• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

lekingofkings

Omega
2-Faktor
Vad säger panelen om denna från Enzo Bonafè? Jag tycker den är trevlig och gillar att den har dainite-sula. Den råkar finnas i min storlek... Eller är den bara udda och konstig?

Enzo-Boanfe-1968-vintage-ilcea-grain-062-Last-1.jpg


https://www.skoaktiebolaget.com/collections/odd-stock/products/enzo-bonafe-vintage-ilcea-brogue
 

lekingofkings

Omega
2-Faktor
Snyggt! Flanell redan nu? Det är ju antagligen sista "varma" dagarna för året!

På tal om höst, ett par lite dressade boots som funkar på kontoret hade ju varit skönt snart..
Nån som testat Carlos Santos boots? Eller har ni tips på andra som inte kommer upp i samma prisklass som C&J? Gärna bruna, och inte mocka.

Jag köpte hem Carlos Santos jumper boot från Afinepairofshoes i algarve-patina. Den åkte dock tillbaka då jag inte alls föll för commando-sulan på den. Min referens-punkt som var commando-sulan på mina Red Wing Iron Rangers kanske inte var helt rättvis i och för sig. Jag gillade inte heller lädret på dem, men det är givetvis min subjektiva åsikt, att jag tyckte att skon helt enkelt kändes "plastig".

Däremot så står ett helt nytt par av andra boots från Carlos Santos med dainite-sula redo hos mig för att användas för hösten som jag föll mer än pladask för när jag köpte dem. Så jag dissar verkligen inte Carlos Santos som helhet, jag gillade bara inte den jumper boot som jag köpte.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Vad säger panelen om denna från Enzo Bonafè? Jag tycker den är trevlig och gillar att den har dainite-sula. Den råkar finnas i min storlek... Eller är den bara udda och konstig?

Enzo-Boanfe-1968-vintage-ilcea-grain-062-Last-1.jpg


https://www.skoaktiebolaget.com/collections/odd-stock/products/enzo-bonafe-vintage-ilcea-brogue
Den är ganska läcker :)
Kanske inte den första skon man skaffar när det gäller s k klassiska skor och inte helt lätt att bära men cool ändå.
Funkar nog bra till tex ljusgröna chinos.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Inte för mig. Den ser sjuk ut.
Håller med. Som någon bara kört in foten i röven på en gilaödla.
(Men akta dig nu så inte det sveper in nån självutnämnd modeguru och hetsar mot din negativa klang. De brukar dessutom göra en grundlig poststalkning av din historik så se nu till att du har på fötterna (höhö) innan du uttalar dig om skodon).
 

lekingofkings

Omega
2-Faktor
Håller med. Som någon bara kört in foten i röven på en gilaödla.
(Men akta dig nu så inte det sveper in nån självutnämnd modeguru och hetsar mot din negativa klang. De brukar dessutom göra en grundlig poststalkning av din historik så se nu till att du har på fötterna (höhö) innan du uttalar dig om skodon).
Haha, jag var tvungen att googla gilaödla. Kan hålla med om att det ligger endel i den liknelsen.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Är det någon som bytt ifrån lädersula till Dainite? Vad brukar det kosta? Och, jag tänkte byta på ett par C&J, någon skomakare i Stockholm att rekommendera? Jag misstänker att man vill ha rätt form på sulan, eller slipas den när den sätts på?
 
Senast ändrad:
D

Deleted member 4412

Guest
Är det någon som bytt ifrån lädersula till Dainite? Vad brukar det kosta? Och, jag tänkte byta på ett par C&J, någon skomakare i Stockholm att rekommendera? Jag misstänker att man vill ha rätt form på sulan, eller slipas den när den sätts på?
Går att göra men jag själv har aldrig gjort det. Skulle väl tippa minst 1500 spänn men skulle då hellre lägga dom stålarna på ett nytt eller beggat par med Dainite och låta skorna med lädersula vara:)
Flertalet skomakare som bla Södermalms Sko & Nyckelservice, Mano Skoservice (brukar jag själv köra) osv det!
 

