• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Fadershan

Patek
Det ser ut som det saknas en skruv i balansen på den Omegan jag håller på med. Det vet jag ju inte eftersom jag inte kan väga in balansen eller så.. men hur påverkar det gången ifall den är ojämn?

Tavelsidan ner fortar den sig ca 20-60+ s. vrider jag 90grader så att kronan pekar ner mot bordet så tappar den 500-800s!!! Detta måste väl tyda på något fel på balansen eller? Dessutom tappar den ca 70 i amplitud.. hmm. Detta gäller på båda sidor när kronan är upp eller ner mot golv/tak. @noeLLY @rogart-63 @JohanSA @Martin Lovasz @alexndr mfl! :D
 
Senast ändrad:

alexndr

Rolex
2-Faktor
Det ser ut som det saknas en skruv i balansen på den Omegan jag håller på med. Det vet jag ju inte eftersom jag inte kan väga in balansen eller så.. men hur påverkar det gången ifall den är ojämn?

Tavelsidan ner fortar den sig ca 20-60+ s. vrider jag 90grader så att kronan pekar ner mot bordet så tappar den 500-800s!!! Detta måste väl tyda på något fel på balansen eller? Dessutom tappar den ca 70 i amplitud.. hmm. Detta gäller på båda sidor när kronan är upp eller ner mot golv/tak. @noeLLY @rogart-63 @JohanSA @Martin Lovasz @alexndr mfl! :D

Ja, det vore nog intressant att väga in balansen. Sök på ”dynamic poising”. T.ex.: https://adjustingvintagewatches.com/dynamic-poising-5-finding-heavy-spot/
 
Senast ändrad:

rogart-63

Patek
Det ser ut som det saknas en skruv i balansen på den Omegan jag håller på med. Det vet jag ju inte eftersom jag inte kan väga in balansen eller så.. men hur påverkar det gången ifall den är ojämn?

Tavelsidan ner fortar den sig ca 20-60+ s. vrider jag 90grader så att kronan pekar ner mot bordet så tappar den 500-800s!!! Detta måste väl tyda på något fel på balansen eller? Dessutom tappar den ca 70 i amplitud.. hmm. Detta gäller på båda sidor när kronan är upp eller ner mot golv/tak. @noeLLY @rogart-63 @JohanSA @Martin Lovasz @alexndr mfl! :D
Där har du orsaken till den höga amplituden. Tar man bort en vikt så ökar hastigheten. Säkert ett fulknep vid nån service. Tror dock inte det är orsaken till att den tappar tid. Tror att du har nån sliten pivot eller skadad juvel nånstans.
 

Pastorn

Cartier
Provar att fråga i denna tråd med om någon vet vad jag kan hitta glas av den typ på bilden tillhörande en Certina DS-3 från 70 talet. Det är 31mm och 30mm i fasnigen. Tack på förhand.
925D8041-6A88-4EA1-8A03-3FF83763544D.jpeg
 

Fadershan

Patek
Ja, det vore nog intressant att väga in balansen. Sök på ”dynamic poising”. T.ex.: https://adjustingvintagewatches.com/dynamic-poising-5-finding-heavy-spot/

Där har du orsaken till den höga amplituden. Tar man bort en vikt så ökar hastigheten. Säkert ett fulknep vid nån service. Tror dock inte det är orsaken till att den tappar tid. Tror att du har nån sliten pivot eller skadad juvel nånstans.
Som vanligt ursäkta mitt tjat men det är verkligen vid dessa tillfällen som man lär sig saker på. Dvs när man stöter på patrull och får råd och tips i tråden. Efter alla era tips och kontroller är jag nu ganska säker på vad felet är med denna 100år gamla omega 26.5. den tappar massor med tid och tappar amp när balansen ligger vertikalt, horisontellt funkar den ok tidsmässigt men svajjar konstant. Med hjälp av mikroskåpet så tycker jag mig se att juvelerna vid både under och övre tapp på balansen är utnötta och den har spelrum som den hoppar i. Detta känns som next level just nu och till trots att jag nyligen köpt en seitz press så vet jag inte riktigt tillvägagångssätt. Skulle behöva en utbildning i den :) Jag får nog krypa till korset och erkänna att jag inte vågar göra mer på denna för tillfället då den inte är min.

Tack för hjälpen alla!
IMG_20180930_000716.jpg
 

rogart-63

Patek
Som vanligt ursäkta mitt tjat men det är verkligen vid dessa tillfällen som man lär sig saker på. Dvs när man stöter på patrull och får råd och tips i tråden. Efter alla era tips och kontroller är jag nu ganska säker på vad felet är med denna 100år gamla omega 26.5. den tappar massor med tid och tappar amp när balansen ligger vertikalt, horisontellt funkar den ok tidsmässigt men svajjar konstant. Med hjälp av mikroskåpet så tycker jag mig se att juvelerna vid både under och övre tapp på balansen är utnötta och den har spelrum som den hoppar i. Detta känns som next level just nu och till trots att jag nyligen köpt en seitz press så vet jag inte riktigt tillvägagångssätt. Skulle behöva en utbildning i den :) Jag får nog krypa till korset och erkänna att jag inte vågar göra mer på denna för tillfället då den inte är min.

