• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Smoking-tråden

Fabian

Patek
2-Faktor
Haha, den komentaren kändes riktad. Jag håller dock i princip med dig. Till mitt försvar skall jag nämna att vid tillfället ovan gick jag på en stor födelsedagsfest som hölls i ett penthouse en ljus sommarkväll och jag visste att jag skulle vara lite overdressed i smoking. Så detta var ett försök att tona ner formaliteten och skojja till det med kamo-fluga och ljusblå bröstnäsduk (notera mina pin up-manschettknappar med hologram så att kvinnan viftar på benet i olika vinklar!).
Bär sportklocka dessutom... ;)

FEL FEL FEL FEL !
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
För mig går mönstrade bröstnäsdukar och flugor fet-bort när det är dags för smoking. Då är det svart och vitt som gäller och ingenting annat. Vill man dock ha flugan i sammet eller siden tycker inte jag det spelar någon större roll.
Du menar väl vitt och svart som gäller (i den ordningen)? För du bär väl inte en vit fluga till Smoking? Vad gäller bröstnäsduk kan man nog vara lite mer fri. Helt utan, vit, svart. Kanske till och med någon diskret färg. Aldrig mönster. Såvida du inte vill bryta mot reglerna, och i något enstaka undanfall kanske man vill busa till det och göra det? Så blodigt allvarligt är det ju inte. Ingen dör ju!
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Du menar väl vitt och svart som gäller (i den ordningen)? För du bär väl inte en vit fluga till Smoking? Vad gäller bröstnäsduk kan man nog vara lite mer fri. Helt utan, vit, svart. Kanske till och med någon diskret färg. Aldrig mönster. Såvida du inte vill bryta mot reglerna, och i något enstaka undanfall kanske man vill busa till det och göra det? Så blodigt allvarligt är det ju inte. Ingen dör ju!

Såklart aldrig vit fluga. Det KAN faktiskt vara dödligt. Jag hade iallafall flugit på någon som hade burit det...

Jag kan leka och göra undantag i vardagen. Men när det kommer till högtidsklädsel gillar jag det strikta.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Såklart aldrig vit fluga. Det KAN faktiskt vara dödligt. Jag hade iallafall flugit på någon som hade burit det...

Jag kan leka och göra undantag i vardagen. Men när det kommer till högtidsklädsel gillar jag det strikta.
Men det roliga med Smoking är väl att det inte behöver vara högtid för att bära den. Det är ju bara så himla snyggt så jag skulle vilja bära det vid varje tänkbara tillfälle!
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jag hade gärna burit det oftare! Tycker dock tillfällena är för få för att våga.
...nästa gtg = påbjuden smoking ;)
Då kan jag komma glidande i min Cavalli for HM som är ett stilbrott i sig!
Jag är på!

Schyst! GTG, dresscode smoking i lämplig lokal. Vem kallar? :) Lite klass på det hela. Inte bara klockorna. Då får väl klockorna som bäres vara anpassade till klädseln!
 
Senast ändrad:

Chagall

Cartier
Jag känner mig inte riktigt bekväm i det, men jag har använt det några gånger iaf! Min har sjalslag! Här är en halvtaskig, gammal raderad bild från min Instagram:
10893374_10152579076773144_672469901_n.jpg

(Bröstknapparna är inte svarta. Och jag vet att man bara har två. Skulle dock inte ha det alls idag!)
 

hampuseriksson

Cartier
2-Faktor
Jag känner mig inte riktigt bekväm i det, men jag har använt det några gånger iaf! Min har sjalslag! Här är en halvtaskig, gammal raderad bild från min Instagram:
10893374_10152579076773144_672469901_n.jpg

(Bröstknapparna är inte svarta. Och jag vet att man bara har två. Skulle dock inte ha det alls idag!)

Vad gör att du inte känner dig bekväm i den?
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Den här har jag suktat efter ett tag, en midnattsblå smoking från Gabucci på Nybrogatan. Deras egna produktion, kostar runt 8k.
image.jpg
Bild framgooglad och snodd från en Kingblogg. Finns även dubbelknäppt. Gillar att den är just blå, det får den att stå ut lite. Den är inte riktigt så metallicblå som på bilden. Min fundering är om den är för "contemporary", den är ganska snäv över axlarna. Jag tycker som @Fabian att en smoking ska vara klassisk framför trendig, tanken är att man ska kunna sätta den i testamentet tycker jag (även om jag också tycker att man kan bryta mot reglerna så länge man vet vad man gör och gör det stilfullt, som @Rozzy).
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Äntligen en vettig tråd!
Jag anväder en från Oscar Jacobsen. Typ 6000 har jag för mig.
Mörkblå såklart!
DSC_1306.JPG

Galet nöjd! Ursäkta dålig bild, va några glas innanför kavajen när den togs..
 

dauit

Panerai
2-Faktor
Istället för att köpa blankskor kan ni köra en spitshine över hela skon istället för bara på tåhättan. Lär dock ta några timmar...
 

Vincent

Cartier
Vart hittar jag en bra diamond point (vet inte vad det heter på svenska) fluga?
Hittar bara ebay & amazon länkar eller så är de i kalle anka färger
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Vart hittar jag en bra diamond point (vet inte vad det heter på svenska) fluga?
Hittar bara ebay & amazon länkar eller så är de i kalle anka färger

finns knappt något vettigt utbud på dessa tidlösa accessoarer. Jag vet inte vart du bor men butiker med mer utbredd tidlöst sortiment som bottenvånings-butiken intill skoavdelningen på NK i Stockholm kan ha det. Tror dock de mest säljer prylar från dako. Varför inte köra på Ebay?
 

Vincent

Cartier
Nej hittar man någon bra på eBay så absolut men de jag har hittat hittills har kostat 5 dollar, känns inte som att man får några bra grejer för de pengarna.
Färdigknutna var de också!
 
Senast ändrad:

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Ingen här på KS som har varit på en smokingmiddag senaste tiden? Dela med Er av detta fantastiska plagg! :)
Brukar bli en om året iform av välgörenhets val. Årets går av stapeln den 16 April så jag får återkomma efter den med hur der var :)

Men säkert är att det blir en Oscar Jacobsson och en par välpustsade Church's :) Men stora frågan är om det blir farfars gamla vintage Omega eller något nyare som en 1675 el dyligt :)
 

hampuseriksson

Cartier
2-Faktor
Brukar bli en om året iform av välgörenhets val. Årets går av stapeln den 16 April så jag får återkomma efter den med hur der var :)

Men säkert är att det blir en Oscar Jacobsson och en par välpustsade Church's :) Men stora frågan är om det blir farfars gamla vintage Omega eller något nyare som en 1675 el dyligt :)

Kul! Ser framemot bilder. ;) Tycker att folk borde använda smoking oftare!!
 

MBx

Cartier
Efter ett tag inaktivitet bidrar jag med ett bidrag i tråden.
Är bjuden på nyårsfest med James Bond-tema. Förra året var det 20-talstema och flera herrar bar smoking. Så, jag har bestämt mig för att införskaffa en egen smoking - färdig till på torsdag.:cool:

Vad säger panelen om gördel (cummerbund) och skjorta? Vad och varför?:)
 
Topp