stigge

Omega
2-Faktor
Går att göra men jag själv har aldrig gjort det. Skulle väl tippa minst 1500 spänn men skulle då hellre lägga dom stålarna på ett nytt eller beggat par med Dainite och låta skorna med lädersula vara:)
Flertalet skomakare som bla Södermalms Sko & Nyckelservice, Mano Skoservice (brukar jag själv köra) osv det!
Har inte heller gjort det men gissar att kostnaden inte kan vara mycket högre (om den ens är det?) vs att helsula om mha ny lädersula. Mao om skorna är i fint skick i övrigt och har många år kvar så varför inte en gummisula om behovet av det är större än lädersula.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Går att göra men jag själv har aldrig gjort det. Skulle väl tippa minst 1500 spänn men skulle då hellre lägga dom stålarna på ett nytt eller beggat par med Dainite och låta skorna med lädersula vara:)
Flertalet skomakare som bla Södermalms Sko & Nyckelservice, Mano Skoservice (brukar jag själv köra) osv det!
Jag får knalla förbi Söders i morrn. Just i detta fall är det ett par C&J Bradford Cordovan som får för lite tid just för att det är lädersula (*edit stum läder klack). Jag har en tendens att få ont i knäna när det är lädersula och hård klack om jag har dom hela dagen, vilket dessa skulle funka till.
 
Senast ändrad:
D

Deleted member 4412

Guest
Har inte heller gjort det men gissar att kostnaden inte kan vara mycket högre (om den ens är det?) vs att helsula om mha ny lädersula. Mao om skorna är i fint skick i övrigt och har många år kvar så varför inte en gummisula om behovet av det är större än lädersula.
OM det behöves en omsulning så visst, men annars om lädersulorna är ok så tycker iaf jag att det är bättre att köpa ett par med önskad gummisula:)
 
D

Deleted member 4412

Guest
Jag får knalla förbi Söders i morrn. Just i detta fall är det ett par C&J Bradford Cordovan som får för lite tid just för att det är lädersula. Jag har en tendens att få ont i knäna när det är lädersula och hård klack om jag har dom hela dagen, vilket dessa skulle funka till.
Dom är sjukt snygga o har ju dubbel lädersula:)
Förstår ditt dilemma..
 

stigge

Omega
2-Faktor
OM det behöves en omsulning så visst, men annars om lädersulorna är ok så tycker iaf jag att det är bättre att köpa ett par med önskad gummisula:)
@BarbaBaba är ju skonörd (som oss) ;) så förutsatte att det fanns en vettig anledning till behovet av gummisula. Bara sula om innan lädrersulan är slut känns onödig (om inte knäont såklart, men det klassar jag som vettig anledning):)

Annars kan vi ju hjälpa dig med knäproblemet genom att köpa skorna till skampris...:D
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
@BarbaBaba är ju skonörd (som oss) ;) så förutsatte att det fanns en vettig anledning till behovet av gummisula. Bara sula om innan lädrersulan är slut känns onödig (om inte knäont såklart, men det klassar jag som vettig anledning):)

Annars kan vi ju hjälpa dig med knäproblemet genom att köpa skorna till skampris...:D
Ja, du å jag drar ju samma storlek, men jag har nog tänkt slita dessa ett par år till ;)
 
D

Deleted member 4412

Guest
Efter lite konsultation med södermalms blir det en slitsula och ny klack, så nu kan dom få lite vardagstid :) Ska slänga in en bild på resultatet under torsdagen. 405kr skulle det kosta med sula och klack, att byta till Dainite 1300kr
Förstår dej men är sulan sliten??
Annars klipper jag dom av dej om dom är i size 8,5 eller 9..
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Undrar samma sak, vore trevligt att höra från någon som kört ett par en säsong.
Har en kompis som kört deras dubbel monk på halv gummi sula/lädermidja från början var klacken jämn och fin ännu jämnare än mina loake 1880s dock efter användning under regnig dag har klack delarna glidit ifrån varandra med knappa millimetern (kan bifoga bild senare). Lädret har tappat lyster (kanske dåligt putsade) ena skon har fått grymma rynkor vid "spänningen" eller den del som man spänner över. Och han använder dem sällan men nöjd är han iallafall.

Själv har deras Fårö loafer som känns riktigt bra till priset om man bortser ifrån att ens sulan är konkav vid tårna vilket syns på hur sulan slits. Och de har även vart betydligare jobbigare att gå längre sträckor under hela dagar med jämfört med mina andra lädersulor. Men konstruktion av hälkappan är till stor fördel då den format sig bra till mig. Även om ena skon känns rymligare än den andra (kanske jag som har konstiga fötter)
Så med fördel att ha läge att köpa i butik är jag nog villig och säga att de konkurrera väl med budget sortimentet under loake, dock äger jag bara orbans i budget sortimentet men har testat klämt på mermin under deras trunk show.