Tack för hjälpen alla!
IMG_20180930_000716.jpg
Det tror jag du fixar. Frågan är hur ser axlarna ut? Är dom oxå slitna?
 

Fadershan

Patek
Detta må vara enkelt men en alternativ metod man kan använda för att få bort bandstift avsedda för klockor med lug holes meeen klockan har inga och du är rädd om bandet som sitter på. Ibland är det dessutom så tight så att det blir svårt att komma in med en avbitartång. Denna gång bände jag bort bandstiften med ena änden på ett bandbytarverktyg. Enligt bilder :)
IMG_20180930_165451.jpg
IMG_20180930_165459.jpg
IMG_20180930_165508.jpg
IMG_20180930_165523.jpg
IMG_20180930_165529.jpg
IMG_20180930_165610.jpg
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Som vanligt ursäkta mitt tjat men det är verkligen vid dessa tillfällen som man lär sig saker på. Dvs när man stöter på patrull och får råd och tips i tråden. Efter alla era tips och kontroller är jag nu ganska säker på vad felet är med denna 100år gamla omega 26.5. den tappar massor med tid och tappar amp när balansen ligger vertikalt, horisontellt funkar den ok tidsmässigt men svajjar konstant. Med hjälp av mikroskåpet så tycker jag mig se att juvelerna vid både under och övre tapp på balansen är utnötta och den har spelrum som den hoppar i. Detta känns som next level just nu och till trots att jag nyligen köpt en seitz press så vet jag inte riktigt tillvägagångssätt. Skulle behöva en utbildning i den :) Jag får nog krypa till korset och erkänna att jag inte vågar göra mer på denna för tillfället då den inte är min.

Tack för hjälpen alla!
IMG_20180930_000716.jpg

Mark Lovick har minst en bra video som demonsterar verktyget:

 

rogart-63

Patek
Tack men kmr inte försöka på denna Omega utan göra det i framtiden på ett eget verk för träning så det kan dröja :) Har span på ett litet set nu overseas. Måste ju oxå ta reda på hur man mäter fram och hottar rätt juveler osv ;)
Köpte mitt på boeserhund. Det är för att öppna och stänga infattningar till juveler . Har du såna på din 26,5? Är dom inte bara pressade in? Tror det finns fler där om du ska köpa ett set. Letade men hittade inget. kan vara knepigt att hitta . Men fråga säljaren . Han är hjälpsam .
 
  • Like
Reactions: Beo

kalle71

Omega
En fundering. Jag monterade visare på ett manuellt verk för en tid sedan. Jag var då tvungen att få mothåll på andra sidan verket för att kunna trycka fast sekundvisaren. Nu har jag en Omega, kaliber 552, där sekundvisaren är lös. Ska jag plocka bort rotorn för att kunna få ett mothåll eller bör det gå att trycka fast visaren ändå?
 
  • Like
Reactions: Beo

Beo

Patek
En fundering. Jag monterade visare på ett manuellt verk för en tid sedan. Jag var då tvungen att få mothåll på andra sidan verket för att kunna trycka fast sekundvisaren. Nu har jag en Omega, kaliber 552, där sekundvisaren är lös. Ska jag plocka bort rotorn för att kunna få ett mothåll eller bör det gå att trycka fast visaren ändå?
Hej!på 552 bör du ta bort rotorn och ha mothåll annars trycker du ut sekundpinonen och böjer fjädern till den:).
 

Beo

Patek
Måste man ha en speciell verkhållare? Hur gör man annars för att få stöd under just sekundaxeln? (Det ser ju ut att var lite olika höjder när rotorn är bortplockad.)
Jag hade en plastad visar sättare som mothåll och höll verket i fingrarna när jag satte sekundvisaren på min 552'a och det gick bra.
 

rogart-63

Patek
Måste man ha en speciell verkhållare? Hur gör man annars för att få stöd under just sekundaxeln? (Det ser ju ut att var lite olika höjder när rotorn är bortplockad.)
En liten bit fjäder under friktionsfjädern brukar funka bra. har för mig den går att stoppa under nån brygga så den håller sig på plats under tiden du trycker fast sekunden. Rotorbryggan sätter man dit när den ligger i boetten .
 
  • Like
Reactions: Beo

DrKlocka

Audemars
En liten bit fjäder under friktionsfjädern brukar funka bra. har för mig den går att stoppa under nån brygga så den håller sig på plats under tiden du trycker fast sekunden. Rotorbryggan sätter man dit när den ligger i boetten .
Man måste ha något riktigt mothåll som ger stöd. Självklart kan man få dit visaren med kasst mothåll, men man skadar fjädern väldigt lätt. Det blir som en rund "ring" i fjädern som kan göra att sekundvisarens rörelse blir ojämn.
 
  • Like
Reactions: Beo

rogart-63

Patek
Man måste ha något riktigt mothåll som ger stöd. Självklart kan man få dit visaren med kasst mothåll, men man skadar fjädern väldigt lätt. Det blir som en rund "ring" i fjädern som kan göra att sekundvisarens rörelse blir ojämn.
Funkar rätt bra detta. Friktionsfjädern ligger på ovansidan av fjädern så den är skyddad. Lite dum bild då man kan stoppa fjädern under hjulet så hålls den fast av hjulet . Annars räcker det att hålla ett finger lite under bara.
 
  • Like
Reactions: Beo
Topp