Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Antingen det eller har nån satt ditt ett annat baklock som dom svarvat eller slipat av .Kan man anta att någon svarvat boettlocket om det ser ut så här? Den typen av bearbetningsspår (om det tilläts) borde väl vara bortnött?
Det kan vara en svarvning man ser som inte är original, skulle jag säga. Å andra sidan är det tveksamt om det gör nåt att tala om på värdet. Jämfört med en helt orörd klocka men hur många är det av de årgångarna. Det är nästan alltid gjort det ena eller det andra på dem. Tycker den ser bra ut i det stora hela.Kan man anta att någon svarvat boettlocket om det ser ut så här? Den typen av bearbetningsspår (om det tilläts) borde väl vara bortnött?
Kanske fått smaka lite på svarven men inget som stör tycker jag. Så här ser min ut. Jag försöka fixa en bättre bild sen.Det kan vara en svarvning man ser som inte är original, skulle jag säga. Å andra sidan är det tveksamt om det gör nåt att tala om på värdet. Jämfört med en helt orörd klocka men hur många är det av de årgångarna. Det är nästan alltid gjort det ena eller det andra på dem. Tycker den ser bra ut i det stora hela.
Kanske kan du hitta nåt på Judex. Det är samma som Sefea. Tror Judex är ett gammalt franskt klockmärke. Enligt google strår Sefea för Société Européenne de Fabrication d'Ebauches à Annemasse. Står det nåt i baklocket?Jag undrar från ungefär vilket år den här klockan är från. Den är NOS och jag har inte en aning om den är 50 år gammal eller 5 år gammal. Lyckas inte reda ut vilket verk det är heller. Märket under balansen ser ut ungefär som på bifogad bild.
Edit: Har kommit fram till att urverket är ett Sefea kaliber 55. Men det ger inte mycket info.
Jo, det är samma som Judex och det är franskt. Sefea verkar vara resultatet av dålig ekonomi på 50-talet. Sefea ska sedan ha köpts av ETA i början av 70-talet. Min fundering är egentligen hur gammal klockan kan vara. Jag har ytterligare en Boston med liknande stil men i den är urverket ett Jeambrun PS32. Är det damur eller herrur? Den är ändå ganska stor med 18 mm bandbredd.Kanske kan du hitta nåt på Judex. Det är samma som Sefea. Tror Judex är ett gammalt franskt klockmärke. Enligt google strår Sefea för Société Européenne de Fabrication d'Ebauches à Annemasse. Står det nåt i baklocket?
Även jag har sökt men det är inte så lätt att hitta info på nätet, kanske @Molle eller @yonsson har några bra länktips. Även @kuma-kun kanske kan bidra med vintage tips.Nån som har en aning om bra informationskällor om "riktigt" gamla vintage Seiko? Dvs före 50-talet. Hittar mängder forum och resurser på Seiko därefter men min google-fu sviker mig med äldre.
Tack. Det verkar som vi haft ungefär samma sökupplevelse, "A journey in time" är ju fantastik läsning och jag har hittat lite ledtrådar där. Nånstans har jag en vision om att om man kunde söka på japanska så skulle det funka som ett "sesam, öppna dig" och en skatt av ny info skulle öppna sig.Även jag har sökt men det är inte så lätt att hitta info på nätet, kanske @Molle eller @yonsson har några bra länktips. Även @kuma-kun kanske kan bidra med vintage tips.
Den första armbandsklockan som tillverkades på Seikosha 1913 fick namnet Laurel på tavlan. Det var också den första produkten från Seikosha där alla delar tillverkades "inhouse". Den första armbandsklockan med Seiko på tavlan tillverkades 1924. Bara ett år efter att fabriken brann ned helt 1923, efter en jordbävning.
Under ww2 gick all produktion till krigsmakten, men efter ww2 kom de igång igen med civil tillverkning och export och 1956 kom deras första helt egen designade verk, Seiko Marvel. Den tillverkades mellan 1956-59. Ska man hitta äldre Seikos, dvs innan ww2, så bör man nog leta i Asien.
En bra bok om Seikos historia är deras egen A journey in time, The remarkable story of Seiko.
Ett par länkar om Seiko:
https://www.seikowatches.com/global-en/special/heritage/
https://www.watchtime.com/featured/timepiece-timeline-milestone-seiko-watches/
Min Seiko Marvel
Hai essGunnarSan, bara att sätta sig på skolbänken och plugga japanska (日本の).Tack. Det verkar som vi haft ungefär samma sökupplevelse, "A journey in time" är ju fantastik läsning och jag har hittat lite ledtrådar där. Nånstans har jag en vision om att om man kunde söka på japanska så skulle det funka som ett "sesam, öppna dig" och en skatt av ny info skulle öppna sig.
Hmm, som lekman och helt okunnig så föreslår jag att det kanske kan vara nåt som glappar i elektroniken? Märks inte när den ligger statiskt, men på handleden kanske nåt rubbas?Har ett väldigt märkligt bekymmer med min digitala Certina DS Chronolympic.
Ligger den i lådan fungerar den precis som den ska men har jag den på handleden slår den kl.20:00 över till 0.01 samt att inställningen för dag och datum ändras.
Sekund och minuträkningen fortsätter fungera som den ska.
Är det värmen från handleden som gör att det spökar eller hur kan det annars bara ske de fåtal gånger jag använder klockan?
Edit: Glömde en bild på modellen det gäller
Låter rimligt. Lite märkligt dock att den fungerar utmärkt förutom kl.20:00Hmm, som lekman och helt okunnig så föreslår jag att det kanske kan vara nåt som glappar i elektroniken? Märks inte när den ligger statiskt, men på handleden kanske nåt rubbas?
Tror inte det där är så farligt för en Longines Calatrava, men vågar inte svära på det. Fin är den ju iallafall.Är dessa Longines Calatrava normalt sett så här dyra eller är ”avd 4” någon militärisk anknytning?
Hade den varit min hade jag kört på nytt glas och service. Ska du lägga pengar på relume bör du först hitta en korrekt timvisare.Ska jag renovera visarna och radonsanera tavlan eller bara serva och byta glas?
Klockan har en härlig tyngd och tavlan är ju jättevacker!
Vad tycker ni övriga?
Själv velar jag hit och dit. Har en bekant som kan hjälpa mig att reluma om jag vill, kan inte bestämma mig!
Upptäckte nyss, till min stora förvåning, att den tickar igång vid uppdrag!
Då kör jag på lite ghost, servar och byter till ett nytt plexi, lite som jag själv tänkte från början!Hade den varit min hade jag kört på nytt glas och service. Ska du lägga pengar på relume bör du först hitta en korrekt timvisare.
Det är 400% premium på priset om man använder nonsensordet "Calatrava" i annons-beskrivningen av en klocka.Är dessa Longines Calatrava normalt sett så här dyra eller är ”avd 4” någon militärisk anknytning?
Synd att jag inte köpte den då... Hade varit sköt att tjäna 30k på att lägg ut den här med samma bilder och tillägga CalatravaDet är 400% premium på priset om man använder nonsensordet "Calatrava" i annons-beskrivningen av en klocka.
Denna har jag haft några år, men vet fortfarande inte riktigt hur gammal den är och vad modellen heter, det följde inte med några papper med klockan. Diametern är 35 mm. Någon som vet något om den?
Fin Tissot också, vad står det på tavlan aquasport? Tror aldrig jag sett det någon gång...Är dessa Longines Calatrava normalt sett så här dyra eller är ”avd 4” någon militärisk anknytning?