• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

stigge

Omega
2-Faktor
Nice!
https://www.crockettandjones.com/cranleigh-midblue-suede/
Också kul att man ska kunna sula om dem som vilken randsydd sko som helst (har inte sett några skor med Crepe sula som är Goodyear randsydda förrut, men det kanske bara är jag).

Edit: slänger in en bild oxå.

upload_2019-2-27_13-7-0.png
Alden har den sulan på vissa skor.
Har lite svårt för den då den blir väldigt skitig och ser ful ut ganska snabbt.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Alden har den sulan på vissa skor.
Har lite svårt för den då den blir väldigt skitig och ser ful ut ganska snabbt.
Ja det är väl tyvärr risk för att den blir skitig o ful. Annars känns det som det skulle kunna vara ett par riktigt bra city-semester skor man kan gå mycket i.

Jag tänkte precis att jag aldrig sulat om ett par skor med rågummisula. Jag hade ett par Clarks Chukkas som föll isär medans sulan knappt var nött :confused:
De släppte ett par ofodrade mocka chukkas i samma kollektion oxå, kanske håller högre kvalité än Clarks.
 

PartiSan

Cartier
2-Faktor
En fråga till er insatta..kan man göra skor mjukare i hälen? Alltså lämna in dem hos skomakaren och att hen på något magiskt sätt mjukar upp hälarna:angel: så jag slipper skavsår hela tiden. Spelar ingen roll hur länge jag försökt gå in skorna, hälarna släpper inte och bara orsakar skavsår:(:mad::arghh:
 
En fråga till er insatta..kan man göra skor mjukare i hälen? Alltså lämna in dem hos skomakaren och att hen på något magiskt sätt mjukar upp hälarna:angel: så jag slipper skavsår hela tiden. Spelar ingen roll hur länge jag försökt gå in skorna, hälarna släpper inte och bara orsakar skavsår:(:mad::arghh:
Skavsår i hälen härstammar ofta av dålig passform eller för styv sko. Det är sällan hälen som behöver justeras.
 
Senast ändrad:

stigge

Omega
2-Faktor
En fråga till er insatta..kan man göra skor mjukare i hälen? Alltså lämna in dem hos skomakaren och att hen på något magiskt sätt mjukar upp hälarna:angel: så jag slipper skavsår hela tiden. Spelar ingen roll hur länge jag försökt gå in skorna, hälarna släpper inte och bara orsakar skavsår:(:mad::arghh:
Vad är det för märke på skon?
Lite förenklat: ”billigare” skor har ofta celastic (plast) i hälkappan medans dyrare har salpaboard (läderrester) och det är mjukare och formar sig bättre efter hälen. Kan mao vara så att du har hälar som är känsliga och/eller att lästen inte passar din fot. Om det finns utrymme kan man sätta dit ett hälgrepp som är lite mjukare. Kan sättas dit temporärt och funkar det så kan en skomakare göra det snyggt och permanent.
 

Jey

Cartier
Vänder mig till er experter här nu.

Då jag slog till på ett par loake 1880 dark Brown så fulländande jag min loake ”hylla” och tänkte ge mig på att lägga på ett skyddslager och få upp lite glans.

Jag har loakes box med polish och vax men är helt ny inom det här lilla nörderi så började med ett lager vax och sedan påbörjade jag spit shine på tådelen
Det blev hyfsat men om jag förstår det rätt så är vax själva impregneringen? Och sedan polish poleringen.
Men om jag skulle vilja få upp en finare yta på hela skon, vilken ordning görs det i och bibehålls det skyddande vaxet efter att jag polerat hela skon med polish?

jag har följande produkter från loake att använda

Likes leather wax
Luxury beeswax polish
Protector spray

När man vet ordningen kan man börja pröva sig fram :bag:

Tack på förhand :angel::)

8F4D0FAE-736D-4C54-9DCE-9E46D7AEDAB3.png
 

stigge

Omega
2-Faktor
Vänder mig till er experter här nu.

Då jag slog till på ett par loake 1880 dark Brown så fulländande jag min loake ”hylla” och tänkte ge mig på att lägga på ett skyddslager och få upp lite glans.

Jag har loakes box med polish och vax men är helt ny inom det här lilla nörderi så började med ett lager vax och sedan påbörjade jag spit shine på tådelen
Det blev hyfsat men om jag förstår det rätt så är vax själva impregneringen? Och sedan polish poleringen.
Men om jag skulle vilja få upp en finare yta på hela skon, vilken ordning görs det i och bibehålls det skyddande vaxet efter att jag polerat hela skon med polish?

jag har följande produkter från loake att använda

Likes leather wax
Luxury beeswax polish
Protector spray

När man vet ordningen kan man börja pröva sig fram :bag:

Tack på förhand :angel::)

8F4D0FAE-736D-4C54-9DCE-9E46D7AEDAB3.png
Ingen koll på Loakes egna vårdprodukter.
Så detta blir lite generellt.

