• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

JohanHLM

Rolex
Denna har jag längtat efter. :D
8E5763BC-DE79-47DC-8516-3229AFF85789.png
Riktigt snygg färg. Tyvärr blir riktiga loafers lite för snofsigt för mig eller rättare sagt min klädstil. Kör med Tods bilskor på sommaren när jag ska ha något stiligare än sneakers. Tyvärr slits de ganska snabbt så det vore helt klart bättre att hitta något med tåligare sula men lite sportigare stuk.
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Riktigt snygg färg. Tyvärr blir riktiga loafers lite för snofsigt för mig eller rättare sagt min klädstil. Kör med Tods bilskor på sommaren när jag ska ha något stiligare än sneakers. Tyvärr slits de ganska snabbt så det vore helt klart bättre att hitta något med tåligare sula men lite sportigare stuk.
Finns ju i Penny-utförande i samma färg också. :)
 

Ritam

Omega
2-Faktor
Hej!
Jag skulle behöva skaffa skoblock till ett par Loake Aldwych Size 8/Fitting F. Någon som kan ge lite tips? Tack på förhand !
 
Senast ändrad:

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Rizzo har 30% rabatt på Loake skor. T.ex Loake Lincoln för 1750 kr, finns många storlekar kvar. Finns även Loake Aldwych för 2100 kr, jag köpte precis ett par mörkbruna Badminton för 2170 kr. Känns som rätt bra pris.

https://www.rizzo.se/herrskor/

Damn. Nu var ju jag också tvingen att klippa ett par Badminton.

Tack. Antar jag! :)

...slipper jag fundera på Pembroke på ett tag iaf.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Första vettiga loafern jag köpt, men jag gick ner från 9/9,5 i snörskor till 8,5 i dessa. Tajta så in i bomben till en början, men töjer sig och rullar nu typ 3 ggr i veckan oavsett väder hos mig, skitbekväma. :)
Jag har googlat modellen och flera bekräftar dina erfarenher att man ska gå ned i storlek men jag är skeptisk till att gå ned så mycket... Jag har breda fötter, är modellen smal?
 
Senast ändrad:

kalufsen

Panerai
Jag har googlat modellen och flera bekräftar dina erfarenher att man ska gå ned i storlek men jag är skeptisk till att gå ned så mycket... Jag har breda fötter, är modellen smal?
Är inte du en sån där 08? Glid in i en butik och ställ höga krav. Förklara att du vill ha en modell som sitter bra från första början.
Håller med @christian-h, köp något som passar snarare än något som kanske passar efter 15 användningar!
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Är inte du en sån där 08? Glid in i en butik och ställ höga krav. Förklara att du vill ha en modell som sitter bra från första början.

Håller med @christian-h, köp något som passar snarare än något som kanske passar efter 15 användningar!

Håller med ovanstående talare, men upplever att mocka töjer sig en del, betydligt mer än skinn, och har hellre en sko som är obekväm de första 5 användingarna än en som glappar i hälen efter 20. Nu har jag aldrig erfarat mocka från tillverkare som CJ eller EG, kan ju vara en viss skillnad. Köpte från början en 9a, glappade i hälen från start- vilket föranledde köpet av en 8.5a istället. :)
 

kalufsen

Panerai
Håller med ovanstående talare, men upplever att mocka töjer sig en del, betydligt mer än skinn, och har hellre en sko som är obekväm de första 5 användingarna än en som glappar i hälen efter 20. Nu har jag aldrig erfarat mocka från tillverkare som CJ eller EG, kan ju vara en viss skillnad. Köpte från början en 9a, glappade i hälen från start- vilket föranledde köpet av en 8.5a istället. :)
Varför köpa en 9a om den glappar, är längden bra är väl helt enkelt inte lästen för dig :)
 

