• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Oxfords i mocka till jeans/chinos i kombination med skjorta, kommer man undan med det? Eller är det bara brogues/derbys som gäller?
Nu blandar du ihop korten. Brogues kan vara både oxford (sluten snörning) och derbys (öppen snörning).
Med det sagt så fungerar släta skor, eller cap toes (inget broguemönster) i mocka alldeles utmärkt till nämnda brallor. Vissa har problem med att använda en oxfordsko till ledigare byxor, vilket för mig är helt obegripligt. För mig är materialet viktigare än skotypen.
Här kör jag Church's oxford i mocka utan broguemönster till jeans. Jag överlevde faktiskt dagen!:)
OmrWj0P.jpg

Ibland när jag vill utmana ödet så har jag t o m svarta oxfords i kalvskinn (visserligen kvartsbroggar, man vill ju inte hamna i helvetet:D) till jeans...#scary
UGXpxZP.jpg
 
Senast ändrad:

stigge

Omega
2-Faktor
Nu blandar du korten. Brogues kan vara både oxford (sluten snörning) och derbys (öppen snörning).
Med det sagt så fungerar släta skor, eller cap toes (inget broguemönster) i mocka alldeles utmärkt till nämnda brallor. Vissa har problem med att använda en oxfordsko till ledigare byxor, vilket för mig är helt obegripligt. För mig är materialet viktigare än skotypen.
Här kör jag Church's oxford i mocka utan broguemönster till jeans. Jag överlevde faktiskt dagen!:)
OmrWj0P.jpg

Ibland när jag vill utmana ödet så har jag t o m svarta oxfords i kalvskinn (visserligen kvartsbroggar, man vill ju inte hamna i helvetet:D) till jeans...#scary
UGXpxZP.jpg
Filmen Kingsman ställer till det lite :D
”oxfords not brogues”
 

lekingofkings

Omega
2-Faktor
Vad säger panelen om det här? Bara att kladda över med kräm eller kommer det läcka in i vinter-väder så det behövs mer seriös lagning? De sägs vara använda endast en gång och har commando-sula så de skulle sitta fint för vintern om det här inte är ett alltför stort problem.
D674ACAA-BA64-45B0-8811-79BA1CE36228.png


CA7B4CB5-E204-4E8F-87F6-5085A8CF1C00.png
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Vad säger panelen om det här? Bara att kladda över med kräm eller kommer det läcka in i vinter-väder så det behövs mer seriös lagning? De sägs vara använda endast en gång och har commando-sula så de skulle sitta fint för vintern om det här inte är ett alltför stort problem.
D674ACAA-BA64-45B0-8811-79BA1CE36228.png


CA7B4CB5-E204-4E8F-87F6-5085A8CF1C00.png
Som @stigge påpekade kan det vara i höjd med gångvecket, och då riskera att bli en svag punkt som slits fort. Men ... det är ju dubbelt läder just där, och gångvecken brukar inte gå så långt ner på sidorna. Om det var jag skulle jag bedöma utifrån priset om jag tycker det är värt den estetiska blessyren, just ur täthetssynpunkt tror jag inte det är någon större fara. Vad är det för skor och hur stor är prisskillnaden?
 

stigge

Omega
2-Faktor
Som @stigge påpekade kan det vara i höjd med gångvecket, och då riskera att bli en svag punkt som slits fort. Men ... det är ju dubbelt läder just där, och gångvecken brukar inte gå så långt ner på sidorna. Om det var jag skulle jag bedöma utifrån priset om jag tycker det är värt den estetiska blessyren, just ur täthetssynpunkt tror jag inte det är någon större fara. Vad är det för skor och hur stor är prisskillnaden?
Håller med @BarbaBaba att det eventuellt kan vara så att skadan klarar sig från gångvecken men om det är köp ifrån bukten och du inte kan kolla på skorna innan så kan fyndet bli dyrt.
Bild på liknande skor och hur det böjer sig. Mao skadan ligger i området.
742945A2-FB39-4F27-8600-3495CB87B744.jpeg
 

