• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Jaja påstrykarborstar blir stela och dana om man inte tvättar dem och har sig. Så kul är det inte att putsa skor att jag vill ha omaket att behöva tvätta och torka massa borstar. Du kommer åt mellan sulkanten med en trasa också utan problem.
En rejäl hästtagelborste att borsta rent skorna med och borsta upp glans är dock helt nödvändigt enligt mig.
Borsta man av dem så fort de är använda så minimerar man arbetsinsatsen som behövs senare.
Den svarta skokrämen du länkat ovan räcker enligt mig. Renovateuren är inte direkt nödvändig. Inte för den dagliga skovården i alla fall.
Tack så mycket! Jag tror jag köper en påstrykarborste och en stor hastagelborste, så mycket kostar de inte. Ska man torka av skorna med en blöt trasa efter användning eller räcker det att borsta av dem? :)
 
D

Deleted member 5780

Guest
Tack så mycket! Jag tror jag köper en påstrykarborste och en stor hastagelborste, så mycket kostar de inte. Ska man torka av skorna med en blöt trasa efter användning eller räcker det att borsta av dem? :)
Beror på mängden skit du samlat på dig. Går det inte bort med borste så är det trasa som gäller.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tack så mycket! Det är ett par Loake Buckingham i svart läder jag behöver produkter för. Har ett par Loake i mocka sedan tidigare som bara ska ha impregnering. Har inga fler fina skor i läder. :)
Instämmer (*delvis) med @POO , det räcker med skokräm och 2 borstar. Men jag skulle ändå köra med en påföringsborste* då det är ett smidigt verktyg som är billigt. Galltvål fungerar utmärkt till läder då den innehåller animaliskt fett, så renovateur blir lite overkill. Sedan ska man ju inte underskatta accessoarerna som gör att man tycker det är ett nöje att sköta sina skor, och det är ju det som är det viktigaste :)
 
D

Deleted member 5780

Guest
Instämmer (*delvis) med @POO , det räcker med skokräm och 2 borstar. Men jag skulle ändå köra med en påföringsborste* då det är ett smidigt verktyg som är billigt. Galltvål fungerar utmärkt till läder då den innehåller animaliskt fett, så renovateur blir lite overkill. Sedan ska man ju inte underskatta accessoarerna som gör att man tycker det är ett nöje att sköta sina skor, och det är ju det som är det viktigaste :)
Renovateur är en läderbalsam med milt rengörande effekt. Galltvål är något helt annat - grym för rengöring men knappast särskilt vårdande väl?
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
En fråga från en som har nada intresse att lägga tid på skovård, förutom torka av dem, och ibland lägga på lite "smörj".
Vad kostar det att lämna till exempel mina RMW på en rengöring/insmorning-ish hos en riktig skomakare, typ?
 
D

Deleted member 5780

Guest
En fråga från en som har nada intresse att lägga tid på skovård, förutom torka av dem, och ibland lägga på lite "smörj".
Vad kostar det att lämna till exempel mina RMW på en rengöring/insmorning-ish hos en riktig skomakare, typ?
Ingen aning, men varför?
Torka med våt trasa, smörj in, borsta, klart. Effektiv tid fem minuter - garanterat mindre än att lämna iväg dem.
 

Whedda

Rolex
Renovateur är en läderbalsam med milt rengörande effekt. Galltvål är något helt annat - grym för rengöring men knappast särskilt vårdande väl?

Helt rätt. Galltvål eller Saphir Omni Nettoyant för tvätt/rengöring och Renovateur för återfuktande och vårdande egenskaper.

Skulle endast höja ett varningens finger för Renovateur om det rör sig om Crust-färgat skinn (ej genomfärgat) då det kan tvätta ur färgen över tid. Då är Saphir creme 1925 bättre för återpigmentering.

Toppa med Pate de Luxe om man vill ha extra skydd och glans.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Har velat fram o tbx mellan vilka skor jag ska köpa här näst, men tror det blir dessa två från C&Js nya kollektion:

https://www.crockettandjones.com/walton-2-beechnut-calf/ samt https://www.crockettandjones.com/grosvenor-darkbrown-calf/

När jag har vägarna förbi skoab får vi se om jag inte rycker nåt från dem också.
Bägge är snygga men lägger min röst på Walton. Även om Grosvenor är snygg så känns användningsområdet begränsat map lädersula och den typen av sko.
Men, finns behovet så kör på :)
 
Bägge är snygga men lägger min röst på Walton. Även om Grosvenor är snygg så känns användningsområdet begränsat map lädersula och den typen av sko.
Men, finns behovet så kör på :)
Blir nog båda, faktiskt!

Walton blir höstskon, i kombo med de befintliga.

Grosvenor är fräck och kanske kör en MTO med city-sula på den med. Vi får se! Annars är jag övertygad man kommer långt med en sparsula på en sådan sko.
 
Jag tycker dom fungerar ok. Har ett par skor i city-sula. Framförallt så bygger de inte lika mkt som dainite.

Läder är fortf favoriten.
Känns alltid lite slöseri att köpa en sko med gummisula, men kommer nog göra så att jag byter till Citysula när det väl blir dags med omsulning på de skor jag har med Dainite-sula (med undantag för kängor). Såg förövrigt ganska schysst ut den Walton 2, men är det inte den som är hyfsat spetsig (dvs mer än t ex 341)? Kan i så fall vara värt att testa i verkligheten innan man köper.
 
Känns alltid lite slöseri att köpa en sko med gummisula, men kommer nog göra så att jag byter till Citysula när det väl blir dags med omsulning på de skor jag har med Dainite-sula (med undantag för kängor). Såg förövrigt ganska schysst ut den Walton 2, men är det inte den som är hyfsat spetsig (dvs mer än t ex 341)? Kan i så fall vara värt att testa i verkligheten innan man köper.
Tror man kan säga dom båda är ganska jämförbara. Har 363 i ett par loafers.

Edit:
Loafern är 363, derbyn är eg 82

IMG_6827.JPG
 
Senast ändrad:
D

Deleted member 4412

Guest
Kan bara säga att tofflorna från C&J satt som skit, inte ett dugg sköna heller.. tajta som fan trots att jag gått upp till närmaste helstorlek.
Trist.. men jag beställde ett par liknande som iaf såg skönare o bredare ut från M&S:)
B2398327-AC77-4684-87BD-D0102F8FB307.jpeg

Pengar över???
Nähädå!!!!!
De rackarns trånga o illasittande Mule från C&J får bli ett par Plain Albert i navy istället som jag kan ha på kontoret:)
3CA57C08-0B4F-4653-A23D-F86C558328B7.jpeg

Fan jag som bara skulle ha ett par tofflor o lysa runt med hemma. Blir ju minst 2 par skor till i höst:bag:
 

Oliver

Cartier
2-Faktor
Någon som testat skor från Broken bird Bootmakers?

Såg på instagram att de ska öppna i nya delen av NK och driva deras skomakeri? Vad tror ni om deras 3D teknik? Framtid eller marknadsförings-jippo?
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Ingen aning, men varför?
Torka med våt trasa, smörj in, borsta, klart. Effektiv tid fem minuter - garanterat mindre än att lämna iväg dem.
Tänker mest på "skiten". Jag är lite halvhjärtad i min rengöring, blir mest bara mer och mer skokräm med tiden. Tänker att de skulle bli glada av en riktig rengöring, typ.
 
Topp