• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Smoking-tråden

Hmmmmm......
Är det personerna som följer ettikettreglerna till punkt och pricka och blir en i den grå massan som man minns? Eller är det de som vågar bryta lite mot idealen och sticka ut o bryta av från resten som får uppmärksamheten och uppskattningen???
Gäller både de som vågar bära smoking när det inte är påbjudet, och de som vågar bära smoking (och assesoarer) på alternativt sätt när smoking väl är påbjudet......

Problemet idag är väl att det snarare är regel än undantag att bryta mot etikett och norm...

Det går 13 sportklockor på dussinet när det vankas smoking och så för mig är det mer rock n roll än någonsin med Operapumps och pytteliten Cartier Americaine

Är piké rätt till enkelknäppt smoking med sjalkrage?

Är inte hängslen till dåligt sittande plagg?;)

Byxorna är inte så högt skurna och jag vill inte ha en vit strimma mellan byxlinningen och knappen i kavajen.:wtf:

Hittar inte Turnbull & Asser gördel och fluga online. Vilket är bästa alternativet?

Om du vill klämma och känna på gördel i Stockholm.
https://www.roseborn.com/accessories/black-tie

• Like
Reactions: MBx
@Rozzy Jag är tydligen lite senil, det var ju gammalslipade diamanter i dem. Hade inget mått hemma, men kanske 0.10ct? Halvrisiga bilder, men man ser de handgjorda fattningarna i vitt guld.
IMG_7922.JPG
IMG_7923.JPG
IMG_7925.JPG

@Fabian Säker på att det är silver? Ser mer ut som platina på bilden, dessutom ovanligt med diamanter fattade i silver.

@Rozzy Jag är tydligen lite senil, det var ju gammalslipade diamanter i dem. Hade inget mått hemma, men kanske 0.10ct? Halvrisiga bilder, men man ser de handgjorda fattningarna i vitt guld.
IMG_7922.JPG
IMG_7923.JPG
IMG_7925.JPG

@Fabian Säker på att det är silver? Ser mer ut som platina på bilden, dessutom ovanligt med diamanter fattade i silver.

Inte alls säker. Bara fått det sagt av mormor. Men det kan absolut stämma!

Trevlig tråd!

Jag brukade använda morfars gamla smoking ibland, efter ett besök hos skräddaren så var de enorma "ballongbyxorna" av godtagbart, någorlunda "modernt" snitt. Så för er som funderar på att köpa och kanske har lite mer begränsad budget så kanske det är värt att kolla second hand affärer. Tror inte att morfars var särskilt fin men tyget och hantverket var riktigt bra, hade nog hållit mitt liv ut då man inte använder den så ofta :)
Tyvärr var nog morfar (som jag aldrig träffade) lika tanig som jag var på den tiden, så fort jag började träna så blev den för liten i axlarna och runt bröstet, de senaste åren har den bara hängt i nån garderob hemma hos päronen.

Det ena behöver väl inte utesluta det andra. Du hade gjort dig i ett par pumps. MEN... är det ett BRUNT band jag ser på klockan???Där drar jag fan gränsen!
Jag vet... och jag skäms... Det enda jag kan säga till mitt försvar är att jag precis fått klockan och det var det enda vettiga band jag hade (samt att det är väldigt mörkt brunt). Men inget hållbar ursäkt, jag vet.
Dock, till i år har jag hittat ett gammalt fint NOS band i lack (patented leather) som matchar mina Churche's fint, slå det du!

IMG_0163.JPG

Trodde det där var vad man kallade rosenslipad?
Mnja, jag skulle inte kalla dem rosenslipade då de är så pass höga.
Jag är i och för sig ingen gemmolog, men har den uppfattningen att de flesta i smyckesbranchen gör som mig och klumpar ihop alla äldre slipningar som inte är en uppenbar "slipmodell" som gammalslipade.

Jag vet... och jag skäms... Det enda jag kan säga till mitt försvar är att jag precis fått klockan och det var det enda vettiga band jag hade (samt att det är väldigt mörkt brunt). Men inget hållbar ursäkt, jag vet.
Dock, till i år har jag hittat ett gammalt fint NOS band i lack (patented leather) som matchar mina Churche's fint, slå det du!

