• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Smoking-tråden

Oew

Rolex
Efter ett tag inaktivitet bidrar jag med ett bidrag i tråden.
Är bjuden på nyårsfest med James Bond-tema. Förra året var det 20-talstema och flera herrar bar smoking. Så, jag har bestämt mig för att införskaffa en egen smoking - färdig till på torsdag.:cool:

Vad säger panelen om gördel (cummerbund) och skjorta? Vad och varför?:)
Skippa gördel, gällande skjorta så gillar jag ett poplintyg med klassisk piquevävd framsida/manchett och självklart en klassisk krage och ingen flärpkrage...
Hängslen ska du också ha, men då inga clip-on utan riktiga som fästs med knappar
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Jag behöver er hjälp! Jag har köpt en smokingskjorta från Rose & Born och mina bröstknappar kommer inte igenom. Jag behöver alltså bröstknappar där själva fästet som man inte ser är som en pinne. Vart hittar jag detta?
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jag behöver er hjälp! Jag har köpt en smokingskjorta från Rose & Born och mina bröstknappar kommer inte igenom. Jag behöver alltså bröstknappar där själva fästet som man inte ser är som en pinne. Vart hittar jag detta?
Ett tips är att använda postklammer faktiskt. Lite kul och fungerar med rätt elegant resultat faktiskt.
product_image_big_51204-1.jpg


Annars kan du ju köpa gamla fina. Lite flashigare men små detaljer som kan fungera.
018914-63-00-1.jpg

https://www.sefina.se/sefina-shop/manschettknappar-18k-med-parlemor-och-stenar/
Skjortknappar-18K-16g-med-prla-016543-25-00-1.jpg

https://www.sefina.se/sefina-shop/skjortknappar-18k-med-parla/
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Vet du var man kan köpa vanliga nya svarta typ?
Tja, vilken bättre herrklädesekipering som helst skulle jag tro? @Fabian borde väl ha i sin shop? NK? Ströms? etc.

Dock är det inte korrekt med svarta bröstknappar till Smoking om man skall hårdra det. Minns när @Whedda nyligen fick smisk på fingrarna av etikettryttaren Af Klerker för den fäblessen...
Å andra sidan vet jag inte hur korrekta knapparna i guld jag länkade till här ovan. Är nog egentligen mer till frack.
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Tja, vilken bättre herrklädesekipering som helst skulle jag tro? @Fabian borde väl ha i sin shop? NK? Ströms? etc.

Dock är det inte korrekt med svarta bröstknappar till Smoking om man skall hårdra det. Minns när @Whedda nyligen fick smisk på fingrarna av etikettryttaren Af Klerker för den fäblessen...
Å andra sidan vet jag inte hur korrekta knapparna i guld jag länkade till här ovan. Är nog egentligen mer till frack.
Haha okej! Vad säger Klercker då? Jag har ju hans bok hemma men är utomlands så kan inte kolla :D
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Haha okej! Vad säger Klercker då? Jag har ju hans bok hemma men är utomlands så kan inte kolla :D
Nu har inte jag stenkoll på varken bröstknappar eller vad Klerker föreskriver, men jag gissar på ljusare (mindre kontrast) är rätt. Vita pärlemo är nog optimala.

”Proffsen” hade middag nu i förra veckan såg jag på Insta och kanske att mina rekommendationer jag länkade till här ovan inte var helt fel i alla fall när man tittar på @Whedda , och han borde ju ha läst på vid det här laget!

BBE2A1C1-FDF9-4949-81D0-F8352AEACF12.png
4D898C96-86F8-4094-BF8D-8455E485B22A.png
 
Senast ändrad:

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag behöver er hjälp! Jag har köpt en smokingskjorta från Rose & Born och mina bröstknappar kommer inte igenom. Jag behöver alltså bröstknappar där själva fästet som man inte ser är som en pinne. Vart hittar jag detta?
Har nog några vintage. Ska kolla.
Eftersom jag är bonde så har jag ingen smoking, men till fracken kör jag med briljantknappar i VG.
 

willbur

Rolex
2-Faktor
@willbur (och ev andra), här är vad som finns i lager idag. Båda paren är 18K, och hopplöst oputsade. De med fasetterad kant och matt bord (1962) kostar 1190, de med pärla och stjärnstick (1951)kostar 990. Detta inkl rek frakt och självklart putsade.
IMG_7907.JPG
IMG_7908.JPG
Nice! Jag ska ta mig en funderare och PM’ar om det är aktuellt. Tack för du tog tiden att leta fram dem :)
 

