• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Jag har två par Myrqvist som hittills har funkat bra. Jag har däremot bara "sommarskor" med lädersula, svårt att säga nåt om deras version av Dainite.

Det som skiljer är konstruktionen. Vad gäller skinnskor finns det i princip tre olika sätt att bygga skorna. Från billigast och lägst kvalitet till dyrast och högst kvalitet: limmad sula, Blake stitch och randsydd (Goodyear welt). Kolla in den här länken för en bra och kortfattad beskrivning av de olika metoderna:
https://www.primermagazine.com/2014...struction-goodyear-welt-blake-stich-cementing

Lloyd är vad jag vet limmade, medan GANT, Tiger, RL, Suitsupply osv oftast är Blakesydda. Där får du betala mer för märket än för kvaliteten. De märken som @Frele nämnde är randsydda och av högre kvalitet. Sedan kan du hitta lägre och högre kvalitet även inom detta segment såklart, men för kängor av skinn bör du satsa på randsydda i alla fall. Kom dock ihåg att bara för att skorna är randsydda så kräver de inte mindre omvårdnad än ett par limmade!

Mycket bra beskrivning och information! Jag tackar ödmjukast :)

Jag håller ögona öppna såklart :)

Tack för info! Förstår att det inte är helt enkelt. I slutändan blir det väl en smaksak och hur man själv prioriterar.
Jag tänkte mer på materialet, hållbarhet och bekvämligheten. Handsydda?
Det största problemet med ”billigare” skor tycker jag är att sulan ”lossnar” efter lång och trogen tjänst :)
Så länge du tar hand om ett par randsydda skor kan du sula om dem med jämna mellanrum och då håller de i stort sett hur länge som helst.

Vad är de obligatoriska skötselråden?
Något man gör direkt när man får hem skorna samt löpandes?
Putsa och smörj in med jämna mellanrum. Jag putsar tåhättan varje söndag (#shoeshinesunday) på de skor jag använt under veckan och kör ett tunt lager skokräm typ en gång i månaden eller varannan, beroende på användning.

Kan även vara en bra idé att impregnera dem med någon typ av vattenavstötande impregnering om de är i mocka, men det har jag själv dålig koll på :bag: Om du går på någon butik som säljer randsydda skor kan de förmodligen bistå med en massa bra tips gällande skovård.

Putsa och smörj in med jämna mellanrum. Jag putsar tåhättan varje söndag (#shoeshinesunday) på de skor jag använt under veckan och kör ett tunt lager skokräm typ en gång i månaden eller varannan, beroende på användning.

Kan även vara en bra idé att impregnera dem med någon typ av vattenavstötande impregnering om de är i mocka, men det har jag själv dålig koll på :bag: Om du går på någon butik som säljer randsydda skor kan de förmodligen bistå med en massa bra tips gällande skovård.
Vad häller impregnering av mocka så är det Saphirs super invulner som gäller. Spraya någon eller några gånger per säsong och borsta av smuts regelbundet med hästhårdborste eller mockaborste. Skoblock är också en självklarhet!

Chukka eller Chelsea om jag vill ha nåt som inte är en ”helkänga” i mocka för höst/snöfri vinter?
Jag äger RM Williams Comfort Craftsman i Chocolate suede, samt Loake Pimlico i läder (finns i mocka). Som natt och dag m a p komfort och hur jag upplever att de kommer att hålla. Men i slutändan handlar det ju om vilken stil du gillar.

Hur resonerar ni när det kommer till loafers och storlek/hur de ska sitta? Jag är osäker på storlek efter att ha provat ett par som jag anser sitter bra, men rädd att de med tiden töjer sig och kommer glappa. Vill ju inte för den delen att gå runt i för trånga skor. Skor töjer sig på bredden olika, men aldrig längden.

/I-landsproblem

Hur resonerar ni när det kommer till loafers och storlek/hur de ska sitta? Jag är osäker på storlek efter att ha provat ett par som jag anser sitter bra, men rädd att de med tiden töjer sig och kommer glappa. Vill ju inte för den delen att gå runt i för trånga skor. Skor töjer sig på bredden olika, men aldrig längden.

