Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Vilken modell söker du?Var får man enklast tag i ett 20mm Tropic? Har någon nån säljare att rekommendera? Kikat på eBay men vill heller inte gå på minan att köpa ett fake såklart..
Kul då får jag vara med i den tråden oxåJepp! Den har jag sett, då får vi starta en vintage Invicta-tråd sen då ;-)
Min ska vara en riktig blänkare, dessvärre inte mögel . Hoppas på att den går bra och att det bara var skit bakom spakarna.
Valjoux 77?Någon som vet vad det här är för urverk?
Framsida
Det ser det ut att vara, tack! Det är inget verk jag hört talas om förut, vet du något om cal 77?Valjoux 77?
nope, ser la bra ut med kolumnhjul å så!Det ser det ut att vara, tack! Det är inget verk jag hört talas om förut, vet du något om cal 77?
Därav väldigt mjuk och fin i tryckknapparnanope, ser la bra ut med kolumnhjul å så!
kanske inte den lyxigaste utgörningen i ditt exempel (enkla fjädrar å ruff finishering)
Sökte egentligen det ”vanliga” men landade på ett Sport då jag tror det passar bättre till klockanVilken modell söker du?
Har jag aldrig hört. Man behöver väl inte dra upp den alls manuellt om man inte vill och det inte behövs? Alla automatverk har heller inte manuell uppdragningsfunktion. Det brukar f.ö. slita onödigt på mekanismen i längden att dra upp den manuellt.Har sökt men hitar inget svar. Ska man dra upp en automatisk klocka max eller bara några varv så den går igång och sen låta rörelserna med handleden sköta resten ?
Edit: har nu fått svar, tydligen ska man dra upp ett automatiskt ur 20-25 varv och sen låta handledsrörelserna sköta resten.
Ok googlade runt och de var flera urmakare som rekommenderade det, men som sagt jag är öppen för mer expertis. tex denna :Har jag aldrig hört. Man behöver väl inte dra upp den alls manuellt om man inte vill? Alla automatverk har heller inte manuell uppdragningsfunktion. Det brukar f.ö. slita på mekanismen i längden att dra upp den manuellt i onödan.
Behöver den dras manuellt 25 varv är det dags för service.Ok googlade runt och de var flera urmakare som rekommenderade det, men som sagt jag är öppen för mer expertis. tex denna :
http://www.engstromsurmakeri.se/tips-rad
Har sökt men hitar inget svar. Ska man dra upp en automatisk klocka max eller bara några varv så den går igång och sen låta rörelserna med handleden sköta resten ?
Edit: har nu fått svar, tydligen ska man dra upp ett automatiskt ur 20-25 varv och sen låta handledsrörelserna sköta resten.
Jag skulle säga att beskrivningen ovan är riktig. När jag tar fram en automatisk klocka jag skall bära brukar jag brukar dra upp klockan 15-20 varv. Då vet jag att klockan har en betydande gångreserv som kommer ökas på med hjälp av rotorn under dagen. Skakar jag bara igång klockan kan den stanna när jag sitter mer eller mindre inaktiv i bilen till kontoret eller stannar vid skrivbordet. Jag ser det inte som något onödigt slitage då klockor är byggda för skruvas upp och jag dessutom bara drar upp den första gången jag sätter på mig den (inte nästa dag osv om jag fortsätter bära klockan).Har jag aldrig hört. Man behöver väl inte dra upp den alls manuellt om man inte vill och det inte behövs? Alla automatverk har heller inte manuell uppdragningsfunktion. Det brukar f.ö. slita onödigt på mekanismen i längden att dra upp den manuellt.
Har en på mig nu som fyller 60 år och startar innan man hinner ta på sig den.
Det är kanske en smaksak och använder man samma klocka många dagar i rad blir det väl inte så mycket uppdragande sammanlagt. Är det några dagar emellan som för mig, undviker jag att dra upp för hand och 20-25 varv flera gånger i veckan låter väldigt mycket och framförallt onödigt, i synnerhet för nyare klockor. Den ska gå ändå om den inte stelnat i uppdrag och gångverk. Uppdraget jobbar mer vid manuellt uppdrag på automatur och slits mer, generellt. Gäller kanhända inte alla verk. I längden blir det tveksamt om den fungerar ändå.Jag skulle säga att beskrivningen ovan är riktig. När jag tar fram en automatisk klocka jag skall bära brukar jag brukar dra upp klockan 15-20 varv. Då vet jag att klockan har en betydande gångreserv som kommer ökas på med hjälp av rotorn under dagen. Skakar jag bara igång klockan kan den stanna när jag sitter mer eller mindre inaktiv i bilen till kontoret eller stannar vid skrivbordet. Jag ser det inte som något onödigt slitage då klockor är byggda för skruvas upp och jag dessutom bara drar upp den första gången jag sätter på mig den (inte nästa dag osv om jag fortsätter bära klockan).
