• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Snabba frågor - vintage

DrKlocka

Audemars
https://klocksnack.se/threads/omega-18mm-brunt-crocoband-med-omegaspänne.133352/
@brinktime

Kanske är fel tråd, men är du säker på äktheten på den där? Är den köpt på Tradera kan du nästan utgå från att den är fake. Gick själv på den fällan för ett par år sedan. Såg ganska OK ut men tvärfake. Har för mig stämplarna var lika som på ditt. Väldigt ocentrerat och otydligt. Brukar vara ganska kass känsla i lädret efter lite användning.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
https://klocksnack.se/threads/omega-18mm-brunt-crocoband-med-omegaspänne.133352/
@brinktime

Kanske är fel tråd, men är du säker på äktheten på den där? Är den köpt på Tradera kan du nästan utgå från att den är fake. Gick själv på den fällan för ett par år sedan. Såg ganska OK ut men tvärfake. Har för mig stämplarna var lika som på ditt. Väldigt ocentrerat och otydligt. Brukar vara ganska kass känsla i lädret efter lite användning.
Bandet ser inte ut som något Omegaband jag känner till.
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Vet att det här är en fråga som dyker upp titt som tätt men varje fall verkar unikt så jag vill ändå fråga: skulle ni säga att den här från 80talet är vintage?
IMG_20200605_174245.jpg
 

brinktime

Cartier
2-Faktor
Tjena,
Är rätt säker på att detta är äkta. Har haft oturen med att köpa fake via Tradera och eBay jag med. Detta följde med vid ett klockköp från en dansk handlare. Kvaliteten är i mitt tycke riktigt bra, inga alls styvt och plastigt som de du nämner.
Visar det sig att det skulle vara kass är retur självklart något jag löser :)
https://klocksnack.se/threads/omega-18mm-brunt-crocoband-med-omegaspänne.133352/
@brinktime

Kanske är fel tråd, men är du säker på äktheten på den där? Är den köpt på Tradera kan du nästan utgå från att den är fake. Gick själv på den fällan för ett par år sedan. Såg ganska OK ut men tvärfake. Har för mig stämplarna var lika som på ditt. Väldigt ocentrerat och otydligt. Brukar vara ganska kass känsla i lädret efter lite användning.
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Tjena,
Är rätt säker på att detta är äkta. Har haft oturen med att köpa fake via Tradera och eBay jag med. Detta följde med vid ett klockköp från en dansk handlare. Kvaliteten är i mitt tycke riktigt bra, inga alls styvt och plastigt som de du nämner.
Visar det sig att det skulle vara kass är retur självklart något jag löser :)
Omega gör väl inga präglade band? Dessutom märker de väl banden med ”modellbeteckning”? Spännet vettifan, men lädret är med stor sannolikhet fake. @Aurum @tdn-dk
 

DrKlocka

Audemars
Tjena,
Är rätt säker på att detta är äkta. Har haft oturen med att köpa fake via Tradera och eBay jag med. Detta följde med vid ett klockköp från en dansk handlare. Kvaliteten är i mitt tycke riktigt bra, inga alls styvt och plastigt som de du nämner.
Visar det sig att det skulle vara kass är retur självklart något jag löser :)
Styvt och plastigt har jag inte nämnt, däremot kass känsla efter lite användning. Är ganska säker på att det är ett kinesiskt fake-band som du säljer. Hade jag varit du hade jag tagit det säkra före det osäkra och tagit bort annonsen istället för att riskera att lura någon.
 
Köpte en gammal omega. Ville ha en i väldigt bra skick men insåg när jag fick hem den att det fanns en missfärgning kring klockan 3. Övriga tavlan är i gott skick, hur svindyrt/görbar är det att försöka göra sig av med sådan patinering?
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Köpte en gammal omega. Ville ha en i väldigt bra skick men insåg när jag fick hem den att det fanns en missfärgning kring klockan 3. Övriga tavlan är i gott skick, hur svindyrt/görbar är det att försöka göra sig av med sådan patinering?
I viss mån kan det bero på vad det är för missfärgning men generellt går det inte att göra sig av med sånt om du inte vill låta måla om den och det gör man inte gärna i första taget. Rekommenderar inte att försöka "tvätta" den. Du bara förstör tavlan. Löst sittande smuts kan gå att ta bort men inte missfärgningar. En bild vore bra.
 