Ofta brukar produkterna heta kräm/creme och är den produkten du börjar med som både vårdar och ger skydd. Sedan lägger du polish för extra glans (ger även ökat skydd).
Bägge produkterna innehåller vax och andra substanser för vård, skydd och glans.
Du kan lägga på polish över hela skon men är du på jakt efter spitshine så är det dumt då det krackelerar där skon böjer sig så
det är bara värt jobbet på tåkappan och hälen där skon inte böjer sig.

Ang ditt Vax ifrån Loake så kan det vara för kraftigare skydd och mer impregnering vilket inte riktigt passar för den typen av
sko utan mer kängor. Kolla efter ngn produkt som heter ngt med Creme.
(med reservation för att jag inte kan Loakes produkter)
 

Jey

Cartier
Ingen koll på Loakes egna vårdprodukter.
Så detta blir lite generellt.

Ofta brukar produkterna heta kräm/creme och är den produkten du börjar med som både vårdar och ger skydd. Sedan lägger du polish för extra glans (ger även ökat skydd).
Bägge produkterna innehåller vax och andra substanser för vård, skydd och glans.
Du kan lägga på polish över hela skon men är du på jakt efter spitshine så är det dumt då det krackelerar där skon böjer sig så
det är bara värt jobbet på tåkappan och hälen där skon inte böjer sig.

Ang ditt Vax ifrån Loake så kan det vara för kraftigare skydd och mer impregnering vilket inte riktigt passar för den typen av
sko utan mer kängor. Kolla efter ngn produkt som heter ngt med Creme.
(med reservation för att jag inte kan Loakes produkter)

Ja det du nämner har jag fått läst mig till i ordningen men inte vad varje typ är till för och vart jag än läser så kommer cream upp och tackar så mycket för förklaringen att även cream/ polish är skyddande och låter som jag bör skaffa även det.
Blev så osäker när man lagt på polish om även det var skyddande men nu hänger jag med mera

Jag är ute efter lite glansigt på hela skon men absolut bara spit shine på tåkappan :)
 
Senast ändrad:

stigge

Omega
2-Faktor
Ja det du nämner har jag fått läst mig till i ordningen men inte vad varje typ är till för och vart jag än läser så kommer cream upp och tackar så mycket för förklaringen att även cream/ polish är skyddande och låter som jag bör skaffa även det.
Blev så osäker när man lagt på polish om även det var skyddande men nu hänger jag med mera

Jag är ute efter lite glansigt på hela skon men absolut bara spit shine på tåkappan :)
Alla produkter du använder har skyddande egenskaper, sedan varierar det en del beroende på vilka komponenter som används och fördelningen.
Tittade nu på Loakes produkter och deras kräm/Cream är denna
https://www.loake.co.uk/leather-cream.html
Krämer räcker utmärkt egentligen som den enda produkten då den ger både skydd, vård och glans. Sedan kan man
såklart använda andra produkter för extra funtion som t ex polish som har mer vax för högre glans.
Creamer finns också i olika färger för att matcha skon. Annars kommer du långt med neutral och påskyndar patinan liten också.

Gissar att detta är vaxet du har?
https://www.loake.co.uk/oiled-leather-wax.html
Det är lite kraftigare och mer för extra skydd och kraftigare skor/oljigt läder.
Du kan använda det på vanligt kalvskinn också men då räcker det med lite och kanske bara en gång per år för ökad impregnering/om skon är väldigt torr etc.
 

Jey

Cartier
Tack för alla tips @stigge :)
Ja men helt rätt så är det vaxet du länkat till som jag använt, dock så använda jag ganska mycket med påläggningsborste och smorde in det med en trasa den här gången.
Ska nog ta och inhandla en kräm istället.
Tänker att jag kör kräm och sedan polish nästa gång :) vad mycket man kan lära på en kväll :angel:
 

stigge

Omega
2-Faktor
Tack för alla tips @stigge :)
Ja men helt rätt så är det vaxet du länkat till som jag använt, dock så använda jag ganska mycket med påläggningsborste och smorde in det med en trasa den här gången.
Ska nog ta och inhandla en kräm istället.
Tänker att jag kör kräm och sedan polish nästa gång :) vad mycket man kan lära på en kväll :angel:
Så lite så.
Det krävs inte mycket av produktens då det är dryga, typ en ärtas storlek av tex kräm per område (tex tåhättan). Man lär sig mängden ganska fort.
Vet som sagt inte ngt om Loakes egna produkter men gissar att det är ok ändå. Andra märken som brukar användas av oss skonördar är Saphir Mdo, Burgol och Glen Karen. Det man vill undvika är lösningsmedel då det torkar ut skinnet.
Om du vill nörda ner dig mer så är detta en bra sida.
http://www.shoegazing.se/2018/07/28/skovard-den-kompletta-guiden/
 

Jey

Cartier
Ja jag har reflekterat att många använder Saphir och den krämen jag tänkte köpa,
Just den här https://www.skolyx.se/sv/skovard/19-saphir-medaille-d-or-creme-1925.html

Även förstått att man borstar in krämen och sedan torkar av den med trasan, stämmer det? Har just nu bara lagt på och spridit ut med en liten påläggningsborste och sedan gnuggat in det med en trasa.
Kanske fel då? För tänkte att det blev bättre effekt av gnuggandet med trasa.

