• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

ErikDg

Omega
Ska hjälpa en polare med skor för hans bröllop. Han vill lägga 2-4k och vi kommer va i Sthlm. Efter lite googling tänkte jag att vi börjar på Morjas, efter de Myrqvist, sedan Loke och avslut med Church's (om han kan tämja lite på budgeten). Vad tror ni om detta? Någon vi kan skippa av tidigare nämnda, alt addera om jag missat någon? Tack på förhand :)
Skippa Church´s och ska ni ändå till Loake har ni Skoaktiebolaget runt hörnet. Deras eget märke Löf & Tung ligger runt 3600 kr för oxfords
 

ErikDg

Omega
Åter till det här med läster...

Jag har ett par Loake på 026/F läst som sitter lite tight.
9.5G (standard) på RMW Comfort Craftsman.
9.5 Yanko oxfords.

Funderar på Loake Capital, bör jag ligga på 9 eller 9.5? Förutsatt att jag inte kan komma iväg och prova då alltså.
Alternativt kikar jag på en modell på lästen River, men den är slutsåld i butik, så den kan jag definitivt inte prova.

Edit: 28cm lång fot, så de flesta guider säger att jag ska ha storlek 9.5 (inte specifikt på Capital då)
Jag kör samma storlek på capital som på yankos läster för oxfords.
 

Nudelpalm

Omega
Behöver tips på bra svarta oxfords/kostymskor, såklart i skinn, gärna under 2000kr och gärna från ett märke/butik där man kan köpa ett matchande skärp till. Kommer i första hand användas till specifika event så därför kommer skorna inte användas mer än 10-15ggr/år.

Tycker att mycket av tipsen handlar om skor mellan 3-5k men det är lite över budget för sällan-skor :)
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Behöver tips på bra svarta oxfords/kostymskor, såklart i skinn, gärna under 2000kr och gärna från ett märke/butik där man kan köpa ett matchande skärp till. Kommer i första hand användas till specifika event så därför kommer skorna inte användas mer än 10-15ggr/år.

Tycker att mycket av tipsen handlar om skor mellan 3-5k men det är lite över budget för sällan-skor :)
Skolyx captoes för 2195 + bälte för 595.
 

Erik83

Cartier
Behöver tips på bra svarta oxfords/kostymskor, såklart i skinn, gärna under 2000kr och gärna från ett märke/butik där man kan köpa ett matchande skärp till. Kommer i första hand användas till specifika event så därför kommer skorna inte användas mer än 10-15ggr/år.

Tycker att mycket av tipsen handlar om skor mellan 3-5k men det är lite över budget för sällan-skor :)

Skolyx captoes för 2195 + bälte för 595.

Eller Myrqvist 2099 + bälte för 599.

Skolyx går att prova i Mölnlycke och Myrqvist i Sthlm.
 

Erik83

Cartier
Behöver tips på bra svarta oxfords/kostymskor, såklart i skinn, gärna under 2000kr och gärna från ett märke/butik där man kan köpa ett matchande skärp till. Kommer i första hand användas till specifika event så därför kommer skorna inte användas mer än 10-15ggr/år.

Tycker att mycket av tipsen handlar om skor mellan 3-5k men det är lite över budget för sällan-skor :)
Du har även Morjas som har showroom i Sthlm, 2295 för cap toe oxfords. Deras bälte är i saftigaste laget för 895, men du kan ju faktiskt köpa bältet nån annanstans. Typ hos Myrqvist.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Behöver tips på bra svarta oxfords/kostymskor, såklart i skinn, gärna under 2000kr och gärna från ett märke/butik där man kan köpa ett matchande skärp till. Kommer i första hand användas till specifika event så därför kommer skorna inte användas mer än 10-15ggr/år.

Tycker att mycket av tipsen handlar om skor mellan 3-5k men det är lite över budget för sällan-skor :)
Morjas med rabattkod.
 

Nudelpalm

Omega
Tack för alla tips! Känns som att det är lite hugget som stucket mellan de olika märkena i pris så får läsa på lite om produkterna!

Skolyx captoes för 2195 + bälte för 595.

Eller Myrqvist 2099 + bälte för 599.

Skolyx går att prova i Mölnlycke och Myrqvist i Sthlm.

Du har även Morjas som har showroom i Sthlm, 2295 för cap toe oxfords. Deras bälte är i saftigaste laget för 895, men du kan ju faktiskt köpa bältet nån annanstans. Typ hos Myrqvist.

