• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Testade RMW Wentworth idag i 9G. Satt ganska tight, men inte oskönt den lilla stunden jag testade. Gissar att den töjer sig lite?
Kan man anta att 9G funkar även i comfort craftsman?

Testade RMW Wentworth idag i 9G. Satt ganska tight, men inte oskönt den lilla stunden jag testade. Gissar att den töjer sig lite?
Kan man anta att 9G funkar även i comfort craftsman?
De kommer töja sig en del över insteget men såklart inte runt tåpartiet där de är förstärkta. Jag upplever att mina Comfort Craftsman i Yearling-skinn töjt sig nästan en halv storlek i upplevd vidd, men på ett bra sätt, de formas efter foten. Däremot så tycker jag att mina Gardener töjt sig mycket mindre. Skinnet är grövre, kanske därför.
Jag skulle absolut inte köpa för rymliga från början för då kommer du bada i dem efter ett tag. Å andra sidan finns det flera vidder.
Jag hade nog inte vågat beställa från eBay el Australien utan att ha provat även Craftsman, de är lite olika i tån även om det är väldigt sannolikt att du drar samma storlek.
Fel storlek och du riskerar att låta som @Lindrian sen. Men det gäller ju alla Chelseaboots

De kommer töja sig en del över insteget men såklart inte runt tåpartiet där de är förstärkta. Jag upplever att mina Comfort Craftsman i Yearling-skinn töjt sig nästan en halv storlek i upplevd vidd, men på ett bra sätt, de formas efter foten. Däremot så tycker jag att mina Gardener töjt sig mycket mindre. Skinnet är grövre, kanske därför.
Jag skulle absolut inte köpa för rymliga från början för då kommer du bada i dem efter ett tag. Å andra sidan finns det flera vidder.
Jag hade nog inte vågat beställa från eBay el Australien utan att ha provat även Craftsman, de är lite olika i tån även om det är väldigt sannolikt att du drar samma storlek.
Fel storlek och du riskerar att låta som @Lindrian sen. Men det gäller ju alla Chelseaboots
Alla behöver inte tycka som du. Knäpp du dina knappar o promenera runt i de skor du trivs i.

Får helt enkelt prova fler modeller innan köp. 9G satt ju som sagt tight runt foten, och jag upplevde att det inte fanns speciellt mycket utrymme kvar på längden. Kanske skulle behöva testa en 9,5F om det är så att den töjer sig på vidden. Tack för svaret!

Var iväg och handlade lite... Mina första Loake!
5940E897-2FDD-4064-B9E9-B812459D6015.jpeg

Cadogan fick det bli! Kände att det var en bra utgångspunkt, med tanke på hösten. Quarter brogue och Dainite-sula. Nu ska det beställas lite skovård också! Vilken färg på skokräm borde jag ta, om jag beställer Saphir?
4D295FDF-48AA-42AD-B9A2-EE7D450495AE.jpeg

Cadogan fick det bli! Kände att det var en bra utgångspunkt, med tanke på hösten. Quarter brogue och Dainite-sula. Nu ska det beställas lite skovård också! Vilken färg på skokräm borde jag ta, om jag beställer Saphir?
4D295FDF-48AA-42AD-B9A2-EE7D450495AE.jpeg
Jsg hade smort de där med en lite mörkare kräm för att bygga trevlig patina. Typ Saphir "Havanna" eller "Mahogny". Men egentligen är de väl mer åt mellanbrun. Kör neutral om du är osäker.

Men först hade jag dragit åt snörningen ordentligt för att se om de är lagom stora i insteget. Just nu ser det ut som att de inte går ihop ordentligt.

Jsg hade smort de där med en lite mörkare kräm för att bygga trevlig patina. Typ Saphir "Havanna" eller "Mahogny". Men egentligen är de väl mer åt mellanbrun. Kör neutral om du är osäker.

Men först hade jag dragit åt snörningen ordentligt för att se om de är lagom stora i insteget. Just nu ser det ut som att de inte går ihop ordentligt.
Tack för tipsen! Det är storlek 8,5 i dom där. Tyckte 9 satt lite för slappt.
Edit, förtydligande: mina fötter är rätt breda vid snörningen (fotryggen?). Storlek 9 satt inte lika bra i hälen och tårna, även om snörningen gick ihop mer i den storleken. Tycker ändå att 8,5 sitter bra, även fast snörningen inte går ihop lika mycket som för andra (somliga kan ju dra ihop den helt och hållet, men då ligger nog min fot och skramlar i skon). Sen gick det absolut att dra åt den lite mer än i fotot ovan. Efter att jag gått in dom ordentligt kommer dom nog sitta ännu bättre.

Senast ändrad:
Edit, förtydligande: mina fötter är rätt breda vid snörningen (fotryggen?). Storlek 9 satt inte lika bra i hälen och tårna, även om snörningen gick ihop mer i den storleken. Tycker ändå att 8,5 sitter bra, även fast snörningen inte går ihop lika mycket som för andra (somliga kan ju dra ihop den helt och hållet, men då ligger nog min fot och skramlar i skon). Sen gick det absolut att dra åt den lite mer än i fotot ovan. Efter att jag gått in dom ordentligt kommer dom nog sitta ännu bättre.
När skinnet ger med sig lite blir det nog perfekt. Snyggast om det är en markerad men inte jättestor springa, typ hälften av den som är på bilden. Ingen springa alls är i mitt tycke inte så snyggt, då går jag till skomakarn och ber den limma på en skinnbit på plösen.

