• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skulle klockbutiker på internet vara seriösa?....

Köper du klockor på internet?

• Totala väljare
    171
Ja ärligt så är det det, du får avgöra din framtid här. Men uppenbarligen så fanns det mycket bättre forum, kanske du passar bättre där så slipper du hemska mig..

God Morgon.
Tack för att du svarade på en fråga.

Jag trivs rätt bra med att småposta och läsa lite klockrelaterat då och då på detta forum där det är högt i tak och ordet är fritt, kommer fortsätta med det.

Ha en trevlig dag nu.

Tja, jag ger ganska tydliga signaler på att Jarl är äkta. Det skickas gång på gång att jag ljuger. Jag tröttnar lite och släpper lite mer info vilket även är den totala sanningen. Lyssnade folk! Nej....

Ursäkta, vill inte inte driva på mer då jag håller med om att det nu klargjorts att det är Jarl Sandins Officiella konto men känns som att det är vissa saker som har missuppfattats i frågeställningen och vad som kommunicerats i tråden.

Compiss skriver i inlägg #51 "Är det Jarl Sandin officiella profil?"

I inlägg #88 ifrågasätter John B att det skulle vara ett officiellt konto från JS.

Innan det har det inte klargjorts "hur det verkligen ligger till" på något sätt.

Inlägg #91 ifrån dig är väl inget glasklart inlägg om att ni pratar med Butikschefen och att det är ett Officiellt konto?
Inlägg #94 från dig skriver du själv att de är välkomna att kontakta dig för ett sammarbete. Låter inte som att de där verifierat att det är dem.

Jag skriver i inlägg #103. Då en kompis till mig mailat med Torulf (som såvitt jag vet är en av ägarna?) som dementerar att det är ett inlägg som kommer ifrån Jarl Sandin "som företag" (kan såklart vara av en anställd, men frågan var ju om det var från JS officiellt).

Var innan mitt inlägg tycker du att du gång på gång förklarat hur läget är? Vad har jag skrivet för att du tycker att jag förtjänar enligt mig ett ganska syrligt och drygt svar? Du som är admin, varför inte som jag skrev tidigare helt enkelt bara skriva "vi för diskussioner med dem om detta så du måste ha blivit felinformerad"? Jag argumenterar inte om hur vida det är ett troll, anställd eller Jarl Sandin som företag som stod bakom inlägget.
Jag försökte som jag trodde man gjorde på KS bidra med någon information till en diskussion och får ett drygt svar av en admin "på nordens största forum" till svars. Svaret från dig blir ofta att det finns andra forum att vända sig till men att man ska behöva byta forum för att man förväntar sig lite trevligare attityd från en medlem av 6578 verkar lite skevt.

Butikschef räcker det? Jag anser att Jarl Sandin är ett bra och "uppstanding" företag och jag hoppas verkligen våra medlemmar kan dra nytta av ett sammarbeta med en av de främsta klockföretagarna i GBG.

Vore tacksam om ni kunde ta dialogen i ett privat forum och lät tråden återgå till topic. Jag har en fråga till JS om AD kontra näthandel som jag fortfarande ser fram emot svar på.

Jättebra exempel Jarl!

Jag är en förstagångsköpare som har hittat hit i syfte att informera mig inför ett kommande köp av en Breitling Superocean Heritage. Då jag är ny och okunnig om klockbranschen, läser jag på om klockornas uppbyggnad, komplexiteten i urverken, servicebehoven och så givetvis om gråhandeln som tidigare varit helt obekant för mig. Vilket gör att jag nu (eller väldigt snart) står inför ett leverantörsval och jag kan helt ärligt säga att det är svårt och att jag inte vet vem jag ska välja. Jag ska förklara varför och du är mer än välkommen att hjälpa mig att välja din butik.

Inom 500m från min lägenhet har jag två butiker, din och Bergströms, som båda säljer Superocean. Fram till den punkt då jag befinner mig i butiken har jag informationen på era websidor att tillgå, där informationen är nästintill obefintlig. Jag söker på nätet och hittar uret.se, där jag hittar pris på ca 34 300 kr vilket oundvikligen blir mitt riktpris. Via Breitlings websida hittar jag en prisindikation på 39 780 kr för samma klocka i din butik. Så långt inga problem, att ha en person att rådfråga, återvända till i samband med problem/service och som tar lite ansvar för mitt köp, är värt att betala extra för.

