Håller med , vissa gånger måste man kasta in handduken.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ja ärligt så är det det, du får avgöra din framtid här. Men uppenbarligen så fanns det mycket bättre forum, kanske du passar bättre där så slipper du hemska mig..
Tja, jag ger ganska tydliga signaler på att Jarl är äkta. Det skickas gång på gång att jag ljuger. Jag tröttnar lite och släpper lite mer info vilket även är den totala sanningen. Lyssnade folk! Nej....
Butikschef räcker det? Jag anser att Jarl Sandin är ett bra och "uppstanding" företag och jag hoppas verkligen våra medlemmar kan dra nytta av ett sammarbeta med en av de främsta klockföretagarna i GBG.
Jättebra exempel Jarl!
Jag är en förstagångsköpare som har hittat hit i syfte att informera mig inför ett kommande köp av en Breitling Superocean Heritage. Då jag är ny och okunnig om klockbranschen, läser jag på om klockornas uppbyggnad, komplexiteten i urverken, servicebehoven och så givetvis om gråhandeln som tidigare varit helt obekant för mig. Vilket gör att jag nu (eller väldigt snart) står inför ett leverantörsval och jag kan helt ärligt säga att det är svårt och att jag inte vet vem jag ska välja. Jag ska förklara varför och du är mer än välkommen att hjälpa mig att välja din butik.
Inom 500m från min lägenhet har jag två butiker, din och Bergströms, som båda säljer Superocean. Fram till den punkt då jag befinner mig i butiken har jag informationen på era websidor att tillgå, där informationen är nästintill obefintlig. Jag söker på nätet och hittar uret.se, där jag hittar pris på ca 34 300 kr vilket oundvikligen blir mitt riktpris. Via Breitlings websida hittar jag en prisindikation på 39 780 kr för samma klocka i din butik. Så långt inga problem, att ha en person att rådfråga, återvända till i samband med problem/service och som tar lite ansvar för mitt köp, är värt att betala extra för.
Tills dess att man börjar googla lite mer och hittar den här eller den här, vilket förändrar spelplanen lite, nu hittar jag två olika bolag, båda "betrodda säljare med referenser", som var för sig erbjuder motsvarande nya klocka med "alla papper" för 25 000 kr resp. 29 000 kr och det är nu man börjar undra om business caset att köpa via AD fortfarande håller.
Vad är det jag betalar extra för och hur mycket är det värt, egentligen?
Kan prisskillnaden mellan 39 800 kr och 25 000 kr motiveras? (avseende kvalitet, risk etc.)
Jag vet ärligt inte, för jag har ännu inte satt mig in i problematiken tillräckligt. Jag ser bara att prisskillnaden är tillräckligt stor för att jag inte ska vara säker på hur jag ska svara på din fråga om jag kan tänka mig att köpa en klocka från nätet och risken finns att jag aldrig stiger in i butiken. Detta trots att jag från början var helt inställd på att köpa från en AD.
Men jag vore så klart tacksam om du kunde hjälpa mig att välja rätt.
Jag vet inte, men jag frågade i butiken om just JLC när NK höll på att rea bort de sista, och då fanns det i alla fall inga planer på att försöka ta över AD-skapet. Jag tror det skulle bli tokbra, fina klockor köper man i en liten butik, inte i ett varuhus.Varför skulle de inte?
Finns alldeles för många nätbutiker som inte har fysiska butiker idag! Och det förstör marknaden med importklockorna. Även om det är överkryssat kan man ju tänka sig vilka det är som skickat mailet![]()
Ja det är väl knappast bra att de dumpar priserna som de gör på klockorna eller annat med för den delen. Som det ser ut i sverige idag så skulle det bästa vara om alla pengar det handlas för stannar i sverige och flertalet internethandlare är inte svenska bolag.Förstör marknaden?