I viss mån kan det bero på vad det är för missfärgning men generellt går det inte att göra sig av med sånt om du inte vill låta måla om den och det gör man inte gärna i första taget. Rekommenderar inte att försöka "tvätta" den. Du bara förstör tavlan. Löst sittande smuts kan gå att ta bort men inte missfärgningar. En bild vore bra.
Ordnar imorgon men efter din beskrivning tvivlar jag på att det går att lösa. Feedbacken uppskattas dock
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Hur får man kontakt med Werner på ABC? Har testat telefonnummret, som är den enda kontaktuppgiften jag hittar på internet. Utan resultat.

han brukar ha stängt fredagar- lunch mellan 13-14, ibla
Är det bara knalla dit på plats som gäller?
Jag får åka dit på plats helt enkelt! :)
Hans verkstad är guld och som ngn skrev så servar han inte Rolex längre vilket är synd då en service brukade ligga några tusenlappar lägre än de övriga...
 

GMT Andy

Omega
Jag tänkte också på Rally / Racing men bara sett dem på ett antal dykare, och då äldre typ BP 50-60 tal.
Cool look i mitt tycke, men kanske inte så bekväma att bära ? Måste försöka få tag i en :)
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Jag tänkte också på Rally / Racing men bara sett dem på ett antal dykare, och då äldre typ BP 50-60 tal.
Cool look i mitt tycke, men kanske inte så bekväma att bära ? Måste försöka få tag i en :)

De där 70-talslänkarna är bekvämare än man tror, förutsatt att man kan anpassa det till sin handled. Använder ett liknande på en gammal citizen.
 

Flecktarn

Audemars
2-Faktor
Vet inte om detta är rätt tråd, men har länge undrat hur tusan man ställer dagen på denna automatiska Timex. Hittar bara två lägen på kronan, manuell uppvridning och tidsställning. För visst måste man väl kunna ändra dagen på nått sätt? Kanske kronan bara är sliten? Både dag och datum ändras vid tolvslaget i alla fall.
IMG_20200614_213105-01.jpeg
 

OddD

Panerai
2-Faktor
Vet inte om detta är rätt tråd, men har länge undrat hur tusan man ställer dagen på denna automatiska Timex. Hittar bara två lägen på kronan, manuell uppvridning och tidsställning. För visst måste man väl kunna ändra dagen på nått sätt? Kanske kronan bara är sliten? Både dag och datum ändras vid tolvslaget i alla fall.
IMG_20200614_213105-01.jpeg
Ibland är det olika flera lägen på kronan, först vrida upp den, sen lite ut för dag, lite till för datum och ytterst för att ställa tiden.
Ett annat alternativ som brukar vara är att trycka in kronan för att plussa på dag eller datum.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Vet inte om detta är rätt tråd, men har länge undrat hur tusan man ställer dagen på denna automatiska Timex. Hittar bara två lägen på kronan, manuell uppvridning och tidsställning. För visst måste man väl kunna ändra dagen på nått sätt? Kanske kronan bara är sliten? Både dag och datum ändras vid tolvslaget i alla fall.
IMG_20200614_213105-01.jpeg
Jag tror man helt enkelt drar visarna fram och tillbaka mellan 11 och 2 ungefär. Dagen ändras lite före 12 och datumet efter, eller om det är tvärtom.
 

Flecktarn

Audemars
2-Faktor
Ibland är det olika flera lägen på kronan, först vrida upp den, sen lite ut för dag, lite till för datum och ytterst för att ställa tiden.
Ett annat alternativ som brukar vara är att trycka in kronan för att plussa på dag eller datum.
Hmm ja, Det är så jag är van vid att det funkar, men hittar inga fler lägen på kronan.
Jag tror man helt enkelt drar visarna fram och tillbaka mellan 11 och 2 ungefär. Dagen ändras lite före 12 och datumet efter, eller om det är tvärtom.
Det såg ut att kunna funka! Men... Den vred tillbaka dagen igen :banghead:
Nåja, tack ändå!
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Det såg ut att kunna funka! Men... Den vred tillbaka dagen igen :banghead:

Hmm... den jag tänkte på ska liksom "slira" över när man drar tillbaka och inte byta då. Men det beror kanske på vad det är för urverk...

Grävde lite på youtube och hittade två exempel. Den här varianten var det jag tänkte på:
Lite trixande, och kan ev. kräva att man drar tillbaks precis lagom mycket. Men om det inte funkar, så kanske den här varianten?
Lite mer skruvande då...
 
Topp