• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

Ang. Loake så vill jag minnas min skomakare talade mycket om att själva konstruktionen på skon skilde sig. Minns inte exakt, men där CJ använder naturmaterial/läder kör Loake billigare fibermaterial etc etc. Nåt åt det hållet iaf.

Vissa skillnader syns inte förens man sular om!
 
  • Like
Reactions: LS
Saint Laurent Wyatt 30

81C4A0B7-78D0-445E-BB1B-4E6D53034290.png
 

Ponlarsson

Panerai
Ang. Loake så vill jag minnas min skomakare talade mycket om att själva konstruktionen på skon skilde sig. Minns inte exakt, men där CJ använder naturmaterial/läder kör Loake billigare fibermaterial etc etc. Nåt åt det hållet iaf.

Vissa skillnader syns inte förens man sular om!
Rör sig förmodligen om häl- och eventuellt tåkappa. De billigare märkena använder kappor i plast som är hårdare. De dyrare märkena använder läderflisor som limmats ihop istället.
 
Rör sig förmodligen om häl- och eventuellt tåkappa. De billigare märkena använder kappor i plast som är hårdare. De dyrare märkena använder läderflisor som limmats ihop istället.
Nja vill minnas det var nåt fibermaterial mellan sula och sko. Han talade om att det ställde ibland till problem när han skulle skruva på tåjärn.

Ni får ursäkta mitt dåliga minne!
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Finns det något trix för att få aningen för stora skor att sitta bättre? Köpte första paret RM i storlek 10 men andra i 9.5 och de sitter som en smäck. Testat lägga i en ullsula i de större men känns ändå inte 100.
 

san

Cartier
2-Faktor

lekingofkings

Omega
2-Faktor
Ja! Förhoppningsvis dyker det upp något då, även om märken som RMW och C&J brukar vara rätt sparsmakade med reor...
Vi får hålla ögonen öppna på Black Friday :(
FAN, missade man seriöst 40% på RMs.. oh well.. :(

För er som missade rabatten på RMW så kan ni kika här för lite rabatter på några utvalda modeller:
https://www.afarleycountryattire.co.uk/product-category/clearance/?pa_brand=rm-williams

Råkar ni ha 8G eller 9,5G så kan det vara ett fynd av Comfort Craftsman i bark om ni skyndar.

10% extra rabatt vid köp av 2 rabatt-varor och 10% rabatt extra verkar funka med koden MEGA10.
 
Senast ändrad:

uprof

Cartier
2-Faktor
B0D1323B-651D-45D2-B22A-FD939731B46A.jpeg
Fick hem ett par Loake Chatsworth idag och är väldigt nöjd, tills jag noterade detta märke mitt på ena skon. Det är svårt att avgöra vad det är. Kanske en överflödig droppe vax, det är vaxad mocka, eller så är mockan ”trasig”. Vet inte om det spelar roll. Det syns knappt på ”ståavstånd” om man inte letar. Är det den kvaliten man får räkna med från Loake 1880 eller borde jag reklamera? Den går inte att få bort med mockaborste av bra kvalitet.
9B3B7476-683F-42A1-924B-444480725B33.jpeg
 

humlegarden

Cartier
B0D1323B-651D-45D2-B22A-FD939731B46A.jpeg
Fick hem ett par Loake Chatsworth idag och är väldigt nöjd, tills jag noterade detta märke mitt på ena skon. Det är svårt att avgöra vad det är. Kanske en överflödig droppe vax, det är vaxad mocka, eller så är mockan ”trasig”. Vet inte om det spelar roll. Det syns knappt på ”ståavstånd” om man inte letar. Är det den kvaliten man får räkna med från Loake 1880 eller borde jag reklamera? Den går inte att få bort med mockaborste av bra kvalitet.
9B3B7476-683F-42A1-924B-444480725B33.jpeg
Jag hade hört av mig till butiken. Om inte för reklamation så i alla fall för viss kompensation.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor

Heartcone

Cartier
2-Faktor
Tänkte införskaffa mig ett par skor att tackla göteborgsvintern med. Har spanat in Loake Pimlico som det mest sannolika alternativet, frågan är bara om jag ska ha mocka eller läder? Mocka är väl lättare att sköta, men vad kommer hålla längst?
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Tänkte införskaffa mig ett par skor att tackla göteborgsvintern med. Har spanat in Loake Pimlico som det mest sannolika alternativet, frågan är bara om jag ska ha mocka eller läder? Mocka är väl lättare att sköta, men vad kommer hålla längst?
Gillar inte chukkas i skinn, så jag säger brun mocka.
Äger Kempton själv och de tål det mesta och har hållit sig snygga i flera år trots usel ägare.
 

Strimlaren

Cartier
2-Faktor
Var och provade lite skor idag. Testade bland annat Loake chatsworth i uk 8. Passade helt ok men var kanske något för rymliga.
Sedan provade jag även Allen Edmonds Strand. Väldigt fina tyckte jag. Det var ett par 8.5 som jag tyckte satt ganska bra.
Annars fanns bara större storlekar inne.

Någon som har erfarenhet av ovanstående modeller och kan jämföra mot Loake badminton? Har nog räknat bort Pembroke, är för snål. :)
 

POO

Panerai
Var och provade lite skor idag. Testade bland annat Loake chatsworth i uk 8. Passade helt ok men var kanske något för rymliga.
Sedan provade jag även Allen Edmonds Strand. Väldigt fina tyckte jag. Det var ett par 8.5 som jag tyckte satt ganska bra.
Annars fanns bara större storlekar inne.

Någon som har erfarenhet av ovanstående modeller och kan jämföra mot Loake badminton? Har nog räknat bort Pembroke, är för snål. :)
Köp de du tycker bäst om bara.
 

klak

Omega
Var och provade lite skor idag. Testade bland annat Loake chatsworth i uk 8. Passade helt ok men var kanske något för rymliga.
Sedan provade jag även Allen Edmonds Strand. Väldigt fina tyckte jag. Det var ett par 8.5 som jag tyckte satt ganska bra.
Annars fanns bara större storlekar inne.

Någon som har erfarenhet av ovanstående modeller och kan jämföra mot Loake badminton? Har nog räknat bort Pembroke, är för snål. :)

Jag har Chatsworth och badminton, är det passformen du tänkte på?
 

Strimlaren

Cartier
2-Faktor
Köp de du tycker bäst om bara.
Ska göra det, tänkte mest om storlekarna, kommer behöva beställa på nätet.
Jag har Chatsworth och badminton, är det passformen du tänkte på?
Ja, exakt. Har du samma storlek i båda? Finns bara en butik som säljer Loake här där jag bor och de hade endast Chatsworth inne.

Edit: inser att jag var lite otydlig i tidigare inlägg, menar inte att jämföra modellerna mer än storleksmässigt alltså.
 

uprof

Cartier
2-Faktor
Ska göra det, tänkte mest om storlekarna, kommer behöva beställa på nätet.

Ja, exakt. Har du samma storlek i båda? Finns bara en butik som säljer Loake här där jag bor och de hade endast Chatsworth inne.

Edit: inser att jag var lite otydlig i tidigare inlägg, menar inte att jämföra modellerna mer än storleksmässigt alltså.

Jag har samma i båda. Tycker de känns likvärdiga. Möjligen är Chatsworth aningen rymligare, särskilt vid hålfoten. Jag misstänker att det har med konstruktionen av skon att göra. Finns ju inga snören på en chelsea. Chatsworth Är också något längre i tån/spetsigare men det påverkar inte passformen tycker jag.
 

Strimlaren

Cartier
2-Faktor
Jag har samma i båda. Tycker de känns likvärdiga. Möjligen är Chatsworth aningen rymligare, särskilt vid hålfoten. Jag misstänker att det har med konstruktionen av skon att göra. Finns ju inga snören på en chelsea. Chatsworth Är också något längre i tån/spetsigare men det påverkar inte passformen tycker jag.
Tack för svaret! Jag tror jag chansar på ett par 8or. Borde bli bra tror jag. Får väl byta annars. Ska jag bara bestämma färg också :)
 

klak

Omega
Ska göra det, tänkte mest om storlekarna, kommer behöva beställa på nätet.