Morjas med rabattkod.
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
750671C0-7741-4092-A303-D49516F58191.jpeg
Coniston
 

Nudelpalm

Omega
Alternativt prova alla och ta den som passar bäst. Är väl ändå viktigast. Alla har i princip samma konstruktion. Sen är svart alltid svart så bältet kan du ju köpa vart som helst
Handlar mer om ren lathet - enklare att beställa allt från samma ställe och veta att det matchar någorlunda, även fast svart alltid är svart :)
 

Berling

Cartier
Hallojs fotriktiga gurus, tänkte vara ute i god tid innan blasket lägger sig på gatorna. Tips på snygga läderpjucks med skaft mottages?! Svarta eller bruna. Vet ju att CJ Coniston ska vara finfina grejjer men aldrig Klämt på dessa själv. Är det dessa en ska gå på, eller finns där andra roliga alternativ till vinterdressen?
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Hallojs fotriktiga gurus, tänkte vara ute i god tid innan blasket lägger sig på gatorna. Tips på snygga läderpjucks med skaft mottages?! Svarta eller bruna. Vet ju att CJ Coniston ska vara finfina grejjer men aldrig Klämt på dessa själv. Är det dessa en ska gå på, eller finns där andra roliga alternativ till vinterdressen?
C&J Snowdon!
D81FAAC7-C25C-471F-A2E8-C111B19520AF.jpeg
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Hallojs fotriktiga gurus, tänkte vara ute i god tid innan blasket lägger sig på gatorna. Tips på snygga läderpjucks med skaft mottages?! Svarta eller bruna. Vet ju att CJ Coniston ska vara finfina grejjer men aldrig Klämt på dessa själv. Är det dessa en ska gå på, eller finns där andra roliga alternativ till vinterdressen?
Alltid brunt (om du inte klär dig i helsvart i övrigt) om jag ska tvingas välja mellan dessa två alternativ. Jag har sett Coniston i marinblått vilket var vackert!
Coniston är ett mycket bra val om du är nöjd med utseendet och passform (det allra viktigaste är faktiskt att de passar bra för just dina fötter). Annars finns det det en uppsjö med alternativ. Carmina. Herring Shoes. Loake. Allt på SkoAktiebolaget. Etc.
Jag antar att du med "roliga alternativ" menar rimliga alternativ (för ingen kan väl mena att boots i brunt eller svart med slät tåparti är "roliga"?:rolleyes:). Annars finns det så många mycket mer roliga alternativ på boots....jag bjussar på bilder av några av mina "roligare" boots (alla med höga skaft även om det inte alltid syns på bilderna)
Carmina-80429-Forest-Green-Llubi-Last.jpg
Enzo Bonafè 3922 Austerity Boot Meleze Hidro 363MOD 170316 (2).jpg
Enzo Bonafè 3973 Inca 3993-Inca Blu  173last 170219.jpg
Herring Coniston.jpg
Herring Exmoor 170311 (1).jpg
:
 

Berling

Cartier
Alltid brunt (om du inte klär dig i helsvart i övrigt) om jag ska tvingas välja mellan dessa två alternativ. Jag har sett Coniston i marinblått vilket var vackert!
Coniston är ett mycket bra val om du är nöjd med utseendet och passform (det allra viktigaste är faktiskt att de passar bra för just dina fötter). Annars finns det det en uppsjö med alternativ. Carmina. Herring Shoes. Loake. Allt på SkoAktiebolaget. Etc.
Jag antar att du med "roliga alternativ" menar rimliga alternativ (för ingen kan väl mena att boots i brunt eller svart med slät tåparti är "roliga"?:rolleyes:). Annars finns det så många mycket mer roliga alternativ på boots....jag bjussar på bilder av några av mina "roligare" boots (alla med höga skaft även om det inte alltid syns på bilderna)
Carmina-80429-Forest-Green-Llubi-Last.jpg
Enzo Bonafè 3922 Austerity Boot Meleze Hidro 363MOD 170316 (2).jpg
Enzo Bonafè 3973 Inca 3993-Inca Blu  173last 170219.jpg
Herring Coniston.jpg
Herring Exmoor 170311 (1).jpg
:

merci, di översta du länkar ser väldigt fina ut. Two-tone är kul! Men kanske för kul till jobbdressen. Riktigt grova artilleriet har jag i William LennonS zug grain så tänker att det behövs lite mer åt det lite dressingare hållet, om nu kängor kan vara det. Crockets grasmere sitter som en smäck och läser mig till att di har samma läst som coniston så då är det väl bara att handla då :)
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
merci, di översta du länkar ser väldigt fina ut. Two-tone är kul! Men kanske för kul till jobbdressen. Riktigt grova artilleriet har jag i William LennonS zug grain så tänker att det behövs lite mer åt det lite dressingare hållet, om nu kängor kan vara det. Crockets grasmere sitter som en smäck och läser mig till att di har samma läst som coniston så då är det väl bara att handla då :)
Är det "dressiga" kängor du är ute efter och vet att den lästen passar dig så är det bara köra på Coniston (bruna förstås) då! :)
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
merci, di översta du länkar ser väldigt fina ut. Two-tone är kul! Men kanske för kul till jobbdressen. Riktigt grova artilleriet har jag i William LennonS zug grain så tänker att det behövs lite mer åt det lite dressingare hållet, om nu kängor kan vara det. Crockets grasmere sitter som en smäck och läser mig till att di har samma läst som coniston så då är det väl bara att handla då :)

Även jag lägger en röst på Coniston! ;) Otrolig fin samt mångsidig modell. Har ett par ljusbruna sen tidigare år och funderar starkt på att köpa ett par mörkbruna till kommande vinter.
 

