• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Jag har blaxland yearling chestnut. Fick som sagt med mig deras vanliga skofett samt en brun skokräm från saphir. Synd om jag fått fel fett då jag gick till dom pga deras kunskap.
Alltså det är ju inte så att skon förstörs på momangen, men de om några borde ju ha koll. Det är inte Saphir Grease du fått då?
En halv liter (!) av RMWs egna läderbalsam kostar 250:- inkl frakt från deras egna webbshop.

Närbilder på mina nya kängor. Jag älskar texturen på lädret!:heart:
1014.jpg
1014cu.jpg

Det har viss betydelse vad det är för skinn på skorna. RMW har t ex Yearlingläder som ej ska ha fett utan läderbalsam (vanligt på t ex Craftsman), och sen finns de grövre skorna med "Greasy kip", som ska ha fetare insmorning (typ Gardener).
Skillnaden mellan balsam och fett är att det är vatten i balsam? Varför måste just Yearlingläder ha vatten?

Skillnaden mellan balsam och fett är att det är vatten i balsam? Varför måste just Yearlingläder ha vatten?
Det handlar nog mer om varför de inte ska ha fett... och det är ju egentligen inte specifikt för just det lädret, det går ju bra att ge dem en redig fiskarsmorning också. Men då kommer de dra till sig damm och smuts samt vara svårare att putsa, om man nu gillar det. Jag hade inte gjort det med ett par Blaxland/Craftsman. Fett har jag på mina vandrarkängor. Som blir vattentäta och mjuka men ser för jävliga ut.

Det handlar nog mer om varför de inte ska ha fett... och det är ju egentligen inte specifikt för just det lädret, det går ju bra att ge dem en redig fiskarsmorning också. Men då kommer de dra till sig damm och smuts samt vara svårare att putsa, om man nu gillar det. Jag hade inte gjort det med ett par Blaxland/Craftsman. Fett har jag på mina vandrarkängor. Som blir vattentäta och mjuka men ser för jävliga ut.
Ja, men det är ju fett i balsam med? Handlar mao hur skorna mår och hur mycket man tar?

Ja, men det är ju fett i balsam med? Handlar mao hur skorna mår och hur mycket man tar?
Nja. Klart det är fett, i ordets kemiska bemärkelse, i många produkter, om vi nu ska märka ord. Och det finns bra produkter med högre andel fetter, om man nu söker det.
Jag hade dock inte kört med något annat än en BRA läderbalsam och kräm från t ex Saphir el motsvarande på ett par wholecut boots för 5000:-. Varför kleta in dem med random fet kräm när det finns grejer som är anpassade för att underhålla och vårda lädret på djupet.

Nja. Klart det är fett, i ordets kemiska bemärkelse, i många produkter, om vi nu ska märka ord. Och det finns bra produkter med högre andel fetter, om man nu söker det.
Jag hade dock inte kört med något annat än en BRA läderbalsam och kräm från t ex Saphir el motsvarande på ett par wholecut boots för 5000:-. Varför kleta in dem med random fet kräm när det finns grejer som är anpassade för att underhålla och vårda lädret på djupet.
Det var du som började. Tyvärr hade du inga belägg för det du sade. Låter som magi.

Jag är ganska ny inom skovård och köpte förra säsongen ett par RM Williams Chelsea boots i brunt läder. Skulle idag vårda skorna och försökte googla fram om det finns något "rätt" sätt att göra detta på, verkar finnas flera olika skolor så skulle vara intressant att få höra hur ni gör samt få lite tips och tricks från er. Jag gör enligt följande:
1. Skofett - använder en påstrykare och och jobbar in skofett över hela skon. Låter därefter skon stå en dag och dra in fettet.
2. Skokräm - använder en hästborste och jobbar in krämen i cirkulära rörelser. Låter skon stå cirka 15 minuter innan jag använder den större delen av hästborsten till att borsta upp/in krämen.
Jag tycker det är svårt att veta hur mycket fett som behövs samt om påstrykaren är det bästa då det inte känns som att jag kan jobba in fettet tillräckligt mycket. Jag undrar även om hästborsten är det bästa sättet att jobba in skokrämen då den har en tendens till att smula sönder och falla av skon innan jag hinner arbeta in den. ALl feedback uppskattas då jag är novis på detta, samtidigt som jag är en pedant som vill vårda mina skor på ett sätt som möjliggör en lång hållbarhet.
Mvh Kamp
Undvik fett om du inte vill göra dina skor nästan vattentäta. Läder andas, och du gör skorna en björntjänst med att fetta in dem med fett. Använd bra skokräm när du tycker att skorna behöver det (och det brukar sällan var lika ofta som vissa påstår (really, måste det verkligen vara varje månad/efter 5 användningar/eller annan orimligt kort användning?). Så mina enkla råd är: 1) Skokräm. Inget annat 2) Less is more

Undvik fett om du inte vill göra dina skor nästan vattentäta. Läder andas, och du gör skorna en björntjänst med att fetta in dem med fett. Använd bra skokräm när du tycker att skorna behöver det (och det brukar sällan var lika ofta som vissa påstår (really, måste det verkligen vara varje månad/efter 5 användningar/eller annan orimligt kort användning?). Så mina enkla råd är: 1) Skokräm. Inget annat 2) Less is more
Akta dig nu så det inte sveper in nån och påpekar att det minsann finns fettsyror i krämer och balsam med! :)

Håller dock med, med tillägget att även köra läderbalsam relativt ofta, om skon är av wholecuttyp eller har stora partier som riskerar att få trista veck annars. Men det är ju inga floder som ska på, särskilt inte av krämen.

