• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Snabba frågor - vintage

Kan man anta att någon svarvat boettlocket om det ser ut så här? Den typen av bearbetningsspår (om det tilläts) borde väl vara bortnött?
18A637A5-A3D1-4C0A-A844-97F029BF3EC4.png
8792ACEC-B39A-493E-9205-0645DCF72185.png

Kan man anta att någon svarvat boettlocket om det ser ut så här? Den typen av bearbetningsspår (om det tilläts) borde väl vara bortnött?
18A637A5-A3D1-4C0A-A844-97F029BF3EC4.png
8792ACEC-B39A-493E-9205-0645DCF72185.png
Det kan vara en svarvning man ser som inte är original, skulle jag säga. Å andra sidan är det tveksamt om det gör nåt att tala om på värdet. Jämfört med en helt orörd klocka men hur många är det av de årgångarna. Det är nästan alltid gjort det ena eller det andra på dem. Tycker den ser bra ut i det stora hela.

Det kan vara en svarvning man ser som inte är original, skulle jag säga. Å andra sidan är det tveksamt om det gör nåt att tala om på värdet. Jämfört med en helt orörd klocka men hur många är det av de årgångarna. Det är nästan alltid gjort det ena eller det andra på dem. Tycker den ser bra ut i det stora hela.
Kanske fått smaka lite på svarven men inget som stör tycker jag. Så här ser min ut. Jag försöka fixa en bättre bild sen.
423f089a-c22e-4747-a963-ba653eaf3ee2-jpeg.822990

Jag undrar från ungefär vilket år den här klockan är från. Den är NOS och jag har inte en aning om den är 50 år gammal eller 5 år gammal. Lyckas inte reda ut vilket verk det är heller. Märket under balansen ser ut ungefär som på bifogad bild.

Edit: Har kommit fram till att urverket är ett Sefea kaliber 55. Men det ger inte mycket info.

Tavla LQ.jpg
Urverk II.jpg
Vad är detta.jpg

Senast ändrad:
Nån som har en aning om bra informationskällor om "riktigt" gamla vintage Seiko? Dvs före 50-talet. Hittar mängder forum och resurser på Seiko därefter men min google-fu sviker mig med äldre.

Jag undrar från ungefär vilket år den här klockan är från. Den är NOS och jag har inte en aning om den är 50 år gammal eller 5 år gammal. Lyckas inte reda ut vilket verk det är heller. Märket under balansen ser ut ungefär som på bifogad bild.

Edit: Har kommit fram till att urverket är ett Sefea kaliber 55. Men det ger inte mycket info.

Tavla LQ.jpg
Urverk II.jpg
Vad är detta.jpg
Kanske kan du hitta nåt på Judex. Det är samma som Sefea. Tror Judex är ett gammalt franskt klockmärke. Enligt google strår Sefea för Société Européenne de Fabrication d'Ebauches à Annemasse. Står det nåt i baklocket?

Kanske kan du hitta nåt på Judex. Det är samma som Sefea. Tror Judex är ett gammalt franskt klockmärke. Enligt google strår Sefea för Société Européenne de Fabrication d'Ebauches à Annemasse. Står det nåt i baklocket?
Jo, det är samma som Judex och det är franskt. Sefea verkar vara resultatet av dålig ekonomi på 50-talet. Sefea ska sedan ha köpts av ETA i början av 70-talet. Min fundering är egentligen hur gammal klockan kan vara. Jag har ytterligare en Boston med liknande stil men i den är urverket ett Jeambrun PS32. Är det damur eller herrur? Den är ändå ganska stor med 18 mm bandbredd.

Nån som har en aning om bra informationskällor om "riktigt" gamla vintage Seiko? Dvs före 50-talet. Hittar mängder forum och resurser på Seiko därefter men min google-fu sviker mig med äldre.
Även jag har sökt men det är inte så lätt att hitta info på nätet, kanske @Molle eller @yonsson har några bra länktips. Även @kuma-kun kanske kan bidra med vintage tips.

Den första armbandsklockan som tillverkades på Seikosha 1913 fick namnet Laurel på tavlan. Det var också den första produkten från Seikosha där alla delar tillverkades "inhouse". Den första armbandsklockan med Seiko på tavlan tillverkades 1924. Bara ett år efter att fabriken brann ned helt 1923, efter en jordbävning.
Under ww2 gick all produktion till krigsmakten, men efter ww2 kom de igång igen med civil tillverkning och export och 1956 kom deras första helt egen designade verk, Seiko Marvel. Den tillverkades mellan 1956-59. Ska man hitta äldre Seikos, dvs innan ww2, så bör man nog leta i Asien.

En bra bok om Seikos historia är deras egen A journey in time, The remarkable story of Seiko.
Ett par länkar om Seiko:
https://www.seikowatches.com/global-en/special/heritage/
https://www.watchtime.com/featured/timepiece-timeline-milestone-seiko-watches/

Min Seiko Marvel
Seiko Marvel.JPG

Även jag har sökt men det är inte så lätt att hitta info på nätet, kanske @Molle eller @yonsson har några bra länktips. Även @kuma-kun kanske kan bidra med vintage tips.

Den första armbandsklockan som tillverkades på Seikosha 1913 fick namnet Laurel på tavlan. Det var också den första produkten från Seikosha där alla delar tillverkades "inhouse". Den första armbandsklockan med Seiko på tavlan tillverkades 1924. Bara ett år efter att fabriken brann ned helt 1923, efter en jordbävning.
Under ww2 gick all produktion till krigsmakten, men efter ww2 kom de igång igen med civil tillverkning och export och 1956 kom deras första helt egen designade verk, Seiko Marvel. Den tillverkades mellan 1956-59. Ska man hitta äldre Seikos, dvs innan ww2, så bör man nog leta i Asien.

En bra bok om Seikos historia är deras egen A journey in time, The remarkable story of Seiko.
Ett par länkar om Seiko:
https://www.seikowatches.com/global-en/special/heritage/
https://www.watchtime.com/featured/timepiece-timeline-milestone-seiko-watches/

Min Seiko Marvel
Seiko Marvel.JPG
Tack. Det verkar som vi haft ungefär samma sökupplevelse, "A journey in time" är ju fantastik läsning och jag har hittat lite ledtrådar där. Nånstans har jag en vision om att om man kunde söka på japanska så skulle det funka som ett "sesam, öppna dig" och en skatt av ny info skulle öppna sig.

Tack. Det verkar som vi haft ungefär samma sökupplevelse, "A journey in time" är ju fantastik läsning och jag har hittat lite ledtrådar där. Nånstans har jag en vision om att om man kunde söka på japanska så skulle det funka som ett "sesam, öppna dig" och en skatt av ny info skulle öppna sig.
Hai essGunnarSan, bara att sätta sig på skolbänken och plugga japanska (日本の). :)

ごま、あなたを開けなさい
Goma, anata o ake nasai - Sesam öppna dig

Kan en 6098 verkligen ha en explorer signed dial, kom inte dom senare? Är sugen på en äldre och har sett några med explorer på tavlan men är tveksam.

edit:
Känns som att @Per eller @Aurum har koll.

Har ett väldigt märkligt bekymmer med min digitala Certina DS Chronolympic.
Ligger den i lådan fungerar den precis som den ska men har jag den på handleden slår den kl.20:00 över till 0.01 samt att inställningen för dag och datum ändras.
Sekund och minuträkningen fortsätter fungera som den ska.
Är det värmen från handleden som gör att det spökar eller hur kan det annars bara ske de fåtal gånger jag använder klockan?

Edit: Glömde en bild på modellen det gäller
9A088E8F-476C-4FD4-AE83-0882B75032ED.jpeg

Senast ändrad:
Har ett väldigt märkligt bekymmer med min digitala Certina DS Chronolympic.
Ligger den i lådan fungerar den precis som den ska men har jag den på handleden slår den kl.20:00 över till 0.01 samt att inställningen för dag och datum ändras.
Sekund och minuträkningen fortsätter fungera som den ska.
Är det värmen från handleden som gör att det spökar eller hur kan det annars bara ske de fåtal gånger jag använder klockan?

Edit: Glömde en bild på modellen det gäller
9A088E8F-476C-4FD4-AE83-0882B75032ED.jpeg
Hmm, som lekman och helt okunnig så föreslår jag att det kanske kan vara nåt som glappar i elektroniken? Märks inte när den ligger statiskt, men på handleden kanske nåt rubbas?

