• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Snabba frågor - vintage

MR-WJ

Omega
Hallå.
Jag är inte kunnig eller insatt i vintage. Däremot vore de intressant att veta lite mer om ett vintageur jag ärvt.
De är en Omega Seamaster 600, som ser väldigt fin ut till skicket.
Vad jag gissar mig till så är de ingen originallänk på klockan.

Vore kul att veta ungefärligt årtal på denna.
02AF4B64-B645-4F8B-8AD2-7838E6596E2A.jpeg
70306593-B5D2-49EE-AE24-1A2117BB505F.jpeg

C2473D72-4166-48E0-BC6E-C365114BC855.jpeg
 

Psykel

Patek
Hallå.
Jag är inte kunnig eller insatt i vintage. Däremot vore de intressant att veta lite mer om ett vintageur jag ärvt.
De är en Omega Seamaster 600, som ser väldigt fin ut till skicket.
Vad jag gissar mig till så är de ingen originallänk på klockan.

Vore kul att veta ungefärligt årtal på denna.
02AF4B64-B645-4F8B-8AD2-7838E6596E2A.jpeg
70306593-B5D2-49EE-AE24-1A2117BB505F.jpeg

C2473D72-4166-48E0-BC6E-C365114BC855.jpeg
1964. Ser väl ut som serienumret på verket är i 21-miljonersserien?
 

elitelit

Omega
Säljaren av en annons har angett ett referensnummer som jag inte alls kan hitta med den här tavlan. Är hela klockan bara ett ihopplock eller redial?
Annonstexten nedan:


Beskrivning
Omega constellation pie pan arrowhead.

Boett i mycket fint skick, dock saknas constellation-emblemet på locket i bak. Sprillans nytt omega läderband med omega spänne. Originalbox med putsduk. Då packningen är bytt antar jag att uret är servat, vet dock inte när så ingen garanti utlämnas. Urverk förövrigt i fint skick. Klockan tickar på och startar lätt. Den drar sig ett antal sekunder, dock inget märkvärdigt.

Ref 167.005
Kaliber 565
Automat
Plexiglas
Från 1968
35 mm utan kronan


 

Bilagor

  • 8BC3E088-E114-4F66-A42C-6FBB10418AED.jpeg
    8BC3E088-E114-4F66-A42C-6FBB10418AED.jpeg
    126 KB · Visningar: 2
  • 9658B54D-266A-4089-A795-6E4FA6AA77C3.jpeg
    9658B54D-266A-4089-A795-6E4FA6AA77C3.jpeg
    135.2 KB · Visningar: 2
  • 2599AF62-623B-4C48-9BB0-6D7727D1A067.jpeg
    2599AF62-623B-4C48-9BB0-6D7727D1A067.jpeg
    108.5 KB · Visningar: 1

SuperHenrik

Breitling
D9091A60-59D5-45F2-B765-EAA26D5B77DC.jpeg


Hittade denna i en antikhandel på kontinenten i mellandagarna. Omega Genéve i guldtonat stål, ca. 34 mm, manuell och utan datum, precis vad jag behövde för att komplettera samlingen. Väldigt fint yttre skick, och går otroligt bra (inom ett par-tre sekunder per 24h). Funderar på om det är nödvändigt att ta den till en urmakare för översyn, nytt fett, etc.? Säljaren hävdade att de skickat den till en urmakare som öppnat och gjort rent och haft på nytt fett, men han slirade lite på svaret så jag är något osäker. Någon som har koll på referensnummer? Jag antar att urverket bör vara cal. 601, men jag har inte öppnat och kollat.
 

Kardusen

Breitling
D9091A60-59D5-45F2-B765-EAA26D5B77DC.jpeg


Hittade denna i en antikhandel på kontinenten i mellandagarna. Omega Genéve i guldtonat stål, ca. 34 mm, manuell och utan datum, precis vad jag behövde för att komplettera samlingen. Väldigt fint yttre skick, och går otroligt bra (inom ett par-tre sekunder per 24h). Funderar på om det är nödvändigt att ta den till en urmakare för översyn, nytt fett, etc.? Säljaren hävdade att de skickat den till en urmakare som öppnat och gjort rent och haft på nytt fett, men han slirade lite på svaret så jag är något osäker. Någon som har koll på referensnummer? Jag antar att urverket bör vara cal. 601, men jag har inte öppnat och kollat.

