• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Jag fick precis leverans av ett par Edward Green Galway i lästen 202, storlek 8,5 (42,5). Tyvärr fungerar inte passformen och jag kommer att returnera om inte någon här är intresserad. Jag betalade 5200: - och skorna kan knappt vara använda. Kommer med dust bags och kartong, till en tredjedel av nypriset 14 000: - ish. 5000: - och jag står för frakten (passar det inte är det bara att returnera till affären jag beställde ifrån, 14 dagar från i dag).

Detta är inte på något sätt en säljannons, utan jag ser hellre att någon här tar möjligheten för vad som är ett otroligt bra köp - i stället för retur.

superdenimedwardgreen0051161129.jpg
superdenimedwardgreen0045161129.jpg

Tråkigt att dom inte funkade (och tråkigt för mig att du har så stora fötter) - sjukt grymma är dom iaf! Riktigt bra!

Vad ör bedömningen av EG då? Värt steget upp från Crockett?
 

stigge

Omega
2-Faktor
Storhandlade på Skolyx, och nu är trotjänaren till skovårdslåda överfull. Något tips på en bra lite större trälåda att köpa? Helst vill jag ju ha något vintage, men annars något i lite murrigt trä. Insidan är skitsamma, där blir det kaos hur som helst :banghead:
Om du har pengarna och den står framme som prydnad så kör på. Jag kör med två plastlådor från Hammarplast och lägger pengarna på skorna istället :)
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Du har en poäng. Ser framför mig en cederlåda, en wirrepinne och massa tid. Men oftast blir det ju att rafsa på lite Saphir i hallen på morgonen

Skulle du låta bli att putsa en del av skon som ändå inte syns under byxan? Klart även en skoputselåda ska vara vacker. Lyssna på Marie Kondo och omge dig med prylar som är ger dig glädje. :)

Den här tråden har kostat mig en del, har uppgraderat till fler och bättre skor än jag hade tidigare. Inget dock i högre prisklass än Allen Edmonds Park Avenue (och det första paret köpte jag på plats i USA för flera år sen, när dollarkursen var trevligare). Men nu ligger visst Yohei Fukuda i mitt instagramflöde... nej, NEJ NEJ NEJ.

Det jag har räcker i många år. :)
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Tråkigt att dom inte funkade (och tråkigt för mig att du har så stora fötter) - sjukt grymma är dom iaf! Riktigt bra!

Vad ör bedömningen av EG då? Värt steget upp från Crockett?
Verkligen! Gällande steget från Crockett & Jones upp till Edward Green så säger jag nej. För min del är det inte värt steget. Just dessa Galway i jämförelse med Coniston är lite av två olika skolor. Edward Green känns mer åt det krispigt delikata hållet, om nu någon förstår vad jag menar. Mer hantverk, tunnare läder och en väldigt fin läderkvalité.

I det här fallet var det lästen som tilltalade mig och ett förmånligt pris i kombination med att få prova just Edward Green. Hade jag betalad 14 000 kakor? Aldrig. Då väljer jag hellre Alden eller Crockett & Jones.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Verkligen! Gällande steget från Crockett & Jones upp till Edward Green så säger jag nej. För min del är det inte värt steget. Just dessa Galway i jämförelse med Coniston är lite av två olika skolor. Edward Green känns mer åt det krispigt delikata hållet, om nu någon förstår vad jag menar. Mer hantverk, tunnare läder och en väldigt fin läderkvalité.

I det här fallet var det lästen som tilltalade mig och ett förmånligt pris i kombination med att få prova just Edward Green. Hade jag betalad 14 000 kakor? Aldrig. Då väljer jag hellre Alden eller Crockett & Jones.

Kul och intressant att höra lite input! Uppskattas!
 
Verkligen! Gällande steget från Crockett & Jones upp till Edward Green så säger jag nej. För min del är det inte värt steget. Just dessa Galway i jämförelse med Coniston är lite av två olika skolor. Edward Green känns mer åt det krispigt delikata hållet, om nu någon förstår vad jag menar. Mer hantverk, tunnare läder och en väldigt fin läderkvalité.

I det här fallet var det lästen som tilltalade mig och ett förmånligt pris i kombination med att få prova just Edward Green. Hade jag betalad 14 000 kakor? Aldrig. Då väljer jag hellre Alden eller Crockett & Jones.
Vilken butik var det?
 
Krigar med att gå in ett par stenhårda våfflor från Myrqvist. Högerdojjan är lugn men vänstern åkte dessvärre på skoskav ganska omgående. Vad är panelens bästa tips utöver skoskavsplåster?