Skall jag direkt på morgonen ut på en joggingrunda kanske jag inte hade skruvat upp klockan på samma sätt.
Den enda tillverkaren jag känner till som inte har uppdragsfunktion på alla sina automater är Seiko.
Har också fått rekommendation av urmakare att dra upp den 20-30 ggr vid behov för att säkerställa att den inte stannar vid inaktivitet under dagen, och detta direkt efter en service.Det är kanske en smaksak och använder man samma klocka många dagar i rad blir det väl inte så mycket uppdragande sammanlagt. Är det några dagar emellan som för mig, undviker jag att dra upp för hand och 20-25 varv flera gånger i veckan låter väldigt mycket och framförallt onödigt, i synnerhet för nyare klockor. Den ska gå ändå om den inte stelnat i uppdrag och gångverk. Uppdraget jobbar mer vid manuellt uppdrag på automatur och slits mer, generellt. Gäller kanhända inte alla verk. I längden blir det tveksamt om den fungerar ändå.
Så kan det vara. Det finns också de som säger motsatsen och till och med skrivit ned det om man nu tycker det är viktigt. Själv fäster jag mig inte så väldigt vid vad den ena eller andra urmakaren med enda intresse av att gardera sig (friskriva sig?) för gången till 110% efter service rekommenderar.Har också fått rekommendation av urmakare att dra upp den 20-30 ggr vid behov för att säkerställa att den inte stannar vid inaktivitet under dagen, och detta direkt efter en service.
Någon som vet vad detta kan vara för spännande? Står bara ”WATERPROOF” på tavlan.. Samt vad storyn är bakom olika färger på minut/tim-visarna.
Samt vad storyn är bakom olika färger på minut/tim-visarna.
Tack för svaret! Har dammsugit internet och Instagram efter liknande tavla, dock utan resultat... Ska försöka öppna upp den idag och se vad som finns på insidan av locket tänkte jag, kanske finns några intressanta ledtrådar kring årtal etcDet är en tidig longines googla tre tacche longines och sök efter tidig tabel modell
Intressant med visarna... Visst är de omaka. Hittade ett liknande exempel fast där minut/tim-visar färgerna byt plats.I det här fallet hör visarna inte ihop, är omaka även om de är lite liknande. Men det där gröna tycks var pålagt i efterhand. På timvisaren ligger det ovanpå den ursprungliga lysmassan men har lossnat delvis.
Longines står ovanför sekundtavlan men syns otydligt.
Tack för svaret! Har dammsugit internet och Instagram efter liknande tavla, dock utan resultat... Ska försöka öppna upp den idag och se vad som finns på insidan av locket tänkte jag, kanske finns några intressanta ledtrådar kring årtal etc
Intressant! Det ska jag göra.Oftast ser man den placeringen av Longines på armbandsur med emaljtavla från 20talet,därför borde den vara tidig,Terasse var den svenska importören under denna tid om jag ej minns fel.
Longines är behjälpliga med info om du mailar dem.
Intressant! Det ska jag göra.
Bjuder på lite fler bilder. Bl.a. på de blånerade sekundvisare och urverk. Någon som vet vad det är för urverk?
Ja, fast där är visarna maka i modellen.Intressant med visarna... Visst är de omaka. Hittade ett liknande exempel fast där minut/tim-visar färgerna byt plats.
Bäklar vilken kool quartzsekundvisare!Har denna Technos med en MRP SA (Brevet) 503.305 boett. Eftersom jag har noll koll på allt som rör Swiss made så har jag några funderingar. Boettlocket glömde jag ta en bild på men är på insidan märkt:
"Brevet + (deras flaggas kors antar jag, inte plustecknet)
503.305
MRP SA
77-5"
1. Någon som kan identifiera urverket? Swiss made med 7 juveler.
2. Finns det glas/packningar att tillgå dessa boetter/modeller fortfarande?
Cool klocka och som @Aurum skriver en underbart häftig sekundvisare. Dessa ska tydligen vara enkla att göra täta och packningar ska finnas i nyproduktion. @theargonaut @Seikosthlm @yonssonHar denna Technos med en MRP SA (Brevet) 503.305 boett. Eftersom jag har noll koll på allt som rör Swiss made så har jag några funderingar. Boettlocket glömde jag ta en bild på men är på insidan märkt:
"Brevet + (deras flaggas kors antar jag, inte plustecknet)
503.305
MRP SA
77-5"
1. Någon som kan identifiera urverket? Swiss made med 7 juveler.
2. Finns det glas/packningar att tillgå dessa boetter/modeller fortfarande?