Oew

Rolex
Har planer på att sy upp en smoking under nästa år, tänker mig en sb midnattsblå med huntsman-slag, samt lågt skuren väst. Kan inte bestämma om jag ska ha dubbelknäppt väst eller enkelknäppt. Har kollat på några tyger, men är inte säker än. Känns bäst egentligen att låta Frederick välja tyg åt mig, brukar bli bäst då!
Funderar även på något lite roligare innerfoder, min sambo håller på att göra sidenscarfs, så funderar på att göra ett innerfoder av dem.
 

Whedda

Rolex
Tja, vilken bättre herrklädesekipering som helst skulle jag tro? @Fabian borde väl ha i sin shop? NK? Ströms? etc.

Dock är det inte korrekt med svarta bröstknappar till Smoking om man skall hårdra det. Minns när @Whedda nyligen fick smisk på fingrarna av etikettryttaren Af Klerker för den fäblessen...
Å andra sidan vet jag inte hur korrekta knapparna i guld jag länkade till här ovan. Är nog egentligen mer till frack.

Fredrik är en vandrande historiebok kring klassisk herrstil men man kanske skall ta vissa saker han säger med en nypa salt, särskilt då han själv väljer att bryta mot lika etablerade regler när han känner för det. (Han insisterar på att bära smokingjackor med dubbla sprund trots att dessa historiskt alltid saknar sprund)
Det är precis det jag kan gilla. Att man vet historien bakom en viss regel och därför kan reflektera kring ifall den fortfarande är relevant och framför allt för just dig.

Angående svarta bröstknappar så härstammar det från en tid då de bars till frack under ex begravning och är därför förknippade med sorg. Bröstknappar i guld är absolut korrekt till smoking men egentligen bär man bara två stycken och inte fler.
 

Whedda

Rolex
Har planer på att sy upp en smoking under nästa år, tänker mig en sb midnattsblå med huntsman-slag, samt lågt skuren väst. Kan inte bestämma om jag ska ha dubbelknäppt väst eller enkelknäppt. Har kollat på några tyger, men är inte säker än. Känns bäst egentligen att låta Frederick välja tyg åt mig, brukar bli bäst då!
Funderar även på något lite roligare innerfoder, min sambo håller på att göra sidenscarfs, så funderar på att göra ett innerfoder av dem.

Låter som ett bra val. Jag valde en lågt skuren enkelknäppt väst men bägge alternativen är väldigt fina. I tygväg skulle jag rekommendera ett lite tyngre brittiskt tyg (kanske med inslag av Mohair) för en torr finish med optimalt fall. Dessa tyger är mycket lättare att forma för en skräddare och ger en knivskarp linje i byxans pressveck. Sen är de otroligt mycket tåligare än dagens lätta italienska tyger som såklart har andra fördelar.
 
  • Like
Reactions: ZQT

Whedda

Rolex
Efter ett tag inaktivitet bidrar jag med ett bidrag i tråden.
Är bjuden på nyårsfest med James Bond-tema. Förra året var det 20-talstema och flera herrar bar smoking. Så, jag har bestämt mig för att införskaffa en egen smoking - färdig till på torsdag.:cool:

Vad säger panelen om gördel (cummerbund) och skjorta? Vad och varför?:)

Gördeln har fått oförtjänt dåligt rykte senaste decenniet men är egentligen riktigt snyggt om det görs rätt. Tyvärr förknippas den med hyrda illasittande smokings och färdigknutna flugor i poly-silk...

Jag skulle välja en i ribbat silke (för övrigt snyggast även för fluga) alternativt svart Barathea-ull. Då blir den mindre glansig och smälter ihop bättre med byxan.

Viktigast av allt är att den skall bäras HÖGT upp för att ge illusionen av att bärarens ben är längre samt dölja skjortan mellan kavajknapp och byxlinningen. En lågt placerad gördel och byxmidja blir sällan speciellt snyggt.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Tja, vilken bättre herrklädesekipering som helst skulle jag tro? @Fabian borde väl ha i sin shop? NK? Ströms? etc.