/I-landsproblem

Jag hade precis samma funderingar när jag köpte ett par tassels från Loake i våras. Jag valde mellan två storlekar och köpte den som satt tightast. Skon var tightare än jag egentligen vill ha den, men jag räknade med att den skulle töja sig lite vilket den också gjorde. Nu sitter den alldeles utmärkt, hade jag valt den större storleken hade den definitivt glappat efter lite användning. Dessa är i mocka vilket jag upplever bli lite mer följsamt och anpassat efter foten.

/I-landsproblem
Loafers annorlunda öppning jämfört med exempelvis oxfords i kombination med avsaknaden av snörning gör att man oftast behöver går något i storlek (självklart beroende på läst osv.). Beställ din vanliga storlek och en halv storlek mindre och prova. Kan säga att jag behövde gå ner en halv storlek i mina mockaloafers.

Loafers annorlunda öppning jämfört med exempelvis oxfords i kombination med avsaknaden av snörning gör att man oftast behöver går något i storlek (självklart beroende på läst osv.). Beställ din vanliga storlek och en halv storlek mindre och prova. Kan säga att jag behövde gå ner en halv storlek i mina mockaloafers.

Hos Myrqvist beställde jag min vanliga storlek och en halv storlek större, då jag hört att de var något små i storlek. Samtidigt hade jag en tanke precis som du att de skulle sitta riktigt tight till en början då de töjer sig. Jag provade båda hemma på mjukt underlag, den större glappade lite i hälen. Provade att ha den mindre storleken på mig nån timme eller så när jag satt vid datorn. Kände till slut att det fick bli den större storleken i alla fall.

Detta var några månader sedan, och min vanliga storlek satt så tight under den timmen så att jag fortfarande har lite bortfall av känsel ovanpå ena foten...

Lång historia kort så funkar det inte alltid att gå ner i storlek, allt beror på lästen och öppningens utformning.

Jag hade precis samma funderingar när jag köpte ett par tassels från Loake i våras. Jag valde mellan två storlekar och köpte den som satt tightast. Skon var tightare än jag egentligen vill ha den, men jag räknade med att den skulle töja sig lite vilket den också gjorde. Nu sitter den alldeles utmärkt, hade jag valt den större storleken hade den definitivt glappat efter lite användning. Dessa är i mocka vilket jag upplever bli lite mer följsamt och anpassat efter foten.
Gjorde exakt samma sak med min Lincoln tassels - gick ner en hel UK-storlek från vad jag brukar ha, tajta som tusan till en början men nu sitter de skönare än en silkesstrumpa. :p

Köpte Loake-pennies i samma storlek som jag brukade ha. Hade nog aldrig fått på mig en halv storlek mindre för 9.5 satt tight som tusan som det var. Nu är de vrålsköna och jag ser fram emot att få ta på mig dem igen i vår :pompus:

Hur gör ni för att fixa ytliga repor/skrapmärken på era skinnskor? Mina RMWs har fått lite ytliga märken som jag gärna skulle fixa. När jag köpte skokräm så köpte jag en neutral då jag inte hittade någon i färg som jag trodde skulle passa. Kanske är bra att ha en i färg just för sånt här? Orolig att fucka upp ursprungsfärgen dock

Hur gör ni för att fixa ytliga repor/skrapmärken på era skinnskor? Mina RMWs har fått lite ytliga märken som jag gärna skulle fixa. När jag köpte skokräm så köpte jag en neutral då jag inte hittade någon i färg som jag trodde skulle passa. Kanske är bra att ha en i färg just för sånt här? Orolig att fucka upp ursprungsfärgen dock
Jag blandar pigmenterad kräm med opigmenterad. Om du är väldigt rädd att skorna ska byta ton finns ju RMWs egna polish. Annars är Saphir bra grejer.
Jag har ett par RMW i Chestnut som får sig en blandning av Saphirs mörkbrun och Havanna. Blir snyggt. Annars är det bara att tvätta av.

Med reservation för att du inte har några med burnish, typ de i Chinchilla.