Ja det är väl knappast bra att de dumpar priserna som de gör på klockorna eller annat med för den delen. Som det ser ut i sverige idag så skulle det bästa vara om alla pengar det handlas för stannar i sverige och flertalet internethandlare är inte svenska bolag.
Absolut! Men du tycker inte det genererar mer pengar om köp av tillbehör och service och klockorna köps av svenska bolag?Du tänker väldigt enkelspårigt. En importerad klocka kan fortfarande genera pengar åt svenska företag. Köp av tillbehör och service till exempel...
Absolut! Men du tycker inte det genererar mer pengar om köp av tillbehör och service och klockorna köps av svenska bolag?![]()
Absolut! Men du tycker inte det genererar mer pengar om köp av tillbehör och service och klockorna köps av svenska bolag?![]()
Jag tycker det ingår i ett allmänt servicebemötande att man bemöter alla kunder som just kunder oavsett vart klockan är köpt. Om det inte finns en generalagent som tar en stor mellanskillnad mellan tillverkaren och butiken så finns det ju ingen anledning att acceptera stora prisskillnader mellan olika inköpsställen.Självklart inte! Det finns sånt som måste imporoteras givetvisdet jag menar är att svensk ekonomi behöver komma i rullning och det hjälps inte av att köpa av utländska bolag och även att de som handlar klockor på utländska siter och sen går till återförsäljarna i sverige och förväntar sig få samma service med kortningar och annat är för mig en gåta
![]()
Jättebra exempel Jarl!
Jag är en förstagångsköpare som har hittat hit i syfte att informera mig inför ett kommande köp av en Breitling Superocean Heritage. Då jag är ny och okunnig om klockbranschen, läser jag på om klockornas uppbyggnad, komplexiteten i urverken, servicebehoven och så givetvis om gråhandeln som tidigare varit helt obekant för mig. Vilket gör att jag nu (eller väldigt snart) står inför ett leverantörsval och jag kan helt ärligt säga att det är svårt och att jag inte vet vem jag ska välja. Jag ska förklara varför och du är mer än välkommen att hjälpa mig att välja din butik.
Inom 500m från min lägenhet har jag två butiker, din och Bergströms, som båda säljer Superocean. Fram till den punkt då jag befinner mig i butiken har jag informationen på era websidor att tillgå, där informationen är nästintill obefintlig. Jag söker på nätet och hittar uret.se, där jag hittar pris på ca 34 300 kr vilket oundvikligen blir mitt riktpris. Via Breitlings websida hittar jag en prisindikation på 39 780 kr för samma klocka i din butik. Så långt inga problem, att ha en person att rådfråga, återvända till i samband med problem/service och som tar lite ansvar för mitt köp, är värt att betala extra för.
Tills dess att man börjar googla lite mer och hittar den här eller den här, vilket förändrar spelplanen lite, nu hittar jag två olika bolag, båda "betrodda säljare med referenser", som var för sig erbjuder motsvarande nya klocka med "alla papper" för 25 000 kr resp. 29 000 kr och det är nu man börjar undra om business caset att köpa via AD fortfarande håller.
Vad är det jag betalar extra för och hur mycket är det värt, egentligen?
Kan prisskillnaden mellan 39 800 kr och 25 000 kr motiveras? (avseende kvalitet, risk etc.)
Jag vet ärligt inte, för jag har ännu inte satt mig in i problematiken tillräckligt. Jag ser bara att prisskillnaden är tillräckligt stor för att jag inte ska vara säker på hur jag ska svara på din fråga om jag kan tänka mig att köpa en klocka från nätet och risken finns att jag aldrig stiger in i butiken. Detta trots att jag från början var helt inställd på att köpa från en AD.
Men jag vore så klart tacksam om du kunde hjälpa mig att välja rätt.
Tycker det är ganska fascinerande att Jarl Sandin inte svarat ännu. Prissättning är den rosa elefanten som alla ser men ingen vill kommentera.
