• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Jag skulle säga att just ett par mörkbruna chukkas i mocka är den perfekta skon/kängan för dig (Nej, du blir inte begränsad, det är precis tvärtom, mer användbar skobeklädnad hittar du nog inte!). Kör själv mina mörkbruna mockachukkas till grå flannel, manchesterbyxor i många olika färger, men också till jeans i olika blåa kulörer. Fungerar jättebra!
Sjukt dålig bild men...
c0208-jpg.731603
Fina! Vad är det för märke/modell på skorna? :)

På tal om city-sula, hur smidig är den jämfört med vanlig Dainite? Tycker skorna generellt blir alldeles för klumpiga för att det skall vara trivsamt när dom har vanlig Dainite.
Jag tycker dom fungerar ok. Har ett par skor i city-sula. Framförallt så bygger de inte lika mkt som dainite.
Läder är fortf favoriten.
Citysula är trevligt. Jag har en variant av den på två av mina par från Carmina ("Tomir").
Men däremot är det felaktig uppfattning att Dainite nödvändigtvis skulle vara klumpigare/bygga mer på höjden än dessa sulor. Normalt sett så är en dubbel dainite högre än lädersula och citysula. En enkel Dainite är dock inte märkbart högre än en citysula eller en lädersula.

Mina Church's med Dainite:
Church Sahara.jpg

Mina Carmina med Tomirsula:
Carmina Burgundy Museum Soller 170811.jpg

Jag noterar att Lester fått in lite nytt från Berwick 1707. En del trevliga kängor bland annat. Någon som har erfarenhet av sulan som sitter på dessa skor? Bara sämre alternativ än Dainite?
https://www.lester.se/varumarken/berwick-1707/berwick-1707-orwell-399-plum-grey-suede
Ser ut som en crepesula? Isf mjukare (bättre dämpning) än t ex Dainite, men sämre hållbarhet.
https://www.askandyaboutclothes.com/forum/threads/what-exactly-is-a-crepe-sole.99130/

Jag noterar att Lester fått in lite nytt från Berwick 1707. En del trevliga kängor bland annat. Någon som har erfarenhet av sulan som sitter på dessa skor? Bara sämre alternativ än Dainite?

https://www.lester.se/varumarken/berwick-1707/berwick-1707-orwell-399-plum-grey-suede
Också kikat på kängor där.
Vad kan man förvänta sig om man klickar hem denna? Cordovan i den här prisklassen är lite ovanligt eller?

https://www.lester.se/kategorier/kangor/berwick-1707-tudor-386-burgundy-cordovan

Har ingen koll på sulan här men föredrar Loake Angelsey alla dar i veckan.
Men du ska köpa Berwick när lester.se har 40% rabatt på dojjorna (2 ggr per år). Då blir de helt enkelt väldigt prisvärda!:)
Personligen skulle jag inte köpa varken Loake Angelsey eller Berwick 1707 Orwell då jag tycker att den typen av skor/kängor är ohyggligt fula! (Sömn på ovansidan på främre delen av fötterna, WTF?) Gillar man det så är är väl både Loake (till ord. pris) och Berwick ett bra köp.
IMG_0191.jpg

Också kikat på kängor där.
Vad kan man förvänta sig om man klickar hem denna? Cordovan i den här prisklassen är lite ovanligt eller?

https://www.lester.se/kategorier/kangor/berwick-1707-tudor-386-burgundy-cordovan
Frågan om det är just Cordovan, eller hästläder? Priset gör mig misstänksam. Nu står det Cordovan i rubriken så det kan säkert vara så. Isf är det sjukt billigt!
(Även om du måste vara medveten om att arbetet på detaljnivå från Berwick lämnar en del i övrigt att önska.)

Senast ändrad:
Men du ska köpa Berwick när lester.se har 40% rabatt på dojjorna (2 ggr per år). Då blir de helt enkelt väldigt prisvärda!:)
Personligen skulle jag inte köpa varken Loake Angelsey eller Berwick 1707 Orwell då jag tycker att den typen av skor/kängor är ohyggligt fula! (Sömn på ovansidan på främre delen av fötterna, WTF?) Gillar man det så är är väl både Loake (till ord. pris) och Berwick ett bra köp.
IMG_0191.jpg
Här köps inget på fullpris.
Maxpris jag pyntar för t ex RMW är 3000:-, Loake 1880 2000:- osv.

IMG_0191.jpg
Absolut, 40% är jag väl medveten om. Inget köp utan den på lester. :)

Apropå RMW. Hur ligger de till i storlekarna i förhållande till Loake capital? Chelsea-boots är kanske inte min kopp té, men efter ditt tjat om RMW så börjar man ju nästan bli lite sugen. ;)
Jag drar UK 9F (standardvidd) i Loake Capital och UK/AU 9,5G (standardvidd) i RMW Craftsman, Gardener och Comfort Craftsman.
Men det hänger lite på hur långa och snea tår man har antar jag.

Apropå RMW. Hur ligger de till i storlekarna i förhållande till Loake capital? Chelsea-boots är kanske inte min kopp té, men efter ditt tjat om RMW så börjar man ju nästan bli lite sugen. ;)
Som jag skrev för några dagar sen här på forumet:
Det två skorna i mitten är bägge strl 10,5. Den bruna är RMW (Comfort Craftsman) och den i burgundy är Loake på capitallästen. Båda passar mig utmärkt. Loake är smalare och därför skulle det inte fungera för mig att gå ned en halvstorlek även om det säkert skulle funka längdmässigt.
lr-650-43-19866-21-jpg.457947

Fler jämförelsebilder:
brwck1-jpg.478553

bb4-jpg.501637

Senast ändrad:
Skippa RMW. Stora, klumpiga, fula. Kanske fungerar på en bondgård, annars nä. Förstår mig inte på hysterin.
Vet inte vilka modeller du menar, men visst gör de även lite tyngre kängor, typ Gardener och Stockyard. Men att hävda att t ex Craftsman, Macquarie eller de andra nättare Chelseabootsen i sortimentet är "bondgård" känns lite felinformerat. Kolla in "Signature Craftsman" tex. Nästan så att jag själv skulle kunna ha dem till kostym.
Sen kan man ha synpunkter på passform etc, men jag tror det är många som har svårt att hitta skönare eller bättre boots för pengen.

Vet inte vilka modeller du menar, men visst gör de även lite tyngre kängor, typ Gardener och Stockyard. Men att hävda att t ex Craftsman, Macquarie eller de andra nättare Chelseabootsen i sortimentet är "bondgård" känns lite felinformerat. Kolla in "Signature Craftsman" tex. Nästan så att jag själv skulle kunna ha dem till kostym.
Sen kan man ha synpunkter på passform etc, men jag tror det är många som har svårt att hitta skönare eller bättre boots för pengen.
Finns säkert nån som är dräglig, men standard gardener/blaxland är urk om du frågar mig.

Som jag skrev för några dagar sen här på forumet:
Det två skorna i mitten är bägge strl 10,5. Den bruna är RMW (Comfort Craftsman) och den i burgundy är Loake på capitallästen. Båda passar mig utmärkt. Loake är smalare och därför skulle det inte fungera för mig att gå ned en halvstorlek även om det säkert skulle funka längdmässigt.
lr-650-43-19866-21-jpg.457947

Fler jämförelsebilder:
brwck1-jpg.478553

bb4-jpg.501637
Just det! Snygg uppställing! Jag var för lat för att röra mig bakåt i tråden...

Tillbaka
Topp