• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Har inte provat men det känns som den svaga punkten är sulan. Sällan jag fryser om anklarna och det känns bökigt med ett fluffigt foder som ska torka. Annars har ju Loake alternativ med ridgeway-sula, t ex Angelsey. Ofodrade men det är ju bara på med en ullsocka så är det löst.

Tack för din åsikt.
Det är lite det jag har funderat på, med det tunna skinnet och med den sulan, det kan ju inte vara till någon fördel för fodret i kängan?!
Dock gillar jag utförandet/designen skarpt.
Antingen köper man funktion eller utseendet i detta fallet.

Tack för din åsikt.
Det är lite det jag har funderat på, med det tunna skinnet och med den sulan, det kan ju inte vara till någon fördel för fodret i kängan?!
Dock gillar jag utförandet/designen skarpt.
Antingen köper man funktion eller utseendet i detta fallet.
Om du gillar modellen så finns liknande modeller hos det flests tillverkare.
Loakes variant
https://www.careofcarl.com/sv/artik...d-dainite-brogue-boot-tan-burnished-calf.html

Mmm. Longwings från Allen Edmonds.
20181011_085831.jpg

För att få en mörkare tå på en brun sko, ska jag köra en mörkare skokräm eller en mörkare polish?
Det finns flera sätt att få till effekten. Mörkare skokräm fungerar. Ett annat sätt är att polera så att vaxet smälter och ”sotar” i färgen. Det är inte helt lätt, men håller väldigt bra. Jag har använt en tagelborste på borrmaskinen, men skomakarn kan ju göra det åt dig annars

Tack för infon.
Riktigt trevlig sko att se på, så grattis till ett bra köp.

Hur står dem sig mot väta och tar skinnet mycket streck av snö och slask?
Jag har alltså bedale utan foder, och dessutom har de kommandosula istället för dainite. Står sig mycket bra men är kanske snäppet för grova för en kontorsnisse. Jag har även modelllen Hyde som är betydligt nättare och för mig då lite mer användbar.

Senast ändrad:
Någon mer som står riktigt jävla stabilt på den här planeten och som har tips på vart man kan köpa stora skor (48+) till bra priser online?

Första delen av min framtida kapsel sko-garderob :)
1A562F3D-0C75-4A7F-A746-EB9936947EA3.jpeg

Nu blir det dags att börja planera tre par lågskor jag skall investera i :)
Än så länge tänker jag såhär, Mörkbruna pembroke, burgundy Oxfords och svarta Oxfords :)

Min erfarenhet är att det sällan blir så bra när man planerar många par i förväg. Bättre att köpa det paret man verkligen vill ha varje gång. Jag hade börjat med ett par bruna Oxfords, lätt den mest mångsidiga och använda skon i min garderob.

Första delen av min framtida kapsel sko-garderob :)
1A562F3D-0C75-4A7F-A746-EB9936947EA3.jpeg

Nu blir det dags att börja planera tre par lågskor jag skall investera i :)
Än så länge tänker jag såhär, Mörkbruna pembroke, burgundy Oxfords och svarta Oxfords :)
Du är ju inte färdig med Chelseas och övriga boots ännu! Finns minst två kulörer i mocka av RMW Craftsman och sen ett par grova Gardener. Och sen en tre-fyra chukkas och övriga kängor. ;)

71735562-CAB4-4E8A-A8FB-4F3D39221010.jpeg

Här är min säsongsuppsättning. Äntligen höst... bara 21grader i Gbg idag igen...
Körde bara högerskor för att slippa knô.
Dr Martens x Joy Division Unknown Pleasures
Joe Works x the Sabot MTO jumpers cordovan
Alden x B+M Seattle Plaza last #8 cordovan
RMW comfort craftsman chocolate suede (6e säsongen)
RMW comfort craftsman rum
Alden x Circle Seven Barrie last reverse chamois

Min erfarenhet är att det sällan blir så bra när man planerar många par i förväg. Bättre att köpa det paret man verkligen vill ha varje gång. Jag hade börjat med ett par bruna Oxfords, lätt den mest mångsidiga och använda skon i min garderob.
Har redan 2 par bruna oxfords från budget-segmentet som håller 1-2 år till så tänker på sikt byta ut dem mot något från kanske C&J eller Alden. Men först tänkte jag köra på ett par Pembroke, blev lite smått förälskad i dem efter ett besök på Linnegatan 2. :)

100%, låt det ta tid att bygga upp en garderob!
Håller med, jag har efter flertalet "billigare" inköp insett att det inte är värt att vara dumsnål så kommer gå på C&J (och likvärdigt) i framtiden. Det medför dock att det kanske inte blir allt för många skoköp varje år. Hoppas på att kunna bygga garderoben med skoköp under Höst och Vår, så om 3-4 år har jag nog en vettig samling :)