Har en likadan, dock i vanligt stål. Urverket är 601 som du säger. Får man fråga vad du fick ge för den?
 

SuperHenrik

Breitling
Har en likadan, dock i vanligt stål. Urverket är 601 som du säger. Får man fråga vad du fick ge för den?

Förmodligen alldeles för mycket för en i guldtonat stål, runt 4200:- (hade då förhandlat ner det från ca. 5500). Den såg dock så fin ut så jag kunde inte riktigt låta bli. Dessutom var det ungefär exakt vad jag behövde till klocksamlingen.

Upplever också att priserna har stigit på dessa klockor i nätbutikerna sedan i våras när jag började kolla, men det kan vara annat som spelar in där också. På ebay går det nog fortfarande att hitta betydligt bättre priser.

Nån som har nått input kring hur ni skulle tänka kring servicebehov osv? Känner inte att man kan lita på säljarens ord till 100%. Han var ju dessutom antikhandlare och ingen klockexpert. Den går ju väldigt fint och låter i mina lekmannaöron frisk på tickandet osv. Är det fortfarande starkt rekommenderat att ta den till ett proffs för översyn innan man börjar använda den ordentligt?
 
Senast ändrad:

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Tryckte min DS-3 PH200M för 9 månader sedan, OK 100m. Ska snart iväg och dyka och vill gärna dyka med den. Är det inte lite overkill att pröjsa 300 spänn för ett nytt trycktest..? Visst vore det oerhört märkligt om den ska vara otät helt plötsligt? Men, kanske hellre safe than sorry.
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Tryckte min DS-3 PH200M för 9 månader sedan, OK 100m. Ska snart iväg och dyka och vill gärna dyka med den. Är det inte lite overkill att pröjsa 300 spänn för ett nytt trycktest..? Visst vore det oerhört märkligt om den ska vara otät helt plötsligt? Men, kanske hellre safe than sorry.
Jag skulle dykt på bara. Är den tät till 100m är den också tät till 300m.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tryckte min DS-3 PH200M för 9 månader sedan, OK 100m. Ska snart iväg och dyka och vill gärna dyka med den. Är det inte lite overkill att pröjsa 300 spänn för ett nytt trycktest..? Visst vore det oerhört märkligt om den ska vara otät helt plötsligt? Men, kanske hellre safe than sorry.
Aldrig själv tryck min Ploprof men varit tät ändå. Har du inte gjort något dumt på 9 mån hade jag inte trycktestat den.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Aldrig själv tryck min Ploprof men varit tät ändå. Har du inte gjort något dumt på 9 mån hade jag inte trycktestat den.
Nädå inget har hänt med den. Det enda som finns att anmärka på är att packningen i kronan inte är bytt sedan den var ny (går iofs inte att byta utan att ha sönder kronan, tydligen) och att en o-ring har monterats på bommen inne i kronan. Men den här lösningen hade jag även vid senaste testet...
 

Fadershan

Patek
Får nog bli en modern Doxa vid dyk och DS vid bad. Bad måste ju bara gå. :)
Jag vet att det är en stark vilja att folk vill bada osv med klockorna men jag gör inte det alls. Äger ingen modern klocka och ingen av de som jag har som en gång var avsedda för ändamålet har jag lust att utsätta för risken :) För mig är det inget egenvärde att bada med klocka helt enkelt.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Jag vet att det är en stark vilja att folk vill bada osv med klockorna men jag gör inte det alls. Äger ingen modern klocka och ingen av de som jag har som en gång var avsedda för ändamålet har jag lust att utsätta för risken :) För mig är det inget egenvärde att bada med klocka helt enkelt.

Fast man har samtidigt lättare att posta i "Årets klockbränna-tråden". Solen tar fint i saltvatten! ;)
 
Topp