• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

MrIzoard

Panerai
2-Faktor
Jag tänkte köpa ett skovårdskit som insteg i denna värld.
Har några skor i 42 respektive 43, om jag bara köper ett par skoblock, vilken storlek bättre jag välja?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag tänkte köpa ett skovårdskit som insteg i denna värld.
Har några skor i 42 respektive 43, om jag bara köper ett par skoblock, vilken storlek bättre jag välja?
Du vill hålla skorna sträckta när du inte använder dem, så du inte plockar ett par veckade bananer ur skostället ;). Är blocken för stora är det risk att du töjer dem. Optimalt givetvis rätt storlek till rätt sko, men som mellanting funkar en storlek mindre.
 

mrt4

Cartier
2-Faktor
70A78C74-CB57-42F0-9E15-7D178D7C0955.jpeg


Nya skor för idag!

Har levt i Levis jeans i 20 år, kommer antagligen dö i ett par också.... men skor försöker jag variera lite mera i alla fall :)

Loake 1880 Aldwych.

Mvh Robin


Kom precis på det här med skokräm....

Har en burk saphir medium Brown, är det vettigt?
Färgen på skorna är ”Brown calf”.


Mvh Robin
 

Träff

Rolex
Friends Of KS
Inhandla mina första lite finare skor i helgen och är mycket nöjd!!
Ett par Loake 1880
Snabb fråga borde jag smörja in dem eller något innan de används :)
IMG_20190304_064038.jpg
 

Jackee

Omega
Jag skulle gärna få mer kunskap inom ämnet. För min del får skorna gärna patineras över tiden - men bilen får gärna se ny ut. I min värld är det inte rimligt för min del att gå på så hårt så att även färgen försvinner. Jag strippar mina skor på produkter och försöker att låta den naturliga patinan och färgen vara kvar i största möjliga mån.

Hur gör ni andra? In med lite fler inputs! Sånt här är intressant, just för att det inte finns några rätt eller fel.

@Jackee är väl insatt?
Ursäkt det långsamma svaret!

Så länge man är rätt varsam när man tvättar skorna så borde inte färgen försvinna. Se till att inte använda starka grejer. Det kan nästan räcka med att köra renovateur som rengöring. Eller bara borsta/lätt fuktig trasa. Annars finns det Renomat som är starkare. Då kan man få räkna med att behöva köra färgad skokräm.

Vill man få skorna få en naturliga patina. Så skulle jag rekommendera att köra neutral polish och neutral skokräm.
 

lekingofkings

Omega
2-Faktor
Tack för infon. Någon sådan information har jag inte fått, dock har jag vid tidigare tillfällen fått höra att nya batcher kommit in/kommer in snart och sen ska det kunna skickas ut. Men icke, börjar bli rätt less på det nu. Jag förstår dock att det finns ledtid men säg då ett datum och inte bara att det kommer. Lite konstigt dock med tjejens Adelaides, enligt Freddie skulle dessa finnas inne strax efter nyår och då kunna skickas ut men jag har inte sett eller hört något mer.
Har du hört nåt? Det har varit helt tyst sedan 23 januari för min del. Tydligen har de dock tid att uppdatera insta etc.
 

Xandyr91

Omega
2-Faktor
Har du hört nåt? Det har varit helt tyst sedan 23 januari för min del. Tydligen har de dock tid att uppdatera insta etc.
Har inte hört något heller sedan 23 februari (mailade och fick då att de skulle se till att kolla status över helgen) och helt tyst. Via instagram fick jag svar senast 4 februari av Freddie där jag fick info att en av skorna skulle komma in i stock andra veckan i februari sen helt tyst. Har skickat några meddelande till men ingen respons...

Man bör kanske börja ett reklamationsärende med paypal / kreditkortsföretaget för det verkar ju inte som det händer så mycket.
 

lekingofkings

Omega
2-Faktor
Har inte hört något heller sedan 23 februari (mailade och fick då att de skulle se till att kolla status över helgen) och helt tyst. Via instagram fick jag svar senast 4 februari av Freddie där jag fick info att en av skorna skulle komma in i stock andra veckan i februari sen helt tyst. Har skickat några meddelande till men ingen respons...

Man bör kanske börja ett reklamationsärende med paypal / kreditkortsföretaget för det verkar ju inte som det händer så mycket.
Jag skrev lite skarpare under kvällen igår (men ändå jäkligt vänligt) och fick faktiskt omgående ett kort svar att de skulle kolla status på morgonen idag. Får jag inget mer besked under veckan så får det bli att dra in paypal dock som du skriver.
 

Xandyr91

Omega
2-Faktor
Jag skrev lite skarpare under kvällen igår (men ändå jäkligt vänligt) och fick faktiskt omgående ett kort svar att de skulle kolla status på morgonen idag. Får jag inget mer besked under veckan så får det bli att dra in paypal dock som du skriver.
Jag gjorde faktiskt samma sak och fick ett kort svar med.

"Hi X,
Thanks for your email.
Will get this followed up for you and place the refund.
Have a great evening."

Så får se vad som händer
 

lekingofkings

Omega
2-Faktor
Behöver lite guidning från panelen. Plockade hem dessa som samples från AFPOS. Alfred Sargent Pimlico. På grund av mitt låga insteg så blir jag osäker på utseendet. Jag har dubbelknutat för att snörena blir alldeles för långa annars. Är det åt helvete att dubbelknuta på lågskor? Borde väl gå att hitta kortare snören i och för sig. Är osäker på om plöskudde funkar på derbys?

Vad anses om formalitetsgraden? Jag har liksom inget behov av fler än ett par svarta lågskor...