Du är ju inte färdig med Chelseas och övriga boots ännu! Finns minst två kulörer i mocka av RMW Craftsman och sen ett par grova Gardener. Och sen en tre-fyra chukkas och övriga kängor. ;)
Vänta bara Carlf, en dag kommer jag ha fler RMW än du ;)

Jag är ganska ny inom skovård och köpte förra säsongen ett par RM Williams Chelsea boots i brunt läder. Skulle idag vårda skorna och försökte googla fram om det finns något "rätt" sätt att göra detta på, verkar finnas flera olika skolor så skulle vara intressant att få höra hur ni gör samt få lite tips och tricks från er. Jag gör enligt följande:
1. Skofett - använder en påstrykare och och jobbar in skofett över hela skon. Låter därefter skon stå en dag och dra in fettet.
2. Skokräm - använder en hästborste och jobbar in krämen i cirkulära rörelser. Låter skon stå cirka 15 minuter innan jag använder den större delen av hästborsten till att borsta upp/in krämen.

Jag tycker det är svårt att veta hur mycket fett som behövs samt om påstrykaren är det bästa då det inte känns som att jag kan jobba in fettet tillräckligt mycket. Jag undrar även om hästborsten är det bästa sättet att jobba in skokrämen då den har en tendens till att smula sönder och falla av skon innan jag hinner arbeta in den. ALl feedback uppskattas då jag är novis på detta, samtidigt som jag är en pedant som vill vårda mina skor på ett sätt som möjliggör en lång hållbarhet.

Mvh Kamp

Jag är ganska ny inom skovård och köpte förra säsongen ett par RM Williams Chelsea boots i brunt läder. Skulle idag vårda skorna och försökte googla fram om det finns något "rätt" sätt att göra detta på, verkar finnas flera olika skolor så skulle vara intressant att få höra hur ni gör samt få lite tips och tricks från er. Jag gör enligt följande:
1. Skofett - använder en påstrykare och och jobbar in skofett över hela skon. Låter därefter skon stå en dag och dra in fettet.
2. Skokräm - använder en hästborste och jobbar in krämen i cirkulära rörelser. Låter skon stå cirka 15 minuter innan jag använder den större delen av hästborsten till att borsta upp/in krämen.

Jag tycker det är svårt att veta hur mycket fett som behövs samt om påstrykaren är det bästa då det inte känns som att jag kan jobba in fettet tillräckligt mycket. Jag undrar även om hästborsten är det bästa sättet att jobba in skokrämen då den har en tendens till att smula sönder och falla av skon innan jag hinner arbeta in den. ALl feedback uppskattas då jag är novis på detta, samtidigt som jag är en pedant som vill vårda mina skor på ett sätt som möjliggör en lång hållbarhet.

Mvh Kamp
Det har viss betydelse vad det är för skinn på skorna. RMW har t ex Yearlingläder som ej ska ha fett utan läderbalsam (vanligt på t ex Craftsman), och sen finns de grövre skorna med "Greasy kip", som ska ha fetare insmorning (typ Gardener).

Det har viss betydelse vad det är för skinn på skorna. RMW har t ex Yearlingläder som ej ska ha fett utan läderbalsam (vanligt på t ex Craftsman), och sen finns de grövre skorna med "Greasy kip", som ska ha fetare insmorning (typ Gardener).

Ah okej, blev rekommenderade att använda Bäckmans skofett när jag inhandlade skovårdsgrejjer. Får se om jag kanske ska byta till läderbalsam istället

Ah okej, blev rekommenderade att använda Bäckmans skofett när jag inhandlade skovårdsgrejjer. Får se om jag kanske ska byta till läderbalsam istället
Ok om Bäckmans rekommenderade fett till kalvskinn eller Yearling blir man ju lite trött, hoppas isf det är Gardener du har?
Om det är de "vanliga" RMW Craftsman/Blaxland/Turnout så brukar de vara i kalv eller Yearling och så skulle jag köra:
1: tvätt och låt torka
2: läderbalsam, RMWs egna conditioner eller Saphir Renovateur. Kör på en hel del och låt torka, borsta av och in med mjuk borste.
3: Skokräm, RMWs egna "boot polish" eller Saphirs Créme d Or. Ingen Kiwi eller Boston el likn skräp. Ta LITE. Inte så det flagar när du ska borsta. Ta hellre flera varv med kräm-tork-borsta isf. Använd lämplig kulör eller opigmenterad. Jag kör Saphir "Havana" på mina RMW i Chestnut.
4: ge fan i ev vax för det kommer bara krackelera ändå, utom möjligen på tån. Det ser dock mysko ut med knullputs på en wholecut boot tycker jag.

Steg 2 ovan bör man göra lite snabbt ungefär en gång i månaden, beroende på användning. Skorna håller givetvis länge ändå men med rätt skötsel och skoblock så kan man köra ett par RMW i decennier.

Tillbaka
Topp