• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Snabba frågor - vintage

Personligen tycker jag att en oservad vintageklocka som håller sig inom en minut per dygn går ”bra”.

Ja okej! Jag bor nog kalibrera om min uppfattning om vad som är bra :) Har en mer noggran (synkronisera med mobilens tidtagarur över en 24h period) mätning igång nu. Är inte klar ännu men det verkar som den kommer hamna i området 15-20s för fort per dygn.

Ja okej! Jag bor nog kalibrera om min uppfattning om vad som är bra :) Har en mer noggran (synkronisera med mobilens tidtagarur över en 24h period) mätning igång nu. Är inte klar ännu men det verkar som den kommer hamna i området 15-20s för fort per dygn.
"Traderakronometer" kallar jag det för! :D
Går inom spec för billigare nya mekansika klockor, typ Tissot, Certina, Seiko.

Hej hej.

Jag undrar om någon vet vad det här är för kaliber?

17D789C9-28D3-4475-A887-EE3D998FAF4E.jpeg

Den sitter i min Ricoh Medallion day-date. Gissar på att klockan är ifrån mellan 1970 och 1980. Den tickar på i 18000vbh och saknar quickset. Man ställer dagen genom att snurra visarna och datum genom att dra ut kronan helt och sen trycka in den så hoppar datumet ett steg. Verket har handwind men inte hacking. Håller tiden hyfsat iallafall med -20s/dag men kanske behöver lite service. Som jag förstår det gjorde Ricoh sina verk inhouse men har inte hittat någon lista när jag googlat. Den vanligaste kalibern verkar vara R31 men min är inte en kal.R31. Ingen märking på verket heller vad jag kan se.

CDA06162-F962-4B6B-8839-1B8F479BA889.jpeg

Hej hej.

Jag undrar om någon vet vad det här är för kaliber?

17D789C9-28D3-4475-A887-EE3D998FAF4E.jpeg

Den sitter i min Ricoh Medallion day-date. Gissar på att klockan är ifrån mellan 1970 och 1980. Den tickar på i 18000vbh och saknar quickset. Man ställer dagen genom att snurra visarna och datum genom att dra ut kronan helt och sen trycka in den så hoppar datumet ett steg. Verket har handwind men inte hacking. Håller tiden hyfsat iallafall med -20s/dag men kanske behöver lite service. Som jag förstår det gjorde Ricoh sina verk inhouse men har inte hittat någon lista när jag googlat. Den vanligaste kalibern verkar vara R31 men min är inte en kal.R31. Ingen märking på verket heller vad jag kan se.

CDA06162-F962-4B6B-8839-1B8F479BA889.jpeg
Förlåt ingen input på vilken caliber men för mig låter det som quickset som du beskriver det :)

Tillbaka
Topp