Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Snygg!Tack alla för tips! Gjorde så att jag tog ett rakblad, lirkade länge och lyckades komma in under ringen - kunde knacka in en mejsel och därefter en hård kniv!
Tack!
Spelar det någon roll vilken guldhalt det är i pläteringen? Tror de använt flera halter.Nytt
Nån som vet om det är 18k guld på omega seamaster guldplätering
Rengör baklocket ordentligt, möjligtvis byt packning och rengör kring boetten och se till att det snäpper dit ordentligt och smiter åt runt överallt.Locket på en bekants klocka har lossnat, faller av när han tar klockan från handleden. Inga gängor vad jag kan se. Försökt trycka dit det igen men det släpper Ngn som har koll på vad man gör för att åtgärda själv alt. tips på vettig urmakare i Malmö?
Hej. Nej, mig spelar det absolut ingen roll. Fast det är en som var intresserad utav min klocka och frågade.Spelar det någon roll vilken guldhalt det är i pläteringen? Tror de använt flera halter.
Öppna den och sök upp referensen på deras sida? Kanske hjälper.Hej. Nej, mig spelar det absolut ingen roll. Fast det är en som var intresserad utav min klocka och frågade.
Oklart vad du menar, vilken klocka och ungefärlig årgång. Menar du guld på stål? Det finns olika uppgifter. Finns med glasringen i homogent guld och så vidare.Nytt
Nån som vet om det är 18k guld på omega seamaster guldplätering
Ja, det är som jag tänkte en doubléboett, inte en stål.40 microns
166.002 cal 565 har bilder i mitt inlägg..
https://klocksnack.se/threads/gammal-samling-vad-är-det-osv.127983/#post-3305271
Tycker det ser ut som kronhalsen lossnat/gått av, ser ut som den sitter i kronan (röd pil)Jag har en Omega Genève som har tappat sin krona. Vad är anledningen till att detta uppstått? finns det någon händig själ på forumet som kan hjälpa mig att lösa problemet? Givetvis mot betalning.
Jag har faktist ingen aning, hjäper dessa bilder?Tycker det ser ut som kronhalsen lossnat/gått av, ser ut som den sitter i kronan (röd pil)
Blir nog inte så mycket klokare av dom nya bilderna den markerade "delen" på min bild ska nog gå att få lossJag har faktist ingen aning, hjäper dessa bilder?
Tror du att något har gått sönder? Eller har den helt enkelt bara lossnatNu är Omegakronor inte riktigt min starka sida direkt, men tror att en krona utan bommen monterad ska se ut så här.
Kan vara både och, lossnat är nog bäst, svårt att se, prova att ställa den här frågan i Hemslöjd, modd och fix- tråden, där håller många duktiga hemmafixare till.Tror du att något har gått sönder? Eller har den helt enkelt bara lossnat
Hej
Har en Bulova Oceangrapher 666 feed automatic, kan justera datumet,
I vilket läge ställa visarna ? före datumläget eller efter datumläget?
Har nu idag fått rätt på att ställa tiden, det var ett steg till ut så gick det att ställa tiden.Jag brukar ställa datumet först, en dag innan dagens datum och sen justera in visarna till dagens datum och rätt tid.
Finfin klocka, en djävulsdykare vore ju trevligt att ha i samlingen. Blir lite slöletande på Ebay o liknande sidor nu när jag sett din.
Samma kraft som en hel fjäder ger, fast genom andra kugghjul. Fjädrarna som är brutna?Hittade ingen perfekt tråd, men försöker här.
Har stött på ett ”fenomen” två gånger nu som jag inte vet hur jag ska tolka / vad det står för. Jag har två ur som är trasiga på till synes samma sätt, ett manuellt Atlantic världsmästarur och en manuell 50-tals kronograf. Jag *tror* att det har med fjädern att göra som jag misstänker är av på något sätt.
Men: när jag drar ut kronan (som för att ställa visarna) och anlägger ytterst lite vrid mot mig, precis så att det inte kuggar över, och håller fast kronan med den minimala spänningen så tickar verket på som om inget hade hänt. Till och med kronografen funkar som den ska. Så fort jag släpper kronan så stannar hela verket.
Vad beror det på? Vad är det för kraft jag släpper lös när jag anlägger den lilla, lilla spänningen?
Kan även vara andra fel, så som fjäderhus, brygga, eller löpverkshjul som inte går fritt.Samma kraft som en hel fjäder ger, fast genom andra kugghjul. Fjädrarna som är brutna?
Samma kraft som en hel fjäder ger, fast genom andra kugghjul. Fjädrarna som är brutna?
Kan även vara andra fel, så som fjäderhus, brygga, eller löpverkshjul som inte går fritt.
När man belastar det med hjälp av kronan så ger man ju verket mer kraft än vad en uppdragen fjäder gör.
Om fjädern är av så märks det väldigt tydligt vid uppdrag.
Jo, brukar kunna vara lite vad som helst. Om det lätt går igång med kronan i visarläge är det dock inte så mycket friktion i verket enligt min uppfattning.Kan även vara andra fel, så som fjäderhus, brygga, eller löpverkshjul som inte går fritt.
När man belastar det med hjälp av kronan så ger man ju verket mer kraft än vad en uppdragen fjäder gör.
Om fjädern är av så märks det väldigt tydligt vid uppdrag.
Kan ju mycket väl vara friktion innan löpverket. Med friktion från kronan så engageras ju inte fjäderhus. Kronan går direkt mot minutrör och centrumhjul?Jo, brukar kunna vara lite vad som helst. Om det lätt går igång med kronan i visarläge är det dock inte så mycket friktion i verket enligt min uppfattning.