• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

Vilket av de tre paren är favoriten och viket par använder du mest?
Har två par Hanover i smoked teak och ett par Trinity. Hanover är favoriten. Knep ett extra par när det var rea och jag hörde att de skulle byta färg till en mörkare. Upplever att toecapen går lite högre upp på Trinity vilken medför lite skav om jag går en längre sträcka. På mina par har det blivit väldigt smala och fina gångveck som jag gillar. Båda varianterna används lika ofta på ett ungefär.
 

BenD

Cartier
2-Faktor
Jag har tre par Loake Export Grade varav ett är Trinity i burnt pine. Anser mig själv vara petig och är väldigt nöjd med dessa skor. Finns ju tyvärr inte i gummisula vad jag vet. Annars fem tummar upp.

Men vad bra!

Jag gillar den även i deep mahogny och mocka så då kanske jag bara behöver bestämma viken modell jag ska ha och sen lägga på en city sula. :)
 

lekingofkings

Omega
2-Faktor
Men vad bra!

Jag gillar den även i deep mahogny och mocka så då kanske jag bara behöver bestämma viken modell jag ska ha och sen lägga på en city sula. :)
Givetvis gör du som du vill, men jag skulle leta fram rätt sko med gummi/citysula istället för att lägga på en sparsula på ett par skor med lädersula. I alla fall när vi pratar den prisklassen.
 

BenD

Cartier
2-Faktor
Givetvis gör du som du vill, men jag skulle leta fram rätt sko med gummi/citysula istället för att lägga på en sparsula på ett par skor med lädersula. I alla fall när vi pratar den prisklassen.

Det har du helt rätt i. Jag gillar den här designen så mycket bara och ser den typen av sko både i läder och mocka som en vår/höst sko så jag vill få ut så mycket användning av dem som möjligt.
 
Det har du helt rätt i. Jag gillar den här designen så mycket bara och ser den typen av sko både i läder och mocka som en vår/höst sko så jag vill få ut så mycket användning av dem som möjligt.
Jag var inne på TLB men eftersom export grade sätt så bra på foten körde jag på fler istället. Annars hade jag testat TLB med gummisula.
 

sinner

Panerai
Jag behöver hjälp med att hitta ett par loafers och lite storleksguide då jag ej har möjlighet att prova i butik.
Jag behöver skor innan den 17:e.

Jag kan referera till följande skostorlekar.
Loake Badminton 2: 7 1/2 G (dessa sitter bra)
Loake Kempton: 8F (sitter också bra men är nån millimeter för långa)

De jag har tittat på i dagsläget är Loake Lincoln och skolyx Tassel Loafer.
Kom gärna med inputs och försök hålla er kring 2,5k

Tack få förhand!
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Jag behöver hjälp med att hitta ett par loafers och lite storleksguide då jag ej har möjlighet att prova i butik.
Jag behöver skor innan den 17:e.

Jag kan referera till följande skostorlekar.
Loake Badminton 2: 7 1/2 G (dessa sitter bra)
Loake Kempton: 8F (sitter också bra men är nån millimeter för långa)

De jag har tittat på i dagsläget är Loake Lincoln och skolyx Tassel Loafer.
Kom gärna med inputs och försök hålla er kring 2,5k

Tack få förhand!
Har Loake Lincoln och Skolyx penny i samma storlek, mycket nöjd med båda - skolyx är något smalare alt. töjer sig inte riktigt lika mycket skulle jag säga. :)
 

GossipGirl

Cartier
Hej!

Tänkte införskaffa mig ett par vettiga skor som jag främst kommer använda i kontorsmiljö, men även under andra dagliga aktiviteter. I dagsläget är jag inte beredd att lägga 3000kr+ på ett par skor så har kikat en del på Meermin. Har idag ett par svarta oxfords men känner att ett par bruna skor skulle vara mer allround.

Har spanat in dessa (se bild nedan), vad anser ni experter? Är de användbara för de flesta tillfällena? Tänker kavaj, och även ibland bara skjorta eller en finare tröja.

2F1C873F-4DCD-41C8-859A-1356BD6F706D.jpeg

Tacksam för input! :)
 

Exekys

Cartier
Hej!

Tänkte införskaffa mig ett par vettiga skor som jag främst kommer använda i kontorsmiljö, men även under andra dagliga aktiviteter. I dagsläget är jag inte beredd att lägga 3000kr+ på ett par skor så har kikat en del på Meermin. Har idag ett par svarta oxfords men känner att ett par bruna skor skulle vara mer allround.