Tills dess att man börjar googla lite mer och hittar den här eller den här, vilket förändrar spelplanen lite, nu hittar jag två olika bolag, båda "betrodda säljare med referenser", som var för sig erbjuder motsvarande nya klocka med "alla papper" för 25 000 kr resp. 29 000 kr och det är nu man börjar undra om business caset att köpa via AD fortfarande håller.

Vad är det jag betalar extra för och hur mycket är det värt, egentligen?
Kan prisskillnaden mellan 39 800 kr och 25 000 kr motiveras? (avseende kvalitet, risk etc.)

Jag vet ärligt inte, för jag har ännu inte satt mig in i problematiken tillräckligt. Jag ser bara att prisskillnaden är tillräckligt stor för att jag inte ska vara säker på hur jag ska svara på din fråga om jag kan tänka mig att köpa en klocka från nätet och risken finns att jag aldrig stiger in i butiken. Detta trots att jag från början var helt inställd på att köpa från en AD.

Men jag vore så klart tacksam om du kunde hjälpa mig att välja rätt.

Jarl Sandin, är det någon skillnad mellan att köpa klockorna enligt alternativen ovan?

Tack på förhand!

Finns alldeles för många nätbutiker som inte har fysiska butiker idag! Och det förstör marknaden med importklockorna. Även om det är överkryssat kan man ju tänka sig vilka det är som skickat mailet:)

Ja det är väl knappast bra att de dumpar priserna som de gör på klockorna eller annat med för den delen. Som det ser ut i sverige idag så skulle det bästa vara om alla pengar det handlas för stannar i sverige och flertalet internethandlare är inte svenska bolag.

Du tänker väldigt enkelspårigt. En importerad klocka kan fortfarande genera pengar åt svenska företag. Köp av tillbehör och service till exempel...

Absolut! Men du tycker inte det genererar mer pengar om köp av tillbehör och service och klockorna köps av svenska bolag?;)

Som jhm säger...
Hur ser din vision ut egentligen? Ska alla länder hålla sig till sitt? Sluta importera & exportera varor till varandra? Du vet väl att hela filosofin med att bedriva företag är att köpa in billigt och sälja dyrt?

• Like
Reactions: jhm
Självklart inte! Det finns sånt som måste imporoteras givetvis:) det jag menar är att svensk ekonomi behöver komma i rullning och det hjälps inte av att köpa av utländska bolag och även att de som handlar klockor på utländska siter och sen går till återförsäljarna i sverige och förväntar sig få samma service med kortningar och annat är för mig en gåta:)

Självklart inte! Det finns sånt som måste imporoteras givetvis:) det jag menar är att svensk ekonomi behöver komma i rullning och det hjälps inte av att köpa av utländska bolag och även att de som handlar klockor på utländska siter och sen går till återförsäljarna i sverige och förväntar sig få samma service med kortningar och annat är för mig en gåta:)
Jag tycker det ingår i ett allmänt servicebemötande att man bemöter alla kunder som just kunder oavsett vart klockan är köpt. Om det inte finns en generalagent som tar en stor mellanskillnad mellan tillverkaren och butiken så finns det ju ingen anledning att acceptera stora prisskillnader mellan olika inköpsställen.

Sverige är en liten marknad och därför är volymerna mindre här vilket tillsammans med momsen påverkar priserna, men det måste finnas vissa gränser för vad som är en rimlig prisskillnad. Vill man konkurrera med internet så får man pressa priserna vilket är fullt möjligt i de flesta fall. I princip alla andra branscher lyckas ju.

Tycker det är ganska fascinerande att Jarl Sandin inte svarat ännu. Prissättning är den rosa elefanten som alla ser men ingen vill kommentera.

Ett logiskt svar vore "Vi gör allt vi kan för att kunna erbjuda konkurrenskraftig prissättning. I vissa fall lyckas vi och i andra fall inte, men ambitionen är att ingen ska behöva handla hos exempelvis gråhandlare på grund av prissättning"

Istället försöker man tiga ihjäl diskussionsämnet vilket knappast skapar fler kunder.

Jättebra exempel Jarl!

