• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Sluta snusa?

E

editime

Guest
Hej,

Ber om ursäkt på förhand för lite flummig inlägg :)

Caset:

Jag är snusare sedan 8 år tillbaka och tanken att sluta snusa sköljer över mig oftare och oftare. Samtidigt finns det många stunder då jag njuter på riktigt av snuset. Mina tankar att sluta handlar främst om hälsan, men även plånboken. Jag snittar nästan 1 dosa om dagen vilket är för jävla mycket.

Vad säger ni? Har ni slutat? Hur gick ni till väga? Någon som vill gå med mig i sluta snusa utmaningen?

All diskussion är välkommen :)

Mvh, Editime

Höll upp i tre år (började vid 13 och är närmre 40 idag).
Slutade ”bara” rätt av men hade tunnelseende i en vecka. MEN det är inte så jobbigt som man kan tro. När suget kommer är det bara att bita sig i näven i en minut sedan har det värsta klingat av.
Problemet för mig var att jag saknade det konstant. Det är väldigt lätt att romantisera över sitt snusande...
I grund och botten är det ju en handfull bra snusar man har per dag. De första på morgonen och de man tar efter kvällstandborstningen. Övriga 30 under dagen är ju knappt njutning utan sker på muskelminne. Men under uppehållet hade jag en tendens att utelämna dessa.

Oavsett så tog jag beslutet att jag kunde leva med riskerna och kostnaden då jag tyckte att snusandet gav mig mer. Korkat? Yes!
Men jag ägde iaf beslutet själv.

Slutade ”bara” rätt av men hade tunnelseende i en vecka. MEN det är inte så jobbigt som man kan tro. När suget kommer är det bara att bita sig i näven i en minut sedan har det värsta klingat av.
Problemet för mig var att jag saknade det konstant. Det är väldigt lätt att romantisera över sitt snusande...
I grund och botten är det ju en handfull bra snusar man har per dag. De första på morgonen och de man tar efter kvällstandborstningen. Övriga 30 under dagen är ju knappt njutning utan sker på muskelminne. Men under uppehållet hade jag en tendens att utelämna dessa.

Oavsett så tog jag beslutet att jag kunde leva med riskerna och kostnaden då jag tyckte att snusandet gav mig mer. Korkat? Yes!
Bra input! Tack för det, många prillor som kastas in i garnityren på rutin, precis som du säger. Men sen finns ju guldprillorna med. Dessa känns onödiga när man rannsakar sig själv. Hur mkt snusar du per dag?

Det som fick mig att sluta var det ekonomiska då var det helt enkelt inte försvarbart att en stor del av min lön gick till att snusa istället för att spara till min första lägenhet.
Provade sluta rakt av men började igen. Sen slutade jag med vanligt snus och körde onico tills att nikotinberoendet inte va lika påtagligt. Jobbigt inledelsevis men efter ett tag var det bara att successivt sluta med onico om man inte vill betala massa pengar för dyra tepåsar :)

Aldrig snusat men slutade röka efter femton år med nästan ett packet om dagen förra sommaren. Bestämde mig och slutade tvärt på dagen, köpte en massa tablettaskar och käkade lite varje gång jag tänkte på en cigg i en vecka istället. Sedan dess har jag rökt två cigg när jag varit på krogen. Saknar det ibland, men kan uppenbarligen ta en liten rök om jag verkligen känner för det utan att jag börjar om på riktigt igen. Mer än något annat så tror jag det är viljan som behövs, annars går det inte oavsett hur mycket nikotinprodukter man ersätter med.

Har nu vart snusfri i 8år! :)

En av det bättre saker jag gjort i mitt liv, även om jag motvilligt måste erkänna att jag kan sakna smaken ibland.
Vändpunkten för mig blev en kväll och dosan var slut och inget hemma och jag kände direkt att abstinensen kom.
Blev en aha upplevelse att snuset var så beroende och det beronedet ville jag inte ha till något.

Gjorde en cold turkey i 2v och var helt knäpp under den tiden, tunnelseende och allt omkring mig gick i ultra rapid.
Nikotinet går ur kroppen ganska fort (tror det är typ 2v) men behovet av ngt under läppen var starkt.
Började då med Onico men slutade med det efter ca 3-4mån (inte bra för tänderna på den tiden, vet ej hur det är idag)

Det är jobbigt men vill du så går det. Tror det är bra att ta sig igenom det första 2v helt utan någon hjälp och sedan ev. något substitut för
att mildra suget efter ngt under läppen i samband med t ex kaffe, efter maten osv.

Lycka till!

Oj, något av skräckläsning för mig; sluta snusa.

Men -jag har dragit ned radikalt. Klarar mig nu på två dosor i veckan. När jag plågat mig att vara utan helt har jag fått en onaturlig energi vilket är relativt positivt i sig för mig, kanske inte för omgivningen dock. Samtidigt kommer dramatisk abstinens som inte är så positiv.
Försöker ta bara när jag verkligen vill ha och behöver. Ett mer disciplinerat snusande.