lekingofkings

Omega
2-Faktor
Som @stigge påpekade kan det vara i höjd med gångvecket, och då riskera att bli en svag punkt som slits fort. Men ... det är ju dubbelt läder just där, och gångvecken brukar inte gå så långt ner på sidorna. Om det var jag skulle jag bedöma utifrån priset om jag tycker det är värt den estetiska blessyren, just ur täthetssynpunkt tror jag inte det är någon större fara. Vad är det för skor och hur stor är prisskillnaden?
Håller med @BarbaBaba att det eventuellt kan vara så att skadan klarar sig från gångvecken men om det är köp ifrån bukten och du inte kan kolla på skorna innan så kan fyndet bli dyrt.
Bild på liknande skor och hur det böjer sig. Mao skadan ligger i området.
742945A2-FB39-4F27-8600-3495CB87B744.jpeg
Tycker att era resonemang låter rimliga. Det är ett par Loake Mulligan vad jag fattat genom google. Säljaren verkar inte ha koll. Jag passar på dem.
 
Idag blev det en tur till Wermlands skomakeri på Fredsgatan i Karlstad. Ypperligt utbud och utomordentlig service (Precis som förra gången). Den här gången införskaffades ett par Loake Laxford i svart kalvskinn. Jag fick också förmånen att introducera min sambo till de randsydda skornas värld. Hon fick med sig ett par Loake Chatterley i svart kalvskinn.

42307411_353509921858307_8277058151610580992_n.jpg
42227407_387837355372878_3543772825825312768_n.jpg
41977882_419328795262866_6656621498259734528_n.jpg
 

Yfront

Omega
Velar fram och tillbaka på nästa skoköp för höst/mild vinter, har rekat ett par mörkbruna chukkas i mocka(dainite sula) eller ett par Oxford med tunnare city sula alternativt dainite även på dessa. Skor i rotation är loafers så länge det är torrt, Chelsea boot och ett par Oxfords med semi brogues med gummisula.

I klädväg brukar jag köra byxor(flanell, chinos, Manchester, jeans) och udda kavaj. Vad hade ni satsat på? Blir man begränsad med ett par chukkas i mocka?!? Både att kombinera med kläder och i materialväg?!
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Velar fram och tillbaka på nästa skoköp för höst/mild vinter, har rekat ett par mörkbruna chukkas i mocka(dainite sula) eller ett par Oxford med tunnare city sula alternativt dainite även på dessa. Skor i rotation är loafers så länge det är torrt, Chelsea boot och ett par Oxfords med semi brogues med gummisula.
I klädväg brukar jag köra byxor(flanell, chinos, Manchester, jeans) och udda kavaj. Vad hade ni satsat på? Blir man begränsad med ett par chukkas i mocka?!? Både att kombinera med kläder och i materialväg?!
Jag skulle säga att just ett par mörkbruna chukkas i mocka är den perfekta skon/kängan för dig (Nej, du blir inte begränsad, det är precis tvärtom, mer användbar skobeklädnad hittar du nog inte!). Kör själv mina mörkbruna mockachukkas till grå flannel, manchesterbyxor i många olika färger, men också till jeans i olika blåa kulörer. Fungerar jättebra!
Sjukt dålig bild men...
c0208-jpg.731603
 

Yfront

Omega
Jag skulle säga att just ett par mörkbruna chukkas i mocka är den perfekta skon/kängan för dig (Nej, du blir inte begränsad, det är precis tvärtom, mer användbar skobeklädnad hittar du nog inte!). Kör själv mina mörkbruna mockachukkas till grå flannel, manchesterbyxor i många olika färger, men också till jeans i olika blåa kulörer. Fungerar jättebra!
Sjukt dålig bild men...
c0208-jpg.731603

Kul att få det bekräftat! Bara att slå till då, med andra ord!! :)
 
Topp