• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Inte mina med frun skaffade sig nyss (äntligen) vettiga kängor för vintern
4593B9ED-7621-4A28-B672-158321FF57D3.jpeg

C&J Barnwell 2

Går in mina nya Allen Edmonds här hemma nu.
Jag är medveten om att jag har ett lite för högt insteg men lästen är perfekt och trots insteget så bildas det obefintligt med luft vid hålfoten.
Skorna omsluter foten perfekt.
Upplever att storleken är TTS och jag kan knappt vänta tills de mjuknat lite :cool:

4878F7A4-AB0D-4F5D-B077-17783616D970.jpeg

2BC674E5-EE5A-4B86-87BB-87F742DF67D0.jpeg

A9A0B76C-7EE2-4CC4-8187-8189E5380EBC.jpeg
Snygga!
Kan rekommendera ”dold horisontell snörning” för lite cleanare utseende :)
https://www.careofcarl.com/sv/carlmagazine/stilkunskap/2017/10/01/4-satt-att-snora-skorna-pa.html

Snygga!
Kan rekommendera ”dold horisontell snörning” för lite cleanare utseende :)
https://www.careofcarl.com/sv/carlmagazine/stilkunskap/2017/10/01/4-satt-att-snora-skorna-pa.html

Känner väl till den varianten också. Men tycker det är svårare att dra åt då samt att belastningen blir lite fel.
6 hål gör ju inte saken bättre heller :p

Stör mig faktiskt inte på snörningen i bakgrunden och man måste stå rakt ovanför för att det skall bli lika tydligt som bilderna där ovan visar :)

CD439054-2AB1-4614-8C38-6D4AADF7326E.jpeg

EU41.
Menar du hur långa fötter jag har? Cirka 250mm.
Skulle dock säga att läst(bredd), insteg(höjd) och såklart modell, är väldigt avgörande huruvida bra de kommer sitta på just din fot :) Speciellt när vi pratar om RTW.
Det är ju väldigt svårt att avgöra utan att prova, men jag blev så otroligt imponerad av skon genom dina bilder. Så om jag översätter din fots längd till min fots längd så kan man ju alltid chansa :)

Kastar ut ett par till frågor. Så får vi se om någon orkar guida mig :)
Jag har ett gäng skor från Meermin. Köpte på mig under senare år då de kändes prisvärde utan större research.
I dag är jag nöjd med dem i stort, även om de var stenhårda att gå in och all den kritiken de får håller jag helt klart med om.

Fråga 1: Har någon testat Meermins "Linnea Maestro" för 260 Euro vs de vanliga Oxfords för 170? Värde?
Fråga 2: Är typ Myrqvist bättre skor än Meermin?
Fråga 3: Vad annat borde jag testa? C&J? Andra?

Jag har ett gäng skor från Meermin. Köpte på mig under senare år då de kändes prisvärde utan större research.
I dag är jag nöjd med dem i stort, även om de var stenhårda att gå in och all den kritiken de får håller jag helt klart med om.

Fråga 1: Har någon testat Meermins "Linnea Maestro" för 260 Euro vs de vanliga Oxfords för 170? Värde?
Ang fråga nr 1 & 3.
Har inte själv köpt några från deras Maestro linje men klämt och undersökt ett par som en vän köpte. Generellt helt Ok skor men i den prisklassen så finns det mycket annat att välja mellan. Bla Carmina, Loake1880, Yanko, C&J (aningen dyrare).

Med vad och hur rengör ni era skinnskor på vintern?
Kan man få en kort guide?
Jag kör såhär på mina olika RMW (i princip de enda jag använder under vinterhalvåret ute)

I med skoblock direkt.
Borstar av dem med en skoborste efter typ 30 min (eller när jag kommer ihåg men alltid innan nästa användning). Var särskilt noga i gångvecken.
Har du hållit dem rena och fina så lossnar all smuts.
Smörj in med skokräm (eller ett tunt lager med läderbalsam) efter typ var 3e användning så tillvida de inte är väldigt torra skorna. Då behövs mer återfuktning. Jag brukar variera mellan skocreme som innehåller mer respektive mindre fett.
Har på ena paret använt galltvål för att återställa dem helt från alla lager skocreme och fett. Lät dem sedan torka och sedan återfukta dem med läderbalsam och på med skocreme.

Kör både saphirs creme 1925 (mycket pigment) samt någon mer från saphir som innehåller mer fett.
EDIT: Kör även RMW läderbalsam om det krävs.

A och O är skoblock + hålla dem rena. Jag försöker undvika blöta trasor och dylikt (om de inte är extremt skitiga).

Jag kör såhär på mina olika RMW (i princip de enda jag använder under vinterhalvåret ute)

I med skoblock direkt.
Borstar av dem med en skoborste efter typ 30 min (eller när jag kommer ihåg men alltid innan nästa användning). Var särskilt noga i gångvecken.
Har du hållit dem rena och fina så lossnar all smuts.
Smörj in med skokräm (eller ett tunt lager med läderbalsam) efter typ var 3e användning så tillvida de inte är väldigt torra skorna. Då behövs mer återfuktning. Jag brukar variera mellan skocreme som innehåller mer respektive mindre fett.
Har på ena paret använt galltvål för att återställa dem helt från alla lager skocreme och fett. Lät dem sedan torka och sedan återfukta dem med läderbalsam och på med skocreme.

