• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

image.jpeg

Har precis fått hem min rmw gardener Brown skor, köpte deras egna Saddle & leather dressing. Ska jag smörja in dom direkt innan användning? Och hur ofta isåfall, något mer jag borde inhandla i skovård till dessa? Tack

Ett par Loake Leamington. Jag kollade ett par par (nästan) likadana Sanders i våras, men efter två besök och lite betänketid så avstod jag till slut. Sanders motsvarighet har en sådan där mjuksula, medan Loake:n har dainite. I vanliga fall tror jag inte att reafynd alltid är en så smart inköpsstrategi (man får mkt hyllvärmare - billigt blir dyrt) men iom att jag känner till storlek och läst från andra Loake i garderoben och velat ha modellen tidigare så bestämde jag mig för att slå till.

Tänkte köpa mig ett par mocka brogues / semi-brogue, har c&j några snygga, eller finns det något annat än c&j?

Vill uppgradera mig lite från mina loake1880.

Tänkte köpa mig ett par mocka brogues / semi-brogue, har c&j några snygga, eller finns det något annat än c&j?

Vill uppgradera mig lite från mina loake1880.

Om du är ute efter brogues några rejäla kliv upp på kvalitetsstegen utan att spendera en förmögenhet ska du ta en titt på Vass eller andra ungerska tillverkare. En bra anledning till en weekend i Budapest.

Om du är i Stockholm, varför inte prova Carmina hos Skoaktiebolaget?

Min uppfattning är att just mockakvaliten inte skiljer sig så mycket när man går upp i prisklass. Skillnaden blir mer märkbar om du tjackar en c&j, bonafe osv i "vanligt" skinn. Tänker att det är större chans att bli biten ytterligare om du blir mer imponerad av en sko som kostar som 2 loake

Färgad skokräm brukar kunna dölja revor och liknande på ett framgångsrikt sätt :) Men det kanske du redan testat av bakgrunden i dina bilder att döma.
Jag testade att tvätta bort den gamla krämen med kemisk bensin, men skokrämen jag har hemma är för ljus. antar att jag måste ha en mörkare.

Så här ska de se ut.

f7e99a61.jpg.medium.jpg

Jag testade att tvätta bort den gamla krämen med kemisk bensin, men skokrämen jag har hemma är för ljus. antar att jag måste ha en mörkare.

Så här ska de se ut.

f7e99a61.jpg.medium.jpg
Vill inte säga för mycket då det finns andra som vet mycket mer än mig, men tror på en mörkbrun skokräm borde kunna lösa det där :) Typ dark brown färgen från saphir.

Någon kunnig som vet hur man fixar till dessa skavanker?
image.jpeg
image.jpeg
Jag skulle prova att göra en ordentlig rengöring först för att få bort gammal skokräm (av med skosnören först) efter det lite renovateur och avsluta med skokräm. Har fungerat för mig på ganska så ordentliga repor och missgärningar från vatten eller vägsalt. Har tyvärr inga före och efter bilder men fick ordning på ett ordentligt misshandlade par skor men krävde en del jobb.

Annars så kan du gå in på shoegazing.se där finns en del bra att läsa.

Jag skulle prova att göra en ordentlig rengöring först för att få bort gammal skokräm (av med skosnören först) efter det lite renovateur och avsluta med skokräm. Har fungerat för mig på ganska så ordentliga repor och missgärningar från vatten eller vägsalt. Har tyvärr inga före och efter bilder men fick ordning på ett ordentligt misshandlade par skor men krävde en del jobb.

Annars så kan du gå in på shoegazing.se där finns en del bra att läsa.

Tack.

Jag antar att man måste använda en mörkare färg för att få bort de skadorna?

Tack.

Jag antar att man måste använda en mörkare färg för att få bort de skadorna?
Inte nödvändigtvis mörkare än skornas vanliga färg, det gick bra på mitt par i alla fall. Men börja med att tvätta skorna, av vad jag kan se på bilderna så skulle de behöva det. Om inte annat för att förlänga lädrets livslängd. Nu är inte jag någon expert men hade ett par med liknade skador och liknade små mörka fläcka och de blev nästan som nya efter att jag tog hand om det enligt skovårdsguiden som finns på shoegazing. Sedan kanske det är lite överdrivet att följa deras råd om att göra den behandligen flera gånger om året men som helrenovering av skorna var det värt allt arbete.

Tillbaka
Topp