Jag är en förstagångsköpare som har hittat hit i syfte att informera mig inför ett kommande köp av en Breitling Superocean Heritage. Då jag är ny och okunnig om klockbranschen, läser jag på om klockornas uppbyggnad, komplexiteten i urverken, servicebehoven och så givetvis om gråhandeln som tidigare varit helt obekant för mig. Vilket gör att jag nu (eller väldigt snart) står inför ett leverantörsval och jag kan helt ärligt säga att det är svårt och att jag inte vet vem jag ska välja. Jag ska förklara varför och du är mer än välkommen att hjälpa mig att välja din butik.

Inom 500m från min lägenhet har jag två butiker, din och Bergströms, som båda säljer Superocean. Fram till den punkt då jag befinner mig i butiken har jag informationen på era websidor att tillgå, där informationen är nästintill obefintlig. Jag söker på nätet och hittar uret.se, där jag hittar pris på ca 34 300 kr vilket oundvikligen blir mitt riktpris. Via Breitlings websida hittar jag en prisindikation på 39 780 kr för samma klocka i din butik. Så långt inga problem, att ha en person att rådfråga, återvända till i samband med problem/service och som tar lite ansvar för mitt köp, är värt att betala extra för.

Tills dess att man börjar googla lite mer och hittar den här eller den här, vilket förändrar spelplanen lite, nu hittar jag två olika bolag, båda "betrodda säljare med referenser", som var för sig erbjuder motsvarande nya klocka med "alla papper" för 25 000 kr resp. 29 000 kr och det är nu man börjar undra om business caset att köpa via AD fortfarande håller.

Vad är det jag betalar extra för och hur mycket är det värt, egentligen?
Kan prisskillnaden mellan 39 800 kr och 25 000 kr motiveras? (avseende kvalitet, risk etc.)

Jag vet ärligt inte, för jag har ännu inte satt mig in i problematiken tillräckligt. Jag ser bara att prisskillnaden är tillräckligt stor för att jag inte ska vara säker på hur jag ska svara på din fråga om jag kan tänka mig att köpa en klocka från nätet och risken finns att jag aldrig stiger in i butiken. Detta trots att jag från början var helt inställd på att köpa från en AD.

Men jag vore så klart tacksam om du kunde hjälpa mig att välja rätt.

Några av nackdelarna med icke auktoriserad internet-handel är till exempel att vi i Sverige
alltid har 2 veckors returrätt på allt vi handlar online (enligt lag), vilket
betyder att om Harry köper en klocka I maj 2013 så får han ev. ett garantikort
från det datumet, han bestämmer sig för att skicka tillbaka klockan och två år
senare handlar Bosse samma klocka, fast får därför inget garantikort, eller så
har garantin gått ut.

Ofta skickas klockorna från södra Europa vid beställning, ytterligare frakt = fler risker.
Till butiken har vi några gånger fått in kunder där hela lådan gått sönder, inte
minst klockan. De kommer till oss eftersom att de inte får tag på
internet-butiken.

Vi har fått direktiv från leverantörer att ifall vi misstänker eller får reda på att en
klocka är köpt på nätet så ska vi skicka garantikortet till dom, eftersom
klockan inte är köpt av en auktoriserad återförsäljare så har kunden ingen
garanti. Det skulle jag säga är den största skillnaden.

Eftersom att näthandlarna inte har de klockor de visar på lager utan måste beställa dom
ifrån en butik kan leveranstiden bli ganska lång, utan att dom kan svara på
varför. Vi har haft kunder som fått vänta i över 2 år på sin klocka, och när du
väl gjort beställningen är det väldigt svårt att "avbeställa" sin klocka.

Dessutom vill ju ingen handla en klocka de inte har provat vilket innebär att så stadigt som
näthandeln växer så behöver vi fysiska butiker mer och mer personalstyrka för
att vi ska hinna med alla kunder som vill prova klockan och ha hjälp att
bestämma sig innan de köper den online, och sen även korta länken efter köpet.
Eftersom att detta leder till ökade kostnader och minskade inkomster finns det
stor chans att detta blir döden för många fysiska butiker.

Det finns en fördel, som ändå är väldigt stark – du sparar pengar!

Ifall du sedan bestämmer dig för att köpa den i butik och du väljer mellan oss och Bergströms får du besöka båda butikerna ett par gånger och skapa dig en egen uppfattning och välja därefter.

Tycker det är ganska fascinerande att Jarl Sandin inte svarat ännu. Prissättning är den rosa elefanten som alla ser men ingen vill kommentera.

Ett logiskt svar vore "Vi gör allt vi kan för att kunna erbjuda konkurrenskraftig prissättning. I vissa fall lyckas vi och i andra fall inte, men ambitionen är att ingen ska behöva handla hos exempelvis gråhandlare på grund av prissättning"

Istället försöker man tiga ihjäl diskussionsämnet vilket knappast skapar fler kunder.

Eftersom att de svenska priserna sätts av ekonomicheferna i Schweiz har vi ganska lite att säga till om. Men trots det kan jag uppriktigt säga att påslaget inte alls är i närheten av smyckesbranschen eller klädbranschen etc.

Eftersom att de svenska priserna sätts av ekonomicheferna i Schweiz har vi ganska lite att säga till om. Men trots det kan jag uppriktigt säga att påslaget inte alls är i närheten av smyckesbranschen eller klädbranschen etc.
Vi förstår alla att ni inte sätter listpriserna själva men det innebär inte att det inte går att utjämna skillnaden mellan ingernetpriser och butikspriser oavsett vad som står på prislappen. Diskussionen och gissningarna om marginaler i denna tråd är löjliga, men vi vet ju även att det finns butiker som är mer tillmötesgående när det gäller listpriset än andra. Min gissning är att det har att göra med vilken konkurrens det är i staden och vilken efterfrågan som finns.

Faktum kvarstår dock. Det är "många" göteborgare som antingen reser inrikes eller handlar via nätet för att de inte upplever att de får betala ett "rimligt" pris i Göteborg. Det är bara att läsa paketöppningstråden alternativt "hissa, dissa"- tråden för att få underlag till mitt påstående.

I min lilla naiva föreställningsvärld borde alla säljare försöka ge kunden ett konkurrenskraftigt alternativ oavsett om det har med pris eller mervärde att göra.

Hej,

Jag förstår absolut Jarl Sandins synpunkt och köper aldrig själv klockor online - tycker det är en onödig risk. Dock uppstår frågan som är relevant för de många olika fall där fysiska butiker ersätts av webbutiker - vad gör de fysiska butikerna för att förbättra sin produkt och därmed möta konkurrensen från internethandel? Hur adapterar Jarl Sandin sin affärsmodell till nya konkurrensen som erbjuder 24/7 tillgänglighet?

Mvh
E.Z

Några av nackdelarna med icke auktoriserad internet-handel är till exempel att vi i Sverige
alltid har 2 veckors returrätt på allt vi handlar online (enligt lag), vilket
betyder att om Harry köper en klocka I maj 2013 så får han ev. ett garantikort
från det datumet, han bestämmer sig för att skicka tillbaka klockan och två år
senare handlar Bosse samma klocka, fast får därför inget garantikort, eller så
har garantin gått ut.

Ofta skickas klockorna från södra Europa vid beställning, ytterligare frakt = fler risker.
Till butiken har vi några gånger fått in kunder där hela lådan gått sönder, inte
minst klockan. De kommer till oss eftersom att de inte får tag på
internet-butiken.

Vi har fått direktiv från leverantörer att ifall vi misstänker eller får reda på att en

Eftersom att näthandlarna inte har de klockor de visar på lager utan måste beställa dom
ifrån en butik kan leveranstiden bli ganska lång, utan att dom kan svara på
varför. Vi har haft kunder som fått vänta i över 2 år på sin klocka, och när du
väl gjort beställningen är det väldigt svårt att "avbeställa" sin klocka.

Dessutom vill ju ingen handla en klocka de inte har provat vilket innebär att så stadigt som
näthandeln växer så behöver vi fysiska butiker mer och mer personalstyrka för
att vi ska hinna med alla kunder som vill prova klockan och ha hjälp att
bestämma sig innan de köper den online, och sen även korta länken efter köpet.
Eftersom att detta leder till ökade kostnader och minskade inkomster finns det
stor chans att detta blir döden för många fysiska butiker.

Det finns en fördel, som ändå är väldigt stark – du sparar pengar!

Ifall du sedan bestämmer dig för att köpa den i butik och du väljer mellan oss och Bergströms får du besöka båda butikerna ett par gånger och skapa dig en egen uppfattning och välja därefter.

Jag kan varmt rekommendera Jarl Sandin före Bergströms alla dagar i veckan.

Trevligt att ni svarade. Så om jag köper en 6 månader gammal klocka här på KS som från början är såld hos er. Kommer ni skicka tillbaka det garantikortet med eftersom jag köpt klockan online? Alltså försvinner garantin bara för att den säljs online?

