• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

Helvete vilken märklig modell. Carmina split toe Chelseas (saxat från reddit).
je1Ps05.jpg
Färgen var ingen höjdare heller. Ser ut som laxfärgade.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Skön stämning i tråden med bra hjälp! :)

Jag fortsätter med en "hälfråga".
Jag kör ju med skoblock men har märkt att hälen blir lite för utvidgad/slapp.
Är det viktigt att man har rätt skoblock? Eftersom de endast kommer i olika storlekar så innebär det isåfall att man måste hitta rätt modell?

Japp. Sök lite i tråden, det diskutersdes tidigare.
Som @Lindrian skriver så har det vart uppe förut.
Kort svar, Herrstil har imo den bästa hälen vs Skolyx och Baxley. (Med reservation att det hänt ngt de senaste åren)
Nästa steg är att kolla in blocken ifrån respektive märke (ofta lästade) men då kostar de en del. Hammargruppen kopior på Crockett blocken är bra, ligger runt 500:- per block.
 

kalufsen

Panerai
Som @Lindrian skriver så har det vart uppe förut.
Kort svar, Herrstil har imo den bästa hälen vs Skolyx och Baxley. (Med reservation att det hänt ngt de senaste åren)
Nästa steg är att kolla in blocken ifrån respektive märke (ofta lästade) men då kostar de en del. Hammargruppen kopior på Crockett blocken är bra, ligger runt 500:- per block.
Håller med, speciellt om man har en smalare häl på skon. Kör uteslutande herrstil numera.
 

JB_XII

Rolex
1. Ha rätt storlek
2. Ha inte fjäderskoblock (se nedan)
9011040-01.jpg

Fjäderskoblock borde förbjudas.

Som @Lindrian skriver så har det vart uppe förut.
Kort svar, Herrstil har imo den bästa hälen vs Skolyx och Baxley. (Med reservation att det hänt ngt de senaste åren)
Nästa steg är att kolla in blocken ifrån respektive märke (ofta lästade) men då kostar de en del. Hammargruppen kopior på Crockett blocken är bra, ligger runt 500:- per block.

Tack för tipsen :)
Mina skoblock ser inte ut som dem på bilden.
De är från Aquila. Räknas de som fjäderskoblock?

59EA5C14-82C6-436A-832F-225DCB86ABAE.jpeg
 

stigge

Omega
2-Faktor
Tack för tipsen :)
Mina skoblock ser inte ut som dem på bilden.
De är från Aquila. Räknas de som fjäderskoblock?

59EA5C14-82C6-436A-832F-225DCB86ABAE.jpeg
Då har du "rätt" block redan.
Om hälen är som på mina ifrån Herrstil (Aquila) så är det troligen inte blocken som gör din häl större på skorna utan den var troligen
lite stor redan från början för din fots häl.
 

JB_XII

Rolex
Då har du "rätt" block redan.
Om hälen är som på mina ifrån Herrstil (Aquila) så är det troligen inte blocken som gör din häl större på skorna utan den var troligen
lite stor redan från början för din fots häl.

Ok, möjligt. Kanske bara är en känsla av att hälen blivit större :D Gäller ett par RMW chelsea.
Men jag får köra vidare med blocken. Säkert bara inbillning.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Ok, möjligt. Kanske bara är en känsla av att hälen blivit större :D Gäller ett par RMW chelsea.
Men jag får köra vidare med blocken. Säkert bara inbillning.
Det kan vara lite klurigt med skor som saknar snörning, dom ska ju sitta tight och sedan forma sig. Är dom bara lite för stora ifrån början kan det vara svårt att få det bra efter att dom töjt sig. Testa att lägga lite vikt hushållspapper på ovansidan av foten (under strumpan) och se om hälen hamnar bättre. I så fall kan du sätta dit en plöskudde, även fast det saknas egentlig plös :)
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Fråga till forumet! Vad säger panelen?
Jag ska tyvärr på begravning nästa vecka. Första deltagande på en begravning för mig på ungefär 15 år. Är det OK att jag tar mina Church's Legate (kvartsbroggar) (bild 1) istället för de plain cap toe oxfords (Sanders Oxford) jag har? Saken är den att begravningen kommer att äga rum på kallare ort (dvs snö och/eller halkigt underlag väntas). Church's-skorna har jag lagt en slitsula på vilket gör att greppet är betydligt bättre än på de lädersulade Sanders.
(Lånade bilder!)
churchs legate.jpg

