• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Men helvete vilken butik
ser ju ett par jag vill ha där direkt! Beckman round styl, bör funka till jeans och chinos!
en sak jag vill inflika är att jag inte gillar tunga pjäser för det känns som man släpar fötterna efter sig och går som en galning, är dessa tyngd i sulan?
Själv kör jag hipsterkängan nummer ett:
rws875_1.jpg

Finns inget bättre (i min mening) till jeans, speciellt ifall man kör mer av ett skogshuggarstuk med flanellskjorta och ullmössa.

Loake kör utförsäljning i Stockholm nästa vecka,
kopierar infon deras mail.

Utförsäljning av skor från Loake

- Höstutförsäljning av herrskor från 1880 och Shoemakers kollektionen.

Lågskor - Kängor - Chelsea Boots

Välkommen!
spacer.png

Öppettider
Onsdag 5 september 08-19
Torsdag 6 september 10-19
Fredag 7 september 10-18
Lördag 8 september 10-17
Söndag 9 september 11-16

spacer.png

Adress
Öregrundsgatan 3
115 59 Stockholm
T-bana Gärdet, uppgång Värtan.
Grymt! Praktiskt nog har jag semester från onsdag! :D

Har inte varit på deras utförsäljningar sedan jag flytta till Gotland för några år sedan, så tar inget ansvar för eventuell kvalitet och fynd eller om det är värt att hänga på låset. Men njut av semestern oavsett!
Mja, hänga på låset gör jag nog inte. Men kan ju svänga förbi under normal arbetstid iallafall!

Varför skulle någon som sålt läderprodukter i över 100 år sälja något som är direkt dåligt för sina egna produkter?

Beror på vad som anses som ”dåligt” och för vilken intressent.
Tror det är få företag idag som räknar med att man skall äga samma par skor >10 år. Om en bi-produkt har negativ effekt på kärn-produkten på väldigt lång sikt men har många fördelar på kort sikt kan producenten välja att sälja bi-produkten då många kunder får uppleva fördelarna men ytterst få upplever nackdelarna. (mitt resonemang, ingen konkret fakta bakom detta)

Sen kan/bör företags vision, strategi och mål förändras över tid så bara för att de har gjort något i 100 år är aldrig en säkerhet att de kommer fortsätta likadant. T.ex. Hans Grohe har sedan 1901 producerat produkter i Europa men på senare år förlagt en del av produktionen i andra världsdelar. Bara för att de har haft fabriker i Europa i över 100 år betyder inte att det aldrig kommer att förändras.

Varför skulle någon som sålt läderprodukter i över 100 år sälja något som är direkt dåligt för sina egna produkter?
Precis av den anledning, de vill sälja skor:D
Skämt åsido ( även om det nog finns en del sanning i det) så gör silikonet så att det vårdande produkterna inte kan tränga in i skinnet på samma sätt som som produkter utan. Det ger ett bra skydd mot väta och kan ge fin glans men i ett längre perspektiv är det inte lika vårdande som produkter utan silikon.

Precis av den anledning, de vill sälja skor:D
Skämt åsido ( även om det nog finns en del sanning i det) så gör silikonet så att det vårdande produkterna inte kan tränga in i skinnet på samma sätt som som produkter utan. Det ger ett bra skydd mot väta och kan ge fin glans men i ett längre perspektiv är det inte lika vårdande som produkter utan silikon.

Säger vem? Mängden silikon bör rimligtvis spela roll? Den framgår inte vad jag kunde se?

Hur mycket skokräm ska man använda? Jag använde idag ett par skor i regnet och kan torka av skokräm från skorna när de blir blöta. Har jag använt för mycket? Eller är det så det blir?

Säger vem? Mängden silikon bör rimligtvis spela roll? Den framgår inte vad jag kunde se?
Det är klart att mängden silikon har betydelse.
Vilka som säger detta; kunnigt branschfolk och kunniga skomakare som mig veterligen inte har någon vinning i att sprida ”fake News” inom området då det likväl skulle kunna sälja produkter med silikon i och även möjlighet att sälja mer skor pga dålig skötsel (överdrivet nu, minkolja med silikon är bättre än inget alls)
Varför så skeptisk?

Hur mycket skokräm ska man använda? Jag använde idag ett par skor i regnet och kan torka av skokräm från skorna när de blir blöta. Har jag använt för mycket? Eller är det så det blir?
Oerhört lite, less is more! Men efter du applicerat så måste du borsta av skorna och överflödig kräm som inte absorberats av lädret transfereras vidare till borsten.

Så länge du torkar bort överflödig kräm spelar det ingen roll. Jag brukar dra på ett extra tjockt längst med sulkanten, och ett tunnare på resten av skon. Sen borstar jag bara bort det som är extra. Ibland drar jag med en trasa över skon också för att säkerställa de är "rena" från överflödig kräm.

Om skon är klibbig har du för mycket kräm.

Det är klart att mängden silikon har betydelse.
Vilka som säger detta; kunnigt branschfolk och kunniga skomakare som mig veterligen inte har någon vinning i att sprida ”fake News” inom området då det likväl skulle kunna sälja produkter med silikon i och även möjlighet att sälja mer skor pga dålig skötsel (överdrivet nu, minkolja med silikon är bättre än inget alls)
Varför så skeptisk?

Det är inte jag som är skeptisk. Att varna för produkter från någon som sysslat med läder i över hundra år pga. ”hört på stan” är väl snarare att vara skeptisk.

Dessutom säger min egen erfarenhet mig att bara man smörjer skon så har man kommit minst 95% av vägen. Jag har inga problem att tänka mig att vad spelar roll på marginalen men jag tror inte det spelar någon större roll sett till helheten.

Det är inte jag som är skeptisk. Att varna för produkter från någon som sysslat med läder i över hundra år pga. ”hört på stan” är väl snarare att vara skeptisk.

Dessutom säger min egen erfarenhet mig att bara man smörjer skon så har man kommit minst 95% av vägen. Jag har inga problem att tänka mig att vad spelar roll på marginalen men jag tror inte det spelar någon större roll sett till helheten.
Skoläder är hud.
Testa ett par dagar att smörja vänster hand med en vettig handkräm, och höger hand med en silikonmassa.

Asbra! Tänk bara på att mink oil innehåller silikon.
Vilkey betyder? sorry, sjukt novis :)

dock sa han att endast 1-2ggr per år smörja in nytt lager och torka av, men att ta hand om skit på skon när det väl blir skitiga.

finns det någon annan produkt som är bättre än deras så berätta gärna, han gillade inte att vissa smörjer skorna så skinnet mjuknar för mycket.

Vilkey betyder? sorry, sjukt novis :)

dock sa han att endast 1-2ggr per år smörja in nytt lager och torka av, men att ta hand om skit på skon när det väl blir skitiga.

finns det någon annan produkt som är bättre än deras så berätta gärna, han gillade inte att vissa smörjer skorna så skinnet mjuknar för mycket.
Jag gillar Saphirs grejer.

Tillbaka
Topp