Ja, exakt. Har du samma storlek i båda? Finns bara en butik som säljer Loake här där jag bor och de hade endast Chatsworth inne.

Edit: inser att jag var lite otydlig i tidigare inlägg, menar inte att jämföra modellerna mer än storleksmässigt alltså.

Jag har samma storlek i båda. Chatsworthen är enligt mig smalare runt tåboxen, vidare i hälen och har ett högre insteg. Jag tror att du kan beställa de i samma storlek
 

ErikDg

Omega
1452337A-259A-46AA-B2A1-4B96F92DA1E8.jpeg

Har dessa tassels i brun mocka och är brutalt nöjd. Är sugen på att klippa dessa också i svart. Kanske kan vara något?
De där gissar jag är i polished läder vilket loake brukar ha på sina billigare linjer. Då skulle jag hellre rekommendera morjas svarta modell om man vill hitta en lite billigare. Lite roligare för oss som gillar att putsa
 

humlegarden

Cartier
De där gissar jag är i polished läder vilket loake brukar ha på sina billigare linjer. Då skulle jag hellre rekommendera morjas svarta modell om man vill hitta en lite billigare. Lite roligare för oss som gillar att putsa
Okej, tack för tipset! Gillar passformen hos dessa men Morjas kanske levererar på den fronten också. Lite glans kan man alltid jobba upp själv som du säger!
 

ErikDg

Omega
@humlegarden Ja och anledningen att loakes billigare linjer är så glansiga är att polished leather har som en plastfilm på ungefär. Och efter ett tag kan den börja spricka och skokräm funkar inte på det. Morjas och Myrqvist är i sammma prisklass men de kan man iaf putsa upp ordentligt
 

ErikDg

Omega
@Aurum nej lackskor benämns som patent leather.
Polished är bara en metod för att få billigt läder att glänsa. Ser fint ut vid köp men åldras dåligt och går inte att putsa. Är de i den lägre prisklassen och ser väldigt blanka ut så är det oftast det.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
@Aurum nej lackskor benämns som patent leather.
Polished är bara en metod för att få billigt läder att glänsa. Ser fint ut vid köp men åldras dåligt och går inte att putsa. Är de i den lägre prisklassen och ser väldigt blanka ut så är det oftast det.
Patent leather är inte ens skinn väl? Är inte lädret lackat måste det gå att putsa? Finns väl egentligen bara anilint och lackat?
 

lekingofkings

Omega
2-Faktor
Jag skulle putsa sambons Loake Chatterley och märkte att hon verkar ha sparkat i nåt rätt rejält utan att hon märkt det. Skorna är bara ett par månader gamla. Hon får kika förbi skomakaren. Vilken ordination vore rimlig?

A27D98CA-ECFF-4235-AD36-6813CF96C9EF.png
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
2238563D-C0A8-4CC0-B558-2FBCE3AEEB30.jpeg

Skulle behöva hjälp med Trickers lest 4497S är det någon som har erfarenhet med storleken!?Trickers säger själva att den är generös men true size. Blir lite osäker om man skall gå ner i storlek likaväl?
 

lekingofkings

Omega
2-Faktor
2238563D-C0A8-4CC0-B558-2FBCE3AEEB30.jpeg

Skulle behöva hjälp med Trickers lest 4497S är det någon som har erfarenhet med storleken!?Trickers säger själva att den är generös men true size. Blir lite osäker om man skall gå ner i storlek likaväl?
Jag frågade nästan samma sak och fick nedan svar. :)

Jag har skor i båda dessa läster. 4497S är större och bredare än Capital. För jämförelse mina Loake (strl 10,5F) och mina Tricker's Malton (strl 10, vidd 6 (5 är normalvidd hos Tricker's).
Tog lite bilder för jämförelse. Som du ser är mina Tricker's som är en halvstorlek mindre lika långa, men betydligt bredare.
DSC_0004-00000000419000.jpg
0003134687.JPG
 
Topp