• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

JohanHLM

Rolex
Har en kod på Ted&Teresa som ger 50% på valfri produkt februari ut. Det enda jag kan komma på som jag är i behov av är en rock men hittade ingen som föll mig i smaken. Funderar istället på att köpa ett par RM Williams eller Common Projects men är osäker på vilken storlek jag bör välja.
Som preferens har jag nedbatåense storlekar i andra skor
Loake 9
Buttero 42
Nike 44/44,5
Tods (loafers) 8,5

På vissa sidor står det att Common Projects är stor medan det på andra står att de är normala. Det motsatta för RM Williams dvs. små till normala.
 

Wesslan18

Omega
Har en kod på Ted&Teresa som ger 50% på valfri produkt februari ut. Det enda jag kan komma på som jag är i behov av är en rock men hittade ingen som föll mig i smaken. Funderar istället på att köpa ett par RM Williams eller Common Projects men är osäker på vilken storlek jag bör välja.
Som preferens har jag nedbatåense storlekar i andra skor
Loake 9
Buttero 42
Nike 44/44,5
Tods (loafers) 8,5

På vissa sidor står det att Common Projects är stor medan det på andra står att de är normala. Det motsatta för RM Williams dvs. små till normala.
Ska du köpa ett par Commons så är mitt råd att köpa samma storlek som dina Buttero. Jag har provat Buttero och har två par Commons och upplevde att jag behövde ha samma storlek från de båda tillverkarna.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Har en kod på Ted&Teresa som ger 50% på valfri produkt februari ut. Det enda jag kan komma på som jag är i behov av är en rock men hittade ingen som föll mig i smaken. Funderar istället på att köpa ett par RM Williams eller Common Projects men är osäker på vilken storlek jag bör välja.
Som preferens har jag nedbatåense storlekar i andra skor
Loake 9
Buttero 42
Nike 44/44,5
Tods (loafers) 8,5

På vissa sidor står det att Common Projects är stor medan det på andra står att de är normala. Det motsatta för RM Williams dvs. små till normala.
RM Williams är det tråkigaste som finns. Köp Common Projects till ett pangpris

Jag går ner en storlek för dem. :)
 

stigge

Omega
2-Faktor
Perfekt, tackar för infon.
Någon som har koll på RM Williams?
Verkar vara samma storlek som jag drar.
I Common gäller 43 för mig, 42 för smal över ballen. (Bredaste delen över foten)
RM Williams så kör jag med UK 9, i regel min std storlek. Du kan uppleva RM som trång i början men ger med sig en del, mer än andra skor imo.

PS; säljer ett par RM Williams i mocka i stl 9 annars....;)
 

JohanHLM

Rolex
Verkar vara samma storlek som jag drar.
I Common gäller 43 för mig, 42 för smal över ballen. (Bredaste delen över foten)
RM Williams så kör jag med UK 9, i regel min std storlek. Du kan uppleva RM som trång i början men ger med sig en del, mer än andra skor imo.

PS; säljer ett par RM Williams i mocka i stl 9 annars....;)
Kanske är 43 som gäller även för mig då eftersom jag har relativt breda fötter.
Tack för erbjudandet men egentligen behöver jag inga skor men tyckte det kändes dumt att låta bli att köpa när jag hade 50% ;)
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Går du ner en storlek jämfört med t.ex. Nike/Adidas eller jämfört med Loake?

Dessa har jag att välja mellan.
https://www.tedteresa.com/se/common-projects-man?
Lutar åt vit med svart läder eftersom jag redan har helvita läderaneakers vilket kanske annars vore det mest klassiska.
Ganska säker på att jag går ner en storlek från Loake.
Common är väl inte mycket roligare egentligen ;)
Otroligt mycket roligare.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Har en kod på Ted&Teresa som ger 50% på valfri produkt februari ut. Det enda jag kan komma på som jag är i behov av är en rock men hittade ingen som föll mig i smaken. Funderar istället på att köpa ett par RM Williams eller Common Projects men är osäker på vilken storlek jag bör välja.
Som preferens har jag nedbatåense storlekar i andra skor
Loake 9
Buttero 42
Nike 44/44,5
Tods (loafers) 8,5
På vissa sidor står det att Common Projects är stor medan det på andra står att de är normala. Det motsatta för RM Williams dvs. små till normala.
Mina RM Williams (ett par) är samma storlek som mina Loakes (tre par). Alla fyra sitter bra!
Det var billigt - vad är haken ;-)
Det undrar jag också! är det för billigt för att vara sant så är det oftast inte sant:angel:
Begagnade (läs använda) skor har inte särskilt högt andrahandsvärde!
Någon som testat Berwicks skor? Fått hem ett par, lite hårda. Storlek 9. Rädd att de egentligen är för små, att det är därför det känns hårda. Har 9 i Loake, hur står sig Berwick storleksmässigt där?
Har köpt två par Berwick. Min (begränsade) erfarenhet är att de är stora (jag har vid bägge tillfällen gått ner en halvstorlek jämfört med vad jag normalt har, och fått rätt storlek). Har aldrig upplevt att de skulle vara ovanligt hårda, däremot har kvalitet i detaljerna varit undermåliga (vilket man får räkna med i den prisklassen, allt annat vore underligt.)
 

wg11

Cartier
Begagnade (läs använda) skor har inte särskilt högt andrahandsvärde!

