• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Snabba frågor - vintage

Psykel

Patek
Hej!
Fick just hem en härlig länk till min Tudor. Den är rätt stretchad. Vill helst inte skicka till HongKong av flera anledningar, men en av dem för att jag inte vill att den blir supertight... Skulle bara vilja tighta upp litegrann. Vet någon om det finns en mer lokal förmåga?
6E07F533-7176-46D1-9BF7-B2584AF87DE2.jpeg
91BFF099-53D0-43DF-B32B-434676F7EFA7.jpeg
7C38CCCE-6F8B-4C1B-AFD9-688CA1F461D0.jpeg
@McGyver?
 

Biskopen

Cartier
2-Faktor
Hej,

Fick av en slump se min gammelfarfars Omega, troligtvis köpt på 50 eller 60-talet enligt farsan.

Är det någon som har koll på vad det är för modell och vad den kan tänkas vara värd?

Tack på förhand!
 

Bilagor

  • 60DE1708-FC0A-43E6-8689-5F56B526BAA5.jpeg
    60DE1708-FC0A-43E6-8689-5F56B526BAA5.jpeg
    297.9 KB · Visningar: 2
  • 631A36EE-BF22-425D-8D07-87700F196F07.jpeg
    631A36EE-BF22-425D-8D07-87700F196F07.jpeg
    170.1 KB · Visningar: 2

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hej,

Fick av en slump se min gammelfarfars Omega, troligtvis köpt på 50 eller 60-talet enligt farsan.

Är det någon som har koll på vad det är för modell och vad den kan tänkas vara värd?

Tack på förhand!
Ser ut att vara i ett väldigt fint skick! Omega 2639 med en populär zontavla, något som gör den mer värdefull. Skulle gissa 5-8000:-
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Blev priset för denna 1675 med och galet högt pga. att två budgivare trissade upp priset eller missar jag något? Fanns det både vita och gilt tavlor -65 eller är den medföljande tavlan senare?
https://www.pantbanken.se/auktioner...00&offset=0&kontor=&sortering=&listposition=0
Den medföljande extratavlan och visarna är vad jag förstår det korrekt gilt. Tavlan tycker jag stämmer med serienummer, boettnummer etc men de har skrivit fel cal och fel årtal. Jag frågade @Per om denna och han bekräftade förvisso att allt borde stämma MEN att Gilt-tavlan har släpspår från visarna (kanske därför den bytts ut en gång i tiden)... Det kanske köparen missat...? Syns inte på bilderna...
 

JohanHLM

Rolex
Den medföljande extratavlan och visarna är vad jag förstår det korrekt gilt. Tavlan tycker jag stämmer med serienummer, boettnummer etc men de har skrivit fel cal och fel årtal. Jag frågade @Per om denna och han bekräftade förvisso att allt borde stämma MEN att Gilt-tavlan har släpspår från visarna (kanske därför den bytts ut en gång i tiden)... Det kanske köparen missat...? Syns inte på bilderna...
Ah ok, den medföljande tavlan såg vit ut på bilderna men var den gilt kan jag förstå att priset trissades upp även om det fortsatt känns väldigt dyrt med tanke på det du nämner ovan.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Ah ok, den medföljande tavlan såg vit ut på bilderna men var den gilt kan jag förstå att priset trissades upp även om det fortsatt känns väldigt dyrt med tanke på det du nämner ovan.
Ja om tavlan hade varit oskadad är det nog rätt ok pris trots halvtrist boett, men vette tusan om det blev ok med tanke på tavelskadan. Dock är jag inte så duktig på dessa då jag ändå aldrig kan köpa en så ;)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Fin gloss men ganska så ordentliga repor. Hoppas att de som budade hade kollat på den live och var medvetna om skicket.

3391A40B-36FE-4E58-A754-6C2376106291.jpeg


Svårt att hitta en fin gilt-rolle med bra gloss under 186k men jag tyckte att det blev dyrt. Hade trott att det skulle stanna kring 140 kanske. Boetten var ganska mjuk, visarna hade skadat lum och insertet var även det en servicedel.

Hoppas köparen blir nöjd. Med lite kärlel så blir det ändå en ganska så trevlig klocka.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Fin gloss men ganska så ordentliga repor. Hoppas att de som budade hade kollat på den live och var medvetna om skicket.

3391A40B-36FE-4E58-A754-6C2376106291.jpeg


Svårt att hitta en fin gilt-rolle med bra gloss under 186k men jag tyckte att det blev dyrt. Hade trott att det skulle stanna kring 140 kanske. Boetten var ganska mjuk, visarna hade skadat lum och insertet var även det en servicedel.

Hoppas köparen blir nöjd. Med lite kärlel så blir det ändå en ganska så trevlig klocka.
Bara att polera upp lacken något, inga problem.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Är det cellulosalack på dessa?
Alltså enkomponentslack?
Då ställs det höga krav på polerkemikalierna.
Ingen aning. Krävs nog dels kunskap och en skopa mod för att testa på tavlor som ändå är värda 100k i detta skick.

Jag har sett de som är omlackade och de har inte direkt varit imponerande. Om någon sedan kan göra det så att det inte märks så borde marknaden ha fler perfeka än vad som finns.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Med något ja. Tror inte det är något som vem som helst gör. Kan man få det bra så är det en bra affärsidé. Dessa säljs oftast väldigt rabatterat.
Har gjort själv på liknande, gick fint. Är oftast väldigt ytligt. Beror som sagt på om det är vattenlöslig lack eller ej.
 

Husse

Patek
Ingen aning. Krävs nog dels kunskap och en skopa mod för att testa på tavlor som ändå är värda 100k i detta skick.

Jag har sett de som är omlackade och de har inte direkt varit imponerande. Om någon sedan kan göra det så att det inte märks så borde marknaden ha fler perfeka än vad som finns.
Käns ju inte som att man vill testa vad som fungerar...
Själva poleringen är ju inte problemet, det gäller att få hjärnan att tänka bort priset!
Små ytor och tunt material, gör inte saken enklare!
Har varit med och rekondat gamla värdefulla bilar, komplicerat trots kraftigt material och stora ytor!
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Som sagt; den som grejar det kan säkert tjäna fina pengar på det. De som jag frågat vågar inte testa. Ser ingen direkt skillnad i att fixa sånt eller att tex reluma en tavla. Det är en restaurering.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tänkte mer vad som är acceptabelt eller ej. Man förbättrar utseendet på klockan. Samma sak som att tex skära till en boett. Skulle någon greja det så skulle det gissningsvis vara känt.
Iom att alla verkar acceptera relumade visare är det nog både känt och accepterat. Och ser man till hur ofta både visare och tillfixade index inte nämns sitter nog många på tillfixade ur de inte känner till. Ju mer man ser desto tråkigare känns det.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Iom att alla verkar acceptera relumade visare är det nog både känt och accepterat.
Förutom det faktum att ingen vet om att det går att göra. Klockor med dragmärken är extremt svårsålda och kostar ofta mindre än hälften av en perfekt. Om detta gjordes så skulle dessa snabbt plockas upp och restaureras kan man tycka.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Förutom det faktum att ingen vet om att det går att göra. Klockor med dragmärken är extremt svårsålda och kostar ofta mindre än hälften av en perfekt. Om detta gjordes så skulle dessa snabbt plockas upp och restaureras kan man tycka.
Kan man tycka, men vi vet inte. Men som jag nämn tidigare, 10 x 200 000 kr är inte kattskit det heller.
 
Topp