• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Snabba frågor - vintage

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
känner till metoden du refererar till, har inte provat den själv och skulle inte gör det heller av både ovan angivet skäl men även att det lätt blir fula märken i boetten..
Dock väldigt svårt att skava hårt med ett plant rakblad. Men är man rädd så ska man såklart inte göra det.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
problemet är att du måste vippa rakbladet antingen uppåt eller nedåt - men visst, det blir inget djupt av det..
Nope, problemet är att det är en hårt pressad metallring mot en metallboett. Det positiva är som jag tidigare sagt att ytan inte syns när vridringen sitter på.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
just! samma metod som för att byta bezel/insert, men där ter sig risken betydligt mindre vid hemmasmidet.
Överlag så skulle jag inte heller rekommendera det. Dels kan glasringen följa med bezelen men framförallt så tänjer man ut bezelen om man ofta flippar lös den. Ju större den blir desto sämre sitter den sedan fast på klockan.
 

Esquared

Cartier
Återkoppla gärna när du har erfarenheten och förstått hur det hela fungerar. Mycket oklart var du är påväg.
Öppen fråga om hur glasbytena på forumet går till - två bud inkom.
1. Rakblad
2. Gå till urmakare med rätt verktyg
Ditt bud är jag varse om men känns riskabel av påpekade anledningar (även om repor täcks av ringen under bezeln).
Fler får gärna addera tillvägagångssätt i spörsmålet!!
 

Esquared

Cartier
Överlag så skulle jag inte heller rekommendera det. Dels kan glasringen följa med bezelen men framförallt så tänjer man ut bezelen om man ofta flippar lös den. Ju större den blir desto sämre sitter den sedan fast på klockan.
sant, där är ju risken att bezeln blir skev och biter sämre när den ska sättas fast :blackeye:
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
f35798fa1a5a84712e5479a43e0e0463.jpg
 

Dt250

Rolex
Paneristi
Hur får man kontakt med Werner på ABC? Har testat telefonnummret, som är den enda kontaktuppgiften jag hittar på internet. Utan resultat.

Är det bara knalla dit på plats som gäller?
Tror det han är inte så förtjust i att svara i telefon när han jobbar, bra ställe och duktig är han tycker jag
 

thomastheswede

Audemars
Med dessa nya glas som ser exakt likadana ut som originalet så kan man inte heller vara säker på att det är ett svindyrt NOS-glas man får. Det är ju rätt enkelt att köpa ett sånt här och sedan sälja det som original för dubbla pengen. :)

Folk som sourcat superdomes har knappast gjort det för tätheten. Man har gjort det för att originalglas har en så mycket bättre look än senare serviceglas.
Är det inte så att man lagt in ett litet "hål" i underkanten ("sidewall dimple") för att de INTE ska kunna säljas som original?
Skärmavbild 2020-06-03 kl. 13.37.49.png
 

thomastheswede

Audemars
99% av de som säljs som superdome är fejk och de brukar spricka väldigt snabbt. Har man turen att hitta ett korrekt så är iaf min uppfattning att de håller. Problemet är dock att nästan allt som säljs öppet är fel. Jag har i princip köpt klockor för att få glas. Så jävla svårt är det att hitta rätt.

Jag skulle rekommendera TrueDome som ett par kompisar lanserat. De gör högkvalitativa aftermarketglas som ser ut som originalen. De är också täta till skillnad från gamla glas som är 40+ år gamla.

www.truedome.com
..kan bara understryka det Per säger: jag har köpt tre olika "close to original" superdomes under årens lopp som alla spruckit vid montering eller kort därefter. Säljarna har såklart sagt "oj, det är första gången vi hör talas om detta"# och skyller å urmakaren.
Ser fram emot att få dit ett True Dome på min gamla Great White. Gamla originalglas är som sagt mycket dyrare och potentiellt kass ändå.
 
Topp