Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ropade hem denna bullhead igår. Har generellt ganska bra koll på vintage men har aldrig satt mig in i Seiko. Tycker den ser ärlig ut men vet samtidigt att det finns en hel del AM-delar. Någon som vågar sig på ett utlåtande? Blir inte riktigt klok på vilket språk datumhjulet är?
Fick det till att den är från -74, stämmer det?
https://balstaauktionshall.nu/objekt/seiko-bullhead-chronograph-tachymeter-ø44mm/52934
Ah, fattade inte att det att mittersta bokstaven var ett HBaserat enbart på bilderna så hade jag sagt Engelska.
Kikade lite på denna själv, men är, som du, lite ny på Seiko så jag låter gärna rävarna komma med ett riktigt utlåtande.
Jag såg dock inget jag tyckte var uppenbart konstigt med den.
Är som jag förstått vanligt att denna modell fejkas. En kompis gjorde ett felköp av just den modellen. Dock inte koll på vilka detaljer du ska kika efter, men hitta ett referensex från en trovärdig källa och börja kolla typsnitt! Tycker prickarna på ringen ser konstiga ut då de går ner över innerkanten t.ex. Men har inte koll nog för att hissa eller dissa denRopade hem denna bullhead igår. Har generellt ganska bra koll på vintage men har aldrig satt mig in i Seiko. Tycker den ser ärlig ut men vet samtidigt att det finns en hel del AM-delar. Någon som vågar sig på ett utlåtande? Blir inte riktigt klok på vilket språk datumhjulet är?
https://balstaauktionshall.nu/objekt/seiko-bullhead-chronograph-tachymeter-ø44mm/52934
Nu är den ju redan köpt och eftersom jag inte läst på ordentligt får jag stå mitt kasst i sådant fallÄr som jag förstått vanligt att denna modell fejkas. En kompis gjorde ett felköp av just den modellen. Dock inte koll på vilka detaljer du ska kika efter, men hitta ett referensex från en trovärdig källa och börja kolla typsnitt! Tycker prickarna på ringen ser konstiga ut då de går ner över innerkanten t.ex. Men har inte koll nog för att hissa eller dissa den
Är inte alls insatt i Seiko Bullheads men den ser okej ut enligt mig, bokstäverna (Tachymeter) o pluttarna på insertet ska visst vara guldaktiga o siffrorna silver/alu färgade, det ska finnas nått tell att längden på sekundmarkeringarna ska vara olika på AM o original, men har ej fått kläm på hurRopade hem denna bullhead igår. Har generellt ganska bra koll på vintage men har aldrig satt mig in i Seiko. Tycker den ser ärlig ut men vet samtidigt att det finns en hel del AM-delar. Någon som vågar sig på ett utlåtande? Blir inte riktigt klok på vilket språk datumhjulet är?
Ropade hem denna bullhead igår. Har generellt ganska bra koll på vintage men har aldrig satt mig in i Seiko. Tycker den ser ärlig ut men vet samtidigt att det finns en hel del AM-delar. Någon som vågar sig på ett utlåtande? Blir inte riktigt klok på vilket språk datumhjulet är?
Möglig och härlig Suverän, men är den ommålad? Blir lite undrande pga omega-texten och ojämn ”rail” eller får man räkna med det från 40-talet... och är 6 lax rimligt?
Tycker det låter dyrt. Skulle dock inte spontant ha några problem med tavlan, men kan inte se swiss made, borde den inte ha det?Möglig och härlig Suverän, men är den ommålad? Blir lite undrande pga omega-texten och ojämn ”rail” eller får man räkna med det från 40-talet... och är 6 lax rimligt?
Jag tycker den ser helt kosher ut. Min har inte något ”Swiss Made” på tavlan heller, och det ser för mig mest ut som att OMEGA-texten sas. nötts ojämt. Tänker på A’et i OMEGA.Möglig och härlig Suverän, men är den ommålad? Blir lite undrande pga omega-texten och ojämn ”rail” eller får man räkna med det från 40-talet... och är 6 lax rimligt?
Lär finns en märkning på verket på tavelsidanNågon som är erkänt vass på att naila ett verk bara utifrån bilder (som iPhonen dessutom gjort sitt bästa för att skärpa sönder).
har googlat som en tok (och även gått igenom alla automatiska Revues hos Ranfft) utan att bli något klokare.
Egentligen spelar det ju inte så stor roll. Mest jag som är nyfiken i en strut.
På "bumerangen" till vänster i bild står "214 21 Jewels Swiss Made".
Mina googlingar på "Revue 214" går dock bet.
Några andra märkningar lyckas jag alls inte hitta.
Sitter i en Revue Sea Eagle som lär vara från sextiotalet - baserat på min "slicka på fingret och sticka upp det i luften-färdighet"
Mmm... Där är vi (läs: jag) inte riktigt.Lär finns en märkning på verket på tavelsidan
Den var inte lätt att hitta, bara på två ställen, men ingen info om verket mer än att någon trodde att det kunde vara ett sk övergångsverk (transitional) och det kunde ha med MSR (Manufactures d'Horlogerie Suisses Reunie) Buser, Revue Thommen, Vulcain, Phenix att göra, i vilket fall som helst en trevlig klocka.Någon som är erkänt vass på att naila ett verk bara utifrån bilder (som iPhonen dessutom gjort sitt bästa för att skärpa sönder).
har googlat som en tok (och även gått igenom alla automatiska Revues hos Ranfft) utan att bli något klokare.
