• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Snabba frågor - vintage

JohanHLM

Rolex
Ropade hem denna bullhead igår. Har generellt ganska bra koll på vintage men har aldrig satt mig in i Seiko. Tycker den ser ärlig ut men vet samtidigt att det finns en hel del AM-delar. Någon som vågar sig på ett utlåtande? Blir inte riktigt klok på vilket språk datumhjulet är?
Fick det till att den är från -74, stämmer det?
https://balstaauktionshall.nu/objekt/seiko-bullhead-chronograph-tachymeter-ø44mm/52934
CDDC33EB-86C8-45D6-98CF-4F9B07B6B3F2.jpeg
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Ropade hem denna bullhead igår. Har generellt ganska bra koll på vintage men har aldrig satt mig in i Seiko. Tycker den ser ärlig ut men vet samtidigt att det finns en hel del AM-delar. Någon som vågar sig på ett utlåtande? Blir inte riktigt klok på vilket språk datumhjulet är?
Fick det till att den är från -74, stämmer det?
https://balstaauktionshall.nu/objekt/seiko-bullhead-chronograph-tachymeter-ø44mm/52934
CDDC33EB-86C8-45D6-98CF-4F9B07B6B3F2.jpeg

Baserat enbart på bilderna så hade jag sagt Engelska. ;)

Kikade lite på denna själv, men är, som du, lite ny på Seiko så jag låter gärna rävarna komma med ett riktigt utlåtande.
Jag såg dock inget jag tyckte var uppenbart konstigt med den.
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Ropade hem denna bullhead igår. Har generellt ganska bra koll på vintage men har aldrig satt mig in i Seiko. Tycker den ser ärlig ut men vet samtidigt att det finns en hel del AM-delar. Någon som vågar sig på ett utlåtande? Blir inte riktigt klok på vilket språk datumhjulet är?
Fick det till att den är från -74, stämmer det?
https://balstaauktionshall.nu/objekt/seiko-bullhead-chronograph-tachymeter-ø44mm/52934
CDDC33EB-86C8-45D6-98CF-4F9B07B6B3F2.jpeg
Är som jag förstått vanligt att denna modell fejkas. En kompis gjorde ett felköp av just den modellen. Dock inte koll på vilka detaljer du ska kika efter, men hitta ett referensex från en trovärdig källa och börja kolla typsnitt! Tycker prickarna på ringen ser konstiga ut då de går ner över innerkanten t.ex. Men har inte koll nog för att hissa eller dissa den :)
 

JohanHLM

Rolex
Är som jag förstått vanligt att denna modell fejkas. En kompis gjorde ett felköp av just den modellen. Dock inte koll på vilka detaljer du ska kika efter, men hitta ett referensex från en trovärdig källa och börja kolla typsnitt! Tycker prickarna på ringen ser konstiga ut då de går ner över innerkanten t.ex. Men har inte koll nog för att hissa eller dissa den :)
Nu är den ju redan köpt och eftersom jag inte läst på ordentligt får jag stå mitt kasst i sådant fall :)
Har dock kikat på lite referensannonser innan jag bjöd och vad jag sett går prickarna ner över kanten på samtliga som har en sliten bezel och därmed trodde jag det var tvärt emot dvs. att de där prickarna gick över kanten var rätt. Verkar minst sagt vara lite av en djungel.
Tachymeter verkar finnas skrivit i både vit och guldigt om båda är rätt eller om den ena är serviceinsert vet jag dock inte.
Kanske bättre att lägga upp frågan på Kobra Kai.
 

Exxet

Rolex
Ropade hem denna bullhead igår. Har generellt ganska bra koll på vintage men har aldrig satt mig in i Seiko. Tycker den ser ärlig ut men vet samtidigt att det finns en hel del AM-delar. Någon som vågar sig på ett utlåtande? Blir inte riktigt klok på vilket språk datumhjulet är?
Fick det till att den är från -74, stämmer det?
https://balstaauktionshall.nu/objekt/seiko-bullhead-chronograph-tachymeter-ø44mm/52934
CDDC33EB-86C8-45D6-98CF-4F9B07B6B3F2.jpeg
Är inte alls insatt i Seiko Bullheads men den ser okej ut enligt mig, bokstäverna (Tachymeter) o pluttarna på insertet ska visst vara guldaktiga o siffrorna silver/alu färgade, det ska finnas nått tell att längden på sekundmarkeringarna ska vara olika på AM o original, men har ej fått kläm på hur :confused:
 

nocount66

Cartier
Ropade hem denna bullhead igår. Har generellt ganska bra koll på vintage men har aldrig satt mig in i Seiko. Tycker den ser ärlig ut men vet samtidigt att det finns en hel del AM-delar. Någon som vågar sig på ett utlåtande? Blir inte riktigt klok på vilket språk datumhjulet är?
Fick det till att den är från -74, stämmer det?
https://balstaauktionshall.nu/objekt/seiko-bullhead-chronograph-tachymeter-ø44mm/52934
CDDC33EB-86C8-45D6-98CF-4F9B07B6B3F2.jpeg

Här finns lite info om de olika bullhead-varianterna, och det ser ut som att din ser helt rätt ut :)
http://seikobullhead.blogspot.com/
 
Möglig och härlig Suverän, men är den ommålad? Blir lite undrande pga omega-texten och ojämn ”rail” eller får man räkna med det från 40-talet... och är 6 lax rimligt?


82BABC5B-22FB-4B1E-B799-4CEF5FCA584C.jpeg
725F512C-5765-406A-86BF-7C2461E08D99.jpeg
 

Bilagor

  • FDB18BD7-E796-4FDE-AC79-425D2CD21829.jpeg
    FDB18BD7-E796-4FDE-AC79-425D2CD21829.jpeg
    106.1 KB · Visningar: 1
  • EBB53AAF-1873-4195-BDC7-2670935134F6.jpeg
    EBB53AAF-1873-4195-BDC7-2670935134F6.jpeg
    109.6 KB · Visningar: 2
  • 6A9D6C85-3C9A-4BB8-897B-266C930B015F.jpeg
    6A9D6C85-3C9A-4BB8-897B-266C930B015F.jpeg
    109.6 KB · Visningar: 3

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Möglig och härlig Suverän, men är den ommålad? Blir lite undrande pga omega-texten och ojämn ”rail” eller får man räkna med det från 40-talet... och är 6 lax rimligt?


82BABC5B-22FB-4B1E-B799-4CEF5FCA584C.jpeg
725F512C-5765-406A-86BF-7C2461E08D99.jpeg

Omega ser onekligen lite skum ut.
Hade velat se lite bättre och mer högupplösta bilder för att vara säker.
Railen tror jag beror på distortion av plexit.

Kanske är rimligt med 6k för dessa idag.
Tycker dock att man kan hitta roligare klockor för samma pengar. Suverän har ju stuckit en hel del på senare tid.
Jag hade gjort det. Alternativt kanske lagt till någon tusenlapp och hittat en som är finare - om det nu absolut måste vara Suverän.
 

trumpetera

Panerai
Möglig och härlig Suverän, men är den ommålad? Blir lite undrande pga omega-texten och ojämn ”rail” eller får man räkna med det från 40-talet... och är 6 lax rimligt?


82BABC5B-22FB-4B1E-B799-4CEF5FCA584C.jpeg
725F512C-5765-406A-86BF-7C2461E08D99.jpeg
Jag tycker den ser helt kosher ut. Min har inte något ”Swiss Made” på tavlan heller, och det ser för mig mest ut som att OMEGA-texten sas. nötts ojämt. Tänker på A’et i OMEGA.

Dessutom tycker jag att Sverän-modellerna är bland de intressantare 40-talsomegorna för oss svenskar, iförty dom endast såldes här.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Någon som är erkänt vass på att naila ett verk bara utifrån bilder (som iPhonen dessutom gjort sitt bästa för att skärpa sönder).
har googlat som en tok (och även gått igenom alla automatiska Revues hos Ranfft) utan att bli något klokare.
Egentligen spelar det ju inte så stor roll. Mest jag som är nyfiken i en strut.