Zprty

Omega
2-Faktor
God kväll!
Är sugen på att köpa ett par Alden. Förutom Gabucci, vilka andra säljer Alden i Sverige? Värt att tillägga är att jag inte kunnat köpa på Gabucci då deras minsta storlek är 7 och jag behöver 6-6,5... Tacksam för tips!
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hallojs fotriktiga gurus, tänkte vara ute i god tid innan blasket lägger sig på gatorna. Tips på snygga läderpjucks med skaft mottages?! Svarta eller bruna. Vet ju att CJ Coniston ska vara finfina grejjer men aldrig Klämt på dessa själv. Är det dessa en ska gå på, eller finns där andra roliga alternativ till vinterdressen?
Mina Coniston är väl ingångna och riktigt sköna, men plösen har vridit sig med åren och dragläppen bak har lossnat på ena skon. Jag tycker faktiskt mina Loake Anglesey i grain läder är riktigt bra som höst/vinter kängor. Lite annan look utan tåhättan. Har både mocka och i grainläder för vår/höst & höst/vinter. Jag tycker Capitol lästen både passar mina fötter och är snygg :)
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Ni som följer Carmina på sociala medier vet säkert om att idag är den sista dagen på deras MTO-kampanj. Kampanjen började sedan fredagen och innebär att MTO-avgiften slopas för alla ordrar. Ett ypperligt tillfälle att skapa en egen modell till ett bra pris! :)

Nu står jag själv har och velar lite. Skulle behöva lite hjälp att bestämma mig. Har som sagt till dagens slut att lägga ordern, så det börjar bli lite bråttom. Då jag tydligen inte kan bestämma mig själv så frågar jag er. Är lite sugen på en Edward Green Galway-inspirerad modell. Tyvärr är Galwayen utanför min budget, så detta får bli en "budget-Galway".

Jag kommer att basera modellen på Carminas 080791-kängmodell. Detta är den modellen som är närmst Galwayen. Den största skillnaden är att plösen i detta fall kommer vara i samma typ av läder som den nedre delen av kängen (Galway har plösen i samma material som skaftet). Den primära frågan är vilken makeup jag ska köra på. Den nedre delen kommer vara i mökrbrunt läder (lutar åt Carminas "vegano brown"). Det är just skaftet jag inte kan bestämma mig kring. Ska jag köra på mörkbrun grain eller mocka? Mockan känns som lite mjukare, att den ej "skär" sig lika mycket mot det bruna lädret, som grainen kan göra. Högst osäker...
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Den primära frågan är vilken makeup jag ska köra på. Den nedre delen kommer vara i mökrbrunt läder (lutar åt Carminas "vegano brown"). Det är just skaftet jag inte kan bestämma mig kring. Ska jag köra på mörkbrun grain eller mocka? Mockan känns som lite mjukare, att den ej "skär" sig lika mycket mot det bruna lädret, som grainen kan göra. Högst osäker...
Jag skulle köra på mocka på skaftet, Riktigt mjukt och skönt,
Jag har dessa (som du ser var jag inte särskilt bekymrad om att skaftet skulle skära sig mot nederdelen:D) och de är nog mina bekvämaste kängor.
Enzo_Bonafe_3922_Meleze_Hidro_Brass_363_mod_Last_2_NEW_1024x1024.jpg
05Enzo Bonafè 3922 Austerity Boot Meleze Hidro 363MOD.jpg
 

stigge

Omega
2-Faktor
Ni som följer Carmina på sociala medier vet säkert om att idag är den sista dagen på deras MTO-kampanj. Kampanjen började sedan fredagen och innebär att MTO-avgiften slopas för alla ordrar. Ett ypperligt tillfälle att skapa en egen modell till ett bra pris! :)

Nu står jag själv har och velar lite. Skulle behöva lite hjälp att bestämma mig. Har som sagt till dagens slut att lägga ordern, så det börjar bli lite bråttom. Då jag tydligen inte kan bestämma mig själv så frågar jag er. Är lite sugen på en Edward Green Galway-inspirerad modell. Tyvärr är Galwayen utanför min budget, så detta får bli en "budget-Galway".