Har spanat in dessa (se bild nedan), vad anser ni experter? Är de användbara för de flesta tillfällena? Tänker kavaj, och även ibland bara skjorta eller en finare tröja.

2F1C873F-4DCD-41C8-859A-1356BD6F706D.jpeg

Tacksam för input! :)
Kort svar: ja.
Meermin kan vara hårda att gå in, fundera på om Skolyx kan vara ett alternativ. Jag har bara egna erfarenheter av Meermin i mocka och det tog ett tag att få ddm bekväma. https://www.skolyx.se/sv/skor/95-cap-toe-oxford-morkbrun.html
 

GossipGirl

Cartier

lekingofkings

Omega
2-Faktor
Hej!

Tänkte införskaffa mig ett par vettiga skor som jag främst kommer använda i kontorsmiljö, men även under andra dagliga aktiviteter. I dagsläget är jag inte beredd att lägga 3000kr+ på ett par skor så har kikat en del på Meermin. Har idag ett par svarta oxfords men känner att ett par bruna skor skulle vara mer allround.

Har spanat in dessa (se bild nedan), vad anser ni experter? Är de användbara för de flesta tillfällena? Tänker kavaj, och även ibland bara skjorta eller en finare tröja.

2F1C873F-4DCD-41C8-859A-1356BD6F706D.jpeg

Tacksam för input! :)
Jag tänker lite såhär:

Med tanke på den sko du verkar ha tänkt dig så verkar det som att du egentligen vill ha en mer dressad sko med lädersula för kontoret och en annan lite mer tålig allväderssko för andra tillfällen. Det känns som att du vill baka ihop det till ett par skor när du ser behov av två par skor. Därav hamnar du lite mitt emellan. (Cap toe oxford med gummisula och strukturerat läder.)

Så vad ser du för framtid för skogarderoben? Är det något du tänkt bygga upp på sikt, eller vill du stilla detta behov nu för att inte vara intresserad av fler köp framöver? Om det är ett one time buy så att säga, så är ju ditt val inte på något vis fel, skorna är ju snygga :). (Utan att jag vet något om Meermin.)

Personligen hade jag dock stillat det mest skriande behovet genom att först ha köpt ett par bruna cap toe oxfords med lädersula och senare när ekonomin tillåter ha köpt någon variant av derby/broguead oxford med gummisula (eller omvänd ordning beroende på vilket som är mest akut).
 

GossipGirl

Cartier
Jag tänker lite såhär:

Med tanke på den sko du verkar ha tänkt dig så verkar det som att du egentligen vill ha en mer dressad sko med lädersula för kontoret och en annan lite mer tålig allväderssko för andra tillfällen. Det känns som att du vill baka ihop det till ett par skor när du ser behov av två par skor. Därav hamnar du lite mitt emellan. (Cap toe oxford med gummisula och strukturerat läder.)

Så vad ser du för framtid för skogarderoben? Är det något du tänkt bygga upp på sikt, eller vill du stilla detta behov nu för att inte vara intresserad av fler köp framöver? Om det är ett one time buy så att säga, så är ju ditt val inte på något vis fel, skorna är ju snygga :). (Utan att jag vet något om Meermin.)

Personligen hade jag dock stillat det mest skriande behovet genom att först ha köpt ett par bruna cap toe oxfords med lädersula och senare när ekonomin tillåter ha köpt någon variant av derby/broguead oxford med gummisula (eller omvänd ordning beroende på vilket som är mest akut).

Du har helt rätt, jag vill ha ut fler användningsområden av en och samma sko. Kanske får tänka om på det planet.
Planen är att på sikt, när jag inte längre är student, att bygga upp en skogarderob.

Vettigt sagt! Ska fundera lite på vad som hade passat mig bäst för tillfället :)
 
Okej, tack för svar!
Känner att Meermin passar min budget lite bättre. Men i det stora hela så är det ett bra val? Tänker nyansen på brun osv, så de inte är för mörka.
Steget upp i kvalitet är större än det i pris vad gäller Yanko jämfört med Meermin. Personligen tycker jag det är bättre att vänta och köpa Yanko, som är en riktig pangsko för den summan. Svarta cap toes är obligatoriska i garderoben, men inte de roligaste eller mest användbara.