Hahaha inga mer länkar till nörderi, jag vet vart det här kommer sluta :drowning::bookworm::D
 

stigge

Omega
2-Faktor
Ja jag har reflekterat att många använder Saphir och den krämen jag tänkte köpa,
Just den här https://www.skolyx.se/sv/skovard/19-saphir-medaille-d-or-creme-1925.html

Även förstått att man borstar in krämen och sedan torkar av den med trasan, stämmer det? Har just nu bara lagt på och spridit ut med en liten påläggningsborste och sedan gnuggat in det med en trasa.
Kanske fel då? För tänkte att det blev bättre effekt av gnuggandet med trasa.

Hahaha inga mer länkar till nörderi, jag vet vart det här kommer sluta :drowning::bookworm::D
Krämen läggs på med antingen påstrykningsborste eller mha trasa,glöm inte kanten mellan lädret och sulan och även sulkanten. Trasa eller borste är lite smaksak, tycker borste är smidigast i kanten mellan sula och ovanlädret och trasa i övrigt.
Låt sedan torka 5-10 (tiden beror på mängden) och sedan går du på med en stor borste för att borsta bort överflödigt och jobba upp glansen. Upprepa det steget om du vill ha fler lager och jobba med lite kräm och polish, inte tjockt lager.
 

Jey

Cartier
Krämen läggs på med antingen påstrykningsborste eller mha trasa,glöm inte kanten mellan lädret och sulan och även sulkanten. Trasa eller borste är lite smaksak, tycker borste är smidigast i kanten mellan sula och ovanlädret och trasa i övrigt.
Låt sedan torka 5-10 (tiden beror på mängden) och sedan går du på med en stor borste för att borsta bort överflödigt och jobba upp glansen. Upprepa det steget om du vill ha fler lager och jobba med lite kräm och polish, inte tjockt lager.

Får ta och testa mig fram nästa gång det är dags, gjorde klart skorna igår på "mitt sätt" men nu vill jag göra om allt igen med ny kräm och med tipsen från dig :) vi får se vart det här slutar någonstans.:D
Har ju dock ett par svarta jag kan köra igång med:p
 

JB_XII

Rolex
Skön stämning i tråden med bra hjälp! :)

Jag fortsätter med en "hälfråga".
Jag kör ju med skoblock men har märkt att hälen blir lite för utvidgad/slapp.
Är det viktigt att man har rätt skoblock? Eftersom de endast kommer i olika storlekar så innebär det isåfall att man måste hitta rätt modell?
 

PartiSan

Cartier
2-Faktor
Vad är det för märke på skon?
Lite förenklat: ”billigare” skor har ofta celastic (plast) i hälkappan medans dyrare har salpaboard (läderrester) och det är mjukare och formar sig bättre efter hälen. Kan mao vara så att du har hälar som är känsliga och/eller att lästen inte passar din fot. Om det finns utrymme kan man sätta dit ett hälgrepp som är lite mjukare. Kan sättas dit temporärt och funkar det så kan en skomakare göra det snyggt och permanent.
Tack för din konstruktiva input. I mitt fall har jag gått igenom alla segment med samma utfall förr eller senare. De billigare har börjat skava från dag 1 medan de dyrare har börjat skava från typ vecka 3. Nu senast ett par mocka brouges från SkoAB. Efter tre veckor var det kört oavsett om jag har Compeedplåster på eller inte. Det kan helt enkelt vara så att mina fötter inte längre pallar nått annat än sneakers/löparskor. Men än en gång tack för att du tog dig tid.
 
Skön stämning i tråden med bra hjälp! :)

Jag fortsätter med en "hälfråga".
Jag kör ju med skoblock men har märkt att hälen blir lite för utvidgad/slapp.
Är det viktigt att man har rätt skoblock? Eftersom de endast kommer i olika storlekar så innebär det isåfall att man måste hitta rätt modell?
Japp. Sök lite i tråden, det diskutersdes tidigare.
 

Anden

Cartier
2-Faktor
Skön stämning i tråden med bra hjälp! :)

Jag fortsätter med en "hälfråga".
Jag kör ju med skoblock men har märkt att hälen blir lite för utvidgad/slapp.
Är det viktigt att man har rätt skoblock? Eftersom de endast kommer i olika storlekar så innebär det isåfall att man måste hitta rätt modell?
1. Ha rätt storlek
2. Ha inte fjäderskoblock (se nedan)
9011040-01.jpg
 
Topp