Kör både saphirs creme 1925 (mycket pigment) samt någon mer från saphir som innehåller mer fett.
EDIT: Kör även RMW läderbalsam om det krävs.

A och O är skoblock + hålla dem rena. Jag försöker undvika blöta trasor och dylikt (om de inte är extremt skitiga).
Snyggt! Tack för råden

Meermins läder är mycket hårdare att gå in/mjuka upp. Väldigt, väldigt mycket värre.

Jag har svarta Oxfords av instegsvarianten från både Myrqvist och Meermin och de senare tog flera månader att gå in, trots användning flera dagar i veckan. Vet inte hur många paket skavsårsplåster jag förbrukade.
MEN - när de väl har format sig så är de otroligt sköna. Och skinnet håller - i alla fall i mina ex, har förstått att det kan vara lite olika - mycket högre kvalitet i Meermin.

Jag kommer nog välja skor som passar mina fötter bättre nästa gång men mellan Myrqvist och Meermin skulle jag ta Meermin. Just be warned att de tar en stund att forma

2.Hör ganska olika åsikter om myrqvist, vissa upplever dem som kanon, vissa är missnöjda med både material och konstruktion (och service, se några sidor bakåt ). Vet att de flyttade sin produktion för några år sen, kan ju vara så att de håller bra kvalle nu. Meermins vanliga linje gör väl i kina, men håller helt ok kvalle tycker jag, en vet vad en får. Utifrån min erfarenhet känns meermin som ett mer safe bet än myrqvist men om dom har bra styr på kvallen nu är de ju kul att stötta svenska initiativ. Meermin säljer f ö subs på ebay under nicket goodyearshoes så finns det nått där, kan de va en bra deal.
3. Kan def rekommendera skolyx egna, å om en kan gå upp några hundringar är yanko grymma grejer för pengarna. Kan en lägga lite mer är tlb bra, speciellt deras spjutspets artista, sjuk value. Cj är def kul men ganska mkt pengar. Amblier kan vara kul med, sabot som tagit fram å de brukar ha koll, där får en dessutom med lästade block. Sen är skoaktiebolagets egna också bra vad jag hört. Finns hur mkt som helst ;)

2.Hör ganska olika åsikter om myrqvist, vissa upplever dem som kanon, vissa är missnöjda med både material och konstruktion (och service, se några sidor bakåt ). Vet att de flyttade sin produktion för några år sen, kan ju vara så att de håller bra kvalle nu. Meermins vanliga linje gör väl i kina, men håller helt ok kvalle tycker jag, en vet vad en får. Utifrån min erfarenhet känns meermin som ett mer safe bet än myrqvist men om dom har bra styr på kvallen nu är de ju kul att stötta svenska initiativ. Meermin säljer f ö subs på ebay under nicket goodyearshoes så finns det nått där, kan de va en bra deal.
3. Kan def rekommendera skolyx egna, å om en kan gå upp några hundringar är yanko grymma grejer för pengarna. Kan en lägga lite mer är tlb bra, speciellt deras spjutspets artista, sjuk value. Cj är def kul men ganska mkt pengar. Amblier kan vara kul med, sabot som tagit fram å de brukar ha koll, där får en dessutom med lästade block. Sen är skoaktiebolagets egna också bra vad jag hört. Finns hur mkt som helst ;)
Bra info. Tack !!

Som jag tolkar svaren ovan så är alltså Meermin ganska bra val för det priset. Är det stor skillnad att kliva upp i 5k klassen? För ett par Oxfords/boots.

Som jag tolkar svaren ovan så är alltså Meermin ganska bra val för det priset. Är det stor skillnad att kliva upp i 5k klassen? För ett par Oxfords/boots.
Ja alltså 5k är ju mer än dubbelt, blir helt annan nivå är min upplevelse. Min rekommendation är att innan du lägger så mkt kör du typ ett par yanko för att komma upp en del i nivå (eller ganska mkt) och ser om du tycker skillnaden är värt det för dig. Sen är de viktigt att komma ihåg att prio är hur lästen sitter. En gulddoja för 10k är inte mer värd än meermin om lästen sitter kass tänker jag.

Går in mina nya Allen Edmonds här hemma nu.
Jag är medveten om att jag har ett lite för högt insteg men lästen är perfekt och trots insteget så bildas det obefintligt med luft vid hålfoten.
Skorna omsluter foten perfekt.
Upplever att storleken är TTS och jag kan knappt vänta tills de mjuknat lite :cool:

4878F7A4-AB0D-4F5D-B077-17783616D970.jpeg

2BC674E5-EE5A-4B86-87BB-87F742DF67D0.jpeg

A9A0B76C-7EE2-4CC4-8187-8189E5380EBC.jpeg

Jag fick hem mina nu. 2E står det på dem, vilket jag tolkar som näst bredaste lästen. Vad har du på dina? Mina var beskrivna som "normal" på footways hemsida.

Tillbaka
Topp