• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Är det någon som bytt ifrån lädersula till Dainite? Vad brukar det kosta? Och, jag tänkte byta på ett par C&J, någon skomakare i Stockholm att rekommendera? Jag misstänker att man vill ha rätt form på sulan, eller slipas den när den sätts på?
Jag vill slå ett slag för Tomas skomakeri i Sollentuna centrum. Mycket service minded och väldigt duktiga, skomakaren brukar hamna i toppen på skomakar-SM. Jag blir alltid positivt överraskad när jag lämnat in skor till dem.
De uppskattar när man kommer in kvalitetsskor. En gång lämnade jag in ett par gamla rätt slitna C&J toe cap oxfords för halvsulning och kände inte igen skorna när jag skulle hämta dem, de såg ut som helt nya. Skomakaren hade färgat sulkanten och putsat up skorna till glans. Så nöjd! Stamkund sedan dess.
A400FA1A-6AD8-4DA6-A8E3-D74540A7A3B9.png
25ED9E20-935A-4F17-970C-7C636828FE0A.png
F752445E-EF75-4A6D-BB66-C1E10AB307E5.png
 
Senast ändrad:

Whedda

Rolex
Kanske har tagits upp, men är Myrqvist värda sina dryga 2k sett till vad mer som finns i form av alternativa tillverkare?

Sitter de bra på din fot och du gillar designen tycker jag det är bra skor för pengarna. De lanserar en ny kollektion av höstmodeller i dagarna som såg intressanta ut.
Sen har du även Morjas i ungefär samma prisklass men med lite annat formspråk. Färre modeller men schyst design.

Om du kan tänka dig att gå upp lite i pris så gillar åtminstone jag Skoaktiebolagets egna märke Löf & Tung. Väldigt fin mocka och kalv med vettig produktion i Spanien. Samtidigt svårt att jämföra med Myrqvist och Morjas då de kostar ca 1500 kr mer.
 

Psykel

Patek
Jag vill slå ett slag för Tomas skomakeri i Sollentuna centrum. Mycket service minded och väldigt duktiga, skomakaren brukar hamna i toppen på skomakar-SM. Jag blir alltid positivt överraskad när jag lämnat in skor till dem.
De uppskattar när man kommer in kvalitetsskor. En gång lämnade jag in ett par gamla rätt slitna C&J toe cap oxfords för halvsulning och kände inte igen skorna när jag skulle hämta dem, de såg ut som helt nya. Skomakaren hade färgat sulkanten och putsat up skorna till glans. Så nöjd! Stamkund sedan dess.
A400FA1A-6AD8-4DA6-A8E3-D74540A7A3B9.png
25ED9E20-935A-4F17-970C-7C636828FE0A.png
F752445E-EF75-4A6D-BB66-C1E10AB307E5.png
Hoppla, det hade jag ingen aning om! Jobbar på tre minuters promenad från honom! Gått förbi måååååånga gånger men alltid bara tänkt att det är random köpcentrumsskomakare. Men då är det klart värt ett besök! Har förvisso sett att dom säljer C&J och andra kvalitetsskor där, så det kanske pekar på kvalitet på själva skomakeriet också. Jag är påväg åt det hållet stilmässigt, så kanske blir stammis själv i framtiden!
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Hoppla, det hade jag ingen aning om! Jobbar på tre minuters promenad från honom! Gått förbi måååååånga gånger men alltid bara tänkt att det är random köpcentrumsskomakare. Men då är det klart värt ett besök! Har förvisso sett att dom säljer C&J och andra kvalitetsskor där, så det kanske pekar på kvalitet på själva skomakeriet också. Jag är påväg åt det hållet stilmässigt, så kanske blir stammis själv i framtiden!
Tomas är familjenamnet (efternamnet). Far och son som driver, skomakare sedan generationer.
Jo, dom har C&J, RM Williams mf. Säljer Saphir mm. Mycket duktiga och trevliga. Hyffsade priser vad jag vet. Gå dit.
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Behöver köpa lite skovårdsprodukter till läder. Vad skulle ni rekommendera att jag behöver? Har i princip ingenting i nuläget. Är det nödvändigt att köpa Saphirs produkter eller finns det billigare varianter som är likvärdiga? Hur många påstryknikgsborstar osv behöver man?
 