När skinnet ger med sig lite blir det nog perfekt. Snyggast om det är en markerad men inte jättestor springa, typ hälften av den som är på bilden. Ingen springa alls är i mitt tycke inte så snyggt, då går jag till skomakarn och ber den limma på en skinnbit på plösen.
Ja, det viktigaste (för mig) är ju iallafall hur den sitter på foten. Vanligast är väl att en sko töjer sig ca en halv storlek, så den borde som du säger bli perfekt då. Har för övrigt beställt skolyx grundpaket med Saphir i mellanbrunt.

Ja, det viktigaste (för mig) är ju iallafall hur den sitter på foten. Vanligast är väl att en sko töjer sig ca en halv storlek, så den borde som du säger bli perfekt då. Har för övrigt beställt skolyx grundpaket med Saphir i mellanbrunt.
Jo, att den sitter bra är grundförutsättningen. Sedan kan man (om man vill) köra överkursen med att få till den optimala springan. Jag är ganska nördig och tycker det är en stor del av intrycket på en Oxford. :)

Det får bli nästa par! ;)
Tror som sagt att du kommer få en snygg glipa när skinnet ger med sig. Jag har en omvänd situation på mina nya Loaks. Där går glipan i princip helt ihop redan som nyköpta. Men att gå ner en halv storlek var inte ett alternativ för då blev de för små. Dock ingen stor grej att åtgärda om man som jag är lite petig, bara att lämna in så sätter skomakaren på en extra skinnbit på plösens insida så har man ett snyggt v-glipa. :)

Tror som sagt att du kommer få en snygg glipa när skinnet ger med sig. Jag har en omvänd situation på mina nya Loaks. Där går glipan i princip helt ihop redan som nyköpta. Men att gå ner en halv storlek var inte ett alternativ för då blev de för små. Dock ingen stor grej att åtgärda om man som jag är lite petig, bara att lämna in så sätter skomakaren på en extra skinnbit på plösens insida så har man ett snyggt v-glipa. :)
Så länge öglorna är någorlunda i linje tycker jag det är snyggt. Olika skor är designade för att ha olika stort V.

Alla fötter är ju olika! Loakes G-läst sitter lite bättre på mig, men tyvärr finns det inte så många modeller i min smak med den lästen. Finns dock några läckra broguekängor i den lästen som jag kanske hugger nån gång!

Så länge öglorna är någorlunda i linje tycker jag det är snyggt. Olika skor är designade för att ha olika stort V.
Kanske verkar som jag är petigare än vad jag är. Det jag reagerar mot är ett jätte V där det ser ut som foten håller på att klämma sig ur skon, eller ett obefintligt V där det inte finns något mellanrum. De mesta däremellan funkar.

Du kan ju enkelt justera utseendet vid insteget något genom att anpassa snörningen. Se guiden här. Sista snörningen borde förbättra utseendet en del tills skon eventuellt har töjt sig något och du kan använda en annan snörning.

Edit: grattis till en riktigt snygg sko oavsett! :)

http://www.shoegazing.se/2016/05/15/tipset-styr-insteget-med-snorningen/

Du kan ju enkelt justera utseendet vid insteget något genom att anpassa snörningen. Se guiden här. Sista snörningen borde förbättra utseendet en del tills skon eventuellt har töjt sig något och du kan använda en annan snörning.

Edit: grattis till en riktigt snygg sko oavsett! :)

http://www.shoegazing.se/2016/05/15/tipset-styr-insteget-med-snorningen/
Tack! Får testa lite!
Edit: en viss förbättring, men det är inte en snörning för tidsoptimister! :D
55565A92-3A27-4659-AD9E-BE47F3CF245D.jpeg

Senast ändrad:
Då var en arbetsdag avklarad i mina nya Loake! I morgon får dom vila, och då får jag dessutom förhoppningsvis hem grejer från skolyx.
Fötterna känns inte riktigt lika mörbultade som när jag gick in mina Red Wing, och dom sitter numera så bra att dom knappt märks på fötterna. Så jag har förhoppningar för dessa! :D
Fick för övrigt en del kommentarer på jobbet. Jobbar på kommunal förvaltning, så det är rätt spretigt med skor där. Allt från C&J till Nike. Kul ändå att folk uppmärksammar tjusiga skor! Kan förvisso vara en bidragande faktor att jag oftast själv syns i sneakers eller kängor.

Tänkte införskaffa mig ett par RM Williams Chelsea Suede och har hittat två modeller jag tycker om. Kan ni ge några för- och nackdelar med respektive? Enda skillnaden jag kan se är att ena är gummisula och andra är lädersula. Jag tänker använda dem som beskrivet, under höst och vår.

Tack!
https://www.careofcarl.com/sv/artiklar/rmwilliams-craftsman-g-boot-suede-brown.html

https://www.careofcarl.com/sv/artiklar/rmwilliams-blaxland-suede-chocolate-suede.html
Gummisula alla gånger på en Chelseaboot. Visst är lädersulan bra men mest till torrare dagar när man lika gärna kan lufta sina lågskor.
Sen hade jag nog allra helst kört på "Comfort Craftsman", som är identisk med Blaxland men har en innersula i dämpande material, mycket skönt alternativ till Blaxland som har en traditionell läderinnersula a la "brittisk herrsko".

Comfort C är inte så vanlig i Sverige men finns t ex på Zalando. Eller på flertalet ställen i AU el UK om du lessnat på att betala 5000:- för något som borde kosta 3000:-... :)

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp