• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Snabba frågor - vintage

nöt

Vacheron
2-Faktor
Går väl lite i perioder. Såldes ju rätt många i våras?

Man får inte bättre betalt internationellt. Snarare tvärt om. KS är dyrt.

Vad letar du efter @nöt ?
Går lite i tankarna på en 1675, 5513,1680. Dålig koll på vad dom går för nu har inte sett så många till salu på senare tid.
 

Weberg

Audemars
En kollega, som är totalt ointresserad av klockor, känner till mitt intresse och letade därför fram sin gamla dykare för att visa mig. Har själv ingen jättekoll på gamla Citizen-dykare av den här modellen, men lovade honom att ta reda på lite fakta om den och byta batteri. Den har legat i många år, men är helt original. Är det ett eller flera batterier på dessa? Kan man se på serienumret vilket år den är ifrån?

Promaster.jpg
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Tror att det är ett batteri på denna modellen - om jag inte är helt ute och cyklar så ska det vara ett CR2016.
Men som det står på den... DON'T OPEN / SERVICE CENTER REPAIR ONLY ;)

Den bör vara ifrån september 1992.
Det är ett ganska trubbigt redskap, men första tvåan är "År som slutar på 2" och efterföljande två siffror är månaden.
 
Senast ändrad:

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Är benämningen på glasen, tropic-39 tex. I detta fal är det ju uppenbart ett kupat glas isf top-hat med datumförstoring. Mao fel glas för modellen som nu sitter på.
Oftast ett icke-Rolex glas. Har för mig att de brukar använda något från Omega. Tror för all del att glaset från manuella Daytonor (T21) passar men det känns lite som en waste på en Datejust
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Så Datejust kom aldrig utan bubbla? Vad hör glaset till?
Som jag sa innan så passar Daytona-glaset t21. Även Explorer-glas för 1016 bör passa. Bägge dessa är dock rätt så dyra så gissningsvis är det som Aurum säger någon sorts aftermarket-glas för Omega. Något att tänka på om man jagar gamla glas till Rolex, typ Superdomes, är att de absolut flesta som säljs som original är nyproducerat skräp. :)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Cash is king just nu. Tycker marknaden är småseg så det borde vara bra köpläge. Går nog att pruta rätt okej hos dealers.
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Är det inte NOS då? _Allting_ på klockan ser ju fantastiskt ut - bezel, krona och boett.
Står inte specificerat NOS utan "near mint" . Är ju det som gör en lite nojig, lite "för bra för att vara sant" varning men jag skulle inte kunna skilja en ommålning från ett hål i väggen med min kompetens. Ser ut att vara lite kludd på högra subdialen som ser lite skumt ut är väl det jag kan notera.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Står inte specificerat NOS utan "near mint" . Är ju det som gör en lite nojig, lite "för bra för att vara sant" varning men jag skulle inte kunna skilja en ommålning från ett hål i väggen med min kompetens. Ser ut att vara lite kludd på högra subdialen som ser lite skumt ut är väl det jag kan notera.
Näe, borde kanske skrivit att jag knappast heller har nån aning. Reagerade bara över att det var mer än tavla och visa som var väldigt fräscht.
 

Patrik J

Rolex
Står inte specificerat NOS utan "near mint" . Är ju det som gör en lite nojig, lite "för bra för att vara sant" varning men jag skulle inte kunna skilja en ommålning från ett hål i väggen med min kompetens. Ser ut att vara lite kludd på högra subdialen som ser lite skumt ut är väl det jag kan notera.

Näe, borde kanske skrivit att jag knappast heller har nån aning. Reagerade bara över att det var mer än tavla och visa som var väldigt fräscht.
Fast vem fixar till/målar upp/pyntar/ en "Hema"? Är det inte bara något elände som aldrig blivit sålt? Vad kostar den?
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Känns priset ok så, slå till! I annat fall, känn dem lite försiktigt på pulsen och kolla om det går att pruta en liten aning.
Kan mycket väl vara NOS som legat länge i lager och kanske inte på allra bästa sätt, därav near mint. Jättefin!
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Fast vem fixar till/målar upp/pyntar/ en "Hema"? Är det inte bara något elände som aldrig blivit sålt? Vad kostar den?
Nej det kan man ju tycka men å andra sidan "vem pyntar en Oris?" Den ligger hyggligt dyrt för en no-name Valjoux 7733 på en lite fancy vintage-sida där jag nog lätt skulle föreställa mig att man satte lite läppstick på grisar för att appellera till livsstils-samlare och få ut en krona eller två extra.
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Nej det kan man ju tycka men å andra sidan "vem pyntar en Oris?" Den ligger hyggligt dyrt för en no-name Valjoux 7733 på en lite fancy vintage-sida där jag nog lätt skulle föreställa mig att man satte lite läppstick på grisar för att appellera till livsstils-samlare och få ut en krona eller två extra.
Man vet aldrig... Never trust a pretty face. Men den här grisen hade hade isf snyggt läppstift, kladdet på högra dialen vet jag inte vad det var. Jag tycker den ser ok ut.
 

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Behöver lite hjälp från någon med urverkskunskap. Jag har en Tudor 7929 med cal 390 verk som går fint om man bär den konstant, även över natten. Men när jag lägger den ifrån mig över natten så tappar den ett par minuter tills nästa morgon. Den är ju en kändis på forumet och den ska vara servad runt 2013.
Är det någon som kan ha en idé om vad det kan bero att de tappar när man lägger den ifrån sig?
@Echo Delta du kanske har några ideer?
Tänker ta den till Farfars klocka för koll då det är väl Axel som kan ha bäst koll på dessa urverk, eller har ni något annat tips?
Tack på förhand!
 
Senast ändrad:

Ormet

Panerai
2-Faktor
Snabb fråga. Någon som kan tyda vad detta är för urverk? Har inte fått klockan än så jag har dessvärre ingen bättre bild. Den ska enligt säljare gå men stanna så hade tänkt läsa på om urverket. Det är en äldre invicta, troligt 50/60-tal? Känner mig totalt vilsen i Swiss made-jungeln :)

IMG_1559.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Topp