Efter 23 års lustfyllt bruk, kapade jag banden en tisdag i mars 2006. Att ha en snusdosa i fickan och konstant tillgång till tuggummi Extra (ja, överdriven konsumtion ÄR laxerande) första månaderna var min väg till frälsning. Jag tror dock aldrig jag varit närmare en psykotisk episod än de första veckorna efter jag slutat. Trots att jag fortfarande från och till drömmer om Ljunglöfs Ettan är jag rent djävulusiskt glad att jag lyckades sluta. Hoppas du får med dig någon på tåget, det mesta brukar ju vara lättare om man inte är ensam, och tänk bara så många klockor du kan köpa för pengarna du sparar :). Stort lycka till!

Från 14års rökning till 10år av snus är jag helt fri sedan 4år tillbaks. Min erfarenhet är att det bara är att göra det.

Ladda upp med tuggummi och kasta sista dosan och håll i dig. Det kommer att kännas, jag kan fortfarande känna mer sug efter en snus än en cigarett. Men ta en dag, en vecka, en månad etc. I taget. Det är tufft men helt möjligt.

Jag började snusa när jag var 13 och började röka när jag var 14. Bra start :(
När jag träffade min fru och flyttade ihop med henne minskade jag lite på rökandet och när barnfrågan kom upp och hon svarade att det är slut på övningskörandet när jag slutar röka så fimpade jag samma dag. Då var jag 28. Ett drygt år senare kom sonen ;)
2005, 31 år gammal, åkte vi på bröllopsresa till Kroatien (Rovinj) och jag glömde snusstocken i bagagefacket på flyget. Med en knapp dosa Göteborgs Rapé överlevde jag ett par dagar, sen blev det nikotintuggummi tills käkarna värkte.
När vi kom hem från resan gav jag mig fasen på att klara mig utan nikotin och det var fasen nära skilsmässa ett tag, men sedan dess, slutet på augusti 2005 har jag testat fem prillor. Alla har smakat gudomligt, men jag har inte trillat dit igen. :)
Nåt år efteråt startade feströkandet igen och sen gick det utför och jag smygrökte för frugan under nåt år. Ryggradslöst kanske men nåja. Jag kände under en längre tid att jag ville sluta och lyssnade till the easy way to stop smoking vilket hjälpte en del med motivationen, men när jag fick akut ont i halsen och halsmuskulaturen när jag stod och rökte utanför jobbet en dag så var det slutrökt. fem år och fyra månader sedan jag slutade med nikotin helt.

Det går. Det kan vara skitjobbigt, men det går. Efter snusandet körde jag nikotintuggummi i ett par dagar men med ciggen var det cold turkey. inga substitut.
Som så många andra vittnar om var det svettningar, tunnelseende och humörsvängningar men värt det alla dagar i veckan.

Lycka till!

Förrutom det tidigare ex-snusare skrivit på ämnet vill jag bara nämna att du ska försöka ta fasta på att du "bara" behöver sluta
göra en sak så har du "gjort det".

Det är inte som när man måste börja göra något såsom gymma eller ut och springa för att nå resultat.

Ps,."Min inre före detta snusare hälsar "Gör det inte, du kommer bara ångra dig!" ;)

Slutade snusa för 3-4 månader sedan, inga problem förutom att man var sur i en vecka eller två.

största nackdelen är att jag börjat äta som en jävla häst.

Grymt bra att du har den tanken, om att sluta. Slutade själv snusa sedan 1år och 3mån tillbaka. Mitt bästa beslut någonsin. Snusade i ca 10-12år. Förutom pengarna som du givetvis sparar och kan lägga på vettigare saker, värnar du om din egen hälsa. Vilopulsen/blodtrycket går ner, risken för diabetes typ 2 och andra hjärt-kärlsjukdomar minskar rejält.
Det finns bara fördelar med att sluta. Minns att jag lade av tvärt. De 2 första veckorna som följde var jobbigast, suget fanns där konstant, speciellt när så många snusar på jobbet osv. Men efter 3-4v gick det faktiskt förvånansvärt bra, suget vart mIndre och mindre, tillslut hade jag glömt bort snuset. Stå på dig och tacka nej om någon bjuder.

jag har slutat flera gånger ;)
"nikotinfritt" snus och eller tuggummin brukar fungera bra första tiden, men det viktigaste är att man har rätt mindset och verkligen vill sluta

Har inte snusat på 113 dagar, inte bränt 2629:- på 65 dosor. Började 1994 och slutade i år......bra beslut på många sätt.....men kan sakna att ta en snus som hell!! Gick cold turkey efter att ha läst boken Snusfri av Anders Åkerman. Hade misslyckats med att sluta senaste 5 åren....

ja det ska tilläggas, fast att man varit snusfri i över ett år så kommer det dagar då man blir så fruktansvärt sugen

Blir 4 år nu till sommaren. Bokade en semester, 2v New York sen 2v Barcelona direkt efter. Kommer ihåg ångesten när jag slängde en halv dosa på jfk.
Körde mycket tuggummi, typ extra-v6. För mig va själva känslan att ha något under läppen värst. Kände inte av nikotinet något nämnvärt.

