• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Nån som har erfarenhet av TLB Artista? Varit sugen på dessa länge nu.. känns som oerhört mycket bang for bucks.
99DBEBB5-7780-40AA-B444-947C49ADD271.jpeg
Har deras austerity brouge, är helnöjd. Absolut en värdig kandidat till mest bang for the buck för tillfället. Väldigt mycket sko för pengarna.

Låter bra!
Iofs stor skillnad på tex lädersulor på C&J Bench resp Handgrade. Men ser ju oerhört trevliga ut:)
Ja utseendemässigt med ritsnedlagd eller inte o lite välvd midja på handgrade, men rent slitstyrkemässigt har jag faktiskt inte märkt ngn skillnad. På TLB Artista får man ritsnedlagd sömn och välvd midja så detaljnivån liknar mer handgrade än benchgrade (även på resten av skon skulle jag säga, så tycker nog att TLB Artista ligger där ngnstans mellan C&J bench resp handgrade och kanske närmare handgrade).

Ni som använder Saphirs Graisse. Hur många gånger applicerar ni den per vintersäsong? Fyller ni på med den ovanför skokrämen i så fall endast eller kör ni skokräm på igen?

Ni som använder Saphirs Graisse. Hur många gånger applicerar ni den per vintersäsong? Fyller ni på med den ovanför skokrämen i så fall endast eller kör ni skokräm på igen?
Kör du den för ofta blir skorna bara matta..
Lädret är ju redan ganska fett på den typen av skor man har det till

• Like
Reactions: Zed
Kör du den för ofta blir skorna bara matta..
Lädret är ju redan ganska fett på den typen av skor man har det till
Brukar köra den en gång per säsong med tvätt, grease och skokräm men tycker att skorna blev väldigt torra det senaste. Rengjorde med lite galltvål på blöt trasa och drog på ett lager skokräm nu.

Någon som har provat båda och kan berätta vad det är för skillnad :
  • Last Capital / F Fitting (standard width)
  • Tower last / F-fitting (standard fitting)
Loake 1880 Aldwych / Loake Export Grade.

Bägge läster är rymliga. Äger inga på Tower lästen så vet inte hur den utvecklas med tiden. Det jag minns från när jag prövade den
var att den påminner en del om Capital men är lite tightare över hålfoten (bättre passform) och har en mer mandelformad tå.

Blir nog max 1gång/år för mig och då ett tunt lager och sedan kräm ovanpå det. Det funkar ok att få till bra puts om
det är ett tunt lager tillsammans med kräm ovanpå. Brukar har det framförallt i gångvecken och nederdelen av skon där jag tycker
det ger mest nytta mot slask och elände.

• Like
Reactions: Zed
Har ett par RM Williams som brukats flitigt senaste åren. Klacken börjar sjunga på sista versen.
Tar men dessa till oberoende skomakare eller finns det något värde att ta de till exempelvis Bäckmans, eller tips på andra vassa skomakare i sthlm?
Vad pratar vi om för ca pris?
Lämnade in skorna vid 14.00 igår på Bäckmans.
Hämtade ut de vid 11.00 idag. Ny original klack, limmade ihop sula/sko vid tån på båda skorna samt en ordentlig puts. Totalt 480:-
Så nöjd... Alla i sthlm och omnejd, ska ni göra något sko-relaterat finns bara Bäckmans

Tower är tightare kring hålfoten och betydligt bekvämare. Lite smalare framtill så lite tightare om du vickar småtårna. Samma size gvs. Lustigt nog upplever jag mina Hanover som marginellt tightare över vristen än mina Trinity av oförklarlig anledning dock.

En definitiv no-brainer köpa export grade. Trinity

Lämnade in skorna vid 14.00 igår på Bäckmans.
Hämtade ut de vid 11.00 idag. Ny original klack, limmade ihop sula/sko vid tån på båda skorna samt en ordentlig puts. Totalt 480:-
Så nöjd... Alla i sthlm och omnejd, ska ni göra något sko-relaterat finns bara Bäckmans
Håller med, supertrevligt bemötande och alltid nöjd med utfört arbete!

Tower är tightare kring hålfoten och betydligt bekvämare. Lite smalare framtill så lite tightare om du vickar småtårna. Samma size gvs. Lustigt nog upplever jag mina Hanover som marginellt tightare över vristen än mina Trinity av oförklarlig anledning dock.

En definitiv no-brainer köpa export grade. Trinity
Tack för svaret !

Tillbaka
Topp