Sanders Oxford  H.jpg
 

Exekys

Cartier
Fråga till forumet! Vad säger panelen?
Jag ska tyvärr på begravning nästa vecka. Första deltagande på en begravning för mig på ungefär 15 år. Är det OK att jag tar mina Church's Legate (kvartsbroggar) (bild 1) istället för de plain cap toe oxfords (Sanders Oxford) jag har? Saken är den att begravningen kommer att äga rum på kallare ort (dvs snö och/eller halkigt underlag väntas). Church's-skorna har jag lagt en slitsula på vilket gör att greppet är betydligt bättre än på de lädersulade Sanders.
(Lånade bilder!)
churchs legate.jpg

Sanders Oxford  H.jpg
Så länge de är välputsade tänker jag att stilguden nog har annat för sig den dagen. Kört hårt med de sparsulade.
 
Senast ändrad:
Är Myrqvist väldigt stora i storleken? Jag får det intrycket när jag läser deras storlekstabell.

T ex så brukar storlek 40 vara omkring 25 cm fot. Myrqvist är 27,5 cm.
 
Senast ändrad:

stigge

Omega
2-Faktor
Är Myrqvist väldigt stora i storleken? Jag får det intrycket när jag läser deras storlekstabell.

T ex så brukar storlek 40 vara omkring 25 cm fot. Myrqvist är 27,5 cm.
Det är väl innermåtten som anges och inte foten.
Skon ska vara 1.5-2cm längre än foten (varierar lite såklart beroende på typ av sko och fot)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Det där ser ut som en rejäl strippning av färg. Hur resonerar du kring det? Och har du bild på skorna innan?
1. Jag resonerar som så, att med jämna mellanrum (4-5år) behöver dom göras ordentligt rena och verkligen få bort all smuts och gamla skokräms rester. Man kan märka efter ett tag att trots rengöring med galltvål, skokräm och putsning så ser dom inte riktigt så fina ut som dom borde kunna. Det är lite som att vaxa bilen. Hur mycket schampo, vax och polish man än använder så blir den inte så djup och fin i färgen som den var när den var ny. Det beror förstås på att den inte är tillräckligt ren innan man vaxar och polerar.
2. Nej, jag fotade inte innan men det kanske finns någon bild tidigare i tråden. *s465 en något suddig bild
 
Senast ändrad:

christian-h

Vacheron
2-Faktor
1. Jag resonerar som så, att med jämna mellanrum (4-5år) behöver dom göras ordentligt rena och verkligen få bort all smuts och gamla skokräms rester. Man kan märka efter ett tag att trots rengöring med galltvål, skokräm och putsning så ser dom inte riktigt så fina ut som dom borde kunna. Det är lite som att vaxa bilen. Hur mycket schampo, vax och polish man än använder så blir den inte så djup och fin i färgen som den var när den var ny. Det beror förstås på att den inte är tillräckligt ren innan man vaxar och polerar.
2. Nej, jag fotade inte innan men det kanske finns någon bild tidigare i tråden.
Jag skulle gärna få mer kunskap inom ämnet. För min del får skorna gärna patineras över tiden - men bilen får gärna se ny ut. I min värld är det inte rimligt för min del att gå på så hårt så att även färgen försvinner. Jag strippar mina skor på produkter och försöker att låta den naturliga patinan och färgen vara kvar i största möjliga mån.

Hur gör ni andra? In med lite fler inputs! Sånt här är intressant, just för att det inte finns några rätt eller fel.

@Jackee är väl insatt?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
F4EA799D-C3B2-43AC-B00A-6EE0FBCB632A.jpeg

Jag tycker nog den patina dom fått genom åren finns kvar ändå. Men om inte behovet finns eller om man är osäker så skulle jag inte råda andra att göra det själva utan lämna in dom hos skomakaren.
 