Ozil1886

Omega
TACK! För 2100 spänn är Loake rätt prisvärda får man ändå säga.
Hmm är ute efter ett par bruna Loake och tänkte handla i London om två veckor.. men nu kanske man ska slå till när det är rea. Frågan är bara Aldwych i den vanliga bruna eller Badmington i mörkare brunt? Vad tycker ni är mest gångbart?
 

rgladh

Omega
Hmm är ute efter ett par bruna Loake och tänkte handla i London om två veckor.. men nu kanske man ska slå till när det är rea. Frågan är bara Aldwych i den vanliga bruna eller Badmington i mörkare brunt? Vad tycker ni är mest gångbart?
Det beror rätt mycket på vilket användningsområde du tänkt för skorna samt vad du har i skogarderoben sedan tidigare.
 

Ozil1886

Omega
Det beror rätt mycket på vilket användningsområde du tänkt för skorna samt vad du har i skogarderoben sedan tidigare.
Använder mycket chinos och jeans på jobbet. Har ambition att börja med mer dressade byxor men kommer nog känna mig överklädd på jobbet.. har i nuläget ”kvalitetsskor” Loake Anglesey i oxblod och RM Williams i mörkbrun mocka, ett par ljusare dubbelmonks i ljusare brun mocka. Ett par slitna Gant brun/grå Chelsea i skinn som nog hamnar på tippen snart. Sedan två par svarta derbys från Vagabond och Clarks. Ett par ljusa bruna Oxford från clarks har jag ju också...
 

stigge

Omega
2-Faktor
Är Aldwych oxforden också bred i lästen? Funderar på att slå till på ett par :)
Behöver man även gå ner en storlek där eller är det bara på loafers som ni talade om?

Fanken vet, hört att de ska var stora. @M.L. har väl koll? :D
Aldwych, som är på Capital F lästen är något större än tts men rek. brukar vara att gå på sin ordinarie storlek ändå. Jag har ett par 0.5 mindre och det funkar men föredrar det par i min normala storlek.
 

JB_XII

Rolex
Aldwych, som är på Capital F lästen är något större än tts men rek. brukar vara att gå på sin ordinarie storlek ändå. Jag har ett par 0.5 mindre och det funkar men föredrar det par i min normala storlek.

Jag testade ett par Loake 200B i strl. 7, men de va lite för stora. Jag slängde ner en sula i dem så gick det bättre.
Problemet jag har är att när jag trampar ner så viker sig ovansidan och trycker ner i foten, vilket gör ont.
Vet inte om det är sulan skapar problemet eller om det är modellen?

Är Aldwych en helt annan sko? 6.5 låter ju väldigt litet.... har strl. 41 i vanliga fall.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Är Aldwych oxforden också bred i lästen? Funderar på att slå till på ett par :)
Behöver man även gå ner en storlek där eller är det bara på loafers som ni talade om?
Fanken vet, hört att de ska var stora. @M.L. har väl koll? :D
Va!? Vet inte hur du lyckades blanda in mig i detta?:confused: Jag äger inte, och har aldrig ägt, något par Aldwych!
Shoegazing brukar väl använda Aldwych som en referenssko (EDIT: yes! http://www.shoegazing.se/loake-1880-aldwych-dark-brown-capital-last/) Så kolla lite där innan du slår till!
Men det verkar som Aldwych är på capitallästen, precis som mina Pimlico?
Min uppfattning är att capitallästen är rymlig, såväl på bredden men framför allt på längden (Den är mer lång än bred, om du förstår vad jag menar?).
Lägger upp några bilder på mina Pimlicos:
vs RMW (samma storlek) RMW till vänster, Loake till höger
brwck1-jpg.478553

Jämför du däremot mot Trickers så är det en annan story (Trickers 4497S är större och bredare än Loakes Capital. För jämförelse mina Loake (strl 10,5F) och mina Tricker's Malton (strl 10, vidd 6 (5 är normalvidd hos Tricker's).
dsc_0004-00000000419000-jpg.953062
 
Topp