Hmm, som lekman och helt okunnig så föreslår jag att det kanske kan vara nåt som glappar i elektroniken? Märks inte när den ligger statiskt, men på handleden kanske nåt rubbas?
Låter rimligt. Lite märkligt dock att den fungerar utmärkt förutom kl.20:00 :)
Igår går låg jag bara i soffan vid den tiden så det var inga hastiga rörelser som gjort det.
Nåja, någon typ av service är den solklart i behov av.

På Svärfarfars Certina från 1980 sitter en länk i gulddoublé som lätt åker av.
På bilden nedan ser man att hålet där bandstiftet är för stort och att det rör sig en hel del där.
Finns det rör att få tag i till dessa eller hur ska man bete sig?

692AF98A-2FCB-4FC6-A5A8-3751F15158ED.jpeg

Ska jag renovera visarna och radonsanera tavlan eller bara serva och byta glas?
Klockan har en härlig tyngd och tavlan är ju jättevacker!
Vad tycker ni övriga?
Själv velar jag hit och dit. Har en bekant som kan hjälpa mig att reluma om jag vill, kan inte bestämma mig!
01A8BB6B-93F1-426F-9C1E-5AC596FD99A5.jpeg
64226134-D959-4F80-A4C4-5BFAC3253BFA.jpeg

57D63435-F802-4D79-A5B3-12811D8BECF6.jpeg
ED4A1067-0348-451C-A795-162FF59B7414.jpeg
6AEB9804-A00F-4E0A-89CB-2D7B3D86C1AD.jpeg

Upptäckte nyss, till min stora förvåning, att den tickar igång vid uppdrag!

Ska jag renovera visarna och radonsanera tavlan eller bara serva och byta glas?
Klockan har en härlig tyngd och tavlan är ju jättevacker!
Vad tycker ni övriga?
Själv velar jag hit och dit. Har en bekant som kan hjälpa mig att reluma om jag vill, kan inte bestämma mig!
01A8BB6B-93F1-426F-9C1E-5AC596FD99A5.jpeg
64226134-D959-4F80-A4C4-5BFAC3253BFA.jpeg

57D63435-F802-4D79-A5B3-12811D8BECF6.jpeg
ED4A1067-0348-451C-A795-162FF59B7414.jpeg
6AEB9804-A00F-4E0A-89CB-2D7B3D86C1AD.jpeg

Upptäckte nyss, till min stora förvåning, att den tickar igång vid uppdrag!
Hade den varit min hade jag kört på nytt glas och service:). Ska du lägga pengar på relume bör du först hitta en korrekt timvisare.

Undrar följande: Hur går man tillväga, rent praktiskt, för att reluma en urtavla där lysmassan är applicerad direkt på tavlan? Det måste ju vara oerhört svårt att ta bort den gamla lysmassan utan att lämna några som helst märken på urtavlan, kan jag tycka. Eller gör man inte det?

Senast ändrad:
Testar här eftersom min post i militära klockor inte gav nått.
Ni som har hamilton/benrus gg-w-113, har ni problem med den tvådelade kronan? På min hamilton fungerar det endast att dra upp kronan om den står i en liten skev vinkel in i boetten, vilket gör att den hoppar ur ganska omgående. Fler som haft/har likande problem?
IMG_0456.JPG

Crosspostar denna: Kan det här vara en Guinand tro, eller har de alltid märket utskrivet på sina urtavlor?
Baksidan av boetten säger 361, och klockan är ju väldigt lik just Guinand 361. Någon som har koll på Guinand eller Sinn som kanske vet?
Tycker den är väldigt fin och är sugen på ett köp, men lite orolig att det är något franken-kalas.
Screenshot_20181106-221033.png Screenshot_20181106-221042.png Screenshot_20181106-221046.png Screenshot_20181106-221051.png Screenshot_20181106-221056.png

Någon som har kläm på Zenith serienummer? Min nya guldare har stämplat 480D236, hur utläser jag åldern? Känns som sjuttiotal med tanke på stil och kronans logga.

2C0E5701-E4A2-46D5-8121-E67C4A57E258.jpeg

B73E603C-B0B9-4FD8-A4EC-B4EE6A41EE18.jpeg
06E0BC6E-D89F-4C69-BD0C-D07B295E2F44.jpeg
18330580-B62E-458C-A218-72752B7E5BB1.jpeg

Tillbaka
Topp