• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Någon som har vart på Graffords rea?
Japp men inte ute efter skor utan strumpor, Pantherella på 65% rabatt :O

24AB000B-319B-4D57-9DBD-2BF92AA405C6.jpeg

Tror jag råkade ta lite för tjockt med neutralfärgad skokräm på mina bruna brouges, dessutom satte det sig små vita klickar i hål-mönstret. Ser fult ut, hur går jag tillväga för att rengöra dem så jag kan börja om, och har ni några tips på hur jag undviker samma misstag igen?

Anledningen till att jag körde på neutral skokräm var att någon YouTube-kille rekommenderade det för att skornas patina skulle synas (vilket jag vill).

Tror jag råkade ta lite för tjockt med neutralfärgad skokräm på mina bruna brouges, dessutom satte det sig små vita klickar i hål-mönstret. Ser fult ut, hur går jag tillväga för att rengöra dem så jag kan börja om, och har ni några tips på hur jag undviker samma misstag igen?

Anledningen till att jag körde på neutral skokräm var att någon YouTube-kille rekommenderade det för att skornas patina skulle synas (vilket jag vill).
Överflöd kan man torka bort med en trasa. Det blir ALLTID ett överflöd i hålen, för det krävs en borste. Vad som inte behövs är aceton, galltvål etc.

Mängd: typ en ärtas storlek på tåhättan brukar vara lagom. Kör på den mängden på resten av skons olika partier.

Beroende på mängd.
Pröva att borsta ordentligt och se om det går bort och med fördel en liten borste för att komma åt det som sitter i hålen. Om det inte funkar så en tvätt (finns lite olika medel men galltvål är bra) för att få bort krämen, men en tvätt bör vara sista utvägen om du haft mycket kräm.

Funkar trasa även nu efter det torkat in? Försökt med en fuktig trasa men kändes inte som det hjälpte.
Trasa funkar bra när krämen är fuktigt. När den torkat så är borste bättre.
Var inte rädd för att ta i lite med borsten.

Om du har renovateur så kan du lägga på det för att mjuka upp den fasta krämen och torka av med trasa.

Senast ändrad:
Återigen testat R.M.W idag. Både Blaxland och Wentworth i 9 och 9,5 I G-läst.
9 klämmer stortån i framkant ovanpå nageln och 9,5 glappar i hälen. Vad göra?
Försöka testa en 9H?
Inbillar mig att det är bättre med lite för tight framme vid tån än att det glappar i hälen, eller..? Är en H läst då rymligare där?

Tyckte inte det var någon större skillnad mellan formen på lästen, det klämde lika mycket framme i tån.

Försöka testa en 9H?
Inbillar mig att det är bättre med lite för tight framme vid tån än att det glappar i hälen, eller..? Är en H läst då rymligare där?

Tyckte inte det var någon större skillnad mellan formen på lästen, det klämde lika mycket framme i tån.

Du får väl köra på 9,5F då?

Försöka testa en 9H?

Längst fram i tåboxen kommer inte skon att ge med sig något pga tåhättan. Mao är det tight där vid provning så kommer det vara tight även imorn. Det som kan ske ( skriver kan då våra fötter är olika) är att när du använt skorna ett tag så kommer sula/kork att anpassa sig efter din fot och då upplevs skorna som lite större. Men är det trånga på längden så skulle jag gå på den större då längden inte förändras.
Till slut är det (tyvärr) så att vissa läster inte passar ens fötter och då är det bara leta vidare.

Har du möjlighet så testa både 9.5F och 9H och se hur det sitter. Oftast är den största skillnaden över fotens bredaste del (sk ballen) men viss skillnad i andra delar också.

Du får väl köra på 9,5F då?
Längst fram i tåboxen kommer inte skon att ge med sig något pga tåhättan. Mao är det tight där vid provning så kommer det vara tight även imorn. Det som kan ske ( skriver kan då våra fötter är olika) är att när du använt skorna ett tag så kommer sula/kork att anpassa sig efter din fot och då upplevs skorna som lite större. Men är det trånga på längden så skulle jag gå på den större då längden inte förändras.
Till slut är det (tyvärr) så att vissa läster inte passar ens fötter och då är det bara leta vidare.

Har du möjlighet så testa både 9.5F och 9H och se hur det sitter. Oftast är den största skillnaden över fotens bredaste del (sk ballen) men viss skillnad i andra delar också.

Får helt enkelt ha is i magen en stund. Ska upp till huvudstaden om några veckor, finns det möjligtvis någon ÅF där som har fler läster än G på hyllan?

Får helt enkelt ha is i magen en stund. Ska upp till huvudstaden om några veckor, finns det möjligtvis någon ÅF där som har fler läster än G på hyllan?
Jag upplever något annorlunda utrymme i tåboxen i Comfort Craftsman jmf med Blaxland, trots att det är samma läst och att skorna ser identiska ut. CC har en mjukare innersula som ev kan ge lite rum till tån, men det är klart inte så mycket.
Jag hade nog försökt få tag på CC i 9,5F och hoppats på mindre hälglapp.

Tillbaka
Topp