Dock är det inte korrekt med svarta bröstknappar till Smoking om man skall hårdra det. Minns när @Whedda nyligen fick smisk på fingrarna av etikettryttaren Af Klerker för den fäblessen...
Å andra sidan vet jag inte hur korrekta knapparna i guld jag länkade till här ovan. Är nog egentligen mer till frack.


Yes, bröstknappar finns hos oss (Rose & Born).
 

Hawk100

Rolex
Hmmmmm......
Är det personerna som följer ettikettreglerna till punkt och pricka och blir en i den grå massan som man minns? Eller är det de som vågar bryta lite mot idealen och sticka ut o bryta av från resten som får uppmärksamheten och uppskattningen???
Gäller både de som vågar bära smoking när det inte är påbjudet, och de som vågar bära smoking (och assesoarer) på alternativt sätt när smoking väl är påbjudet......
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Aahhh... svarta bröstknappar!

Skämt o sido, ser bra ut :)

Svarta med guld, precis som manschetterna. Allt för att matcha klockan!

Dessvärre var detta plan B. Fått ärva ett par bröstknappar i silver med diamanter på från min morfar. Alltid velat bära dem men inte haft tillfälle för det. Denna gång föll det på passande klocka. Dom får helt enkelt ligga till sig lite mer tills jag hittar en klocka som matchar.

42AF83C1-7711-4CA1-BB3E-4729AC68EC6B.jpeg
2FC50D3C-BC3B-45DB-B14D-912F04829515.jpeg
 

Oew

Rolex
Låter som ett bra val. Jag valde en lågt skuren enkelknäppt väst men bägge alternativen är väldigt fina. I tygväg skulle jag rekommendera ett lite tyngre brittiskt tyg (kanske med inslag av Mohair) för en torr finish med optimalt fall. Dessa tyger är mycket lättare att forma för en skräddare och ger en knivskarp linje i byxans pressveck. Sen är de otroligt mycket tåligare än dagens lätta italienska tyger som såklart har andra fördelar.
Ja vi får se vart det landar gällande väst. Har faktiskt kollat på ett mörkblått mohair barathea-tyg.
 

MBx

Cartier
Skippa gördel, gällande skjorta så gillar jag ett poplintyg med klassisk piquevävd framsida/manchett och självklart en klassisk krage och ingen flärpkrage...
Hängslen ska du också ha, men då inga clip-on utan riktiga som fästs med knappar

Är piké rätt till enkelknäppt smoking med sjalkrage?

Är inte hängslen till dåligt sittande plagg?;)

Gördeln har fått oförtjänt dåligt rykte senaste decenniet men är egentligen riktigt snyggt om det görs rätt. Tyvärr förknippas den med hyrda illasittande smokings och färdigknutna flugor i poly-silk...

Jag skulle välja en i ribbat silke (för övrigt snyggast även för fluga) alternativt svart Barathea-ull. Då blir den mindre glansig och smälter ihop bättre med byxan.

Viktigast av allt är att den skall bäras HÖGT upp för att ge illusionen av att bärarens ben är längre samt dölja skjortan mellan kavajknapp och byxlinningen. En lågt placerad gördel och byxmidja blir sällan speciellt snyggt.

Byxorna är inte så högt skurna och jag vill inte ha en vit strimma mellan byxlinningen och knappen i kavajen.:wtf:

Hittar inte Turnbull & Asser gördel och fluga online. Vilket är bästa alternativet?
 

Whedda

Rolex
Är piké rätt till enkelknäppt smoking med sjalkrage?

Är inte hängslen till dåligt sittande plagg?;)



Byxorna är inte så högt skurna och jag vill inte ha en vit strimma mellan byxlinningen och knappen i kavajen.:wtf:

Hittar inte Turnbull & Asser gördel och fluga online. Vilket är bästa alternativet?

Skjortor med Piké- eller plissérat bröst funkar till alla sorters smokings.

Hängslen har inte med dålig passform på byxorna att göra utan de faktum att man vill att de skall hålla sig på plats även om man sitter och står en hel kväll. Oerhört smidigt och bekvämt sätt att hålla dem på rätt höjd kvällen igenom.

Gördel och fluga finns på många ställe men kolla t ex Drakes som jag tror har det. Vet att @Singular säljer dem via Linnégatan 2.
 
  • Like
Reactions: MBx
Topp