Egentligen spelar det ju inte så stor roll. Mest jag som är nyfiken i en strut.
På "bumerangen" till vänster i bild står "214 21 Jewels Swiss Made".
Mina googlingar på "Revue 214" går dock bet.
Några andra märkningar lyckas jag alls inte hitta.
Sitter i en Revue Sea Eagle som lär vara från sextiotalet - baserat på min "slicka på fingret och sticka upp det i luften-färdighet"
Japp men liknar inget msr jag har kunnat hitta. Tony c skrev cal 87 i ngt inlägg på något forum men det är det inte heller. Hemligt! Man vill ju se ifall det är någon märkning på tavelsidan!Den var inte lätt att hitta, bara på två ställen, men ingen info om verket mer än att någon trodde att det kunde vara ett sk övergångsverk (transitional) och det kunde ha med MSR (Manufactures d'Horlogerie Suisses Reunie) Buser, Revue Thommen, Vulcain, Phenix att göra, i vilket fall som helst en trevlig klocka.
Var förmodligen ett av inläggen jag hittade, tycker det är sällan man ser någon märkning på tavelsidan på lite "modernare" ur, mest på fickur, men det återstår väl att seJapp men liknar inget msr jag har kunnat hitta. Tony c skrev cal 87 i ngt inlägg på något forum men det är det inte heller. Hemligt! Man vill ju se ifall det är någon märkning på tavelsidan!
Skruvar inte så många sånna där moderna 70-talare så jag vet inte!Var förmodligen ett av inläggen jag hittade, tycker det är sällan man ser någon märkning på tavelsidan på lite "modernare" ur, mest på fickur, men det återstår väl att se
De finns, iaf till PAF.Är detta en existerande modell?
Eller en gammal Railmaster med bytt tavla? Står Seamaster på tavlan, ser ut som en Railmaster. Kunskapsnivån inom vintage-omega är inte så hög hos mig.
Denna skall vara Svensksåld. Ej märkt med något på baksidan, helt slät. Kronan märkt med Omega-logga. Möjligt?De finns, iaf till PAF.
Tycker den ser fin ut, till salu?Denna skall vara Svensksåld. Ej märkt med något på baksidan, helt slät. Kronan märkt med Omega-logga. Möjligt?
Nej, tyvärr. En bekant som sa att han ville serva sin faders gamla klocka. Fick se den och blev lite fundersam, därav alla mina frågor. Finns det någon/något pålitligt ställe som kan serva denna gamla pjäs i Sverige?Tycker den ser fin ut, till salu?
Werner på ABC verkar vara ett säkert kort, annars vet jag faktiskt inte. Hade varit kul att se ett extract of the archives på den. Känner till historien för dåligt för att veta om det funnits civila Seamaster 2914.Nej, tyvärr. En bekant som sa att han ville serva sin faders gamla klocka. Fick se den och blev lite fundersam, därav alla mina frågor. Finns det någon/något pålitligt ställe som kan serva denna gamla pjäs i Sverige?
Tavlan skall inte ha varit bytt, inte heller visarna. Men inget är väl 100% säkert. Får googla runt lite mer men blir inte riktigt klok på denna ev ref. Tack för tipset, och tack för hjälpen Aurum.Werner på ABC verkar vara ett säkert kort, annars vet jag faktiskt inte. Hade varit kul att se ett extract of the archives på den. Känner till historien för dåligt för att veta om det funnits civila Seamaster 2914.
Men han vet inte var den kom ifrån? Värt att forska i, både om den skall säljas eller bara gå i arv framöver. Omegas utdrag från arkivet är rätt billiga, men man behöver verksnummer så boetten behöver öppnas. Kan ju tyvärr vara så att den kommer säljas när ägaren får reda på värdet?Tavlan skall inte ha varit bytt, inte heller visarna. Men inget är väl 100% säkert. Får googla runt lite mer men blir inte riktigt klok på denna ev ref. Tack för tipset, och tack för hjälpen Aurum.
Kan bara hålla med. Känns som det är värt att beställa ett utdrag även om den skall behållas. Tror det vore ett bra steg mot att fastställa ett rimligt försäkringsvärde om inte annat.Men han vet inte var den kom ifrån? Värt att forska i, både om den skall säljas eller bara gå i arv framöver. Omegas utdrag från arkivet är rätt billiga, men man behöver verksnummer så boetten behöver öppnas. Kan ju tyvärr vara så att den kommer säljas när ägaren får reda på värdet?
Ja har jag förstått det hela så är det känt var den är köpt, faktiskt i hemtrakterna. Den har gått i arv, från första ägaren så att säga. Så den skall inte säljas, men får återigen tacka för tipset, det skall jag förmedla vidare.Men han vet inte var den kom ifrån? Värt att forska i, både om den skall säljas eller bara gå i arv framöver. Omegas utdrag från arkivet är rätt billiga, men man behöver verksnummer så boetten behöver öppnas. Kan ju tyvärr vara så att den kommer säljas när ägaren får reda på värdet?