Senast ändrad:

Oliver

Cartier
2-Faktor
Söker råd angående Loafers och hur de bör bäras.
Nu när våren är på ingång har jag fått syn på ett par Loake Lincoln som jag funderar på att klippa men då jag tidigare aldrig ägt loafers så undrar jag vad som är "rätt" att bära till.
Vad tycker ni är det korrekta plagget att bära loafers till och är det OK att bära till kostym?

Loake-Shoemakers-Lincoln-Polo-Suede-4_1920x.jpg

ea885815b89872a1c29a8bdb182fd826.jpg

0f622b39ac150249b54a78ac3b1d4bf2.jpg

Är detta OK i gråa GBG eller är det för mycket Milano vibbar?
 
Senast ändrad:

agraw

Cartier
2-Faktor
Söker råd angående Loafers och hur de bör bäras.
Nu när våren är på ingång har jag fått syn på ett par Loake Lincoln som jag funderar på att klippa men då jag tidigare aldrig ägt loafers så undrar jag vad som är "rätt" att bära till.
Vad tycker ni är det korrekta plagget att bära loafers till och är det OK att bära till kostym?

Loake-Shoemakers-Lincoln-Polo-Suede-4_1920x.jpg

ea885815b89872a1c29a8bdb182fd826.jpg

0f622b39ac150249b54a78ac3b1d4bf2.jpg

Är detta OK i GBG eller är det för mycket milano vibbar?
Tassels är sällan fel! Jag bär mina till egentligen allt. Svart eller brunt läder om det är full kostym, mocka är mer informellt.
De i mocka funkar ju till alltifrån jeans till ullbyxor med pressveck och slag.
 

Oliver

Cartier
2-Faktor
Tassels är sällan fel! Jag bär mina till egentligen allt. Svart eller brunt läder om det är full kostym, mocka är mer informellt.
De i mocka funkar ju till alltifrån jeans till ullbyxor med pressveck och slag.
Misstänkte att mocka var lite mer informellt men var lite osäker. :)
Vilka loafers i brunt läder kör du? Och använder du penny eller tassel främst?
 

agraw

Cartier
2-Faktor
Misstänkte att mocka var lite mer informellt men var lite osäker. :)
Vilka loafers i brunt läder kör du? Och använder du penny eller tassel främst?
Jag har brun mocka och mörkbrunt läder. De är de enklaste varianterna. Jag använder framförallt tassels. Penny är
också väldigt trevliga och finns i en mäng utföranden som går från amerikansk preppy loafer (typ C&J Boston och Harvard)
till mer dressade loafera som Edward Green Piccadilly eller Loake Whitehall.
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Söker råd angående Loafers och hur de bör bäras.
Nu när våren är på ingång har jag fått syn på ett par Loake Lincoln som jag funderar på att klippa men då jag tidigare aldrig ägt loafers så undrar jag vad som är "rätt" att bära till.
Vad tycker ni är det korrekta plagget att bära loafers till och är det OK att bära till kostym?

Loake-Shoemakers-Lincoln-Polo-Suede-4_1920x.jpg

ea885815b89872a1c29a8bdb182fd826.jpg

0f622b39ac150249b54a78ac3b1d4bf2.jpg

Är detta OK i gråa GBG eller är det för mycket Milano vibbar?
Bär mina Tassels till i princip allt, och väldigt ofta. Aldrig i formella sammanhang, oftast med strumpor. :)
 

POO

Panerai
Jag skulle gärna få mer kunskap inom ämnet. För min del får skorna gärna patineras över tiden - men bilen får gärna se ny ut. I min värld är det inte rimligt för min del att gå på så hårt så att även färgen försvinner. Jag strippar mina skor på produkter och försöker att låta den naturliga patinan och färgen vara kvar i största möjliga mån.

Hur gör ni andra? In med lite fler inputs! Sånt här är intressant, just för att det inte finns några rätt eller fel.

@Jackee är väl insatt?

Allt annat än att hålla rent med borste och en våttorkning när de är riktigt skitiga är jag övertygad om är onödigt om man bara vill att pjucken ska må bra. Angående patina kan man ju tänka sig att går man på skorna ordentligt likt ovan kommer skinnets nyanser framgå tydligare genom färgen från skokrämen och skorna och dess patina upplevs som "naturligare".
 
Topp