• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

JB_XII

Rolex
Va!? Vet inte hur du lyckades blanda in mig i detta?:confused:
Shoegazing brukar väl använda Aldwych som en referenssko (EDIT: yes! http://www.shoegazing.se/loake-1880-aldwych-dark-brown-capital-last/) Så kolla lite där innan du slår till!
Men det verkar som Aldwych är på capitallästen, precis som mina Pimlico?
Min uppfattning är att capitallästen är rymlig, såväl på bredden men framför allt på längden (Den är mer lång än bred, om du förstår vad jag menar?).
Lägger upp några bilder på mina Pimlicos:
vs RMW (samma storlek) RMW till vänster, Loake till höger
brwck1-jpg.478553

Jämför du däremot mot Trickers så är det en annan story (Trickers 4497S är större och bredare än Loakes Capital. För jämförelse mina Loake (strl 10,5F) och mina Tricker's Malton (strl 10, vidd 6 (5 är normalvidd hos Tricker's).
dsc_0004-00000000419000-jpg.953062

Tack för svar!
Känns som rimligt. Upplevde Loake som rätt långa. Kanske därav att den viker sig så mycket och "hugger" ner i tårna...
Är kanske inne på en UK 6.5 då.
UK 7 är ju vad jag normalt sett har i en Chelsea eller Sneaker...
 

stigge

Omega
2-Faktor
Jag testade ett par Loake 200B i strl. 7, men de va lite för stora. Jag slängde ner en sula i dem så gick det bättre.
Problemet jag har är att när jag trampar ner så viker sig ovansidan och trycker ner i foten, vilket gör ont.
Vet inte om det är sulan skapar problemet eller om det är modellen?

Är Aldwych en helt annan sko? 6.5 låter ju väldigt litet.... har strl. 41 i vanliga fall.
200B är ingen sko jag har koll på men en googling säger läst 3625 och G bredd. Mao en ganska bred sko läst map G bredden.
Aldwych bygger på Capital lästen i F bredd. Den lästen är ganska rymlig men gissar (vet inte) att läst 3625 i G bredd är breddare pga G i bredd.
Lite mer info om loakes läster
http://www.loake.co.uk/blog/shoe-lasts-and-styles-part-1/

Att tåboxen trycker på foten tyder på att lästen/tåboxen är för hög för din fot och då viket sig den neråt mot dina tår.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Jag testade ett par Loake 200B i strl. 7, men de va lite för stora. Jag slängde ner en sula i dem så gick det bättre.
Problemet jag har är att när jag trampar ner så viker sig ovansidan och trycker ner i foten, vilket gör ont.
Vet inte om det är sulan skapar problemet eller om det är modellen?
Är Aldwych en helt annan sko? 6.5 låter ju väldigt litet.... har strl. 41 i vanliga fall.
Loake har ett helt gäng olika läster (utforming av skon). Lästerna för en och samma tillverkare kan faktiskt ibland variera i storlek. De varierar helt säkert ganska mycket i utformingen. Dessutom är det så att eftersom vi alla har olika form på fötterna så finns det egentligen inget generellt råd att utgå ifrån, det som passar mig behöver inte passa dig då vi troligtvis har olika höjd på insteget, form på hälen, bredd vid tårna etc.
Tack för svar!
Känns som rimligt. Upplevde Loake som rätt långa. Kanske därav att den viker sig så mycket och "hugger" ner i tårna...
Är kanske inne på en UK 6.5 då.
UK 7 är ju vad jag normalt sett har i en Chelsea eller Sneaker...
Det låter nog som att du ska testa fler läster i butik för att hitta den som passar dig bäst!
 

rgladh

Omega
Använder mycket chinos och jeans på jobbet. Har ambition att börja med mer dressade byxor men kommer nog känna mig överklädd på jobbet.. har i nuläget ”kvalitetsskor” Loake Anglesey i oxblod och RM Williams i mörkbrun mocka, ett par ljusare dubbelmonks i ljusare brun mocka. Ett par slitna Gant brun/grå Chelsea i skinn som nog hamnar på tippen snart. Sedan två par svarta derbys från Vagabond och Clarks. Ett par ljusa bruna Oxford från clarks har jag ju också...
Låter spontant som du hade haft mer användning av ett par Badminton än ett par Aldwych.

Manolo la nyss upp en liten skoguide på hemsidan som var ganska rätt på det:
http://www.manolo.se/artiklar/artikel/20190213/den-perfekta-skogarderoben/
 

daniel_se

Omega
Ni kanske pratade om det tidigare men, men hur var Lincoln loafern i storlek? Jag har 10.5 i typ Herring, RM Williams, och Church. Köra samma här?
 

daniel_se

Omega
9 i Comfort Craftsman och 8,5 i Lincoln för min del.
Ok tack. Står som nedan på Herring nämligen, men det är ju alltid svårt det där med storlek. Tycker loafers inte får vara för stora heller, risk för glapp. Testar kanske 10.5 då ändå.

This last is used for Loakes loafer range, and due to the nature of this style they can have a more fitted feel to them. This style is not suited to people who tend to need wider fitting shoes, and some customers may benefit from going up half a size
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Jag har samma storlek i loakes loafers som i övriga loake-skor. Ligger på gränsen mellan 9.5 och 9 i övrigt, men när jag köpte ett par nior tog de ett halvår att gå in med mycket sveda och värk som pris.
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Jag har samma storlek i loakes loafers som i övriga loake-skor. Ligger på gränsen mellan 9.5 och 9 i övrigt, men när jag köpte ett par nior tog de ett halvår att gå in med mycket sveda och värk som pris.
Då bör jag med andra ord köra en 8 igen. Mina Oxfords tog en dag och sedan var de perfekta så det känns inte som en jättechansning :)
 

Ozil1886

Omega
Låter spontant som du hade haft mer användning av ett par Badminton än ett par Aldwych.

Manolo la nyss upp en liten skoguide på hemsidan som var ganska rätt på det:
http://www.manolo.se/artiklar/artikel/20190213/den-perfekta-skogarderoben/
Tack för länken. Landade på ett par Badminton då jag tyckte färgen på Aldwych var lite för ljus. Hoppas bara 8 blir bra då jag inte provat någon G läst från Loake tidigare. Har 8 i F så hoppas på det bästa, i värsta fall får jag byta.
 
Anses det som ett måste att gå på med skokräm direkt på nya skor eller räcker det med en impregnering?
Eller båda? :)
Läder: Jag brukar alltid börja med saphirs renovateur, då det kan vara längesen de senast blev behandlade med skokräm. Eftersom varken du eller butikspersonalen har koll på hur länge de "legat i lådan". Därefter kör man lite skokräm samt ev. polish av något slag :)
 

Andersml

Audemars
2-Faktor
Är det någon som har erfarenhet av Barker Chelsea boots?

Sköna direkt eller måste gå in dem länge? Nöjd med kvaliteten?

Sugen på dessa
5C9CD83D-1C6E-4FC0-A8CD-E27EFD2F6123.png
 
Topp