IMG_0163.JPG
Så skall det se ut!!!

Jag behöver er hjälp! Jag har köpt en smokingskjorta från Rose & Born och mina bröstknappar kommer inte igenom. Jag behöver alltså bröstknappar där själva fästet som man inte ser är som en pinne. Vart hittar jag detta?
Kanske 12:a på bollen men jag köpte dessa bröstknappar i pärlemor från Stenströms. De kan man skruva upp så att det bara blir en pigg som förs igenom skjortan och sedan skurvar man tillbaka bottenplattan.
12312510_1.jpg

Mina kära mor rensar till och från ur förrådet och det brukar innebära att saker skeppas hem till mig. som t.e.x gamla vintage omegor och smokingar :pompus:
Senast in var min gammelmorfars gamla smoking av klassiskt snitt. Passformen var ytterst gammalmodig men efter en lång process hos en skräddare som fick slita hårt har den fått ett rejält uppsving. Det var värt att lägga en ganska rejäl slant för att fixa till den då materialet var helt fantastiskt. Som skräddaren sa "sådan kvalité tillverkas inte längre". Byxorna sitter nästan utan bröstvårtorna men vad spelar det för roll då kavajen i regel är knäppt..

IMG_8401.jpg

Den rockas med lackskor, frackskjorta(kanske inte rätt men tycker det funkar när det inte är sjalkrage), handknuten fluga och i detta fall dykarklocka då det var james bond tema på festen..

Någon som sitter på ett par opera pumps strl 42-43 eller vet var man kan hitta ett billigt par? Har försökt söka på blocket och tradera utan några bra resultat.

Matchar ni alltid bröstknappar med manschettknappar? just nu gör jag inte det då jag använder bröstknapparna som kom med skjortan men eftersom de är svarta så tycker jag de funkar till silvriga manschettknappar

Tänkte bära smoking till nyår, vad tycker ni om skjorta, för mig står det mellan en ”vanlig” skjorta med semi cutaway med fransk manschett, en med räfflat bröst, ”kragsnibbar” och enkel manschett utan möjlighet till manschettknapp eller en Herringbone-skjorta med cutaway och enkel manschett med möjlighet till manschettknapp. Vilken bör man välja? :)

Tänkte bära smoking till nyår, vad tycker ni om skjorta, för mig står det mellan en ”vanlig” skjorta med semi cutaway med fransk manschett, en med räfflat bröst, ”kragsnibbar” och enkel manschett utan möjlighet till manschettknapp eller en Herringbone-skjorta med cutaway och enkel manschett med möjlighet till manschettknapp. Vilken bör man välja? :)

Har kavajen sjalkrage eller är den spetsig? Är den spetsig tycker jag med kragsnibbar(frackskjorta). Vanlig skjorta skulle jag säga är förbjudet men kan vara mer ok om den har dubbelmanschett. Problemet är att vanliga skjortor saknar bröstknappar

Har kavajen sjalkrage eller är den spetsig? Är den spetsig tycker jag med kragsnibbar(frackskjorta). Vanlig skjorta skulle jag säga är förbjudet men kan vara mer ok om den har dubbelmanschett. Problemet är att vanliga skjortor saknar bröstknappar
Om den hinner landa blir det en dubbelknäppt med breda spetsiga slag, annars enkel med smala sjalslag. :)

Vart fick du tag på pumpsen tillslut? Är ute efter ett par jag med... :)
Anar en Crockett & Jones-logga i skon så borde finnas på typ Grafford?

Det är Crockett & Jones! Jag köpte dem på NK's sko-avdelning. Fanns egentligen bara det paret om jag inte missminner mig. Var noga med att få rätt storlek, när du testar så testa med de strumpor du hade tänk att ha i. Jag la i en halv sula också för att få skon att sitta på hårdare.

Nu när det snart är nyår igen skrämmer vi liv i den här tråden! Var hittar man operapumps i lack nuförtiden? Finn det ens någon runt 2000-lappen? ALLA verkar ha slutat med det.

Tillbaka
Topp