• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Gummisula alla gånger på en Chelseaboot. Visst är lädersulan bra men mest till torrare dagar när man lika gärna kan lufta sina lågskor.
Sen hade jag nog allra helst kört på "Comfort Craftsman", som är identisk med Blaxland men har en innersula i dämpande material, mycket skönt alternativ till Blaxland som har en traditionell läderinnersula a la "brittisk herrsko".

Comfort C är inte så vanlig i Sverige men finns t ex på Zalando. Eller på flertalet ställen i AU el UK om du lessnat på att betala 5000:- för något som borde kosta 3000:-... :)
Tack! På Zalando kostade dem bara 4,4 istället för 5 åtminstone =)

Tack! På Zalando kostade dem bara 4,4 istället för 5 åtminstone =)
Mitt personliga rekord i reafynd på RMW är 200GBP :)
Det är bra dojor men 5000:- är lite väl tilltaget.
4000:- känns lättare att motivera och neråt 3000:- är fynd.
Mina C&J Chelsea5 är grymma men ännu dyrare och knappast "bättre" i objektiv bemärkelse. Eller skönare för mig.

Experimenterar lite med att måla patina på skor med mina Allen Edmonds, nöjd med första försöket men finns klar förbättringspotential. :D Fick sig lite vård och glans också.
5AEF0350-E0ED-4386-BA7A-6D671CE81D30.jpeg

Jag besökte Norman Vilalta (Barcelona) i dag på en rundtur och fick riktigt bra service.

Han erbjuder både RTW och bespoke, där han glatt berättade för mig om hur han (och hans kollegor) arbetar. Ett intressant koncept värt att dela med sig av:

http://www.normanvilalta.com/

7E3A1E10-A4B9-4B3D-96B8-D7F5C0E9B348.jpeg

25D75030-AB75-4F7C-A6FB-CA5627607F47.jpeg

RTW
04493357-5517-40B2-A4D0-A832E529231F.jpeg
BB2452CA-2850-4067-A818-8A981C5A09C9.jpeg

3D-patina, riktigt sjyst i verkligheten, med vibramsula.

1F266925-E3FC-432B-BCD6-42D8CF79F09A.jpeg

Här med sina egna skor som han gärna visade upp för mig. Annorlunda och kul.

”Shoes alone can create such a personal sense of style,” says Norman, “this pair are probably what I consider my most meaningful work. They are part of the ‘Wabi Sabi’ collection, I call them the ‘ecce homo’ shoe. They’re not about my hand as an artisan, nor about the quality of the material I use, they’re about the beauty of imperfection. This kind of aged, worn-in aesthetic has huge appeal for me.”

8284738B-C596-47AA-9DD7-B95FDA009CD5.jpeg

E3329E14-B8C2-4141-A1C3-90F029475458.jpeg

Kul läsning:
https://www.theworldofshoes.com/stories/brands/norman-vilalta/

https://therake.com/stories/craft/norman-vilalta-shoes-dynamic-designs/

https://therake.com/stories/style/laced-ready-norman-vilalta/

En eloge att han tog sig tiden - trots att det första jag förklarade var att ett köp inte låg nära tillhands, utan att jag var intresserad vad han gör.

Senast ändrad:
Söker tips på bruna skor till kostym som ska klara att användas under höst/vinter/tidig vår dvs grus, regn, slask och snö. Således ingen lädersula på dessa. C&J känns lite overkilled och Loak lite radhus. Hittar inget skoj. :(

Söker tips på bruna skor till kostym som ska klara att användas under höst/vinter/tidig vår dvs grus, regn, slask och snö. Således ingen lädersula på dessa. C&J känns lite overkilled och Loak lite radhus. Hittar inget skoj. :(
Det finns en del Oxfords från Carmina med Dainitesula. Prisklass ungefär mittemellan overkill och radhus.

Själv är jag sugen på dubbelmunkar från Loake med Dainite (MTO) till vintern. Ingen idé att gå loss på superdyrt när man ändå går runt med saltslask på skorna stora delar av tiden.

Tack, får gå förbi Sko AB. Risk att man där fastnar för något helt annat dock.

Det finns en del Oxfords från Carmina med Dainitesula. Prisklass ungefär mittemellan overkill och radhus.

Själv är jag sugen på dubbelmunkar från Loake med Dainite (MTO) till vintern. Ingen idé att gå loss på superdyrt när man ändå går runt med saltslask på skorna stora delar av tiden.
Gillar Carmina på bild, inte ägt några. Får bli NK också för kläm och känn.

Får helt enkelt prova fler modeller innan köp. 9G satt ju som sagt tight runt foten, och jag upplevde att det inte fanns speciellt mycket utrymme kvar på längden. Kanske skulle behöva testa en 9,5F om det är så att den töjer sig på vidden. Tack för svaret!
Jag upplevde 7G som tajta och valde att istället gå på 7H – samma längd men ett par millimeter bredare. Storlekstabellen på RMW:s sida visar att bredden ökar med 3 mm och längden 4,2 mm för varje halv storlek som du går upp i samma läst. Går du från G till H i samma storlek förblir längden densamma medan bredden ökar med 6–7 mm.

Jag besökte Norman Vilalta (Barcelona) i dag på en rundtur och fick riktigt bra service.
Han erbjuder både RTW och bespoke, där han glatt berättade för mig om hur han (och hans kollegor) arbetar. Ett intressant koncept värt att dela med sig av:
http://www.normanvilalta.com/
3D-patina, riktigt sjyst i verkligheten, med vibramsula.
1F266925-E3FC-432B-BCD6-42D8CF79F09A.jpeg
Kul spaning!:)! Alltid roligt att se dojjor från mer okända tillverkare. Gillar verkligen kängorna med 3D-patina. Var kan en shoppa loss på på RTW-linjen?

Verkar röra sig om MTO:er för Grafford till stor del, så jag gissar att det inte kommer finnas några ”klassiska” modeller på rean.
Men, man kan alltid hoppas :)
Mailade och frågade lite och svaret var att C&Js permanenta sortiment inte kommer va med på rean (jag frågade specifikt efter ngra olika svarta cap toes). Men samtidigt sa han att det kommer finnas vanliga benchgrade och handgrade utöver "exclusive for grafford" skor.

Tillbaka
Topp