FFEA7B71-F7EC-4C6A-982D-05E6FA45B025.jpeg
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Alden-sjukan. Även jag är på väg dit (med några få undantag).
De har onekligen en hel del trevliga modeller i Cordovan!:)
Tyvärr har jag aldrig testat Alden, än...
Men jag har deras (Aldens) Leather Defender som är den bästa produkten för att på ett smidigt sätt få bort vattenfläckar på Cordovanläder!
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
De har onekligen en hel del trevliga modeller i Cordovan!:)
Verkligen och i just cordovan är det mer prisvärt än motsvarande skor i cordovan från andra tillverkare, sen the real deal på flera plan. I och med att garveriet Horween som förser Alden med cordovan ligger i Chicago och Alden är amerikanskt är det rimligt (Crockett & Jones tar 10 000: - plus för deras modeller).

Det som även är värt att nämna är även att cordovan var en restprodukt i USA och därmed blev det ett naturligt val av. I europa höll vi oss däremot till kalvskinn och cordovan användes inte i samma utsträckning.
 
Senast ändrad:

mglaum

Panerai
Snyggt! Efter en lite ommöblering finns utrymmet för ett inköp och det kommer helt klart att sluta med Alden och cordovan. Efter att jag har börjat är det svårt att titta åt ett annat håll... Vilka använder du mest av 990 och 975?
Tack! 975 använder jag mer än 990. Dom är väldigt olika då dom är på olika läst, 975 är bredare. Båda är givetvis underbara vardagsskor.
Med tanke på vecken på skorna ser det ut som du satsat endast på Cordovan?
Ja, endast cordovan från Alden. :)
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Tack! 975 använder jag mer än 990. Dom är väldigt olika då dom är på olika läst, 975 är bredare. Båda är givetvis underbara vardagsskor.

Ja, endast cordovan från Alden. :)
Är det just på grund av lästen 975 får mer användning? Jag har Barrie sedan tidigare, vilket jag antar att 975 är i och den är otroligt bekväm. Oavsett vad jag köper blir det Barrie i C/E.
 

mglaum

Panerai
Är det just på grund av lästen 975 får mer användning? Jag har Barrie sedan tidigare, vilket jag antar att 975 är i och den är otroligt bekväm. Oavsett vad jag köper blir det Barrie i C/E.
Nu när jag tittade efter så ser det ut som att båda är på en Barrie, så det bör inte vara på grund av lästen. Men 975 har en bredare känsla och sen så gillar jag brogues starkt. Eventuellt så köpte jag 975 i större bredd men kommer inte ihåg helt. Ska se när jag är hemma.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Det är tio år sedan (februari 2009) jag köpte mitt första par kvalitetsskor (här definierat som goodyear welted). Jubileet till ära bär jag i dag detta första par, Church's i mörkbrun mocka på den ikoniska 73-lästen (som tyvärr verkar vara utfasad?):). Vad jag är mest imponerad av såhär 10 år senare är vilken kvalitet det är på mockan på dessa skor! (Och då ska gudarna veta att jag inte är en av de som tar hand om mina skor på bästa sätt, jag har uppskattningsvis använt impregneringsspray på dessa runt fem gånger under denna period.:rolleyes:)
Finns inte minsta tillstymmelse till veck i lädret, och inte heller dessa fula ljusa partier som gärna uppstår på många andra skor i mocka.:)
De är dessutom mycket snyggare i verkligheten än på på bilden, vilket vi ska tillskriva mina bristfälliga fotokunskaper!:sorry:
EDIT: loggade precis in på mitt konto på Herring Shoes, och där kunde jag se att jag betalade £195 för dessa dojjor, det var helt enkelt bättre och billigare förr!:D
1-.jpg
 
Senast ändrad:

herr_raev

Omega
2-Faktor
Om man ska köpa en instegsloafer inför vår och sommar. Vad ska man kika på?
Skogarderoben innehåller just nu skor från Loake, Skolyx, Shoepassion och RM.
 

Xandyr91

Omega
2-Faktor
Såg att dessa kostar 2k på Bäckmans, jävligt mkt bang for the buck!

Hur är de storleksmässigt? Lite sugen att beställa ett par.

Första vettiga loafern jag köpt, men jag gick ner från 9/9,5 i snörskor till 8,5 i dessa. Tajta så in i bomben till en början, men töjer sig och rullar nu typ 3 ggr i veckan oavsett väder hos mig, skitbekväma. :)

Rizzo har 30% rabatt på Loake skor. T.ex Loake Lincoln för 1750 kr, finns många storlekar kvar. Finns även Loake Aldwych för 2100 kr, jag köpte precis ett par mörkbruna Badminton för 2170 kr. Känns som rätt bra pris.

https://www.rizzo.se/herrskor/
 
Topp