• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Snabba frågor - vintage

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Är väl både och, men det blev ett totalförbud i början av 60-talet. Har en klocka där jag kan datera boetten till 64 och den har radium.
Boetten är gjord okt. 64 och RA-märkt tavla.
3DCA8F42-9A2E-4B81-9011-103D7E11BD46.jpeg
30B66A55-CC94-4210-B189-E180AFC20F75.jpeg
 

Psykel

Patek
Alltså använde man då radium OCH tritium vad som behagade mest?
Ingen aning. Men det är rätt tydligt med klockor som har T Swiss T, Swiss T eller andra kombinationer på tavlan. T står för tritium. Verkar inte som radium direkt förbjöds, men många klocktillverkare gick över till det säkrare och lika effektiva tritiumet under 50- och 60-talet.
Halveringstiden för tritium är 12,33 år, medan radium har en halveringstid på 1622 år!
Edit: Radium förbjöds 1968.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Ingen aning. Men det är rätt tydligt med klockor som har T Swiss T, Swiss T eller andra kombinationer på tavlan. T står för tritium. Verkar inte som radium direkt förbjöds, men många klocktillverkare gick över till det säkrare och lika effektiva tritiumet under 50- och 60-talet.
Halveringstiden för tritium är 12,33 år, medan radium har en halveringstid på 1622 år!
Edit: Radium förbjöds 1968.
Tack för bra info!
 

ConElPueblo

Panerai
Hej,

Fick av en slump se min gammelfarfars Omega, troligtvis köpt på 50 eller 60-talet enligt farsan.

Är det någon som har koll på vad det är för modell och vad den kan tänkas vara värd?

Tack på förhand!

Ser ut att vara i ett väldigt fint skick! Omega 2639 med en populär zontavla, något som gör den mer värdefull. Skulle gissa 5-8000:-

Det er en fin klocka, men 5-8000 er helt ude at cykle.

Den sidste jeg så til salg - dog med en mere patineret tavle - gik til under 2k. Uret som @Biskopen viser vil jeg tro kan sælges til omkring 3000.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Hur kortar man en sådan här länk? Är det att knacka ur stift eller bända upp som gäller? Eller finns det någon mer fiffig lösning?

Skärmavbild 2018-04-28 kl. 17.56.15.png
Skärmavbild 2018-04-28 kl. 17.56.34.png
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Tack @Aurum @theargonaut och @TorNet för snabba svar.

Får ta mig en funderare, den där länken kostar huggorm men är första gången jag har sett originallänken till min Certina Chronolympic Regatta som har varit till salu.
Antar att det är 22 mm? Användes även på t.ex. Heuer Monaco. Det är egentligen loggan på spännet (och ändbitarna) som brukar styra priset, trots att länkarna annars är identiska. Dyrast är förmodligen de med Heuer-loggan. Kan du leva utan Certina-loggan på spännet så är de normalt billigare med NSA-loggan. Har en sån på en av mina klockor:

nOpIqKg.jpg
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Antar att det är 22 mm? Användes även på t.ex. Heuer Monaco. Det är egentligen loggan på spännet (och ändbitarna) som brukar styra priset, trots att länkarna annars är identiska. Dyrast är förmodligen de med Heuer-loggan. Kan du leva utan Certina-loggan på spännet så är de normalt billigare med NSA-loggan. Har en sån på en av mina klockor:

nOpIqKg.jpg

Stämmer att det är 22mm Får klura på det och lägga den på bevakning. Har svårt att se hur den ska bli såld för det begärda priset som är en bit norr om 10´.

Har du en uppfattning om vad som är ett rimligt pris för en länk med NSA-logotypen?
 

ConElPueblo

Panerai

Zorro599

Omega
91C288F0-2E28-4E55-9C0E-9A1FE7FB0D50.jpeg
Tjena!
Köpte en Omega seamasterhäenpp forumet.
Han trodde det va en 166.065.
Något som vet vilket årtal den kommer ifrån? :)
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Stämmer att det är 22mm Får klura på det och lägga den på bevakning. Har svårt att se hur den ska bli såld för det begärda priset som är en bit norr om 10´.