Det är visserligen sant. Men ett par Loake 1880 i nyskick brukar gå för 1500-2000 kr. Att dessa skor blev så billiga beror troligtvis på att säljaren inte visste han sålde samt att det var en ganska liten storlek.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Någon som testat Berwicks skor? Fått hem ett par, lite hårda. Storlek 9. Rädd att de egentligen är för små, att det är därför det känns hårda. Har 9 i Loake, hur står sig Berwick storleksmässigt där?

Mina RM Williams (ett par) är samma storlek som mina Loakes (tre par). Alla fyra sitter bra!

Begagnade (läs använda) skor har inte särskilt högt andrahandsvärde!
Har köpt två par Berwick. Min (begränsade) erfarenhet är att de är stora (jag har vid bägge tillfällen gått ner en halvstorlek jämfört med vad jag normalt har, och fått rätt storlek). Har aldrig upplevt att de skulle vara ovanligt hårda, däremot har kvalitet i detaljerna varit undermåliga (vilket man får räkna med i den prisklassen, allt annat vore underligt.)

Ang Berwick storlek
Har nu ett par hemma och det i min normala storlek (UK9) och det sitter bra.
Hade hemma ett par förra året i stl 8.5 men det var för små. Har även haft hemma
ett annat par i stl 9 men det var för stora.
Summering: Berwicks läster varierar en hel del map storlek så svårt att säga hur det är i storleken då det beror väldigt mycket på vilket läst som skon är på. Imo den tillverkare som det är störst skillnad på i storlek beroende på läst.
 

Helgesson

Omega
Har en kod på Ted&Teresa som ger 50% på valfri produkt februari ut. Det enda jag kan komma på som jag är i behov av är en rock men hittade ingen som föll mig i smaken. Funderar istället på att köpa ett par RM Williams eller Common Projects men är osäker på vilken storlek jag bör välja.
Som preferens har jag nedbatåense storlekar i andra skor
Loake 9
Buttero 42
Nike 44/44,5
Tods (loafers) 8,5

På vissa sidor står det att Common Projects är stor medan det på andra står att de är normala. Det motsatta för RM Williams dvs. små till normala.
Kör 44.5 i Air Max, har 43 i Common
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Det är visserligen sant. Men ett par Loake 1880 i nyskick brukar gå för 1500-2000 kr. Att dessa skor blev så billiga beror troligtvis på att säljaren inte visste han sålde samt att det var en ganska liten storlek.
Jag kanske har dålig koll på begagnatmarknaden på Loake 1880, men jag har sällan sett de säljas för 2000 kr. Det är ju trots allt inte helt ovanligt att man med lite tålamod kan hitta dessa nya för det priset.
För att ge ett exempel: https://www.pediwear.co.uk/loake/products/8862.php (har du handlat Loake tidigare hos Pediwear har du dessutom 15% rabatt)
 

wg11

Cartier
Jag kanske har dålig koll på begagnatmarknaden på Loake 1880, men jag har sällan sett de säljas för 2000 kr. Det är ju trots allt inte helt ovanligt att man med lite tålamod kan hitta dessa nya för det priset.
För att ge ett exempel: https://www.pediwear.co.uk/loake/products/8862.php (har du handlat Loake tidigare hos Pediwear har du dessutom 15% rabatt)

Kikar du på Blocket begär de flesta just 1500-2000 kr för Loake 1880 i nyskick. Jag har själv sålt ett par knappt använda för 1700 kr. Sen går det givetvis att hitta det mesta billigare om man beger sig utanför rikets gränser, men det kräver ju lite mer av köparen i form av tålamod och research:)
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Kikar du på Blocket begär de flesta just 1500-2000 kr för Loake 1880 i nyskick. Jag har själv sålt ett par knappt använda för 1700 kr. Sen går det givetvis att hitta det mesta billigare om man beger sig utanför rikets gränser, men det kräver ju lite mer av köparen i form av tålamod och research:)
Se där! Jag sa ju att jag hade dålig koll på begmarknaden för Loake 1880, och just i det fallet hade jag iaf rätt (att jag hade noll koll:D)! Alltid något!:)
 

Floffen

Panerai
Är det någon här som vill utöka skogarderoben med ett par Cavendish i Brown Calf, UK 9.5 så hojta till. Galet bra skick, inköpta i höstas och endast använda inomhus på parkett/heltäckningsmatta. Har tyvärr tvingats inse att de är en halv storlek för små...
 

kalufsen

Panerai
Lite polish

A041BA02-2E45-4856-8D8B-3D0B922C4025.jpeg
 

Bruset

Panerai
Hej på er!
Har bildats ngn form av avlagringar på ena tån på mina Loake Chatsworth. Går detta att åtgärda? Tips mottages gärna.
Ha det gott!
EFC05137-3BA2-4809-A4A1-30A78A235396.jpeg
 

kalufsen

Panerai
Topp