Ett logiskt svar vore "Vi gör allt vi kan för att kunna erbjuda konkurrenskraftig prissättning. I vissa fall lyckas vi och i andra fall inte, men ambitionen är att ingen ska behöva handla hos exempelvis gråhandlare på grund av prissättning"
Istället försöker man tiga ihjäl diskussionsämnet vilket knappast skapar fler kunder.
Vi förstår alla att ni inte sätter listpriserna själva men det innebär inte att det inte går att utjämna skillnaden mellan ingernetpriser och butikspriser oavsett vad som står på prislappen. Diskussionen och gissningarna om marginaler i denna tråd är löjliga, men vi vet ju även att det finns butiker som är mer tillmötesgående när det gäller listpriset än andra. Min gissning är att det har att göra med vilken konkurrens det är i staden och vilken efterfrågan som finns.Eftersom att de svenska priserna sätts av ekonomicheferna i Schweiz har vi ganska lite att säga till om. Men trots det kan jag uppriktigt säga att påslaget inte alls är i närheten av smyckesbranschen eller klädbranschen etc.
Några av nackdelarna med icke auktoriserad internet-handel är till exempel att vi i Sverige
alltid har 2 veckors returrätt på allt vi handlar online (enligt lag), vilket
betyder att om Harry köper en klocka I maj 2013 så får han ev. ett garantikort
från det datumet, han bestämmer sig för att skicka tillbaka klockan och två år
senare handlar Bosse samma klocka, fast får därför inget garantikort, eller så
har garantin gått ut.
Ofta skickas klockorna från södra Europa vid beställning, ytterligare frakt = fler risker.
Till butiken har vi några gånger fått in kunder där hela lådan gått sönder, inte
minst klockan. De kommer till oss eftersom att de inte får tag på
internet-butiken.
Vi har fått direktiv från leverantörer att ifall vi misstänker eller får reda på att en
klocka är köpt på nätet så ska vi skicka garantikortet till dom, eftersom
klockan inte är köpt av en auktoriserad återförsäljare så har kunden ingen
garanti. Det skulle jag säga är den största skillnaden.
Eftersom att näthandlarna inte har de klockor de visar på lager utan måste beställa dom
ifrån en butik kan leveranstiden bli ganska lång, utan att dom kan svara på
varför. Vi har haft kunder som fått vänta i över 2 år på sin klocka, och när du
väl gjort beställningen är det väldigt svårt att "avbeställa" sin klocka.
Dessutom vill ju ingen handla en klocka de inte har provat vilket innebär att så stadigt som
näthandeln växer så behöver vi fysiska butiker mer och mer personalstyrka för
att vi ska hinna med alla kunder som vill prova klockan och ha hjälp att
bestämma sig innan de köper den online, och sen även korta länken efter köpet.
Eftersom att detta leder till ökade kostnader och minskade inkomster finns det
stor chans att detta blir döden för många fysiska butiker.
Det finns en fördel, som ändå är väldigt stark – du sparar pengar!
Ifall du sedan bestämmer dig för att köpa den i butik och du väljer mellan oss och Bergströms får du besöka båda butikerna ett par gånger och skapa dig en egen uppfattning och välja därefter.
Vi har fått direktiv från leverantörer att ifall vi misstänker eller får reda på att en
klocka är köpt på nätet så ska vi skicka garantikortet till dom, eftersom
klockan inte är köpt av en auktoriserad återförsäljare så har kunden ingen
garanti. Det skulle jag säga är den största skillnaden.
Jag kan varmt rekommendera Jarl Sandin före Bergströms alla dagar i veckan.
Känner att jag måste säga något när jag läser det här..
