POO
Är med på vad du menar (är väl än värre i klockdelen av forumet där svaret alltid är en Datejust eller en Submariner oavsett vad frågeställaren är ute efter;)), men nu hade frågeställaren i detta fall en ganska rejält öppen frågeställning...

Nu är det tyvärr inte min spaning utan det fanns en rätt kul väldigt gammal tråd på något forum jag inte kommer ihåg vilket som typ började med någon som ville ha en billig bil att köra ungarna till dagis i och slutade, som alltid på bilforum, med att någon föreslog en M3a för den kunde man relativt billigt kitta och köra snabba tider på ringen med.

lovar att inte beställa alla ni radar upp, utan jag kollar givetvis olika märken, tittade på både Australiensaren och Engelskmannens chelseas idag, och det lutar mot Loake faktiskt, men vi får la se !:)

Detta är en riktigt trevlig vinterkänga. Hade den, men passade inte min fot så var tvungen att sälja! Trevlig färg, och trevlig design. Stora problemet (utöver passformen för mig) är att dessa sulor samlar på småstenar.
https://www.redwingstockholm.com/sv...o-9011-black-cherry-featherstone-leather.html
rws9011_1.jpg
Dom har ett grymt utbud och riktiga kängnördar som jobbar i butiken! Tor det finns ett par limited editions inne just nu också. Finns en broguevariant av Iron Ranger också, ifall det vore intressant.

Men helvete vilken butik
ser ju ett par jag vill ha där direkt! Beckman round styl, bör funka till jeans och chinos!
en sak jag vill inflika är att jag inte gillar tunga pjäser för det känns som man släpar fötterna efter sig och går som en galning, är dessa tyngd i sulan?

Men helvete vilken butik
ser ju ett par jag vill ha där direkt! Beckman round styl, bör funka till jeans och chinos!
en sak jag vill inflika är att jag inte gillar tunga pjäser för det känns som man släpar fötterna efter sig och går som en galning, är dessa tyngd i sulan?
Beckman är en riktigt fin känga och funkar utomordentligt bra till jeans och chinos. Enda sättet för dig att veta om de är för tunga för dig är att ta dig in och prova!:)
(Men rent generellt så var min första tanke när jag provade riktiga kvalitetsskor för 10 år sedan, "Jädrans vad tunga de är!". Men det ska du nog snarare ta som ett tecken på kvalitet. Och tyngden i skorna kommer du att lära dig att uppskatta. Jag lovar!)

Beckman är en riktigt fin känga och funkar utomordentligt bra till jeans och chinos. Enda sättet för dig att veta om de är för tunga för dig är att ta dig in och prova!:)
(Men rent generellt så var min första tanke när jag provade riktiga kvalitetsskor för 10 år sedan, "Jädrans vad tunga de är!". Men det ska du nog snarare ta som ett tecken på kvalitet. Och tyngden i skorna kommer du att lära dig att uppskatta. Jag lovar!)
glider in i veckan och snackar lite! jävligt trevlig miljö enligt mig!

Tillbaka
Topp