Jag kommer att basera modellen på Carminas 080791-kängmodell. Detta är den modellen som är närmst Galwayen. Den största skillnaden är att plösen i detta fall kommer vara i samma typ av läder som den nedre delen av kängen (Galway har plösen i samma material som skaftet). Den primära frågan är vilken makeup jag ska köra på. Den nedre delen kommer vara i mökrbrunt läder (lutar åt Carminas "vegano brown"). Det är just skaftet jag inte kan bestämma mig kring. Ska jag köra på mörkbrun grain eller mocka? Mockan känns som lite mjukare, att den ej "skär" sig lika mycket mot det bruna lädret, som grainen kan göra. Högst osäker...
Skulle jag vara dig så skulle jag tänka till ytterligare en gång till om du verkligen vill ha en Balmoral boot i olika material/färger.
Jag gillar konceptet men äger inga då jag tycker skon blir lite svårmatchad och imho snyggare med samma material över hela skon.
Men, det är mina 2 cent.

Om du ska göra två material/färger och nedre delen är spikad till mörkbrunt läder så skulle jag gå med mörkbrun mocka på skaftet
av den anledning du skriver.
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Jag skulle köra på mocka på skaftet, Riktigt mjukt och skönt,
Jag har dessa (som du ser var jag inte särskilt bekymrad om att skaftet skulle skära sig mot nederdelen:D), och de är nog mina bekvämaste kängor.
Enzo_Bonafe_3922_Meleze_Hidro_Brass_363_mod_Last_2_NEW_1024x1024.jpg
05Enzo Bonafè 3922 Austerity Boot Meleze Hidro 363MOD.jpg

Riktigt snygga! Även om jag är lite rädd över att de inte skulle passa min "försiktiga" stil. :) Förresten, vad är det för läder undertill? Är det "brown boxcalf"? Lutar åt "brown vegano" för min del. Är nog lite närmre EG:s Dark Oak. Lutar starkt åt att köra på mocka nu.

Skulle jag vara dig så skulle jag tänka till ytterligare en gång till om du verkligen vill ha en Balmoral boot i olika material/färger.
Jag gillar konceptet men äger inga då jag tycker skon blir lite svårmatchad och imho snyggare med samma material över hela skon.
Men, det är mina 2 cent.

Om du ska göra två material/färger och nedre delen är spikad till mörkbrunt läder så skulle jag gå med mörkbrun mocka på skaftet
av den anledning du skriver.

Jag förstår absolut vad du säger. Modellen är dock ej en Balmoral boot, utan mer åt derby boot-hållet. Här har du en bättre bild på skomodellen (dock ej i tvåton). Som sagt försöker jag få till en modell så nära EG:s Galway som möjligt (här har du ett exempel med mockaskaft). :)
 

stigge

Omega
2-Faktor
Riktigt snygga! Även om jag är lite rädd över att de inte skulle passa min "försiktiga" stil. :) Förresten, vad är det för läder undertill? Är det "brown boxcalf"? Lutar åt "brown vegano" för min del. Är nog lite närmre EG:s Dark Oak. Lutar starkt åt att köra på mocka nu.



Jag förstår absolut vad du säger. Modellen är dock ej en Balmoral boot, utan mer åt derby boot-hållet. Här har du en bättre bild på skomodellen (dock ej i tvåton). Som sagt försöker jag få till en modell så nära EG:s Galway som möjligt (här har du ett exempel med mockaskaft). :)
Ah, snabbt och fel.
Såg ut som en Balmoral ifrån sidan.

Denna variant på Galway är en som jag gillar skarpt
9CF3509C-66CD-4B4E-8431-095C9ECB9CC0.jpeg
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Riktigt snygga! Även om jag är lite rädd över att de inte skulle passa min "försiktiga" stil. :) Förresten, vad är det för läder undertill? Är det "brown boxcalf"? Lutar åt "brown vegano" för min del. Är nog lite närmre EG:s Dark Oak. Lutar starkt åt att köra på mocka nu.
Tack!:) Förstår absolut att de inte är något för de flesta! De är ju något speciella minst sagt. :rolleyes:
Jag tänkte dock inte att detta var en uppmaning på vad du ska skaffa på på skaftet färgmässigt, utan detta var enbart ett exempel på att mocka på skaftet är j-vligt skönt. Så vad jag egentligen uppmuntrar är mocka på skaftet i en färg som gifter sig bra med lädret på underdelen. Vilken färg som då är bäst har jag tyvärr inte kompetens att besvara! (Men kolla tråden om Carmina på Styleforum för bilder på hur deras olika alternativ ser ut!):)
Mina kängor är inte från Carmina utan från Enzo Bonafè. Lädret kallas för Meleze calf om jag minns rätt.
 
Senast ändrad:
Topp