• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Förstår att du som lärare gör det!

Sneakers är inget jag skulle kunna ha till kostym, utan till det har man finskor...
Sneakers är snygga, sällan fina

Jag förstår skillnaden, men det är en svår process. Jag hade inte haft ett par grova brogues i tan till en kostym heller, men man kanske ändå räknar det som finskor. Någon som är bättre på det här kanske har en mer passande term.

Jag förstod vad du menade, jag skojade bara med dig ;)
Ordet "fin-skor" kanske passar bättre? :)
"Finskor" blir väl bra!

girl-in-sauna.jpg

Någon som har beställt RM Williams från bootsonline.com.au? Hur lång tid fick ni vänta tills ni fick paketet och hur mycket behövde ni betala i tull osv?
Gjorde en beställning i torsdags (för 1v sedan) på ett par kängor som är "MADE-TO-ORDER 4-6 weeks". Fick mail imorse om att de var på väg. :)
Bra kundbemötande, efter att ha skickat 2 mail så gjorde jag en beställning på ett par med lädersula. När Barry såg beställningen mailade han dagen efter "Most of the boots we ship to Sweden have a rubber sole. Are you sure you want this boot with a leather sole. Please confirm."
Det kallas för service. :)

Har kollat en hel del i tråden och hittat massor av snygga skor, men få finns ju i små storlekar. Känns ju dumt att lägga flera tusen på skor som sitter dåligt. Finns det någon mer än jag här i tråden som lider av det problemet och vet någon affär, hemsida eller märke där storlekarna börjar på 39 eller har små 40?

Har kollat en hel del i tråden och hittat massor av snygga skor, men få finns ju i små storlekar. Känns ju dumt att lägga flera tusen på skor som sitter dåligt. Finns det någon mer än jag här i tråden som lider av det problemet och vet någon affär, hemsida eller märke där storlekarna börjar på 39 eller har små 40?
Av erfarenhet så brukar de väl börja på strl 6 vilket typ motsvarar 40. Brukar den vara för stor?

Av erfarenhet så brukar de väl börja på strl 6 vilket typ motsvarar 40. Brukar den vara för stor?

Oftast är de lite stora trots innersula och dessutom så töjer de sig ju lite med tiden och brukar då sitta ännu sämre. Finns vissa modeller och märken som passar bättre än andra men hade velat hitta något som verkligen sitter ordentligt bra från start.

Finns nog andra här som är duktigare på läster än vad jag är men det kan vara ett tips. Jag kör alltid 6,5 i storlek men vissa läster gör att skon känns väldigt trång.

Oftast är de lite stora trots innersula och dessutom så töjer de sig ju lite med tiden och brukar då sitta ännu sämre. Finns vissa modeller och märken som passar bättre än andra men hade velat hitta något som verkligen sitter ordentligt bra från start.
Finns nog andra här som är duktigare på läster än vad jag är men det kan vara ett tips. Jag kör alltid 6,5 i storlek men vissa läster gör att skon känns väldigt trång.

Yanko, via Skolyx börjar på 5, alltså 39 i sitt MTO-program. Hör du med Emil som driver sidan så kan han säkert ordna fram så små även på de "vanliga" skorna.

Edit: Herring Reading är en sko som jag personligen vet är rätt liten (framför allt ser fötterna sjukt små ut i dem), och de börjar på UK5.

Edit2: Även Herring Gosforth II, som egentligen är en Loake Kempton i andra färger fanns ner till UK5. Kolla Herring Shoes och se om modellen du vill ha finns så liten kan ju därmed vara ett tips.

Yanko, via Skolyx börjar på 5, alltså 39 i sitt MTO-program. Hör du med Emil som driver sidan så kan han säkert ordna fram så små även på de "vanliga" skorna.

Edit: Herring Reading är en sko som jag personligen vet är rätt liten (framför allt ser fötterna sjukt små ut i dem), och de börjar på UK5.

Edit2: Även Herring Gosforth II, som egentligen är en Loake Kempton i andra färger fanns ner till UK5. Kolla Herring Shoes och se om modellen du vill ha finns så liten kan ju därmed vara ett tips.

Tack så mycket! Förstår knappt att jag har missat det.

Vilken typ av sko önskar du? Har ett par svarta Oxford från Allen som är ganska små, jag ligger runt 40.5 men dessa är små till mig.

Just nu är jag ute efter ett par brogues med gummisula till hösten. Har för tillfället inte budget för något extra tyvärr, annars hade det definitivt varit av intresse ändå.
Har du kollat in Meermin? Som alltid får man vad man betalar för men tycker de är väldigt prisvärda. Kolla denna länk- https://www.meermin.es/articulo.php?idArt=4590
160 euro för ett par brouges med gummisula. Enlig deras storlekstabell så motsvarar deras strl 6 europeiska strl 39.

Alltid en viss känsla av välbehag när man gått över skorna så att de klarar sig ett tag. Idag tuggade man sig igen den bruna raden. Bakifrån är de: C&J, Trickers, C&J, Loake, Grenson Archie, Meermin och Alfred Sergant.

Imponerande :) Är du nöjd med dina Grensons? Jag har ganska nyligen köpt ett par Tim Little, tror det är samma ägare och jag tycker de är riktigt riktigt bra.

Imponerande :) Är du nöjd med dina Grensons? Jag har ganska nyligen köpt ett par Tim Little, tror det är samma ägare och jag tycker de är riktigt riktigt bra.

Jag är väldigt nöjd faktiskt. Det är ju inte precis några finskor, utan mer något man kör med till jeans. Sedan jag köpte dem så är det de som fått mest tid på fötterna när jag kör jeans o. dyl. Bekväma (särskilt om man har lite skandinaviskt breda fötter) och lite ovanligare design med den där rundade designen längst fram. Mina har commando sula så de borde funka bra också framåt vintern.

Tillbaka
Topp