På "bumerangen" till vänster i bild står "214 21 Jewels Swiss Made".
Mina googlingar på "Revue 214" går dock bet.
Några andra märkningar lyckas jag alls inte hitta.

Sitter i en Revue Sea Eagle som lär vara från sextiotalet - baserat på min "slicka på fingret och sticka upp det i luften-färdighet" ;)

IMG_0483.JPG


IMG_0484.JPG


MVZJ8062.JPEG
 

Fadershan

Patek
Någon som är erkänt vass på att naila ett verk bara utifrån bilder (som iPhonen dessutom gjort sitt bästa för att skärpa sönder).
har googlat som en tok (och även gått igenom alla automatiska Revues hos Ranfft) utan att bli något klokare.
Egentligen spelar det ju inte så stor roll. Mest jag som är nyfiken i en strut.

På "bumerangen" till vänster i bild står "214 21 Jewels Swiss Made".
Mina googlingar på "Revue 214" går dock bet.
Några andra märkningar lyckas jag alls inte hitta.

Sitter i en Revue Sea Eagle som lär vara från sextiotalet - baserat på min "slicka på fingret och sticka upp det i luften-färdighet" ;)

IMG_0483.JPG


IMG_0484.JPG


MVZJ8062.JPEG
Lär finns en märkning på verket på tavelsidan ;)
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Då har mitt impulsköp landat. Ser fin ut. Enligt beskrivningen skall den ha legat oanvänd tills nu.

Jag har letat men inte hittat något om modellen. Är det någon som känner igen den och sitter på lite info? Ser den koscher ut? Hur gammal är den, är jag helt ute och cyklar om jag gissar på sent 70-tal? Galet tunn och trevlig att bära, 20mm mellan luggarna, håller tiden verkar det som. Jag är inte mycket för dykare så jag vet inte om det blir en s.k. catch and release på den, men det beror på om jag slängt pengarna i sjön eller gjort ett klipp :)

Patineringen är jämn och fin, visarna är krakelerade, insertet jämnt fade:at. Tavlan är mattsvart, alla markeringar är tryckta. Boetten och hela klockan i övrigt verkar fri från repor och boetten är MRP.SA. Missfärgningarna och smutsen på bilderna är klisterrester från skyddsplasten som säkert suttit där i typ 30år :p

Om jag behåller den, är den värd en service och ett par nya visare då eller skall jag bara köra på med den som den är?

R1060276.JPG
R1060278.JPG
R1060280.JPG
R1060281.JPG
R1060282.JPG
R1060285.JPG
R1060286.JPG
R1060287.JPG
R1060289.JPG
R1060291.JPG


EDIT: Den hade visst dykarförlängning också. Inuti sitter ett ETA.

5A676DB0-5CA4-4738-9C12-711DBD13240C.jpeg
 
Senast ändrad:

Exxet

Rolex
Någon som är erkänt vass på att naila ett verk bara utifrån bilder (som iPhonen dessutom gjort sitt bästa för att skärpa sönder).
har googlat som en tok (och även gått igenom alla automatiska Revues hos Ranfft) utan att bli något klokare.
Egentligen spelar det ju inte så stor roll. Mest jag som är nyfiken i en strut.

På "bumerangen" till vänster i bild står "214 21 Jewels Swiss Made".
Mina googlingar på "Revue 214" går dock bet.
Några andra märkningar lyckas jag alls inte hitta.

Sitter i en Revue Sea Eagle som lär vara från sextiotalet - baserat på min "slicka på fingret och sticka upp det i luften-färdighet" ;)

IMG_0483.JPG


IMG_0484.JPG


MVZJ8062.JPEG
Den var inte lätt att hitta, bara på två ställen, men ingen info om verket mer än att någon trodde att det kunde vara ett sk övergångsverk (transitional) och det kunde ha med MSR (Manufactures d'Horlogerie Suisses Reunie) Buser, Revue Thommen, Vulcain, Phenix att göra, i vilket fall som helst en trevlig klocka.
 