Jag blandar pigmenterad kräm med opigmenterad. Om du är väldigt rädd att skorna ska byta ton finns ju RMWs egna polish. Annars är Saphir bra grejer.
Jag har ett par RMW i Chestnut som får sig en blandning av Saphirs mörkbrun och Havanna. Blir snyggt. Annars är det bara att tvätta av.

Med reservation för att du inte har några med burnish, typ de i Chinchilla.
Tack! Kanske får ta och beställa hem någon pigmenterad kräm. Har Saphirs neutrala nu så en till från Saphir känns ju rätt. Mina är i färgen Rum (mörkbruna med ett stänk rött). Mahogany kanske skulle kunna vara något. Eventuellt Havanna. Skitsvårt det här... Förmodar att det är stor risk att det ser galet ut om man lokalt försöker behandla märkena och att man då hellre behandlar hela skon när man ändå håller på?

Tack! Kanske får ta och beställa hem någon pigmenterad kräm. Har Saphirs neutrala nu så en till från Saphir känns ju rätt. Mina är i färgen Rum (mörkbruna med ett stänk rött). Mahogany kanske skulle kunna vara något. Eventuellt Havanna. Skitsvårt det här... Förmodar att det är stor risk att det ser galet ut om man lokalt försöker behandla märkena och att man då hellre behandlar hela skon när man ändå håller på?
Havanna är nog lite mörk. Å andra sidan är det långt från någon målarfärg vi pratar om, man kan köra många lager kräm innan det påverkar särskilt. Dessutom är väl Rum lite naturligt djup i tonen och inte helt jämn?
Jag behandlar hela mina RMWs med
1. Tvätt, efter behov, alt avtorkning. Särskilt ev salt.
2. Saphir Renovateur (annars kommer dojan ge upp efter några år)
3. Saphir Medaille d Or med eller utan pigment. Mina bruna får som sagt en blandning av olika bruna nyanser.
Inget småpet på punkter utan hela lädret.
Ovanstående gäller t ex Craftsman/Blaxland i Yearling skinn. För Gardener i Grease kip skippar jag krämen och kör en olja.

Havanna är nog lite mörk. Å andra sidan är det långt från någon målarfärg vi pratar om, man kan köra många lager kräm innan det påverkar särskilt. Dessutom är väl Rum lite naturligt djup i tonen och inte helt jämn?
Jag behandlar hela mina RMWs med
1. Tvätt, efter behov, alt avtorkning. Särskilt ev salt.
2. Saphir Renovateur (annars kommer dojan ge upp efter några år)
3. Saphir Medaille d Or med eller utan pigment. Mina bruna får som sagt en blandning av olika bruna nyanser.
Inget småpet på punkter utan hela lädret.
Ovanstående gäller t ex Craftsman/Blaxland i Yearling skinn. För Gardener i Grease kip skippar jag krämen och kör en olja.
Kanonbra! Det stämmer, visst är den djup i tonen med lite svaga nyansskillnader. Måste nog köpa Renovateur också för den tror jag inte att jag har. Hittar jag någon pigmenterad kräm som ser lik ut så bör det ju vara lugnt. Det får bli ett litet kvällsprojekt någon dag snart :)

Kanonbra! Det stämmer, visst är den djup i tonen med lite svaga nyansskillnader. Måste nog köpa Renovateur också för den tror jag inte att jag har. Hittar jag någon pigmenterad kräm som ser lik ut så bör det ju vara lugnt. Det får bli ett litet kvällsprojekt någon dag snart :)
Vafan. Det tar tre minuter, ej räknat tvätt. Har hunnit putsa fyra par sedan senaste inlägget.

487A329E-650A-4413-9063-79B99D6FA6D6.jpeg

Nu är longwingsen redo att möta hösten
C4CE8124-C7DD-409F-A4E4-CE7AFD51324D.jpeg

Testade att köra svart och neutral Saphir istället för col.8 som jag gjorde förra gången. Blev ett riktigt bra djup i putsen där det svarta ligger.

Letar ännu efter mitt nästa par oxfords.

Börjar luta mer och mer åt ett par burgundy adelaide brogue oxfords. Har ni tips får ni gärna länka!

Tillbaka
Topp