Relevant fråga eftersom klockorna som kommer från gråhandlarna först kommer från en AD.

Det är ju inte en rättighet att få rabatt, ett listpris är ett listpris.
Jag har dock ännu ej köpt en enda klocka till just listpris då jag inte anser det prisvärt.

Låter som om många "kräver" rabatter, men tror snarare att det är en önskan så man slipper åka till större städer med mer konkurrens för att få bra priser.

Ska jag köpa en ny kocka så går jag till AD.
Hur svårt kan det vara?

When you go over the fence, you will see the grass is greener from where you came from.

Känner att jag måste säga något när jag läser det här..

Till att börja med så har jag köpt ett flertal klockor hos AD så det handlar inte om att jag är någon motståndare till det, snarare tvärtom då känsla att få gå ut med en påse från AD är fantastiskt och något jag hoppas alla klockintresserade kommer vara med om ett flertal gånger. Med det sagt så känns det som att många motståndare till gråhandlare är födda på 1800-talet. Ärligt talat, hur många år har man inte hört ADs tugga sitt skitsnack om bortslipade serienummer och icke giltiga certifikat. Både du och jag (hoppas jag) är medvetna om att det finns oerhört många gråhandlare där sådant inte förekommer överhuvudtaget. De flesta idag skulle jag säga.

Om jag köper en klocka av en gråhandlare eller från privatperson på blocket spelar ingen som helst roll certifikat mässigt. Båda är helt enkelt begagnade då gråhandlaren är andra ägaren. Svårare än så är det inte.

Det finns vissa fall där man helt enkelt är tvungen att sträcka sig utanför ADs gränser för att få tag i en klocka man vill ha. Det har hänt mig ett flertal gånger. Om man prövat köpa en klocka från ett tiotal ADs och ingen kan få tag i den, fem av dessa tio är inte ens intresserade att hjälpa till och kanske (om man har tur) så är det två av dessa tio som faktiskt lägger ner lite tid på att ens försöka så faller det naturligt att gå en annan väg. En väg som i 99 % av fallen fungerar klockrent.

Dessa 1 % som finns kvar och som Jarl Sandin nämner ovan finns såklart tyvärr. Men liknande saker händer även hos ADs som skickar med fel boxar, ej korrekt ifyllda certifikat etc.

Jag förespråkar köp från AD och det är det jag rekommenderar till alla "nybörjare" som frågar men samtidigt är jag så otroligt trött på alla dessa lögner angående köp från gråhandlare. Istället för att hålla på som dagisbarn i sandlådan och kasta skit på andra till höger och vänster så hoppas jag att ADs istället fokuserar på att visa varför man ska köpa klockorna hos just er. Tryck på fördelarna och inget annat, så fort jag hör någon trött butiksägare börja tugga samma gamla snack om näthandeln stiger jag ur butiken och besöker nästa. Jag orkar inte höra på skiten längre. Det är 2015 nu och internet var tydligen ingen fluga. Deal with it.

Och om man ska kommentera TS första post så håller jag självklart med. Jävla pajas mejl.

Och till sist ett citat som får mig att bli aningen mörkrädd.

"Vi har fått direktiv från leverantörer att ifall vi misstänker eller får reda på att en
garanti."

Om jag har köpt en klocka från en gråhandlare som i sin tur köpt klockan från en AD så kan varken du eller tillverkaren ha rätt att ta något ifrån mig. Det du skrev där får mig och säkerligen väldigt många andra potentiella kunder att välja någon annan, oavsett om klockan jag kommer in för service med är köpt hos AD respektive gråhandlare.

Känner att jag måste säga något när jag läser det här..

Till att börja med så har jag köpt ett flertal klockor hos AD så det handlar inte om att jag är någon motståndare till det, snarare tvärtom då känsla att få gå ut med en påse från AD är fantastiskt och något jag hoppas alla klockintresserade kommer vara med om ett flertal gånger. Med det sagt så känns det som att många motståndare till gråhandlare är födda på 1800-talet. Ärligt talat, hur många år har man inte hört ADs tugga sitt skitsnack om bortslipade serienummer och icke giltiga certifikat. Både du och jag (hoppas jag) är medvetna om att det finns oerhört många gråhandlare där sådant inte förekommer överhuvudtaget. De flesta idag skulle jag säga.