2C59B59F-5B5F-4ADA-A0F4-3EE9F3B2E483.jpeg


A7422014-4F1F-406D-BA03-528249B7A6ED.jpeg
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Behöver lite guidning från panelen. Plockade hem dessa som samples från AFPOS. Alfred Sargent Pimlico. På grund av mitt låga insteg så blir jag osäker på utseendet. Jag har dubbelknutat för att snörena blir alldeles för långa annars. Är det åt helvete att dubbelknuta på lågskor? Borde väl gå att hitta kortare snören i och för sig. Är osäker på om plöskudde funkar på derbys?

Vad anses om formalitetsgraden? Jag har liksom inget behov av fler än ett par svarta lågskor...

2C59B59F-5B5F-4ADA-A0F4-3EE9F3B2E483.jpeg


A7422014-4F1F-406D-BA03-528249B7A6ED.jpeg
Nu kommer konservativ-kalle fram men jag skulle alla dagar hellre ha ett par svarta captoe-oxfords än ett par wholecut-derbies om det gällde bara ett par skor. Dubbelknuten funkar men jag skulle säga att ditt insteg är lite för lågt för skon du har på dig på bilden.
 

lekingofkings

Omega
2-Faktor
Nu kommer konservativ-kalle fram men jag skulle alla dagar hellre ha ett par svarta captoe-oxfords än ett par wholecut-derbies om det gällde bara ett par skor. Dubbelknuten funkar men jag skulle säga att ditt insteg är lite för lågt för skon du har på dig på bilden.
Hehe, jo det var helt rätt med konservativ-kalle, precis sån input jag ville ha. Och jag håller helt med om insteget, bra att få en second opinion om det bara. :)
 

POO

Panerai
Behöver lite guidning från panelen. Plockade hem dessa som samples från AFPOS. Alfred Sargent Pimlico. På grund av mitt låga insteg så blir jag osäker på utseendet. Jag har dubbelknutat för att snörena blir alldeles för långa annars. Är det åt helvete att dubbelknuta på lågskor? Borde väl gå att hitta kortare snören i och för sig. Är osäker på om plöskudde funkar på derbys?

Vad anses om formalitetsgraden? Jag har liksom inget behov av fler än ett par svarta lågskor...

2C59B59F-5B5F-4ADA-A0F4-3EE9F3B2E483.jpeg


A7422014-4F1F-406D-BA03-528249B7A6ED.jpeg
Om skorna passar kan bara du avgöra. Skosnörenas längd kan knappast ses som en vettig indikator på skor med två hålpar. Inte andra heller förmodligen. Skosnörena hade förmodligen varit väldigt långa oavsett.
 

lekingofkings

Omega
2-Faktor
Såklart. Nej jag menade inte riktigt att den långa längden på snörena var tänkt som mått på om insteget funkar. Inser att mitt inlägg tydde på det. Däremot har jag inte provat så mkt derbys, så är lite osäker på hur mitt låga insteg ter sig för andra rent estetiskt i en derby. För oxfords är det ju vid snörningen det blir mest uppenbart visuellt på en statisk bild hur insteget passar (och för oxfords har jag bättre koll på om/hur jag kan justera insteget något).
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Såklart. Nej jag menade inte riktigt att den långa längden på snörena var tänkt som mått på om insteget funkar. Inser att mitt inlägg tydde på det. Däremot har jag inte provat så mkt derbys, så är lite osäker på hur mitt låga insteg ter sig för andra rent estetiskt i en derby. För oxfords är det ju vid snörningen det blir mest uppenbart visuellt på en statisk bild hur insteget passar (och för oxfords har jag bättre koll på om/hur jag kan justera insteget något).
Jag tycker nog plöskuddar funkar både på oxfords och derbys. Däremot kan det ju vara lite annorlunda när snörningen är som på dessa eller ett par chukkas, man knyter ju i princip mot ankeln. Men visst är formalitetsgraden helt ok tycker jag, snygg läst :)
 

lekingofkings

Omega
2-Faktor
Jag kommer med en till bildfråga på mina svarta Loke Buckingham. Jag hade inte noterat det tidigare, men ena pluggen på ena klacken är helt off, den är längst ut i kanten och syns som ni ser på kanten av klacken även från sidan när man vet var man ska titta. Något som kan komma att ha (funktionell) betydelse?

FA54D2E4-FFD7-4A81-BF7F-D90F8C3896B9.jpeg


C0591BF8-7AE1-4799-990D-AC7BF9DD5C9C.jpeg
 
Jag kommer med en till bildfråga på mina svarta Loke Buckingham. Jag hade inte noterat det tidigare, men ena pluggen på ena klacken är helt off, den är längst ut i kanten och syns som ni ser på kanten av klacken även från sidan när man vet var man ska titta. Något som kan komma att ha (funktionell) betydelse?

FA54D2E4-FFD7-4A81-BF7F-D90F8C3896B9.jpeg


C0591BF8-7AE1-4799-990D-AC7BF9DD5C9C.jpeg
Haha, aldrig sett förut. Måste vara någon miss.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Jag kommer med en till bildfråga på mina svarta Loke Buckingham. Jag hade inte noterat det tidigare, men ena pluggen på ena klacken är helt off, den är längst ut i kanten och syns som ni ser på kanten av klacken även från sidan när man vet var man ska titta. Något som kan komma att ha (funktionell) betydelse?

FA54D2E4-FFD7-4A81-BF7F-D90F8C3896B9.jpeg


C0591BF8-7AE1-4799-990D-AC7BF9DD5C9C.jpeg
Cool! Om något händer är lär det bara vara att panga i en nubb.
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Ölstänk på skor från helgens konsert, något att tänka på vid nästa puts? Antagligen täcker ju krämen det rakt av..
 
Topp