Bifogar bilder senare, kan förtydliga en hel del av vad jag försökt säga :)
 
Senast ändrad:

Erik83

Cartier
Har en kompis som kört deras dubbel monk på halv gummi sula/lädermidja från början var klacken jämn och fin ännu jämnare än mina loake 1880s dock efter användning under regnig dag har sul delarna glidit ifrån varandra med knappa millimetern (kan bifoga bild senare). Lädret har tappat lyster (kanske dåligt putsade) ena skon har fått grymma rynkor vid "spänningen" eller den del som man spänner över. Och han använder dem sällan men nöjd är han iallafall.

Själv har deras Fårö loafer som känns riktigt bra till priset om man bortser ifrån att ens sulan är konkav vid tårna vilket syns på hur sulan slits. Och de har även vart betydligare jobbigare att gå längre sträckor under hela dagar med jämfört med mina andra lädersulor. Men konstruktion av hälkappan är till stor fördel då den format sig bra till mig. Även om ena skon känns rymligare än den andra (kanske jag som har konstiga fötter)
Så med fördel att ha läge att köpa i butik är jag nog villig och säga att de konkurrera väl med budget sortimentet under loake, dock äger jag bara orbans i budget sortimentet men har testat klämt på mermin under deras trunk show.

Bifogar bilder senare, kan förtydliga en hel del av vad jag försökt säga :)
Tack för utförlig beskrivning! Vad tycker du om kvaliteten på Orbans då? De har ju riktigt konkurrenskraftiga priser...
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Tack för utförlig beskrivning! Vad tycker du om kvaliteten på Orbans då? De har ju riktigt konkurrenskraftiga priser...
Jag köpte dom innan prishöjningen och då var dom ännu mer prisvärda. Lädret känns just nu torrare och inte lika jämnt som på myrqvisten dock har den blivit ordentligt misshandlad under regn och salt slask under vinter halvåret. Vad jag tror är saltet bidragit till lädrets misshandel, lädret började att bubbla runt hälen närmst sulan samt lite på tån. Men efter att ha rengjort ordentligt samt bärt dom under sturtregn och torkar har buknanden lagt sig men man ser prickar kvar efter skadan. Men lädret är superlätt att putsa och få upp glans på så jag vill inte klaga på läderkvaliten alls.

När det gäller komfort är dom galet bra det enda jag saknar är lite mer hålfotstöd men annars är gummisulan supermjuk och härlig. Dock är det som gör att jag inte köpt en till sko från orbans är just att gummisulan är såpass tjock och är gjord i en hel del. Villket förstör en annars väldigt härlig och smidigt läst. Att slita på gummisulan är också ganska lätt jag är ganska hård mot klackarna och det syns tydligt. Men kvaliten är nog jämnförbar med myrqvist om kanske lite bättre, dock kan finishen från fabrik vara bättre på myrqvisten.
 

Whedda

Rolex
Håller med. Som någon bara kört in foten i röven på en gilaödla.
(Men akta dig nu så inte det sveper in nån självutnämnd modeguru och hetsar mot din negativa klang. De brukar dessutom göra en grundlig poststalkning av din historik så se nu till att du har på fötterna (höhö) innan du uttalar dig om skodon).

Åh...blev du ledsen? Visste inte att du skulle ha så svårt med kritik när du själv bidrar med det?

Frågan är vem av oss två som är självutnämnd modeguru? Jag jobbar med det sen över 10 år tillbaka och du tycker massa saker i lifestyle-delen på ett klockforum.

Angående skorna håller jag med. Inga personliga favoriter.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Åh...blev du ledsen? Visste inte att du skulle ha så svårt med kritik när du själv bidrar med det?

Frågan är vem av oss två som är självutnämnd modeguru? Jag jobbar med det sen över 10 år tillbaka och du tycker massa saker i lifestyle-delen på ett klockforum.

Angående skorna håller jag med. Inga personliga favoriter.
Godmorgon modellen! Jag tror du får öva på såväl läsförståelse som självkänsla, livet på catwalken blir roligare om alla mannekänger är glada. Dessutom kan man få rynkor i förtid om man är sur - inget bra när man jobbar med mode.
 

Whedda

Rolex
Godmorgon modellen! Jag tror du får öva på såväl läsförståelse som självkänsla, livet på catwalken blir roligare om alla mannekänger är glada. Dessutom kan man få rynkor i förtid om man är sur - inget bra när man jobbar med mode.

Jag mår prima. Ville bara kolla så du inte var deppig.
Du bytte tråd men kunde uppenbarligen inte släppa det så ville kolla att självkänslan inte fastnat i den där fördömda skjortknappen.
 
Topp