POO

Panerai
Behöver köpa lite skovårdsprodukter till läder. Vad skulle ni rekommendera att jag behöver? Har i princip ingenting i nuläget. Är det nödvändigt att köpa Saphirs produkter eller finns det billigare varianter som är likvärdiga? Hur många påstryknikgsborstar osv behöver man?
Vill du minimera inköpen köper du en neutral produkt och har typ kommit 90% av vägen. Påstrykarbortsar behövs verkligen inte, däremot en stor borste. Till lite grövre skor, typ kängor och boots, tycker jag RMWs saddle dressing funkar fint.
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Funderar på att köpa följande,
Saphir Renovateur.
Saphir Pommadier black.
Påstrykningsborstpacket.
Putsduk.
CEB4CD5E-C4D2-478C-A69A-0AE1613DCB34.png
113A45EE-B9E8-4923-BA0B-17F25370B085.png

Är detta värt att köpa, skulle ni säga? :)
 
D

Deleted member 5780

Guest
Funderar på att köpa följande,
Saphir Renovateur.
Saphir Pommadier black.
Påstrykningsborstpacket.
Putsduk.
CEB4CD5E-C4D2-478C-A69A-0AE1613DCB34.png
113A45EE-B9E8-4923-BA0B-17F25370B085.png

Är detta värt att köpa, skulle ni säga? :)
Det är bra allroundgrejer, särskilt om du inte har något sen innan. Och stor skillnad mot kletet man handlar på ICA.
Jag kör utan påstrykarborstar och använder en slaktad t-shirt.
Neutral kulör funkar väl men det kan vara bra att fylla på med pigment ibland.
Om du har ambitionen att få spitshine på tåhättor behöver du även ett vax/gloss, även om det gå att få en rätt bra puts med bara krämen.
Om du ska behandla grövre skor/kängor så är egentligen Saphir Grease el RMW Saddle Dressing bättre.
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Det är bra allroundgrejer, särskilt om du inte har något sen innan. Och stor skillnad mot kletet man handlar på ICA.
Jag kör utan påstrykarborstar och använder en slaktad t-shirt.
Neutral kulör funkar väl men det kan vara bra att fylla på med pigment ibland.
Om du har ambitionen att få spitshine på tåhättor behöver du även ett vax/gloss, även om det gå att få en rätt bra puts med bara krämen.
Om du ska behandla grövre skor/kängor så är egentligen Saphir Grease el RMW Saddle Dressing bättre.
Tack så mycket för bra tips! Har egentligen bara ett par skor i läder i nuläget. Svarta oxford-brogues. Så jag tror att jag kan fylla på med fler kulörer allt eftersom jag köper fler fina skor i framtiden, vilket definitivt kommer ske. :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Behöver köpa lite skovårdsprodukter till läder. Vad skulle ni rekommendera att jag behöver? Har i princip ingenting i nuläget. Är det nödvändigt att köpa Saphirs produkter eller finns det billigare varianter som är likvärdiga? Hur många påstryknikgsborstar osv behöver man?
Vilken typ av skor är det du ska vårda? Saphirs produkter är ju inte billigast, men dom är bra. Jag har exempelvis 4st skor i färgen Burgundy, samtliga används under höst/vinter/vår. Jag har en burk burgundy som jag haft i 2 år, som antagligen kommer räcka även detta år och möjligen nästa också. Så ca 200kr för 4skor i 4 år är ju inte så dyrt ... Påföringsborste är ju smidigt och ingen dyr investering, så skaffa en till svart och en till brunt och möjligen en för neutral. Du gör rent med varmt vatten och lite diskmedel direkt efter användning så håller dom sig mjuka. Övrig utrusning jag skulle rekommendera är: en mjuk nagelborste och galltvål och en disktrasa för rengöring, microduk och vanlig bomullstrasa för puts. Två borstar, en för att borsta upp glans och en för att borsta av smuts. Det borde du komma långt med :)
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Vilken typ av skor är det du ska vårda? Saphirs produkter är ju inte billigast, men dom är bra. Jag har exempelvis 4st skor i färgen Burgundy, samtliga används under höst/vinter/vår. Jag har en burk burgundy som jag haft i 2 år, som antagligen kommer räcka även detta år och möjligen nästa också. Så ca 200kr för 4skor i 4 år är ju inte så dyrt ... Påföringsborste är ju smidigt och ingen dyr investering, så skaffa en till svart och en till brunt och möjligen en för neutral. Du gör rent med varmt vatten och lite diskmedel direkt efter användning så håller dom sig mjuka. Övrig utrusning jag skulle rekommendera är: en mjuk nagelborste och galltvål och en disktrasa för rengöring, microduk och vanlig bomullstrasa för puts. Två borstar, en för att borsta upp glans och en för att borsta av smuts. Det borde du komma långt med :)
Tack så mycket! Det är ett par Loake Buckingham i svart läder jag behöver produkter för. Har ett par Loake i mocka sedan tidigare som bara ska ha impregnering. Har inga fler fina skor i läder. :)
 

POO

Panerai
Använder du en trasa istället för påstrykarborstar? :)

Jaja påstrykarborstar blir stela och dana om man inte tvättar dem och har sig. Så kul är det inte att putsa skor att jag vill ha omaket att behöva tvätta och torka massa borstar. Du kommer åt mellan sulkanten med en trasa också utan problem.
En rejäl hästtagelborste att borsta rent skorna med och borsta upp glans är dock helt nödvändigt enligt mig.
Borsta man av dem så fort de är använda så minimerar man arbetsinsatsen som behövs senare.
Den svarta skokrämen du länkat ovan räcker enligt mig. Renovateuren är inte direkt nödvändig. Inte för den dagliga skovården i alla fall.
 
Topp