Men visst, finns fortfarande dagar då man är sugen på att ta en snus efter maten.

Du kommer fixa det, första dagarna är jobbiga men sen rullar det på.

Snusade ca 5 år. Slutade cold turkey för 9 månader sedan. Hade tänkt på det länge men en gång när jag var ute på promenad och fick slut på snus i samband med semester så tänkte jag att jag verkligen var trött på att ta omvägar och aktivt ta beslut om att t.ex gå till affären, enbart för att jag har ett behov av att få min snus. Första dagarna var jobbiga, sedan första veckorna. Efter ca 2 månader släppte det för mig. Abstinens och koncentrationen på jobbet var svårt. Bra sömn och motion hjälper mycket. Efter ca ett halvår fanns inget sug efter snus kvar över huvud taget.

Har slutat cold turkey 2 ggr.
Riktigt jobbigt i 3 dagar. Sen har det varit ok.

Börjat igen båda ggr eftersom jag faktiskt gillar att snusa och är lågkonsument. Gör bara av med typ en stock månaden.

Snart 8 år sedan jag slutade. Bästa jag har gjort. Var student på den tiden och den ekonomiska motivationen var väldigt drivande för mig. Insåg att det var fruktansvärt att bränna så mycket pengar på att må "normalt" förutom morgonsnuset. När jag började snusa köpte jag General portion för 23kr, när jag slutade var det nästan det dubbla. Då var det ganska enkelt.
Sömnbristen och rastlösheten var värst för mig. Kliade i kroppen ganska mycket. Försökte träna mer och fokusera på annat, och efter ett par veckor blev det lättare. Kaffe hjälpte en del tycker jag, fortfarande dricker betydligt mycket mer kaffe nu än innan jag slutade.

Sjukt nog drömmer man titt som tätt om snus trots att det gått så lång tid. Hade senast härom natten en dröm om att jag hade börjat snusa igen. Skön lättnad när man vaknade och insåg att det bara var en dröm.

Tjena. Slutade snusa för snart 3 år sen efter att ha snusat ca 5 dosor lössnus i veckan i ca 35 år. Tröttnade till slut på att ständigt vara tvungen att hålla reda på dosan för att få sin prilla ;);) Slutade inte rakt av utan trappade ner under 2 veckor och stoppade helt den 3dje och har varit utan sedan dess. Funkade bra för min del och upplevde inga större problem eller abstinens varken under eller efter. Har inte heller upplevd något sug efter extra mat eller godis. Gick mycket lättare än vad jag kunde föreställa mig och gjorde så att jag ångrar att jag inte slutade tidigare. Får dock, som andra nämner också, någon gång emellanåt, ett riktigt jefla sug på en prilla som man får kämpa med någon halvtimme.

Svårt att säga vad som är bästa sättet att sluta på, det viktigaste är nog att bestämma sig för ett upplägg och sen bara köra. Jag känner mig så mycket "renare" i kropp och mun efter att jag slutade så ångrar/tvekar inte en sekund på att jag slutade. Lycka till.

Min "last" nu är att njuta en cigarr eller 2 på helgerna samt på fisketurer. Har aldrig rökt i hela mitt liv så cigarr funkar för mig då man inte inhalerar.

Slutade snusa för 3-4 månader sedan, inga problem förutom att man var sur i en vecka eller två.

största nackdelen är att jag börjat äta som en jävla häst.
Jag och sambon åkte till Singapore och Australien för två år sedan, läste allt om förbud och tullar och avgifter etc inför resan och bestämde mig för att sluta snusa. Det gick bra till en början då halva bagaget bestod av Onico och i Australien kunde jag köpa tuggummi, men precis som du skriver så började jag äta allt jag såg ungefär & ovanpå det blev det 8 affärsresor till USA under året efter. Jag gick upp 10kg och när jag insåg hur tjock jag blivit började jag snusa igen. Har gått ner 12kg nu och snusar fortfarande.. :banghead::D
Vill sluta men kan inte känns det som, är det värt att sluta snusa och veta att man kommer bli tjock igen? haha..

Ni som lyckats, stort grattis till er! Jag är avundsjuk!

Har även jag försökt sluta x antal gånger, utan någon större framgång men från att både röka,snusa och köra el cigg till att snusa ungefär en stock i månaden för 290kr kan iallafall jag leva med! Nu bidrog jag inte med nåt iofs men lycka till!:D

Samma här, började när jag var 15 och snusade länge men bestämde mig bara en dag för att sluta..... valde en dag och slutade tvärt. Första 24 h var jobbiga men om man har bestämt sig så är det inga problem. Som Nike säger: Just do it

Slutade 2006 efter att ha toksnusat Grov i många år, 1,5 dosor lössnus om dagen. Blev väldigt förkyld under förvintern och ville inte snusa. Sen bestämde jag mig för att inte börja igen. Cold turkey. Hade en stock kvar i kylen rätt länge och delade kontorsrum med en kille som provokativt långsamt öppnade sin dosa och blåste snuslukt mot mig. Tack vare honom blev jag ännu mer bestämd och har inte rört en snus sen dess, alls.

Tillbaka
Topp