• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Tack för tipset. Var får man tag på de? Hur skiljer de sig mot 1880?
De är märkbart bättre i finish och skiljer sig på flera sätt. Jesper på Shoegazing har skrivit lite om dem. Själv upplevde jag dem som nättare och allmänt smidigare än 1880-seriens motsvarighet.
Jag köpte på Lester (med 30% rabatt i somras...) men de finns lite varstans.
http://www.shoegazing.se/2016/11/01/nyhet-loake-export-grade/
http://www.shoegazing.se/2018/03/18/recension-loake-1880-export-grade-hanover-onyx-black/

De är märkbart bättre i finish och skiljer sig på flera sätt. Jesper på Shoegazing har skrivit lite om dem. Själv upplevde jag dem som nättare och allmänt smidigare än 1880-seriens motsvarighet.
Jag köpte på Lester (med 30% rabatt i somras...) men de finns lite varstans.
http://www.shoegazing.se/2016/11/01/nyhet-loake-export-grade/
http://www.shoegazing.se/2018/03/18/recension-loake-1880-export-grade-hanover-onyx-black/
Hade oxå ett par hemma ifrån Lester under sommaren. Som @Carlf sagt så är passformen på den lästen (Tower F) annorlunda mot Capital F. På min fot var Tower lästen större vs Capital så den funkade inte på min fot. Utöver passformsproblem så var finishen på mitt par sämre än 1880 map skador i fodret och vid kontakt med Lester så fick jag info att de hade sett det på flera par i den serien. Hoppas att det vara var den batchen som var dålig då skorna annars är fina och finish på ovanlädret var bättre än 1880 serien.

Inget på Bäckmans. Beställningsvara!?
Någon som har koll på sida med Allen Edmonds/fri retur, storlek 3e?
Utan att veta, men tror det kan vara svårt att hitta ngn som har det i lager pga kostnaden.
Säkerligen enklare att hitta i USA, men det hjälper ju inte dig direkt då fri retur troligen faller bort.
Enda föreslag jag har är att kolla med ÅF på Allen och höra efter vad som går att göra.
Hoppas du får träff:)

Varför lägger man 7-10k på rtw skor när du för samma pris kan få bespoke via typ polen (Jan kielman bla) eller maftei i austria?

Är man bara märkeskåt?

Varför lägger man 7-10k på rtw skor när du för samma pris kan få bespoke via typ polen (Jan kielman bla) eller maftei i austria?

Är man bara märkeskåt?
Kanske för att jag inte vill åka till polen eller österrike? Inte känner jag till de tillverkarna heller.

Hade man inte kunnat göra precis samma argument för precis allt?

Är det någon av er som har erfarenhet av Common Projects? Hittade ett par sneakers som såg bra ut men magkänslan säger "fashion".

Vilka skor gäller i vinter? Tar tacksamt emot tips :)
Jag är kontorsnisse men ger mig ibland ut i det våta/slaskiga.
Gillar inte för mycket mönster och annat.
Prisnivå mellan 1-3k.

Vilka skor gäller i vinter? Tar tacksamt emot tips :)
Jag är kontorsnisse men ger mig ibland ut i det våta/slaskiga.
Gillar inte för mycket mönster och annat.
Prisnivå mellan 1-3k.
För de pengarna hade jag kollat på något av våra svenska märken, typ Skolyx, Myrqvist (Herrstil), Morjas eller kanske tom Loake 1880 om du kan stretcha budgeten lite. Myrqvist höstkollektion tycker jag ser trevlig ut https://herrstil.com/collections/aw18-collection men jag har ingen erfarenhet alls av dem. Verkar dock helt ok om man läser lite här på forumet :)

För de pengarna hade jag kollat på något av våra svenska märken, typ Skolyx, Myrqvist (Herrstil), Morjas eller kanske tom Loake 1880 om du kan stretcha budgeten lite. Myrqvist höstkollektion tycker jag ser trevlig ut https://herrstil.com/collections/aw18-collection men jag har ingen erfarenhet alls av dem. Verkar dock helt ok om man läser lite här på forumet :)

Trevligt :) Ska kolla in alla märkena.
Känner till en del av dem sen innan såklart.
Svårt att skilja dem åt bara, kvalitetsmässigt alltså.

Vad skiljer dessa skorna mot ett par från t.ex. Lloyd, GANT, RL, Marco o Polo osv?

Vad skiljer dessa skorna mot ett par från t.ex. Lloyd, GANT, RL, Marco o Polo osv?
Ungefär samma som skiljer de märken du nämner ifrån märken som Tissot, Certina, Seiko, Longines mfl.

Ett fokus och djup erfarenhet av den vara de säljer, hantverkstradition och i regel (undantag finns alltid) mer sko för pengarna.

Jag håller med om tipsen men det är en djungel då det finns mkt mer, The Sabot kommer med sin egen serie snart, Herring Shoes har både Loake, Barker mfl men även sitt egna märke som många gånger kan vara väldigt trevliga skor (tillverkade av cheaney, Loake mfl åt Herring).

Jag har två par Myrqvist som hittills har funkat bra. Jag har däremot bara "sommarskor" med lädersula, svårt att säga nåt om deras version av Dainite.

Det som skiljer är konstruktionen. Vad gäller skinnskor finns det i princip tre olika sätt att bygga skorna. Från billigast och lägst kvalitet till dyrast och högst kvalitet: limmad sula, Blake stitch och randsydd (Goodyear welt). Kolla in den här länken för en bra och kortfattad beskrivning av de olika metoderna:
https://www.primermagazine.com/2014...struction-goodyear-welt-blake-stich-cementing

Lloyd är vad jag vet limmade, medan GANT, Tiger, RL, Suitsupply osv oftast är Blakesydda. Där får du betala mer för märket än för kvaliteten. De märken som @Frele nämnde är randsydda och av högre kvalitet. Sedan kan du hitta lägre och högre kvalitet även inom detta segment såklart, men för kängor av skinn bör du satsa på randsydda i alla fall. Kom dock ihåg att bara för att skorna är randsydda så kräver de inte mindre omvårdnad än ett par limmade!

Kolla köp sälj här på forumet. Bättre hittar du ej.

Jag håller ögona öppna såklart :)

Ungefär samma som skiljer de märken du nämner ifrån märken som Tissot, Certina, Seiko, Longines mfl.

Ett fokus och djup erfarenhet av den vara de säljer, hantverkstradition och i regel (undantag finns alltid) mer sko för pengarna.

Jag håller med om tipsen men det är en djungel då det finns mkt mer, The Sabot kommer med sin egen serie snart, Herring Shoes har både Loake, Barker mfl men även sitt egna märke som många gånger kan vara väldigt trevliga skor (tillverkade av cheaney, Loake mfl åt Herring).

Tack för info! Förstår att det inte är helt enkelt. I slutändan blir det väl en smaksak och hur man själv prioriterar.
Jag tänkte mer på materialet, hållbarhet och bekvämligheten. Handsydda?
Det största problemet med ”billigare” skor tycker jag är att sulan ”lossnar” efter lång och trogen tjänst :)

Tillbaka
Topp