• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Snabba frågor - vintage

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ser onekligen ut som ett sådant, då har jag något att utgå från. Vet inte varför jag blir förvånad att det är ett ETA, trodde det skulle sitta ett risigt verk (vilket det där ändå kanske är?). Men Invicta har väl inte varit vad de är idag. Tack för svar!
Invicta var ett vanligt standardmärke på den tiden, inte samma hommageprånglare som idag.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Vad sitter för det verk i gamla Eterna från 50talet? Deras egna?
Hittade en sån här på stan i går. Tänker på den än och funderar på om jag ska gå tillbaks och klippa den.
111-201448104420_540x360.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Vad sitter för det verk i gamla Eterna från 50talet? Deras egna?
Hittade en sån här på stan i går. Tänker på den än och funderar på om jag ska gå tillbaks och klippa den.
111-201448104420_540x360.jpg
Som @URsinne säger, 30-tal och med största sannolikhet ett in-house formverk. Kan vara svårt att hitta reservdelar men om priset är rätt och den fungerar som den ska, är det en kul klocka. :)
 

Karlssons

Omega
Hej, Har en gammal ärvd RW klocka med quartzverk där kronan har lossnat. Var inne med den hos farfars ur men han sa att han inte jobbade med quartz och hade ingen bra rekommendation om vart jag skulle ta den. Någon här som kan ha någon bra idé på urmakare som kanske kan hjälpa mig i Stockholmsområdet?
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Eterna gjorde många egna fina verk. Det där är ingen 50-talsklocka. Snarare 1930-tal. Det är intressanta klockor.

Som @URsinne säger, 30-tal och med största sannolikhet ett in-house formverk. Kan vara svårt att hitta reservdelar men om priset är rätt och den fungerar som den ska, är det en kul klocka. :)

@nöt Det kan vara samma formverk som i vissa damur, då kanske jag har reservdelsverk.
Mindes visst helt fel. Det var en Alpina.
IMG_5247.jpg
 

Psykel

Patek
Snabb fråga. Någon som kan tyda vad detta är för urverk? Har inte fått klockan än så jag har dessvärre ingen bättre bild. Den ska enligt säljare gå men stanna så hade tänkt läsa på om urverket. Det är en äldre invicta, troligt 50/60-tal? Känner mig totalt vilsen i Swiss made-jungeln :)

IMG_1559.jpg
Kul att du har en Invicta på ingång! Jag har en också, som du säkert sett! Vintage Invicta lär ju inte vara så vanliga på KS, tror vi nog är rätt ensamma med sånna! Ser fram emot att få se den när du får hem den!
Edit: min var för övrigt nyservad. Förmodligen den klocka i samlingen som går bäst!
 

Ormet

Panerai
2-Faktor
Kul att du har en Invicta på ingång! Jag har en också, som du säkert sett! Vintage Invicta lär ju inte vara så vanliga på KS, tror vi nog är rätt ensamma med sånna! Ser fram emot att få se den när du får hem den!
Edit: min var för övrigt nyservad. Förmodligen den klocka i samlingen som går bäst!
Jepp! Den har jag sett, då får vi starta en vintage Invicta-tråd sen då ;-)

Min ska vara en riktig blänkare, dessvärre inte mögel :). Hoppas på att den går bra och att det bara var skit bakom spakarna.
 

Ebbot

Cartier
Har Rolex 6426 som behöver en rejäl service. Nån som har bra referenser för "privat" Rolex urmakare i Sverige? (Rolex skulle ta 10000+ kr vilket klockan knappt är värd)
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Okej, en snabb fråga då!

Läser vintageavdelningen Köpesannonser?:angel:

Finns en medlem som letar efter 16mm Rolexspänne till en 1601 där har jag för mig:)
 

Dt250

Rolex
Paneristi
Tycker mina visare inte har samma gulnade färg som index, har haft klockan sen den var ny 1992 så visarna är inte utbytta. Jämför med en på Insta från 1994 som jag tycker har samma färg på både index och visare. Frågan är gulnar index oftast fortare än visaren ? Bifogar bild på min och på den jag refererar till på Insta.
aaIMG_018516700.jpg
aaaIMG_0184.png
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Tycker mina visare inte har samma gulnade färg som index, har haft klockan sen den var ny 1992 så visarna är inte utbytta. Jämför med en på Insta från 1994 som jag tycker har samma färg på både index och visare. Frågan är gulnar index oftast fortare än visaren ? Bifogar bild på min och på den jag refererar till på Insta.
aaIMG_018516700.jpg
aaaIMG_0184.png
Jag har haft ett par 16710 från 1990 och en från 1991, med ursprungliga tavlor och visare med död lysmassa. Den ena va kallt vit i både visare och index medan den andra hade krämig index med kalla visare. De åldras ibland olika, och den exet med krämiga index hade legat i bankfack i många år precis som bilden från Instagram du visar - tritium gulnar om det ligger mörkt utan att matas med UV ljus!
 

Dt250

Rolex
Paneristi
Jag har haft ett par 16710 från 1990 och en från 1991, med ursprungliga tavlor och visare med död lysmassa. Den ena va kallt vit i både visare och index medan den andra hade krämig index med kalla visare. De åldras ibland olika, och den exet med krämiga index hade legat i bankfack i många år precis som bilden från Instagram du visar - tritium gulnar om det ligger mörkt utan att matas med UV ljus!
stort tack, för snabbt svar då behöver jag inte ligga och fundera mer på detta i natt.
 
  • Like
Reactions: JLW

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tycker mina visare inte har samma gulnade färg som index, har haft klockan sen den var ny 1992 så visarna är inte utbytta. Jämför med en på Insta från 1994 som jag tycker har samma färg på både index och visare. Frågan är gulnar index oftast fortare än visaren ? Bifogar bild på min och på den jag refererar till på Insta.
aaIMG_018516700.jpg
aaaIMG_0184.png
Aldrig servat den?
 
  • Like
Reactions: JLW

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
jo en gång för minst 15 år sedan, på ABC på hornsgatan på den tiden han fick serva Rolex, tror du han bytte visarna ?
Vet inte, kan hända om de råkar skada visarna. Men är som sagt inte jätteovanligt att visare och tavla har olika färgton. På äldre är det dock oftast visarna som blir mörkare.
 

Husse

Patek
Ok, vet att det är gränsfall på vintage, men vänder mig hit för jag tror att rätt kunskap finns här!
Är det någon på forumet som vet något om denna klocka?
Enda bilder som kommer upp vid googling är bilder på detta ex!
Tacksam för alla svar!
DEBED7C0-96A1-4045-94B5-5B52D93F6C9D.jpeg
2F7BE14D-0917-4296-A4CF-4C01A75ACB3D.jpeg
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Var får man enklast tag i ett 20mm Tropic? Har någon nån säljare att rekommendera? Kikat på eBay men vill heller inte gå på minan att köpa ett fake såklart..
 
Topp