Till att börja med så har jag köpt ett flertal klockor hos AD så det handlar inte om att jag är någon motståndare till det, snarare tvärtom då känsla att få gå ut med en påse från AD är fantastiskt och något jag hoppas alla klockintresserade kommer vara med om ett flertal gånger. Med det sagt så känns det som att många motståndare till gråhandlare är födda på 1800-talet. Ärligt talat, hur många år har man inte hört ADs tugga sitt skitsnack om bortslipade serienummer och icke giltiga certifikat. Både du och jag (hoppas jag) är medvetna om att det finns oerhört många gråhandlare där sådant inte förekommer överhuvudtaget. De flesta idag skulle jag säga.
Om jag köper en klocka av en gråhandlare eller från privatperson på blocket spelar ingen som helst roll certifikat mässigt. Båda är helt enkelt begagnade då gråhandlaren är andra ägaren. Svårare än så är det inte.
Det finns vissa fall där man helt enkelt är tvungen att sträcka sig utanför ADs gränser för att få tag i en klocka man vill ha. Det har hänt mig ett flertal gånger. Om man prövat köpa en klocka från ett tiotal ADs och ingen kan få tag i den, fem av dessa tio är inte ens intresserade att hjälpa till och kanske (om man har tur) så är det två av dessa tio som faktiskt lägger ner lite tid på att ens försöka så faller det naturligt att gå en annan väg. En väg som i 99 % av fallen fungerar klockrent.
Dessa 1 % som finns kvar och som Jarl Sandin nämner ovan finns såklart tyvärr. Men liknande saker händer även hos ADs som skickar med fel boxar, ej korrekt ifyllda certifikat etc.
Jag förespråkar köp från AD och det är det jag rekommenderar till alla "nybörjare" som frågar men samtidigt är jag så otroligt trött på alla dessa lögner angående köp från gråhandlare. Istället för att hålla på som dagisbarn i sandlådan och kasta skit på andra till höger och vänster så hoppas jag att ADs istället fokuserar på att visa varför man ska köpa klockorna hos just er. Tryck på fördelarna och inget annat, så fort jag hör någon trött butiksägare börja tugga samma gamla snack om näthandeln stiger jag ur butiken och besöker nästa. Jag orkar inte höra på skiten längre. Det är 2015 nu och internet var tydligen ingen fluga. Deal with it.
Och om man ska kommentera TS första post så håller jag självklart med. Jävla pajas mejl.
Och till sist ett citat som får mig att bli aningen mörkrädd.
"Vi har fått direktiv från leverantörer att ifall vi misstänker eller får reda på att en
klocka är köpt på nätet så ska vi skicka garantikortet till dom, eftersom
klockan inte är köpt av en auktoriserad återförsäljare så har kunden ingen
garanti."
Om jag har köpt en klocka från en gråhandlare som i sin tur köpt klockan från en AD så kan varken du eller tillverkaren ha rätt att ta något ifrån mig. Det du skrev där får mig och säkerligen väldigt många andra potentiella kunder att välja någon annan, oavsett om klockan jag kommer in för service med är köpt hos AD respektive gråhandlare.
t"Vi har fått direktiv från leverantörer att ifall vi misstänker eller får reda på att en
klocka är köpt på nätet så ska vi skicka garantikortet till dom, eftersom
klockan inte är köpt av en auktoriserad återförsäljare så har kunden ingen
garanti."
Om jag har köpt en klocka från en gråhandlare som i sin tur köpt klockan från en AD så kan varken du eller tillverkaren ha rätt att ta något ifrån mig. Det du skrev där får mig och säkerligen väldigt många andra potentiella kunder att välja någon annan, oavsett om klockan jag kommer in för service med är köpt hos AD respektive gråhandlare.
Självklart får man inte ta ifrån någon certet. Rätt är istället att anmäla klockans serienummer till leverantören så att den inte omfattas av garanti.
Fast fungerar det verkligen så? Det innebär ju i sin tur att man ska vara rädd för att lämna in en någon månad gammal klocka man köpt beggad från en privatperson i portugal över tex chrono24... Just för att butiken man vänder sig till kan misstänka att man köpt den via gråhandlare. Eller tänker jag snurrigt?