Mina lågskor i tunnare skinn får sig en rejäl omgång ca två ggr/år, med tvätt, läderbalsam, puts och i vissa fall vax. Sen räcker det med avtorkning och lätt borstning när de ser skitiga/dammiga ut.

Mina Chelseas och övriga boots får mer balsam och mindre kräm. Inget vax.
Ett par Chelseas som t ex RMW i de lättare/mjukare läderkvaliteerna behöver mer balsam än ett par stelare kängor som t ex Loake Angelsey, om man nu vill hålla dem fräscha och undvika en överdos av gångveck och till slut även sprickor. Men man kommer jäkligt långt på att låta dem torka med block, torka av salt etc som med alla skor.

Akta dig nu så det inte sveper in nån och påpekar att det minsann finns fettsyror i krämer och balsam med! :)
Håller dock med, med tillägget att även köra läderbalsam relativt ofta, om skon är av wholecuttyp eller har stora partier som riskerar att få trista veck annars. Men det är ju inga floder som ska på, särskilt inte av krämen.
Mina lågskor i tunnare skinn får sig en rejäl omgång ca två ggr/år, med tvätt, läderbalsam, puts och i vissa fall vax. Sen räcker det med avtorkning och lätt borstning när de ser skitiga/dammiga ut.
Mina Chelseas och övriga boots får mer balsam och mindre kräm. Inget vax.
Ett par Chelseas som t ex RMW i de lättare/mjukare läderkvaliteerna behöver mer balsam än ett par stelare kängor som t ex Loake Angelsey, om man nu vill hålla dem fräscha och undvika en överdos av gångveck och till slut även sprickor. Men man kommer jäkligt långt på att låta dem torka med block, torka av salt etc som med alla skor.
Du får gärna precisera vad du menar med "läderbalsam"! Inget jag applicerat på mina skor, vad jag vet. Räcker bra med Saphir Renovateur när det behövs (men det kanske räknas in som "balsam"?)
saphir-renovateur_1.jpg

Du får gärna precisera vad du menar med "läderbalsam"! Inget jag applicerat på mina skor, vad jag vet. Räcker bra med Saphir Renovateur när det behövs (men det kanske räknas in som "balsam"?)
saphir-renovateur_1.jpg
Yes. Det finns även produkter som utger sig från att vara mer vårdande men mindre rengörande. Som t ex RMWs egna "leather conditioner". Jag har kört Renovateur länge och det är en bra produkt.

Fast rejäla skinnskor andas otroligt dåligt, de absorberar mest fukten. Undviker du fett för andningsförmågan förmodar jag du undviker hårdvax som ger glans. Håller däremot med att nya skor inte behöver mer fett. Det de behöver är att man rengör och tar bort lite ytfett för att sedan tillsätta det igen. Blir skinnet hårt och torrt, då behöver de fett.

Fast rejäla skinnskor andas otroligt dåligt, de absorberar mest fukten. Undviker du fett för andningsförmågan förmodar jag du undviker hårdvax som ger glans. Håller däremot med att nya skor inte behöver mer fett. Det de behöver är att man rengör och tar bort lite ytfett för att sedan tillsätta det igen. Blir skinnet hårt och torrt, då behöver de fett.
Använder aldrig vax.
EDIT: hårdvax är alltså det som aldrig hamnar på mina skor

Senast ändrad:
Saphirs skokrämer innehåller vax. Deras vaxprodukter är helt enlelt koncentrerad vax, som går att använda för att bygga upp högglans. Är även en god idé att lägga på ett extra lager vax över hela skon, utöver det som är i skokrämen.
Nu var jag för snabb och framförallt för otydlig i mitt svar. Använder inte hårdvax, som jag i detta sammanhang tolkar som diverse produkter som brukar benämnas polish?

Hårdvax som ger glans?
Kan ha fått det om bakfoten. Vet inte ens vad skillnaden mellan vax och hårdvax skulle vara. Många skinnprodukter är ju väldigt lika, de överlappar varandra och därför jag frågade carl ovan varför ett visst läder absolut inte fick fettas in men man fick använda fet kräm. Blir snabbt som hudkräm, massa magi och fina förpackningar och till slut vet kunderna inte vad det är dom köper. Men de vet att de måste ha det. Lite kul när folk skriver att vissa krämer/balsam är rengörande. Klart de är rengörande då lika löser lika. Ingen raketforskning direkt.