Har du en uppfattning om vad som är ett rimligt pris för en länk med NSA-logotypen?
Har inte följt priserna på senare tid men för typ 2-3 tusen borde det gå att hitta en med NSA-logga eller någon annan logga - Favre Leuba, Edox, Rado etc.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Har inte följt priserna på senare tid men för typ 2-3 tusen borde det gå att hitta en med NSA-logga eller någon annan logga - Favre Leuba, Edox, Rado etc.

Ok, tack. Jag får hålla utkik. Det skulle ju så klart vara riktigt kul att ha original Certina-länken, men det tar emot lite att betala mer får länken än vad jag gjorde för klockan :)
 

abbbe

Breitling
Halloj på er! Är det någon som kan hjälpa mig lista ut vad det här är för klocka egentligen? Jag hittar ingenting om just den här specifika modellen, men jag gissar på att det är en variant av en enicar sport?

enicar.png
 

PR1973

Rolex
Pledge Member
Har inte följt priserna på senare tid men för typ 2-3 tusen borde det gå att hitta en med NSA-logga eller någon annan logga - Favre Leuba, Edox, Rado etc.
@Clark Kent Sålde ett par såna för ett tag sedan med dels NSA logga och dels Favre logga och fick 250 euro styck så där omkring borde det gå att få tag på dom för. Finns en del olika strukturer också, sidenmatta, delvis polerade, ”barkfinish” osv. Det kan nog också påverka priset lite.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
@Clark Kent Sålde ett par såna för ett tag sedan med dels NSA logga och dels Favre logga och fick 250 euro styck så där omkring borde det gå att få tag på dom för. Finns en del olika strukturer också, sidenmatta, delvis polerade, ”barkfinish” osv. Det kan nog också påverka priset lite.

Tack för info, det känns som ett mer rimligt pris även med Certina--logga på. Har mailat Certina för att se om den länken verkligen satt på original också, enda bilden där jag har sett den på klockan i någon form av reklamsammanhang är den här bilden som lika gärna kan vara ett hemmameck.

Chronolympic 1.jpg
 

PR1973

Rolex
Pledge Member
Tack för info, det känns som ett mer rimligt pris även med Certina--logga på. Har mailat Certina för att se om den länken verkligen satt på original också, enda bilden där jag har sett den på klockan i någon form av reklamsammanhang är den här bilden som lika gärna kan vara ett hemmameck.

Chronolympic 1.jpg
Gissar att Certina logga drar upp priset en del. Heuer logga gör plötsligt att det kostar 10+ och en Monacolänk med rätt ändlänkar får man ge 20+ för. Rätt bisarra priser onekligen. Det är hur som grymt sköna länkar och med riktigt bra kvalitet!
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Gissar att Certina logga drar upp priset en del. Heuer logga gör plötsligt att det kostar 10+ och en Monacolänk med rätt ändlänkar får man ge 20+ för. Rätt bisarra priser onekligen. Det är hur som grymt sköna länkar och med riktigt bra kvalitet!

Den här ligger ute för ca 13'. Även om Chronolympic Regattan är en ovanlig modell så känns det inte helt rimligt med Heuer-priser.

Är ju väldigt nöjd med hur klockan ser ut på det blå Corfam-bandet så det är ingen katastrof om jag inte hittar länken heller till ett överkomligt pris :)
 

PR1973

Rolex
Pledge Member
Den här ligger ute för ca 13'. Även om Chronolympic Regattan är en ovanlig modell så känns det inte helt rimligt med Heuer-priser.

Är ju väldigt nöjd med hur klockan ser ut på det blå Corfam-bandet så det är ingen katastrof om jag inte hittar länken heller till ett överkomligt pris :)
Har för mig att den var grymt snygg på det blå corfambandet :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Den här ligger ute för ca 13'. Även om Chronolympic Regattan är en ovanlig modell så känns det inte helt rimligt med Heuer-priser.

Är ju väldigt nöjd med hur klockan ser ut på det blå Corfam-bandet så det är ingen katastrof om jag inte hittar länken heller till ett överkomligt pris :)
Är klart snyggare på Corfam.
 
Topp