Om jag köper en klocka av en gråhandlare eller från privatperson på blocket spelar ingen som helst roll certifikat mässigt. Båda är helt enkelt begagnade då gråhandlaren är andra ägaren. Svårare än så är det inte.

Det finns vissa fall där man helt enkelt är tvungen att sträcka sig utanför ADs gränser för att få tag i en klocka man vill ha. Det har hänt mig ett flertal gånger. Om man prövat köpa en klocka från ett tiotal ADs och ingen kan få tag i den, fem av dessa tio är inte ens intresserade att hjälpa till och kanske (om man har tur) så är det två av dessa tio som faktiskt lägger ner lite tid på att ens försöka så faller det naturligt att gå en annan väg. En väg som i 99 % av fallen fungerar klockrent.

Dessa 1 % som finns kvar och som Jarl Sandin nämner ovan finns såklart tyvärr. Men liknande saker händer även hos ADs som skickar med fel boxar, ej korrekt ifyllda certifikat etc.

Jag förespråkar köp från AD och det är det jag rekommenderar till alla "nybörjare" som frågar men samtidigt är jag så otroligt trött på alla dessa lögner angående köp från gråhandlare. Istället för att hålla på som dagisbarn i sandlådan och kasta skit på andra till höger och vänster så hoppas jag att ADs istället fokuserar på att visa varför man ska köpa klockorna hos just er. Tryck på fördelarna och inget annat, så fort jag hör någon trött butiksägare börja tugga samma gamla snack om näthandeln stiger jag ur butiken och besöker nästa. Jag orkar inte höra på skiten längre. Det är 2015 nu och internet var tydligen ingen fluga. Deal with it.

Och om man ska kommentera TS första post så håller jag självklart med. Jävla pajas mejl.

Och till sist ett citat som får mig att bli aningen mörkrädd.

"Vi har fått direktiv från leverantörer att ifall vi misstänker eller får reda på att en
garanti."

Om jag har köpt en klocka från en gråhandlare som i sin tur köpt klockan från en AD så kan varken du eller tillverkaren ha rätt att ta något ifrån mig. Det du skrev där får mig och säkerligen väldigt många andra potentiella kunder att välja någon annan, oavsett om klockan jag kommer in för service med är köpt hos AD respektive gråhandlare.

Satt precis och tänkte skriva något liknande.

Blir lika trött när en AD försöker agumentera emot gråhandel, och använder sig av skräckexempel. Särskilt på ett forum för klocknördar, där väldigt många av oss handlat av uret eller någon italiensk sida utan någon som helst problem.
Vill dessutom påstå att det finns gråhandlare i Italien som sålt många gånger fler klockor till medlemmar än vad Bergströms och Jarl Sandin gjort tillsammans.
Givetvis trist på alla sätt, men är man t.ex student som jag, och får en sned blick och ett nästan hånfullt "nej" vid frågan om rabatt, så tenderar valet att bli ganska enkelt.

Men det där är ju bara ytterligare ett bevis på att Göteborgs klockmarknad ligger långt efter t.ex Stockholm, och varför folk vallfärdar till Rob E för att handla nytt. (Har f.ö bara varit på Rob en gång, och bytte inte ett ord med personalen, men fick ändå bättre intryck där än hos Bergströms i göteborg)

t"Vi har fått direktiv från leverantörer att ifall vi misstänker eller får reda på att en
garanti."

Självklart får man inte ta ifrån någon certet. Rätt är istället att anmäla klockans serienummer till leverantören så att den inte omfattas av garanti.

Självklart får man inte ta ifrån någon certet. Rätt är istället att anmäla klockans serienummer till leverantören så att den inte omfattas av garanti.

Fast fungerar det verkligen så? Det innebär ju i sin tur att man ska vara rädd för att lämna in en någon månad gammal klocka man köpt beggad från en privatperson i portugal över tex chrono24... Just för att butiken man vänder sig till kan misstänka att man köpt den via gråhandlare. Eller tänker jag snurrigt?

Fast fungerar det verkligen så? Det innebär ju i sin tur att man ska vara rädd för att lämna in en någon månad gammal klocka man köpt beggad från en privatperson i portugal över tex chrono24... Just för att butiken man vänder sig till kan misstänka att man köpt den via gråhandlare. Eller tänker jag snurrigt?

Hur ska butiken bevisa att du inte har köpt den själv på semestern?

Tillbaka
Topp