Fadershan

Patek
Den var inte lätt att hitta, bara på två ställen, men ingen info om verket mer än att någon trodde att det kunde vara ett sk övergångsverk (transitional) och det kunde ha med MSR (Manufactures d'Horlogerie Suisses Reunie) Buser, Revue Thommen, Vulcain, Phenix att göra, i vilket fall som helst en trevlig klocka.
Japp men liknar inget msr jag har kunnat hitta. Tony c skrev cal 87 i ngt inlägg på något forum men det är det inte heller. Hemligt! Man vill ju se ifall det är någon märkning på tavelsidan! :)
 

Exxet

Rolex
Japp men liknar inget msr jag har kunnat hitta. Tony c skrev cal 87 i ngt inlägg på något forum men det är det inte heller. Hemligt! Man vill ju se ifall det är någon märkning på tavelsidan! :)
Var förmodligen ett av inläggen jag hittade, tycker det är sällan man ser någon märkning på tavelsidan på lite "modernare" ur, mest på fickur, men det återstår väl att se :)
 

mts1

Omega
Är detta en existerande modell?
Eller en gammal Railmaster med bytt tavla? Står Seamaster på tavlan, ser ut som en Railmaster. Kunskapsnivån inom vintage-omega är inte så hög hos mig.
223D4F23-DAB0-4099-9744-52E6DFCCBA35.png
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nej, tyvärr. En bekant som sa att han ville serva sin faders gamla klocka. Fick se den och blev lite fundersam, därav alla mina frågor. Finns det någon/något pålitligt ställe som kan serva denna gamla pjäs i Sverige?
Werner på ABC verkar vara ett säkert kort, annars vet jag faktiskt inte. Hade varit kul att se ett extract of the archives på den. Känner till historien för dåligt för att veta om det funnits civila Seamaster 2914.
 

mts1

Omega
Werner på ABC verkar vara ett säkert kort, annars vet jag faktiskt inte. Hade varit kul att se ett extract of the archives på den. Känner till historien för dåligt för att veta om det funnits civila Seamaster 2914.
Tavlan skall inte ha varit bytt, inte heller visarna. Men inget är väl 100% säkert. Får googla runt lite mer men blir inte riktigt klok på denna ev ref. Tack för tipset, och tack för hjälpen Aurum.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tavlan skall inte ha varit bytt, inte heller visarna. Men inget är väl 100% säkert. Får googla runt lite mer men blir inte riktigt klok på denna ev ref. Tack för tipset, och tack för hjälpen Aurum.
Men han vet inte var den kom ifrån? Värt att forska i, både om den skall säljas eller bara gå i arv framöver. Omegas utdrag från arkivet är rätt billiga, men man behöver verksnummer så boetten behöver öppnas. Kan ju tyvärr vara så att den kommer säljas när ägaren får reda på värdet?
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Men han vet inte var den kom ifrån? Värt att forska i, både om den skall säljas eller bara gå i arv framöver. Omegas utdrag från arkivet är rätt billiga, men man behöver verksnummer så boetten behöver öppnas. Kan ju tyvärr vara så att den kommer säljas när ägaren får reda på värdet?
Kan bara hålla med. Känns som det är värt att beställa ett utdrag även om den skall behållas. Tror det vore ett bra steg mot att fastställa ett rimligt försäkringsvärde om inte annat.
 

mts1

Omega
Men han vet inte var den kom ifrån? Värt att forska i, både om den skall säljas eller bara gå i arv framöver. Omegas utdrag från arkivet är rätt billiga, men man behöver verksnummer så boetten behöver öppnas. Kan ju tyvärr vara så att den kommer säljas när ägaren får reda på värdet?
Ja har jag förstått det hela så är det känt var den är köpt, faktiskt i hemtrakterna. Den har gått i arv, från första ägaren så att säga. Så den skall inte säljas, men får återigen tacka för tipset, det skall jag förmedla vidare.
 
Topp