Det här med Fett, Skobalsam, Polish eller Vax är ett intressant område.
Här kommer mina 2 cent till debatten.

Jag har skrivit det på en generell nivå utan att gå in på sammansättning hos
olika tillverkares produkter då detta verkar vara en förtegen hemlighet som inte
alltid framgår och varierar en hel del mellan tillverkarna.

Gränsen mellan Fett och Läderbalsam kan imo vara lite flytande…;)
Personligen använder jag alla 4 olika produkter men till olika ändamål och försöker
att vara restriktiv med t ex Fett men kan ibland ha ett tunt (!) lager även på lågskor i te x gångvecken
om behov finns (t ex Saphir Grease)

Fett
+Djupvårdande och bra för torrt läder
+Ger en vattentät funktion (nåja)
+Mjukgörande
-Fett innehåller oftast minkolija och det gör med tiden->hög grad av användning
att lädret blir ganska ömtåligt
-Kladdig yta som drar till sig smuts och damm.
-Svårt att polera (finns undantag)

Läderbalsam
+Vårdande och bra för torrt läder
+I regel mindre andel minkolja så lädret blir inte lika mjukt och ömtåligt som fett
+Milt rengörande
+Går att polera
-Innehåller i regel minkolja och bör inte använda allt för frekvent då skorna kan bli mjuka och lädret ömtåligt
(krävs dock en hel del och under en längre period!)

Skokräm
+Innehåller i regel 99% av det som en sko behöver i form av vård och skydd
+Går att polera
+I regel ingen minkolja eller lösningsmedel
+Finns i många olika kulörer för att matcha skorna
-Inte extremt djupvårdande (om behov finns)

Vax/Polish
+Ger bra glans
+Går enkelt att polera
-Inte direkt vårdande
-Kan innehålla lösningsmedel (det som brukar kallas polish)

Flytande vax
+Flytande vax är imo väldigt bra för vandringskängor där man inte vill mjuka upp lädret för mycket mha t ex fett/minkolja
+Ger skydd mot väta
+Ger skydd mot uttorkning av lädret
+Bra för vandringskängor då ytan blir lite kladdig men mindre än fett
-Ytterligare en produkt till samlingen

060C98AF-76D4-4E69-B44F-9A0A2D755BB4.jpeg
Ok om Bäckmans rekommenderade fett till kalvskinn eller Yearling blir man ju lite trött, hoppas isf det är Gardener du har?
Om det är de "vanliga" RMW Craftsman/Blaxland/Turnout så brukar de vara i kalv eller Yearling och så skulle jag köra:
1: tvätt och låt torka
2: läderbalsam, RMWs egna conditioner eller Saphir Renovateur. Kör på en hel del och låt torka, borsta av och in med mjuk borste.
3: Skokräm, RMWs egna "boot polish" eller Saphirs Créme d Or. Ingen Kiwi eller Boston el likn skräp. Ta LITE. Inte så det flagar när du ska borsta. Ta hellre flera varv med kräm-tork-borsta isf. Använd lämplig kulör eller opigmenterad. Jag kör Saphir "Havana" på mina RMW i Chestnut.
4: ge fan i ev vax för det kommer bara krackelera ändå, utom möjligen på tån. Det ser dock mysko ut med knullputs på en wholecut boot tycker jag.

Steg 2 ovan bör man göra lite snabbt ungefär en gång i månaden, beroende på användning. Skorna håller givetvis länge ändå men med rätt skötsel och skoblock så kan man köra ett par RMW i decennier.
Tack för bra genomgång. Har också fått tipset av Bäckmans att köra med något superfett på mina Blaxland som gör att de drar till sig mycket smuts. De menade att RMW's egna inte var tillräckligt fet.

När vi pratar RMW egna conditioner, är det denna du tänker på då?

Tack

Tack för bra genomgång. Har också fått tipset av Bäckmans att köra med något superfett på mina Blaxland som gör att de drar till sig mycket smuts. De menade att RMW's egna inte var tillräckligt fet.

När vi pratar RMW egna conditioner, är det denna du tänker på då?

https://www.careofcarl.com/sv/artik...9iVZYVBubXFGjaY6yHY6R2g9l-Gx2SOAaAjvYEALw_wcB

Tack
Yes det är den. Men jag hade köpt den någon annan stans än på Dyr of Carl. Allt är banne mig 20-50% dyrare än vad det behöver vara.
T ex kan man köpa ovan läderklet från RM Williams själva från Australien för 250:- inklusive frakt ist för att skänka en hundring till CoC.

Annars tror jag Saphirs produkt funkar minst lika bra.

Yes det är den. Men jag hade köpt den någon annan stans än på Dyr of Carl. Allt är banne mig 20-50% dyrare än vad det behöver vara.
T ex kan man köpa ovan läderklet från RM Williams själva från Australien för 250:- inklusive frakt ist för att skänka en hundring till CoC.

Cool tack!

Det är två olika produkter.:)
Saddle dressing direkt ifrån RM Williams Webshop kostar 350:- medans Leather Conditioner ligger på 250:-

Tillbaka
Topp