Håller med tidigare skribent om att det är lite av ett misstag att slå samman två behov, blir varken hackat eller malet. Till ledig klädsel ser dessa skor lite för formella ut. Själv hade jag ögnat ett par semi-brogues som funkar rätt brett över formalitetsspektrat. Du har ju redan svarta oxfords när det påbjuds mörk kostym.
 

GossipGirl

Cartier
Steget upp i kvalitet är större än det i pris vad gäller Yanko jämfört med Meermin. Personligen tycker jag det är bättre att vänta och köpa Yanko, som är en riktig pangsko för den summan. Svarta cap toes är obligatoriska i garderoben, men inte de roligaste eller mest användbara.

Håller med tidigare skribent om att det är lite av ett misstag att slå samman två behov, blir varken hackat eller malet. Till ledig klädsel ser dessa skor lite för formella ut. Själv hade jag ögnat ett par semi-brogues som funkar rätt brett över formalitetsspektrat. Du har ju redan svarta oxfords när det påbjuds mörk kostym.
Ja, ni har givetvis rätt. Ska titta på detta! :)
 

bernoulli

Audemars
2-Faktor
Hej!

Tänkte införskaffa mig ett par vettiga skor som jag främst kommer använda i kontorsmiljö, men även under andra dagliga aktiviteter. I dagsläget är jag inte beredd att lägga 3000kr+ på ett par skor så har kikat en del på Meermin. Har idag ett par svarta oxfords men känner att ett par bruna skor skulle vara mer allround.

Har spanat in dessa (se bild nedan), vad anser ni experter? Är de användbara för de flesta tillfällena? Tänker kavaj, och även ibland bara skjorta eller en finare tröja.

2F1C873F-4DCD-41C8-859A-1356BD6F706D.jpeg

Tacksam för input! :)
https://www.afound.com/sv-se/produkter/boden-dark-brown-suede_jeawwm04
Dessa kanske? Har ett par själv och gillar dem. Mycket sko för pengen tycker jag.
 

GossipGirl

Cartier
Har kommit fram till att det får bli ett par derbys med lädersula, mest allsidig och en bra start på en vettig skogarderob.

Nu till en sista fråga, Loake och Yanko ligger ju ungefär på samma pris. Ni som har testat båda, vilka skulle ni rekommendera?
 

Arvis

Cartier
2-Faktor
Blundstone boots, hur är kvalitén på dom jämfört med exempelvis timberland av liknande modell? Sugen på ett par till hösten.
Kan inte jämföra med Timberland men skulle säga att kvalitén på skinnet på Blundstone är mycket bra, den svagaste länken är sulan då de (enligt återförsäljare) inte går att sula om med lyckat resultat. Har nog avverkat 3-4 par Blundstone genom åren och samtliga har kasserats sedan gummit i sulan åldrats och spruckit. Nu pratar vi kanske 8-10 års användning. Ovandelen har aldrig fallerat.
Anledningen till att jag ändå fortsätter att köpa nya är att de är mjukare och skönare att traska runt i än ett par vanliga RMW och att det trots slit och släng mentalitet (på 10-års basis...) ändå går ett antal Blundstones på ett par RM.
Bilder på ett par i mocka som blivit kvar men som gav upp i våras (sulan daterad 08.04).
F1EAB34F-594F-4FCA-8CA2-2E90BE07FFCB.jpeg
4D6056B5-FFEB-4ED7-AF05-670F9785A819.jpeg
 

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Kan inte jämföra med Timberland men skulle säga att kvalitén på skinnet på Blundstone är mycket bra, den svagaste länken är sulan då de (enligt återförsäljare) inte går att sula om med lyckat resultat. Har nog avverkat 3-4 par Blundstone genom åren och samtliga har kasserats sedan gummit i sulan åldrats och spruckit. Nu pratar vi kanske 8-10 års användning. Ovandelen har aldrig fallerat.
Anledningen till att jag ändå fortsätter att köpa nya är att de är mjukare och skönare att traska runt i än ett par vanliga RMW och att det trots slit och släng mentalitet (på 10-års basis...) ändå går ett antal Blundstones på ett par RM.
Bilder på ett par i mocka som blivit kvar men som gav upp i våras (sulan daterad 08.04).
F1EAB34F-594F-4FCA-8CA2-2E90BE07FFCB.jpeg
4D6056B5-FFEB-4ED7-AF05-670F9785A819.jpeg
Tack för utförligt svar :) får ta och prova, synd ang omsulning när skinnet verkar hålla så pass bra.
 
Topp